Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Meer tieners zoeken hulp voor cannabisgebruik

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Korting op 420shop
    Ruim zeshonderd tieners die cannabis roken, onder wie sommige jonger dan 15, klopten daarvoor in 2013 bij de hulpverlening aan. Hun aantal blijft toenemen. Dat staat in het jongste rapport van de Vlaamse Vereniging van Behandelingscentra Verslaafdenzorg (VVBV) waarover De Standaard en Het Nieuwsblad vandaag berichtten.
    "Jonge mannen met een cannabisverslaving waren vroeger al in de twintig voor ze de stap naar de hulpverlening zetten. De jongste jaren zijn er steeds meer 15- tot 19-jarigen bijgekomen en zijn zij in de hulpverlening een aparte groep geworden", zegt Dirk Vandevelde, voorzitter van de VVBV in de krant. In 2013, de meest recente cijfers, hebben 495 jongens en 78 meisjes tussen 15 en 19 jaar bij de hulpverlening aangeklopt met een cannabisprobleem. 36 waren zelfs nog jonger. Hun aantal neemt elk jaar toe.

Stijn Vandommele, coŲrdinator van de residentiŽle afdeling van Kompas in Kortrijk, merkt op dat veel van die jongeren niet beseffen dat ze een probleem hebben en snel hun behandeling stopzetten. "Pas op latere leeftijd duiken ze opnieuw in de hulpverlening op, als hun drugsprobleem zo groot is dat ze geen huisvesting of werk vinden. Tegen dat ze 25 zijn, roken ze elke dag cannabis." Uit het rapport blijkt ook nog dat meer vrouwen hulp zoeken voor heroÔne en cocaÔne.

BRON: http://clint.be/actua/meer-tieners-z...annabisgebruik

Re: Meer tieners zoeken hulp voor cannabisgebruik

"Tegen dat ze 25 zijn, roken ze elke dag cannabis."

Wat is dit nu weer voor zever. De leeftijd slaat totaal op niets en bepaalde mensen kunnen er perfect mee omgaan elke dag een jointje te roken.
    - Fast Bud
    - Royal Dwarf Auto
    - Big Devil XL Auto & NY Diesel Auto

Comment

Ahum... ik krijg de indruk dat dit artikel niet vanuit een objectieve invalshoek werd geschreven.
      Ik geloof graag dat er veel jongeren in behandeling zijn voor cannabisverslaving maar volgens mij gooit de schrijver de cijfers van cannabis -en meervoudige drugverslaafden bij elkaar.

Comment

Weet niet hoe het in Belgie gaat hoor, maar het zou me niks verbazen, dat er ook wordt gezegd:

"Als je hulpverlening neemt, dan krijg je strafvermindering. "

Dan krik je de cijfers wel lekker omhoog, en kun je je eigen beleid ondersteunen met die cijfers.

Net zoals ze in Nedelrand doen/deden bij festivals:

"Boete accepteren, dan mag je verder. "

Maar dan wel gelijk een strafblad aan je ass.

Maar controle is nodig hoor, moet je kijken hoeveel veroordeelde personen/criminelen daar rondlopen.

http://www.omroepflevoland.nl/nieuws...komst-advocaat

.
        Last edited by Faach Viechuur; 15th June 2015, 17:08.

Comment

Nog meer bizar vind ik dat het aantal toeneemt terwijl cannabisbezit verboden is. BelgiŽ kent geen coffeeshops zoals wij in NL hebben.

Er is geen andere mogelijkheid dan dat deze kids hun wiet krijgen door straathandel. Hoe komt dat?!
          Ik denk dat er best een verklaring voor die straathandel te vinden is, voornamelijk dankzij het gedoe rondom het gedoogbeleid in NL. Belgen mogen niets meer kopen hier, dus belanden ze op straat; daar kopen ze makkelijker een grotere hoeveelheid. Scheelt toch weer een eer rijden..
          Misschien krijgt Opstelten toch nog gelijk met zijn "80% is bestemd voor de export". Blijkbaar was dat een voorspelling, en niet een bewering op basis van de toen huidige gegevens.
          Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
          Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

Heb dat ook gedaan als tiener, wist niet goed hoe ik een joint moest rollen en zocht hulp.
            ĎA lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants oní

Comment

Als ik hier in Nederland om me heen kijk zie je genoeg wietrokende tieners.
              Ik kom niet zo vaak meer in BelgiŽ, maar ik kan me voorstellen dat dat in de straten van bijv. Antwerpen niet anders is.
              Het ligt er een beetje aan waar je kijkt, in de grote steden waar alle "vervelende-kwestie-cijfers" het hoogst zijn of in een dorpje mťt sociale controle.
              De cijfers lijken me niet uitzonderlijk, maar het probleem zit bij de minderjarigen die er niets aan doen.
              Ruim zeshonderd tieners die cannabis roken, onder wie sommige jonger dan 15, klopten daarvoor in 2013 bij de hulpverlening aan.
              Respect, en succes !
              Howto: meerdere foto's uploaden en tussen je bericht plaatsen

~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2014-15-16-17-18-19 ~ 2019 ~

Comment

Ik ben ook vroeg begonnen met blowen (15e ongeveer) en vanaf m'n 17e rookte ik zowat dagelijks.
                Nu nog steeds, ook al weet ik dat het niet goed is. Maar slecht voel ik me er ook niet bij, dus zou geen reden weten om te stoppen.
                Wist heel m'n schoolcarriŤre van net 51% te halen op alle vakken, ook al kon ik (wat door veel mensen ook bevestigd werd) een veel hogere studie aan. School boeide me langs geen h*l.

Het probleem ligt hem denk ik grotendeels bij de informering tegenover jongeren. Maar dan moeten we aan een gedoogbeleid gaan denken, en en Belgische politiekers hun haren gaan omhoog staan als ze dat woord horen.

Ohh ja, dit artikel is ook 'toevallig' verschenen 2 dagen nadat Maggie De Block een geneesmiddel met bestanddelen van cannabis (voor astmapatiŽnten) gelegaliseerd heeft.
                Toen ze vorig jaar dat wetsontwerp naar voren bracht was er een hele week in het nieuws niets anders dan dokters van afkickklinieken die hun gal kwamen spuwen.
                BelgiŽ is een land waar je al het nieuws met een serieuze korrel zout moet nemen, eenmaal je jezelf erin verdiept zijn heel wat nieuwsberichten opvallend goed getimed (niet alleen met dit thema trouwens, bij de verkiezingen is het ook steeds weer duidelijk welke partij VTM steunt.)

Zeer jammer, maar niets aan te doen.

Wel zeer goed als jongeren hulp zoeken. Enkel zijn de cijfers tamelijk lachwekkend als je ze tegenover andere verslavingscijfers legt (Alcoh.... Ahnee, want dan ben je weer appelen met peren aan het vergelijken).
                Enkel is het ook zoals Faach Vieguur zegt, hulpverlening in BelgiŽ bij jongeren word automatisch aangeboden als de jongeren met de politie in contact komt.
                Zo werd ik op m'n 17e eens gepakt met blowen en moest ik naar een praatgroep gaan zodat ik geen vervolging zou krijgen. Het enige wat ik daar heb geleerd is dat heroÔnedealers vaak dichter bij huis wonen dan je zou denken.
                Stap voor stap geraken we er wel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Modest View Post
                  Ohh ja, dit artikel is ook 'toevallig' verschenen 2 dagen nadat Maggie De Block een geneesmiddel met bestanddelen van cannabis (voor astmapatiŽnten) gelegaliseerd heeft.
                  Toen ze vorig jaar dat wetsontwerp naar voren bracht was er een hele week in het nieuws niets anders dan dokters van afkickklinieken die hun gal kwamen spuwen.
                  BelgiŽ is een land waar je al het nieuws met een serieuze korrel zout moet nemen, eenmaal je jezelf erin verdiept zijn heel wat nieuwsberichten opvallend goed getimed (niet alleen met dit thema trouwens, bij de verkiezingen is het ook steeds weer duidelijk welke partij VTM steunt.)

Zeer jammer, maar niets aan te doen.

In Nederland is het niet anders hoor, qua gekleurdheid van het "onafhankelijke" staatsnieuws.

Wat dat betreft doen we niet veel onder voor Rusland of China (NK gaat me net te ver).

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven...eugenaars.html

Oorspronkelijk geplaatst door Modest View Post
                  Enkel is het ook zoals Faach Vieguur zegt, hulpverlening in BelgiŽ bij jongeren word automatisch aangeboden als de jongeren met de politie in contact komt.
                  Zo werd ik op m'n 17e eens gepakt met blowen en moest ik naar een praatgroep gaan zodat ik geen vervolging zou krijgen.
                  Dit is denk ik ook de voornaamste reden, dat de cijfers zo hoog/gestegen zijn.

Ik wil ook niet zeggen dat er nooit hulpverlening aangeboden hoeft te worden bij cannabisgebruik/misbruik.

Maar ik geloof niet dat het nu ineens veeeeeeeeel erger is dan voor die tijd.

Ik geloof eerder dat er nu strenger op toe wordt gezien.

Zonder achtergrond informatie, zeggen cijfers niet veel.

Ook een leuk voorbeeld over de betrouwbaarheid van cijfers.

En nog wel van onze beste vrienden:

https://decorrespondent.nl/2038/Ophe...12084-474d5e9e

Daarom zeg ik, we doen niet onder voor Rusland en/of China.

Ok, misschien een beetje overdreven, maar hier doen we er altijd wel zo schijnheilig over.

Alsof het manipuleren van de publieke opinie via het staatsnieuws, en gegoochel met belangrijke cijfers, alleen daar gebeurt.

Maar het grote probleem hiermee is, dat in Rusland of China mensen er redelijk van bewust zijn, en ze het dus met een korrel zout nemen.

Hier geloven alle schapen alles, en worden dit soort nieuwsberichten zonder verder na te denken voor waar aangenomen.

Comment

Footer Left Ad

Collapse
                  Bezig...
                  X