Mededeling

Collapse
No announcement yet.

5 feiten over cannabidiol (CBD) die je zou moeten weten

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

5 feiten over cannabidiol (CBD) die je zou moeten weten

Korting op 420shop
    CBD, of cannabidiol, verandert op topsnelheid het debat over cannabis als medicijn. De meeste mensen hebben al gehoord van een stof genaamd THC, het is een ingrediŽnt in cannabis dat gebruikers high maakt. Sinds kort gaat de aandacht niet meer uit naar THC maar wel naar een ander bestanddeel dat in cannabis voorkomt, genaamd CBD - en met een goede reden.
    Hoewel dokters niet voorbij het feit kunnen kijken dat THC bepaalde neveneffecten heeft - zoals het high worden - toont CBD dat probleem totaal niet. Maar de bewijzen voor het feit dat CBD medicinale voordelen heeft stapelen zich op.
    Hier zijn 5 feiten die je zou moeten weten over deze unieke stof.
    1.CBD is een sleutelingrediŽnt in cannabis

CBD is ťťn van de meer dan 60 verbindingen die in cannabis werden aangetroffen en die tot een groep van molecules behoort genaamd cannabinoÔden.
    Van deze verbindingen worden er van THC en CBD de hoogste concentraties teruggevonden, daardoor worden zij het meeste herkend en bestudeerd.
    CBD- en THC- niveaus verschillen van plant tot plant. Cannabis die voor recreatieve doeleinden gekweekt wordt bevat dikwijls veel meer THC dan CBD.
    Hoewel, door selectieve kweektechnieken te gebruiken zijn kwekers er in geslaagd om variŽteiten te kweken met hoge CBD-waarden en 0% THC. Deze soorten zijn nu nog zeldzaam maar winnen steeds meer aan populariteit.

2. CBD is niet psycho-activerend

In tegenstelling tot THC, veroorzaakt CBD geen high gevoel. Recreatieve gebruikers vinden CBD maar een arme keuze maar dit geeft de stof wel een groot voordeel als medicijn. Professionele gezondheidswerkers geven de voorkeur aan medicijnen met zo min mogelijk bijwerkingen.

CBD werkt niet psycho-activerend omdat het niet dezelfde verbinding maakt als THC. Deze verbinding met de CB1 receptoren is sterk geconcentreerd in de hersenen en is verantwoordelijk voor het bewustzijnsverruimende effect van THC.
    Een onderzoek van 2011 dat gepubliceerd werd in Current Drug Safety concludeerde dat CBD niet interfereerde met verschillende psychomotorische en psychologische functies. De auteurs voegden toe dat verschillende studies uitwijzen dat CBD goed getolereerd wordt en als veilig kan worden beschouwd zelfs in hoge dosissen.
    3. CBD heeft een breed scala aan medische voordelen

Hoewel CBD en THC volgens verschillende verbindingen werken in het lichaam blijken ze veel dezelfde medicinale voordelen te bezitten. Volgens een onderzoek uit 2013 dat in The British Journal of Clinical Pharmacology gepubliceerd werd, bezit CBD de volgende medicinale eigenschappen:
    -Het helpt bij misselijkheid en braken: Anti-emetica.
    -Het helpt epileptische activiteit te onderdrukken: Anti-convulsief.
    -Het helpt psychoses tegen te gaan: Anti-psychotisch.
    -Het helpt ontstekingen te genezen: Ontstekingsremmend
    -Het werkt als een anti-oxidant en helpt hersenveroudering tegen te gaan.
    -Het heeft een anti-tumorale werking.
    -Het vermindert angst en depressieve stoornissen: anti-depressiva.
    Spijtig genoeg zijn de meeste bewijzen afkomstig van onderzoek bij dieren, omdat er nog maar weinig onderzoek werd uitgevoerd op mensen (omwille van juridische redenen).
    Maar een farmaceutische versie van CBD werd onlangs ontwikkeld door een medicijnenproducent in het Verenigd Koninkrijk. Het bedrijf, GW Pharmaceuticals, financiert momenteel klinisch onderzoek naar CBD als behandeling bij schizofrenie en bepaalde types van epilepsie.

Een team wetenschappers van het California Pacific Medical Center verricht ook onderzoek naar CBD als borstkankertherapie, de tussentijdse resultaten zijn alvast hoopgevend.
    4. CBD vermindert de negatieve effecten van THC

Het lijkt erop dat CBD een natuurlijke bescherming biedt tegen de cannabishigh. Verschillende studies tonen aan dat CBD het intoxicerend effect van THC vermindert, zoals geheugenverlies en paranoia.

CBD heeft ook een tegenstellend effect op de slaapverwekkende effecten van THC, wat zou kunnen verklaren waarom bij het gebruik van sommige cannabisvariŽteiten een toenemende concentratie opgemerkt wordt.
    CBD en THC hebben beiden de eigenschap dat het onmogelijk is om er een dodelijke overdosis van in te nemen. Hoewel het - om bijwerkingen zoveel mogelijk te vermijden - beter is om planten met een hoog CBD gehalte te consumeren.
    5. CBD is nog steeds illegaal

Hoewel CBD veelbelovend is als medicijn, is het nog steeds illegaal in grote delen van de wereld. CBD staat geclassificeerd als een Schedule 1 Drug in de Verenigde Staten en een Schedule 2 Drug in Canada.

Aan de andere kant gaf de US Food and Drug Administration (FDA), zoals eerder gezegd, onlangs toestemming aan een farmaceutisch bedrijf om klinisch onderzoek te doen naar een synthetische versie van CBD en de invloed ervan op kinderen met bepaalde vormen van epilepsie. Het medicijn wordt gemaakt door GW Pharmaceuticals en heet Epidiolex.

Volgens het bedrijf bestaat het medicijn uit 98% CBD, 2% sporen van andere cannabinoÔden en 0% THC. GW Pharmaceuticals is ook de producent van Sativex, een cannabisspray die al in 24 landen wettelijk verkocht mag worden in de apotheek voor de behandeling van MS.
    Een patent dat toegekend werd aan de US Health and Human Services in 2003 toont ook het bewijs van CBD als behandeling bij diverse neurodegeneratieve aandoeningen en chronische ontstekingen.
    Origineel artikel: leafscience.com/2014/02/23/5-must-know-facts-cannabidiol-cbd/
    Bron:http://community.dewereldmorgen.be/b...u-moeten-weten
    Last edited by Jointjedraaien; 9 October 2019, 16:01.
    ĎA lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants oní

Re: 5 feiten over cannabidiol (CBD) die je zou moeten weten

Ik ben blij dat CBD steeds maar aan het licht komt. Het helpt mij zeer goed als ADD'er om helderder in het hoofd te zijn. Zeer positief te benoemen wanneer je steeds vaker ziet dat drogisterijen het verkopen. Na een kwartier van inname voel ik mij als klaar voor de dag

Comment

2. spreekt zichzelf al tegen; als het niet psycho-activerend werkt, dan kan het ook geen depressies of psychoses stoppen/tegen gaan. Uit het artikel dat daar genoemd wordt:
      Conversely, some studies reported that this cannabinoid can induce some side effects, including inhibition of hepatic drug metabolism, alterations of in vitro cell viability, decreased fertilization capacity, and decreased activities of p-glycoprotein and other drug transporters. Based on recent advances in cannabinoid administration in humans, controlled CBD may be safe in humans and animals. However, further studies are needed to clarify these reported in vitro and in vivo side effects.
      FEIT 6.
      Het blijkt dus gezonde cellen te doden, de vruchtbaarheid te verminderen en transporteiwitten te beÔnvloeden. Eiwitten die misschien wel hard nodig zijn om goed te functioneren in bepaalde delen van het lichaam; denk aan het afvoeren van gifstoffen bijvoorbeeld.
      Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
      Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

Meen je dit? Waar kan ik nog vanuit gaan? Ik lees dus nu voor het eerste keer dat er negatief gesproken wordt over CBD, terwijl het mij zo helpt bij mijn functioneren.

Comment

some studies reported that this cannabinoid can induce some side effects
          Can doesn't mean will, and some is not all

Bij veel medicamenten heb je "side effects" die erger zijn dan de kwaal, toch worden ze verkocht en massaal gebruikt...
          en de ene vaart er goed mee en velen niet, tja.
          In het geval van cbd wegen de mogelijke nadelen niet op tegen de vele voordelen denk ik dan,
          ĎA lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants oní

Comment

Leuke info, thx Ganjax!
            A chunk out of humanity everytime we compromise our values.

Comment

Klopt ganjax, maar die 'feiten' staan in de onderzoeken ook als 'might help', 'can be used as', 'possibly could'. Niets ten nadele van jou Ganjax, ik vind het cool dat je zoveel artikelen voor ons vertaalt en hier post! Maar de journalisten mogen hun vak wel wat beter bedrijven als je 't mij vraagt. Door bijvoorbeeld alle feiten te noemen, ook de minder aangename.

@Flamingmango: de waarheid ligt in het midden denk ik. Je hoort op cannabiswebsites alleen de leuke verhalen, de kwaliteiten en de prachtige dingen die het kŠn doen. Maar dat komt door de originele artikelschrijvers: zij zoeken naar bevestiging van hun claims in plaats van de werkelijke waarheid. Dan vergeten ze halve onderzoeken, of soms zelfs tientallen complete onderzoeken terwijl ze een leuk verhaaltje vol 'feitjes' schrijven. De overige feitjes uit diezelfde onderzoeken, die wat negatiever zijn, die laten ze weg. Als ik zoek op HOEVAAK lourdeswater heeft geholpen, dan vind ik 1000 verhalen waarbij het werkte. Dan kan ik een lovend verhaal schrijven over de kracht van god, en honderden mensen zijn geholpen! Zoek ik OF/HOE lourdeswater werkt, dan vind ik dat slechts 0.0001% van de mensen er baat bij heeft gehad. Dan wordt het verhaal toch wat anders..
              Die selectieve nieuwsgaring van journalisten en bloggers steekt me, omdat ze waarheden weglaten en dus verkeerd informeren; de voordelen overbelichten en de nadelen in het duister stoppen.

Feit blijft: als jij baat hebt bij CBD, dan werkt het voor jou. Het is vast minder schadelijk dan ritalin of blauwe bosbessen. Maar we moeten niet vergeten dat het drugs zijn en blijven, en daar zitten nu eenmaal ook nadelen aan. Of die nadelen verwaarloosbaar zijn, dat laat ik aan de wetenschap over. Maar het kan nooit kwaad om zelf eens te kijken wat er niet gezegd wordt, door onderzoeken uit te pluizen of na te lezen. Elk onderzoek heeft een samenvatting van circa 200 woorden, en tenminste ťťn alinea met conclusies. Vaak is daar hele waardevolle informatie al in te vinden.
              Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.

Comment

Klopt, vergelijkbaar met de overtrokken beschrijvingen die ze toepassen bij de verkoop van cannabis zaden. Over CBD, misschien is hierover nog te weinig gerichte onderzoek naar geweest. Maar goed, CBD heeft zoals je zelf al zegt, baat voor mij. We kunnen nog niet een directe schatting maken naar de schade van het middel, maar ik ga er vanuit dat het minder schadelijk naar de amfetamine gerelateerde middelen die worden voorgeschreven. Zou je mij een link desnoods kunnen sturen met wat je bedoelde over blauwe bosbessen? Ik heb daar nog niks over kunnen vinden. Ik dacht juist dat deze fruit soort zeer gezond zou zijn.

Comment

Ik denk ook dat het minder schadelijk is dan amfetaminegerelateerde middelen. Relatief gezien is CBD aardig onschuldig, maar het blijft 'relatief'. Niets gebruiken is onschuldiger. Ook amfetamine, in lage doseringen, blijken zelfs goed te zijn voor het brein. Zo heeft alles een keerzijde.
                  'chemical composition blueberry' is een handige zoekterm. Dan vind je wat wetenschappelijke verslagen, maar er zijn ook google afbeeldingen die het spul behandelen als een 'gemaakt' product. Dan krijg je dingen als dit:

Hieruit zie je maar; gezond eten is ook relatief. De wereld is tegenwoordig anti-Enummer, terwijl zelfs verse lucht bestaat uit tenminste 3 E-nummers. E-nummers zijn gewoon stoffen die gekeurd, en goedgekeurd zijn. Die krijgen een getal, zodat ze in een overzichtje kunnen dat iedereen kan checken. Niets meer of minder. De food-guru's maken er iets gevaarlijks van door E-nummers te zien als het kwaad, terwijl het gewoon een getalletje is dat bijvoorbeeld CO2 betekent. We ademen dus zelfs E-nummers! Alle vitamines hebben ook een E-nummer gekregen bijvoorbeeld, zijn nu alle vitamines slecht? Ik vind van niet. Zijn daarom dan alle E nummers slecht? Nee! Elke keer als ik iemand hoor zeggen 'maar dat zit vol met E-nummers!' dan sla ik mezelf weer voor m'n kop. Als ik bijvoorbeeld 'bruine boterham' in een excel-sheet op kolom E zet, rij 100, dan is mijn bruine boterham E100. Zo werkt het ook met E-nummers.
                  Het klopt wel dat sommige chemicaliŽn, en E-nummers tot een bepaald niveau in geproduceerde dranken en eten mag zitten. Bananengeur, mag niet meer dan een halve milligram per liter. Terwijl een banaan drie milligram per liter bevat. Het fruit overschrijdt de veiligheidsnorm.. Dat betekent niet dat je geen fruit moet eten, je lichaam kan dat prima aan, de veiligheidsnorm is expres erg laag gesteld (zodat fabrikanten extra voorzichtig zijn!) maar het betekent wel dat je geen 20 bananen achter elkaar moet wegsnaaien. Da's niet zo goed voor je nieren en lever.

Comment

Trek jij nou gewoon Lourdeswater in twijfel? ?
                    Je moet maar durven. .
                    Pas u aan aan de onaangepasten. Wees tolerant voor de intoleranten. Omarm hen die u afwijzen.
                    Hallo vuur, mijn naam is olie.

Comment

dat water smaakt best goed hoor, al krijg ik er nadorst van.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FlamingMango View Post
                        Zou je mij een link desnoods kunnen sturen met wat je bedoelde over blauwe bosbessen? Ik heb daar nog niks over kunnen vinden. Ik dacht juist dat deze fruit soort zeer gezond zou zijn.
                        Het is mij ook nog niet duidelijk wat je hier precies mee bedoeld LR2?
                        Heeft het met pesticides te maken? Blueberries and Kale Placed on Most Toxic List
                        Veel gestelde vragen over het forum

JOINTJEDRAAIEN.NL - Smoking Community
                        420Shop.NL - Headshop / Seedshop : Korting voor leden van Jointjedraaien.nl

Comment

Het heeft te maken met de concentratie stoffen in een bosbes.
                          Neem de kleurstoffen of smaakstoffen; wettelijk is er een norm vastgelegd in de voedsel en warenwet, die dicteert hoeveel van een 'chemische' stof per gewicht of volume, aanwezig mag zijn.

Bijvoorbeeld frisdrank mag maar een x-aantal milligram E1510 (ethidiumbromide) bevatten per fles. Daar is een richtlijn voor.. Die richtlijn is, als ik het goed herinner, 0 milligram. Omdat alles daarboven, wellicht kankerverwekkend kan zijn.
                          Ondertussen is er de bosbes, die vrolijk schijt aan richtlijnen heeft. Bij het bakken van een bosbessentaart op temperaturen hoger dan 70 graden, komen kankerverwekkende stoffen vrij. Bij het rauw eten, krijg je die stoffen gewoon binnen. Dat weten veel mensen niet. Want fruit staat te boek als gezond. Als ik op het lab met 5mg/L ethidiumbromide moet werken, moet ik handschoenen aan, en werken in de zuurkast. Als ik een bosbessentaart bak (300mg/L eht.br., dus 60x zoveel), dan moet dat in de keuken, het liefst zonder afzuiging want het ruikt zo lekker.
                          De bosbes zit - net als vrijwel elk fruit - boven de gestelde veiligheidsnorm die voor 'gemaakt' voedsel telt. Als ik een bosbessensapje maak van bosbessen, dan mag ik die vrij verkopen. Die krijgt het stempel 'gezond'. Als ik een sapje maak met alle stoffen in de bosbes, precies zoals die in de bosbes zitten (en niets extra!) dan komt het sapje niet door de keuring. Die krijgt het stempel 'levensgevaarlijk'. Terwijl het precies, identiek, hetzelfde spul is. Onze beleving over wat gezond is en wat niet, moet daarom met een flinke vrachtwagen zout genomen worden. Vooral het ongezonde gedeelte wordt erg overtrokken.

Je hoort veel mensen, met name de food-guru's, een boel zeggen over wat gezond is en wat niet. Dat E-nummers de duivel zijn, en dat er niets boven fruit gaat. Ondertussen bevat een hand vol fruit, mťťr E-nummers en glucose dan een blikje cola. Die cola en alle snoepjes ook, moeten voldoen aan een norm, fruit niet. Dat staat helemaal los van de hoeveelheid gif die erop gespoten wordt, het gaat enkel om de inhoud.

Onze beleving en benaming voor wat gezond is en wat niet, is daarom heel subjectief. Dankzij de voedsel en warenwet zijn er maxima vastgesteld voor al het geproduceerde voedsel, maar niet voor fruit en groente. Het zet veel mensen op het verkeerde been, terwijl ik vind dat we met beide benen op de grond moeten blijven staan: of je nu mountain dew (3 E-nummers onder de norm) of bosbessen (15 of zo E-nummers boven de norm) door je keel giet, het ene is niet slechter dan het andere. De smaakstof isopentylacetaat voor snoepbanaantjes mag maximaal x milligram zijn, omdat er boven die norm gezondheidsschade plaats kan vinden, en ik weet zeker dat een echte banaan daar 10x overheen zit. Wat is er dan gezonder? Een snoepbanaantje? Of een echte? Doe mij maar de echte, het liefst twee stuks. Als ik daar twee plakken kaas bij eet, zit ik 40x over de gestelde gezondheidsnorm. Maar blijkbaar is het gezonder om een zak snoepbanaantjes leeg te vreten, volgens de voedsel en warenautoriteit. Toch noemen we snoep ongezond, en bananen gezond. Die dualiteit of ambiguÔteit, wat je wilt, wilde ik even belichten.
                          Dingen die op het eerste oog ongezond lijken, en zo te boek staan, kunnen alsnog gezonder zijn dan dingen die als gezond te boek staan.

Als ik bij de VWA zou aankloppen met het idee om waterstofcyanide in frisdrank te doen, dan sluiten ze me op. Als zeg dat ik appelsap wil maken, krijg ik een bult subsidie omdat ik de appelboeren steun. Ondertussen maak ik dan toch drankjes met waterstofcyanide. Voel je hoe dat een beetje.. Raar in elkaar zit?

Comment

Net zoiets als met roken maar ondertussen wel overal verkooppunten.
                            Niet onder de 18 maar wel voor zwangere vrouwen.. Zoiets??
                            Pas u aan aan de onaangepasten. Wees tolerant voor de intoleranten. Omarm hen die u afwijzen.
                            Hallo vuur, mijn naam is olie.

Comment

Ghehe ik lees mee enzwijg. A;tijd leuk die mensen die LR2 iets wlen leren.

Comment

Footer Left Ad

Collapse
                              Bezig...
                              X