Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wietbier

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Wietbier

Korting op 420shop
    Wietbier

Dit recept van René Koops, een amateurbrouwer uit Amsterdam die de laatste jaren al met vele bieren, en met succes, heeft meegedaan aan het Delta Bier Festival. Het onderstaande bier is een wietbier (jawel, geen witbier maar een wietbier) dat beslist niet nieuw is. Een Zweedse brouwer heeft namelijk een paar jaar geleden al geprobeerd om een hennepbier op de markt te brengen dit echter zonder succes.

Met dit bier had René meer succes en werd Eerste in de vrije klasse tijdens het Delta Bier Festival 2000.

Het recept voor 40 liter Stronk:

Ingrediënten :
    - 15.600 gr. Pilsmout
    - 845 gr. Tarwemout
    - 92 gr. Hallertau Perle 9% Alpha
    - 1094 gr. Kristalsuiker
    - 4 theelepels Iers mos
    - 95 gr. Wiettoppen
    - 218 gr. Wiet-kniprestjes (dit zijn de kleinste blaadjes net onder de toppen)
    - 1 l. Giststarter van een gewoon zakje Arsegan bovengist
    - 65 l. Maischwater

Geen spoelwater, daarom is de storting wat hoog, 1,3 keer hoger dan met spoelen, dit komt de smaak ten goede vanwege het lage gehalte aan uitgespoelde tannine.

Maischschema :
    15 minuten op 52°C
    60 minuten op 62°C
    30 minuten op 72°C

120 minuten voor einde koken 64 gr. Hallertau en het Iers mos toe voegen.
    10 minuten voor einde koken de suiker toevoegen.
    5 minuten voor einde koken 28 gr. Hallertau toevoegen

Na het koelen komt het soortelijk gewicht op ongeveer 1090 gr/l. De wiet (toppen en de knipresten) in bijvoorbeeld een kous 10 minuten weken in heet water van ca. 50°C en uit laten lekken. Dit nogmaals herhalen en dan als laatste weken in vers gekookt water van 100°C. Dit om infecties te voorkomen.

Zodra de baal is afgekoeld bij het wort voegen, samen met de giststarter.

Als je minder wilt maken dan deelt je het!
    Proost op het nieuwe jaar.

Drink wel met mate of met je maate
    Last edited by billi-bang; 8 January 2013, 22:24.
    Greetz billi-bang loves the 420 shop.
    sigpic

Re: Wietbier

Is mij te moeilijk, is dit ook ergens te koop. al zou ik het wel willen proberen.

Comment

Én is het ook potent, word je er goed stoned van?
      Toke on, fellow smokers

Comment

Nee, dan kun je het beter roken/verdampen/boter van maken.

Van hobbybrouwen.nl :

Inmiddels is er een wietbiertje gebrouwen naar dit recept. Hoewel de vergisting zeer moeizaam verliep, is het best een lekker biertje geworden. Misschien dat ik het in het najaar nog eens probeer.
        Ik heb voor 15 liter bier 100 gram wiettoppen (eerst 3 keer spoelen op 80 graden) toegevoegd na de hoofdgisting en dit 3 weken laten “drooghennepen”.
        100 gram wiet is een hele berg; waarschijnlijk zou de gemiddelde wietroker in tranen zijn uitgebarsten als hij zag wat er in de gistfles gegooid werd.
        Van geestverruimende invloeden overigens geen sprake, eerder lijkt het slaapopwekkend te werken.
        Er blijkt dus met wiet best een smakelijk biertje te kunnen worden gebrouwen, het viel mij in ieder geval 100 % mee. Ook qua helderheid, ik had een “groenig” bier verwacht, maar het is een gewoon blond biertje geworden.
        Je zult er echter zelf wel een cannabisplantje voor moeten opkweken, anders is het geen doen gezien de hoeveelheid. En als het je om de geestverruimende effecten gaat kun je het beter roken, hier wordt je hooguit wat slaperig van.
        Dat laatste lijkt dan wel weer goed uit te pakken i.v.m. de medicinale kant van het verhaal, maar daar heb ik nog geen reactie van.
        grtz.
        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

He billi,

Is dit bier ergens te koop?

Drink graag bier dus het proberen waard, ben benieuwd naar de
          medicinale werking i.v.m. slapeloosheid.

Laterz billi, grtz. de hippie
          The seeds of today are the flowers of tomorrow

Comment

Kijk eens rond op dat forum wat ik noemde, daar heeft billy het recept ook van gekopieerd

Op Curaçao is een paar weken terug ook een grote brouwerij opgerold die wiet-wijn maakten.
            ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

Er sinds kort een wietbier dat als speciaalbier gebrouwen wordt bij http://herbs.amsterdam. Helaas nog nergens te krijgen

Comment

Ik ben 't zelf aan het brouwen toevallig.
                8 liter water, 2kg maltextract, 200 gram toppen van een jaar geleden, 1,5kg suiker, en 5kg granen. Alles kapot koken, in flessen met waterslot, gistcultuurtje gemaakt, alles gemengd, en wachten maar!
                Over 6 weken ga ik de eerste fles lostrekken. Het gisten is nu net voorbij, de nagisting op de fles heeft even tijd nodig met deze temperaturen.
                Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

interessant, ik gebruik echter non-thc wiet Moet ook wel natuurlijk, aangezien het gewoon verkrijgbaar wordt

Comment

• QnQ
                    QnQ commented
                    Editing a comment
                    Wordt het dan niet gewoon 'hennepbier' in plaats van 'wietbier' ?

THC en CBD lossen beide niet op in water, en in 4,5% alcohol ook nauwelijks. De alcohol ontstaat ook pas later, wanneer de wiet al weggefilterd is (en dus ook de actieve stoffen). Tenminste, zo begrijp ik dat brouwproces; gisten gebeurt met een heldere vloeistof, niet met de ingredienten die nog ronddwarrelen.

Je zit dan op minder dan nanogrammen per liter waarschijnlijk, dus niets waar de authoriteiten zich druk om kunnen maken. Behalve je brouwvoorraad dan, dat blijft gewoon wiet/hennep.
                  Ik doe het bewust om de grapefruit-smaak van m'n wiet over te brengen naar een drankje. En het is niet bedoeld voor de markt. Ik hoop wel dat brouwers die wel de markt betreden, eerlijk zijn over de inhoud; de actieve stoffen zijn niet aanwezig in het bier.
                  Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                  Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

Footer Left Ad

Collapse
                  Bezig...
                  X