Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Welke Meanwell driver?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Welke Meanwell driver?

    Korting op 420shop
    Een van mijn drie drivers heeft de geest gegeven. Dit is een Meanwell HLG-320H-54A. Kan ik die vervangen met een HLG-320H-48A?
    Horks Fototopic 2.0

    #2
    Je zou verwachten dat die dingen 15 jaar meegan ofzo.. Hmm..

    Of die driver kan ligt een beetje aan je led's en hoe ze zijn aangesloten.
    Serie, paralel? Wat voor VF heb je minimaal nodig?

    Je hebt vermoedelijk wat strips paralel aangesloten?

    Ze zijn aardig gelijk, dus verwacht dat t gwn kan.

    Je gebruikt samsung F strips toch? Of die H influx serie? Vgm hadden die zo'n 44VF per strip ofzo.
    Zolang je ze paralel hebt zit je dus goed.



    48-A
    Output Power (W) 320
    Output Voltage (V) 48
    Output Current (A) 6,7
    54-A
    Output Power (W) 320
    Output Voltage (V) 54
    Output Current (A) 5,95

    Edit:- vgm hebben led's ook liever een hoog voltage dan een hoog ampere. Dus je gaat er zelfs ietsie vooruit.

    Ben wel nieuwschierig hoe t paralel is aangesloten, zitten er weerstandjes tussen? Dat is bij paralel wel belangrijk schijnt.
    Last edited by Nederhigh; 19 June 2022, 16:41.
    Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
    Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

    Comment


      #3
      Nee, dit betreft deze cobs die ik tweedehands heb overgenomen. Elke Meanwell driver type HLG-320H-54A (clu058-1825c4-303m2m2-f1) stuurt drie cobs aan. Volgens mij is het in parallel geschakeld. Elke lamp is met twee draden aangesloten die bij elkaar komen en opgedeeld worden in twee. En draai ik links en rechts om doet de lamp het niet. Lang geleden ooit elektrotechniek gestudeerd maar ik keek altijd naar buiten.

      Dat die drivers lang meegaan zou je inderdaad verwachten, misschien moet ik nog maar even dubbelchecken of het toch geen breuk in de kabel is.
      Horks Fototopic 2.0

      Comment


        #4

        Toch nog een heel verhaal geworden.. Dus ff hier gepost..
        Je zou niet de eerste zijn die een verder prima werkend stuk technologie weggooit om iets simpels als een kabelbreukje
        Klinks als paralel inderdaad! Deze cobs hebben in een paralel per stuk minimaal 47VF nodig om aan te gaan. met je vorige driver zat je precies goed.
        Of nouja.. net goed.
        Het max voltage dat ze nodig kunnen hebben is 55,2. Met beide drivers zit je er tussen.

        Het liefste zit je qua voltage in je driver altijd iets boven wat je led's maximaal nodig hebben. Je Driver pakt toch altijd het laagst mogelijke voltage om een lopend circuit te krijgen.
        In mijn geval trekken mij strips in serie 352V, en doet mijn driver 360V (uit mijn hoofd.)

        Led's zijn nooit helemaal heltzelfde. Vandaar dat ze zeggen (VF_min=47VDC (VF_MAX=55.2VDC). Een slechtere LED heeft meer weerstand, en meer voltage nodig.
        Dit is ook waarom je in paralel weerstandjes moet plaatsen op je kabels. Omdat je ene LED bijvoorbeeld meer VF nodig heeft de andere, kan het zijn dat een deel van je led's niet goed werken, of maar half ofzo.
        Je driver pakt gewoon het laagst mogelijke VDC om t rondje te maken..,.. Naja mocht je t leuk vidnen, deze gast legt t beter uit als ik.



        Het Zou misschien zelfs kunnen dat je LED's door slijtage of hitte of iets ineens een hoger voltage nodig hebben dan de 48V die je oude driver kan leveren, waardoor ze niet aan gaan.
        Misschien is de driver dus gwn nog heel, maar geven je led's nu teveel weerstand om doorheen te knallen.
        (Tis maar een theorie) Met iets van een multimeter moet je dat kunnen testen. (Of andere led's.)

        Zou t spulletje wel ietsie terugdimmen. 100W per COB is wel flink. (Vind ik)
        Op de hehe A serie van Meanwell zit ergens een schroefje onder een rubbere kappie waarmee je m terug kunt draaien (Mocht je dat nog niet weten, bij deze...)
        Last edited by Nederhigh; 19 June 2022, 17:17.
        Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
        Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

        Comment


        • Hork
          Hork commented
          Editing a comment
          Ergens lijkt een kabelbreuk me stug, want toen ik de drivers omwisselde gingen de drie cobs meteen aan. Maar ik zal het nog even uitsluiten door de vermoedelijk defecte driver aan te sluiten op een van de armaturen waarvan de cobs steeds aangingen. Dus indien de driver inderdaad defect is, kan ik die dan vervangen met een HLG-320H-48A? Dat je ze kan dimmen was me bekend. Ik heb nu 83 watt staan maar als ik ze zachter zet wordt het wattage wat krap voor 150 x 150 cm vrees ik

        • Nederhigh
          Nederhigh commented
          Editing a comment
          Je kunt heel ff rondkijken of er een drivertje is dat misschien 56V heeft ofzo, maar al met al denk ik dat dit een prima optie is voor je setup.

        • Hork
          Hork commented
          Editing a comment
          Heb de oude driver nogmaals getest en die is daadwerkelijk kapot. Knap hoe de vorige eigenaar dat voor elkaar heeft gekregen. En je had gelijk, de nieuwe driver werkt prima met mijn cobs.

        #5
        Oorspronkelijk geplaatst door Nederhigh View Post
        Je zou verwachten dat die dingen 15 jaar meegan ofzo.. Hmm..

        Of die driver kan ligt een beetje aan je led's en hoe ze zijn aangesloten.
        Serie, paralel? Wat voor VF heb je minimaal nodig?

        Je hebt vermoedelijk wat strips paralel aangesloten?

        Ze zijn aardig gelijk, dus verwacht dat t gwn kan.

        Je gebruikt samsung F strips toch? Of die H influx serie? Vgm hadden die zo'n 44VF per strip ofzo.
        Zolang je ze paralel hebt zit je dus goed.



        48-A
        Output Power (W) 320
        Output Voltage (V) 48
        Output Current (A) 6,7
        54-A
        Output Power (W) 320
        Output Voltage (V) 54
        Output Current (A) 5,95

        Edit:- vgm hebben led's ook liever een hoog voltage dan een hoog ampere. Dus je gaat er zelfs ietsie vooruit.

        Ben wel nieuwschierig hoe t paralel is aangesloten, zitten er weerstandjes tussen? Dat is bij paralel wel belangrijk schijnt.
        Hier nog even op terugkomend.

        Heb de driver gekocht, de cobs er parallel op aangesloten middels wagoklem (zonder weerstanden) en guess what?

        Ze branden weer als een zonnetje!
        Horks Fototopic 2.0

        Comment

        Bezig...
        X