Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:

Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Ziekte / Beestjes ontdekt bij het oogsten

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Ziekte / Beestjes ontdekt bij het oogsten

Korting op 420shop
    Hallo allemaal,

Ik ben sinds gisteren begonnen met mijn 2 plantjes te oogsten, maar vrees dat ik wat beestjes en / of een ziekte heb.

Kweek details

2 planten, alle twee "Cherry Pie Auto", Buiten gekweekt in een stoffen pot, in Plagron Royal Mix substraat, en met Plagron Alga Grow and Plagron Alga Bloom as meststoffen.

Plant 1 - Zwarte toppen

Tijdens de oogst merkte ik dat bij 1 van de 2 planten, als je langs onder kijkt, alle toppen zwart begonnen te worden (van binnen naar buiten).
    20250813_103151.jpg
    20250813_103157.jpg
    20250813_103203.jpg
    20250813_110628.jpg

Ik heb geprobeerd met de microscoop een foto te maken van waar het groen naar het zwart overgaat. Mijn eerste poging was van micro-blaadje (enkele mm) in de top zelf.
    20250813_174026.jpg
    20250813_173955.jpg

Mijn tweede poging was van de stam van een klein blaadje (enkele cm) uit de top zelf. (hier ziet er zelfs een beetje rood uit)20250813_204918.jpg
    20250813_204347.jpg
    20250813_204352.jpg

Plant 2 - Nergens zwart aan de toppen (en dus toch exact dezelfde soort)
    Enkel bij sommige okselkelkjes zie je het een klein beetje donkerder worden:
    20250813_103138.jpg

Er was wel 1 blaadje (medium grootte) met een klein zwart plekje. Met de microscoop zag dit er mij wel iets rot uit. Maar dat was het enige dat ik zo op de plant heb kunnen vinden.20250813_101114.jpg

Beestjes
    Deze zaten op beide planten, maar veeeeeeeel meer op de plant met zwarte toppen. Ze zijn superklein (halve mm ofzo?).20250813_095337.jpg
    20250813_095415.jpg
    20250813_103326.jpg
    WhatsApp Image 2025-08-13 at 10.49.19_b0f7873b.jpg

Eigen analyse

Plant 1 twijfel ik serieus of het wel ok is. Aan de ene kant heeft het wel wat weg van toprot. Maar aan de andere kant heb ik nog nooit toprot gehad op ALLE toppen en overal in hetzelfde stadium. De toppen voelen wel een beetje anders aan normale gezonde toppen, maar voelen ook niet echt aan als toprot (waar je makkelijk stukken top kan los trekken).
    Een maat van me dacht dat het wel toprot was. Iemand op reddit denkt dat het gewoon verpurperen is (zoals purple haze) en zei dat dit zelfs bij de zelfde soort plannen kan verschillen van plant tot plant.

Plant 2 lijkt me redelijk gezond, met mooie toppen.

Vragen
    1) Wat voor beestje is het? Kan het kwaad?
    2) Is plant 1 ok om te drogen en consumeren?
    3) Plant 2 lijkt me ok, maar als iemand daar iets over te zeggen heeft, mag dat ook uiteraard
    Last edited by Masta; 14 August 2025, 01:18.

Hahaha,deze soort is gewoon zo 😁
    dat rood is harstikke normaal bij deze soorten.

En buiten heb je altijd wel een beestje daar ga je nooit aan ontkomen,maar dat is bij jouw niet het geval.

Je hebt gewoon een cherry strain die van nature rood paars zwart vertoond dit isnde genetica.

Comment

• Bo$wachter
      Bo$wachter commented
      Editing a comment
      Foto 4 ziet er toch niet gezond uit.?

• stafford
      stafford commented
      Editing a comment
      @Bo$wachter
      Omdat er 1 insect inzit?
      Daar ontkom je niet aan,zelfs binnen niet met de meest modernste en dure setups.

Foto 4 zoals jij aangeeft,is dus de typische fout van de kweker zelf,die de ventilatie niet op orde heeft en hoge lv pieken op die plekken ontstaan,autos die niet goed groeien staan dicht op elkaar de bladeren dampen als een malle als de lucht door de krapte en dicht op elkaar staan niet goed erdoor en erbij komt gaat het al mis,zelfs buiten zoals hier bij de topic starter.

Wassen
    sommihste hun oogsten niet buiten met water en peroxide ofzeo? (Opletten dat je geen toprot maakt)

Comment

Ja greyvol deed dat, en dan de ventilatoren er op en af en toe effe met de uv-c lamp flashen tegen schimmel.

Comment

Lijkt mij wat vroeg geoogst ook zie alleen heldere trichomen

Comment

Heb ook mijn wiet eens gewassen. Alles in een grote kuip en zorgen dat het onder water blijft. Ik heb er destijds een gaas opgelegd met een gewicht erop.

Elke dag het water verversen en na 7 dagen de wiet ophangen en snel drogen met een ventilator erop.

Je kan het uitproberen met een paar toppen, kijken of je de beestjes eraf gewassen krijgt.
          Een dag zonder wiet kent Flip niet.

Comment

Bedankt voor alle feedback. Dat is een hele opluchting dat ik niet de hele plant moet weg gooien.

Intussen zijn ze geknipt en hangen ze te drogen.

Dat wassen lijkt me een heel gedoe. Is dat echt nodig denk je?
            Veel van die beestjes gaan er denk ik ook niet afkomen door een beetje te wassen vrees ik. Daarvoor plakt het veel te hard.

Ivm te vroeg geoogst:
            Heb net nog eens opnieuw gekeken, en het hangt er al vanaf waar je kijkt. Op veel plaatsen zijn ze al wel melkwit en op sommige plaatsen beginnen ze ook al amber kleurig te worden.
            Maar je hebt misschien wel gelijk dat het net een beetje te vroeg is, want ik zie idd best nog wel wat heldere ook

Comment

Alleen foto 11 vind ik verdacht.

Comment

Bezig...
              X