Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:

Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Iemand met ervaring van druppel irrigatie systemen gevraagd om hulp

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Iemand met ervaring van druppel irrigatie systemen gevraagd om hulp

Korting op 420shop
    Beste mede forum bezoeker!

Ik heb dit jaar een druppel irrigatie systeem (DIS) gehaald van het merk spider farmer.
    Nu heb ik al meerdere malen het systeem in gebruik gehad maar elke keer toch weer met een ander probleem.
    Dit keer is het voedingswater in de tank gaan schimmelen/rotten.
    Ik had een liter of 20 voedingswater in een emmer met de nodige voeding afgemeten.
    Dit water met een ph en ec meter zelfs op juiste waarden verkregen en de emmer in het vat/tank gegoten.
    nu na 4 tot 6 dagen is de inhoud van het vat/tank gaan schimmelen.
    ik heb het vat dicht geritst staan ivm nieuwsgierige katten die zelfs de binnenkant van de tank/vat willen inspecteren.
    Ook heb ik hem dichtgeritst om een muggenkweek te voorkomen in het vat.
    Ik las na wat zoek werk op google dat het te waarschijnlijk te maken heeft met stilstaand water wat afgesloten staat en geen ventilatie krijgt.
    Nu is mijn vraag of er hier iemand is die daar ervaring mee heeft om de schimmel te voorkomen en toch het vat afgesloten houd tegen insecten en mijn katten.
    Ik heb het systeem zo werkend dat ik het via een klik aan klik uit met afstandsbediening heb gemaakt.
    Druk op de knop is water geven en druk op de knop is stoppen.
    Zo kan ik met een smart bodemsensor zien of het tijd is om water te geven.
    In theorie was deze methode goed te tewerkstellen, alleen nu in de praktijk is de schimmel een beetje de laatste hobbel dat het proces tegenhoud.
    Ik hoor dus graag van jullie wat ik het beste kan doen.
    Alvast bedankt voor het meedenken
    Mvg ReCoil.

PS: voeding is vloeibare voeding van plagron, terra bloom,royal sugar,green sensation, calmag pro,pure zym en lemon kick om juiste ph te krijgen. Dit afgemeten per advies van fabrikant met pipet in ml en injectiespuiten. Ph is 6,1 van de toegevoegde emmer. Ec waarde ben ik helaas vergeten te noteren.
    hopelijk helpt deze info erbij nog.
    Attached Files
    Last edited by ReCoil; 10 October 2025, 10:28.

ReCoil nou dat ligt niet aan jou maar aan plagon, als je leest op het etiket dan zie je dat je dit niet meer dan 2 dagen kan bewaren. aangezien ik een 5 liter gieter heb en deze zeker in het begin leeg maak zie je al na ca 2 dagen een witte waas over de voeding komen en begint het meer te ruiken.
    ik zou overstappen op een meer minerale voedings oplossing of geheel met water en je grond van boven bemesten, eventueel een bruissteentje in je voedings vat.

Comment

Een circulatie pompje erin en klaar, je lemon kick is goed om steenwol traytjes in te wateren maar niet voor een stabiele ph, daar gebruik je gewoon de ph- bloei voor.
      Ik weet niet hoelang je planten al staan maar begin ook niet te vroeg met je sensation, die is pas voor de laatste 4 tot 5 weken van je bloei dus moet je klok al minimaal een week of 5/6 op 12 uur staan.

Comment

jero69 Bedankt voor je reactie.
        Dan weet ik dat het aan de voeding
        ligt dat die witte waas erop komt.
        Het vat stinkt dan echt naar overdatum gekookte eieren.
        Ik zal voortaan een luchtdichte container gebruiken om te mengen en dat per dag in het vat gieten.
        Is even een kleine omweg maar heb even niet de middelen om gelijk over te stappen op een ander merk voeding.
        Aangezien ik zo een beetje een liter van alle terra producten van plagron heb was dat bij elkaar een flinke zak met duiten.
        ik maak toch eerst dit op voordat ik overstap.

Ook ga ik zo wel even googlen en je idee opschrijven en kijken of ik dat ook in de toekomst kan toepassen!

Comment

Urban Bedankt voor je reactie.
          Mijn plant(en) is er op dit moment nog maar 1.
          volgens mn kalender moet ik die komende week al gaan spoelen.
          Daarna ga ik weer een nieuwe kweek doen, aangezien dit mn semi eerste kweek binnen was ben ik nog flink aan het leren van alle fouten die ik maak.
          Ben daarom blij dat ik hier op het forum zit om dingen te leren van meer ervaren kwekers.

Ik ga eens kijken voor een circulatiepompje en zal de lemon kick gaan stoppen en PH min gaan aanschaffen. (Super bedankt voor deze les, anders had ik de verkeerde gewoon blijven gebruiken)

Die circulatiepomp , moet ik die zo zetten dat hij onderwater ligt en een soort waterbaan creeer of dat het een soort fonteintje wordt in het vat.
          Geen idee of dat uit maakt tussen die 2 situaties?

Nogmaals bedankt en ik ga even in de weer met je tips en ideeen!
          Last edited by ReCoil; 10 October 2025, 14:51.

Comment

• Urban
            Urban commented
            Editing a comment
            zolang het water maar lekker rond word geknald is het prima en gaat het ook niet rotten, zorg ervoor dat je voeding in je vat gewoon in 4 dagen weg is, het ligt niet aan Plagron, absoluut niet.
            Als ik je bladeren bekijk lijkt het wel op spint, broadmite, geranium spint, die houd zich op tussen je blad ipv rond je toppen, is ook erg klein om te zien en stagneert je bloemvorming, ze lijken dan net op aardbeien, de stampers komen er dan niet goed door en blijven kort.

• Rreppellsteeltjam
            Rreppellsteeltjam commented
            Editing a comment
            Kan ook zoutzuur als ph- gebruiken, verder gewoon minerale a/b voeding gebruiken, pompje 100 liter is al genoeg onder water.

Vooral geen bio spul gebruiken!!

En op etiket kijken of je kan mixen met.....

Gewoon met het gietertje wateren is het beste
          MGC 65W - Purple Lemonade
          MGC 65W - Blueberry Auto
          ​

Comment

Ik heb een heel verslag onder hydro. Het was een super kweek

Comment

Oja voor drubbel systeem gebruikte ik de hydro versie wel van plagron en op hydroton.

Comment

Ik heb inmiddels 2 van deze pompjes aangeschaft. (Zie foto)
                Voorlopig heb ik er 1 in het vat zitten en moet zeggen dat het inderdaad nu lijkt op een super langzame draaikolk.
                Heb ook inmiddels een mail gestuurd naar plagron over het verschil van lemon kick en ph min.
                De lemon kick is biologisch en de ph min synthetisch, hun adviseren dan ook om ph min te gebruiken met een irrigatiesysteem omdat de lemon kick een flinter dun laagje kan geven/afzetten in de slang en het vat.
                In ieder geval iedereen bedankt voor de tips en antwoorden.
                Ik ben voorlopig weer even geholpen.
                Attached Files

Comment

• NewNoobie
                  NewNoobie commented
                  Editing a comment
                  Geen biologisch gebruiken in hydro het zal uw leidingen verstoppen. Plus biologisch gaat maar 3 dagen mee. Als je biologisch wil is het bzst al in de aarde gemengeld en geef je enkel water via de druppelaars

• Rreppellsteeltjam
                  Rreppellsteeltjam commented
                  Editing a comment
                  Waterstofperoxide word gebruikt om filo film tegen te gaan.

Bedankt voor de uitleg, ik zal van het weekend plagron ph min gaan halen.
                Dan zouden de euvels weer verholpen moeten zijn.

Heb vanochtend de laatste plant geoogst (zie foto) dus heb nu even de tijd om alles te controleren en of te installeren en schoon te maken.

Toch nog een leuke nieuwe hobby gevonden in het kweken

Ik had nog wel een vraagje over ontkiemen van zaden maar daar maak ik wel even een nieuw topic over binnenkort.

Nogmaals iedereen bedankt voor het meedenken en de handige tips!!
                Op naar de volgende kweek
                Attached Files

Comment

Bezig...
                X