Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:

Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Verslag van mijn bevindingen PH meters (bodem en vloeistof)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Verslag van mijn bevindingen PH meters (bodem en vloeistof)

Korting op 420shop
    Hallo mede homegrowers.

Aangezien ik sinds September 2025 ben begonnen met kweken had ik toen nog helemaal geen kaas gegeten van PH waardes en EC waardes.
    Nu een half jaar verder kom ik nog steeds dingen tegen waar ik van leer maar dacht laat ik een verslag maken van mijn bevindingen en fouten die ik gemaakt heb.

Allereerst wil ik wat vertellen over PH waardes.
    Eigenlijk alles wat er bestaat heeft wel een PH waarde.
    Denk aan kraanwater,sinaasappelsap,cola maar ook broodbeleg zoals chocopasta,pindakaas maar ook het deeg waar je brood mee bakt.

Wat is dan PH vraag je je af.
    De pH-waarde is een maatstaf voor de zuurgraad of alkaliteit van een waterige oplossing, gemeten op een schaal van 0 tot 14. Een waarde van 7 is neutraal, lager dan 7 is zuur, en hoger dan 7 is basisch (alkalisch). Het geeft de concentratie van waterstofionen weer en is cruciaal in chemische, biologische en lichaams-processen.

Belangrijke kenmerken van de pH-schaal:
    • 7.0 (Neutraal): Dit is het omslagpunt, zoals bij puur water.
    • 7.1 - 14 (Basisch/Alkalisch): Hogere waarden betekenen meer basisch (kalkrijk).
    • 0 - 6.9 (Zuur):
      Lagere waarden betekenen een hogere zuurgraad.
    ?Zoals je ziet heeft dus bijvoorbeeld appelsap een lagere PH waarde dan bijvoorbeeld kraanwater.

Wat heeft dit nou weer te maken met het kweken van wiet denk je.
    Net als ik in het begin dacht ik het zal wel, ga niet nog meer moeite doen hoor.
    Maar door die denk wijze heb ik een aantal problemen ondervonden wat had kunnen voorkomen door goed de PH in de gaten te houden.
    Paar voorbeelden zijn dat als er een verkeerde PH waarde in het kweekmedium zit er bepaalde voedingstoffen niet goed kunnen worden opgenomen door de wortels van je wietplantje.
    Daardoor ga je denken wat doe ik fout? Geef ik teveel voeding of juist te weinig, waarom verkleuren de bladeren zo raar, en waarom alleen de puntjes of waarom alleen de nerven van de bladeren.
    Veel problemen kunnen de oorzaak van een verkeerde PH waarde zijn zonder dat je het door hebt.

Een wietplant doet het het beste als de PH waarde van het kweekmedium tussen de 6.3 en 6.8 zit.
    Ervaren kwekers houden vaak 6.5 aan omdat dit het middelpunt is en je dan altijd goed zit.

Hoe meet ik dan de PH waarde van mijn kweekmedium en voedingswater wat ik geef?
    Als je de browser opent en op google zoekt naar PH meter dan krijg je 100+ verschillende te zien, Van €5 tot €500 en ook nog verschillende vormen en uitvoeringen.
    Gelukkig hoeft het niet zo duur te zijn en kan je zelf bepalen wat je er aan uit wil geven.
    Wat is dan het verschil tussen die van €5 en die van €500 vraag je je af.
    Het antwoord daarop is lastig maar denk aan bouwkwaliteit,hoe lastig het kalibreren is,hoe lang het duurt voordat je een meting heb die vast staat en dus niet heen en weer blijft springen of is hij bedoeld voor vloeistof of juist voor andere dingen zoals aarde,deeg,fruit.
    Ik zal in het volgende stukje de verschillende meters vergelijken en vertellen wat ik daarover ben te weten gekomen.

(alle meters zijn gekalibreerd met kant en klare kalibratie vloeistoffen, dus heb zelf nooit de oplosbare zakjes gebruikt. (Dit om zeker te zijn van de goede waardes)) de doos met 3x250ml in 4.0 7.0 en 10.0 kwam ook van amazon van rond de €13

De goedkope PH meter. (Alleen voor Vloeistoffen)
    Deze kom je tegen op temu of aliexpress voor rond de €5.
    Als je deze in je hand hebt voelt het plastic dun aan en gevoelig voor scheuren of breken bij laten vallen.
    Ook is vaak het Kalibreren zo lastig dat je dan al denkt “wordt mijn meting wel correct” hier heb ik me in het begin aan gebrand door te denken dat mijn voedingswater 6.5 was maar uiteindelijk eerder 5.5 was.

Foto goedkope PH en EC meter
    IMG_6049.jpg

De wat duurdere meter (rond de €30) (Alleen Vloeistoffen)
    Ik kwam deze set tegen op amazon van het merk Vivosun.
    PH en EC meter apart.
    Omdat ik dat merk vaker ben tegen gekomen met verschillende kweekitems dacht ik die moet toch wel goed zijn dan.
    En ja hoor het Kalibreren was een stuk makkelijker dan met die hele goedkope alleen duurde het vrij lang voordat de meter stil staat en niet meer verspringt.
    Deze heb ik nu als reserve en gebruik hem soms om de meting toch nog te controleren.
    Enige echte nadeel is dat de meting vrij lang duurt.
    Hij blijft heen en weer jojo’en dus echt snel een accuraat meting doen is er niet bij.

Foto set Vivosun
    IMG_6048.jpg

De middenmoot meters (€50) (Alleen vloeistoffen)
    Deze meters zijn naar mijn mening de beste Bang for your Buck.
    De bouwkwaliteit is goed tot heel goed te noemen, Het plastic voelt robuust aan en deze kunnen vaak wel tegen een stootje.
    Het Kalibreren verloopt vaak soepel en deze kan je bijna altijd op 3 waardes Kalibreren ipv 2.
    De metingen zijn vaak snel en staat al snel stil, Dus geen heen en weer van waarde op de display.
    Namen zoals Milwaukee of Hanna zijn gewoon degelijk en geen ******zooi.

Foto Milwaukee
    IMG_6052.jpg

(De duurdere meters €75-€100) (alleen vloeistoffen)
    Bij deze meters kom je al snel bij het merk Bluelab terecht, maar milwaukee en Hanna heb je ook in dit segment.
    Een hele bekende is de Bluelap pen, Deze meter is mijn go to op dit moment.
    De bouwkwaliteit is super, je kan hem tegen de muur gooien zonder dat hij kapot gaat (bij wijze van spreken) natuurlijk kan alles kapot als je je er toe zet.
    Kalibreren van de Bluelab pen is echt een fluitje van een cent.
    Bij Kalibratie van 3 waardes krijg je 2 vinkjes te zien in de display wat betekent dat hij op meerdere waardes is gekalibreerd en zo razend snel een goede meting weergeeft.

De dop ervan zit een goed sponsje in om de sonde vochtig te houden. (Als de sonde van elke meter die bestaat uitdroogt is hij kapot, de metingen zijn dan niet meer secuur en vervanging van de meter is dan 100% nodig) Dus wees altijd voorzichtig en zorg dat de sonde altijd vochtig blijft, iets wat goedkope meters vaak niet hebben, een goede manier om de sonde vochtig te houden zoals een sponsje of iets dergelijks.

Zoals ik al zei is dit 1 van de meters die ik blindelings vertrouw.

Foto Bluelab PH en EC pen
    IMG_6053.jpg

(Duurste meters €150-300)
    In dit segment kom je weer vaak bij Bluelab meters terecht, mede omdat dit labratorium kwaliteit meters zijn voor het gewone publiek zeg maar.
    De combo meter is bijvoorbeeld net als de pen vorm een super meter.
    Dit is een apart kastje en een sonde die je kan vervangen omdat hij met een draaikoppeling aan het kastje zit.
    De metingen zijn supersnel en het Kalibreren is ook erg simpel.
    Dan heb je ook nog de Bluelab gaurdian monitor.
    Deze is eigenlijk bedoeld om constant een meting te geven en dit 24/7 het hele jaar door PH en EC waardes blijft geven.
    Deze worden gebruikt in bijvoorbeeld een Watervat ov ton waar planten water vandaan halen doormiddel van een irrigatiesysteem.
    Dan kan je zien of de PH en EC de juiste waarde heeft zonder dat je steeds moet gaan meten.
    Ik zal deze dan ook niet aanraden voor de hobbygrower aangezien deze tussen de €300-€500 kost.

Foto combo meter bluelab
    IMG_6050.jpg
    Foto bluelab guardian monitor
    IMG_6056.jpg

En dan komen we nu bij het meten van het kweekmedium.
    zoals je kan zien op de foto’s zijn al die meters hierboven hetzelde kwa sonde. Dit is een glazen bolletje wat dus de waarde leest in vloeistoffen.
    Maar als je deze op het kweekmedium plaatst krijg je toch een verkeerde meting ben ik achter gekomen.
    Daarom heb ik verschillende meters gekocht die voor bodem bedoeld zijn.
    Je kan het zien op de foto’s dat de vorm heel anders is van deze meters.
    ook hier heb je weer veel prijsverschil in meters.

(De goedkopere bodem meter) (€30)
    Deze aangeschaft via aliexpress met de tekst dat hij voor bodem metingen bedoeld was.
    De kalibratie van deze was best lastig omdat de drukknoppen te dicht bij elkaar zitten en je zo makkelijk 2 tegelijk of juist de verkeerde knop in drukt.
    Voor de rest is dit naar mijn mening een best goede meter voor de kleinere portemonnee.
    Geeft best een snelle meting van de bodem dus dat scheelt weer in tijd en ergernis.

Foto bodem ph meter
    IMG_6329.jpg

(De midden tot duurdere bodem meters)
    inmiddels heb ik nu 5 verschillende bodem meters en heb er 3 die eigenlijk hetzelde zijn.
    metingen zijn super snel de bouwkwaliteit is gewoon super en kalibreren was nov nooit zo makkelijk als bij deze.

#1 is te bedienen en af te lezen op de meter zelf (€50)
    IMG_6045.jpg
    Dan heb je dezelfde alleen dan via bluetooth te verbinden met een app op je telefoon. (€55-60)
    IMG_6042.jpg
    En dan de foto van een meter die ook nog de NPK waarde aangeeft boven op de temperatuur,vochtigheid,PH en EC
    IMG_6039.jpg
    Dus zoals je ziet is er een hoop op de markt en een hoop verschil in kwaliteit en gebruiksgemak.

DIT HIERONDER IS EEN MENING VAN MIJZELF EN DUS GEEN VERPLICHTING TOT KOPEN OF IETS DERGELIJKS.

ikzelf gebruik nu dus de bluelab PH en EC pennen en de bodem meter die via Bluetooth met een app werkt.
    dit zijn voor mij de meters waar ik me het minste aan erger en het fijnste in gebruik zijn.

PS: de bodem ph meter is dus ook best belangrijk omdat ik die tegenwoordig ook altijd probeer rond de 6.5 te houden.
    De voeding zorgt ervoor dat dit tijdens de kweek toch onder de 6.5 wil zakken en om toch de 6.5 aan te houden gebruik ik kalkkorrels van de gamma.
    een handje beetje door de bovenlaag doen is vaak al voldoende.
    De kalkkorrels vallen uit elkaar met water geven en verspreid zich dan vanzelf door de bodem.
    hierdoor stijgt de ph waarde weer.
    begin met niet teveel want je kan altijd meer toevoegen dan het er weer uithalen.

De ph van mijn voedingswaarde regel ik met ph plus en min van plagron met een injectiespuit van 0,5mililiter. Ook hierbij goed opletten eerst weinig en dan steeds een druppeltje erbij doen.
    je zit al snel weer te hoog of te laag.

Deze post is dus echt mijn bevinding en is als hulpmiddel voor de mede growers hier.
    mocht je vragen hebben kan je me altijd een prive bericht sturen.
    Bedankt boor het lezen allemaal!
    Groetjes

Attached Files

Alleen grondtests waarbij je op meerdere plekken grond neemt en mixt geven een gemiddeld beeld.

Grond heeft op verschillende plekken andere ph, gewoon zorgen dat wat er in gaat niet teveel verstoord/afwijkt.

Comment

Dat is een mooi stukje info chef.
      Als aanvulling:
      Screenshot_20260512_221913_Gallery.jpg

Comment

Mooi ! (Zeewier)kalk kan wel heel straf zijn zelfs met een beetje, maar geeft dan weer wat andere goeie dingen af ook dacht ik. Digitale grondmeters had ik nog niet gezien ook , tof ! Die oude toonden vochtgehalte aan ook dit ook op een manier?

Had het op de goedkoopste die eronder doen het dus allemaal wel, en nog veel meer . Speciaal.
        Ganja always does the trick.

Comment

Bezig...
        X