Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

roestbruine vlekjes op mijn bladeren

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    roestbruine vlekjes op mijn bladeren

    Korting op 420shop

    #2
    Re: roestbruine vlekjes op mijn bladeren

    Je hebt een calcium tekort, hier even wat uileg wat er aan te doen en wat calcium inhoudt .

    Wat te doen:Calcium in de plant:

    Calcium komt in de hele plant voor. Het is nodig voor vele processen in de plant, maar het belangrijkste is calcium voor het groeiproces. Het heeft een regulerende werking in de cellen en draagt bij aan de stabiliteit van de plant. Planten beschikken over twee transportsystemen: de houtvaten en de zeefvaten. De meeste voedingsstoffen kunnen via beide systemen worden vervoerd; calcium echter niet. Doordat calcium vrijwel alleen via de houtvaten kan worden vervoerd is het in de plant een weinig mobiel element. Het is daarom belangrijk dat er altijd voldoende calcium aanwezig is in het wortelmilieu zodat het continu beschikbaar is voor opname door de plant.

    Een tekort:Het verloop van calcium tekort in chronologische volgorde.

    1. Kenmerkend voor een calciumtekort zijn de scherpomrande geel/bruine vlekken met een bruin randje in het blad. De symptomen komen bij een calciumtekort vaak snel; binnen een tot twee weken zijn de eerste vlekken op de oudere bladeren zichtbaar. De vlekken beginnen meestal als kleine lichtbruine puntjes, die later groter worden.
    2. Na 2 weken komen er steeds meer vlekken op de oudere bladeren, vaak verschijnen de vlekken ook aan de rand van het blad zoals bij een kalium tekort of bij verbrandingsverschijnselen. Toch zijn de verschillen met een kaliumtekort meestal goed te onderscheiden; de vlekken zijn bij een calciumgebrek scherp omschreven, en gaan niet alleen maar vanuit de rand uit. Vaak is er binnen een week al een achterstand in groei zichtbaar.
    3. In sommige gevallen beginnen de groeikelken te krullen en hebben de kelken magere dunne blaadjes, zonder vlekken.
    4. Langzaam sterven oudere bladeren af, rondom de necrotische vlekken kunnen gelige wolkachtige vlekken ontstaan. Hoe ouder het blad hoe erger de verschijnselen (zie foto 1-3).
    5. De bloei wordt ook geremd en vertraagd en het aantal bloeihaartjes blijft ver achter. De toppen groeien niet dicht en blijven klein.
    6. Stampertjes worden sneller bruin.

    Een tekort kan mogelijk optreden door:Calcium in de voedingsbodem:

    Naast problemen als gevolg van calcium tekorten in de plant kunnen ook problemen ontstaan ten gevolge van een tekort van calcium in de bodem. Calcium tekorten in de bodem gaan vaak gepaard met verzuring van de bodem. Door een zuur wortelmilieu is onder andere fosfaat minder beschikbaar voor de plant en worden verschillende zware metalen beter beschikbaar voor de plant, wat tot vergiftiging van de plant kan leiden (bijvoorbeeld aluminium, mangaan, nikkel).

    Heb je geen foto .

    Grtz

    Comment


      #3

      Comment


        #4
        Re: roestbruine vlekjes op mijn bladeren

        aangezien het tuincenter gesloten was besloot ik om even in ons tuinkot wat rond te zoeken en ik vond een zak gips.
        ik kan dus nu gewoon wat van dat poeder op mijn aarde strooien voor meer calcium?
        hoeveel moet ik er van geven? gewoon wat besprenkelen?

        grtz okke

        Comment


          #5
          Re: roestbruine vlekjes op mijn bladeren

          Een handje gips strooien rondom het stammetje, niet te dicht tegen de stam aan. Liefst aan de buitenrand van de pot.

          Grtz

          Comment


            #6
            Re: roestbruine vlekjes op mijn bladeren

            ok, bedankt
            deze gips gaat toch niet helemaal hard worden?

            grtz okke

            Comment


              #7
              Re: roestbruine vlekjes op mijn bladeren

              Mischien de keuken zeef eens gebruiken om het mooi fijn te maken.

              gips

              Comment


                #8
                Re: roestbruine vlekjes op mijn bladeren

                ok, ik heb het er rond gestrooid, nu hopen dat er geen bruine vlekjes meer verschijnen en dat mijn plantjes rustig voort kunnen groeien...

                bedankt voor de snelle reacties bobo!
                grtz

                Comment


                  #9
                  Re: roestbruine vlekjes op mijn bladeren

                  je nieuw blad zal geen tekort meer vertonen, het beschadigde blad zal zijn wonden niet helen. Maar binnen paar dagen mogen er toch geen vlekken meer bijkomen.

                  Grtz

                  Comment


                    #10
                    Re: roestbruine vlekjes op mijn bladeren



                    dit waren dus de vlekjes waar ik het over had.
                    kan ik misschien nog eve bevestiging krijgen of het wel degelijk om calciumtekort gaat?

                    bedankt, grtz okke

                    Comment


                      #11
                      Re: roestbruine vlekjes op mijn bladeren

                      Dit is idd het begin van magnesium tekort, maar in een vroeg stadium. Dus je bent er vroeg bij, hou het in de gaten of de nieuwe bladeren niet het zelfde vertonen en zit je weer op schema .

                      Grtz

                      Comment

                      Bezig...
                      X