Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Zaailingen bladprobleem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Zaailingen bladprobleem

    Korting op 420shop
    Ik heb zaailingen staan die nu 9 dagen oud zijn. De bladeren hangen naar beneden en krullen naar binnen. Ze staan binnen in een kast met een Mars Hydro Reflector 96 erboven op 60 cm.
    De krijgen alleen water van pH 6 en een beetje wortel stimulator (Power Roots van Plagron). Voeding krijgen ze niet want dat zit in de grond waarin ze staan (Pokon "Zaai en stekgrond").

    Bewateren doe ik als de bovenste 3 cm droog zijn (gemeten met een sate stokje).

    Hebben jullie enig idee wat er aan de hand kan zijn?
    Attached Files

    #2
    Beschadigde wortels denk ik.
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


    • WietLover
      WietLover commented
      Editing a comment
      Wat zou daarvan de oorzaak kunnen zijn? Ik heb ze immers nog nooit uit het potje gehaald. Wat zou je advies zijn?

    #3
    Dat kan vanalles zijn.
    Hoe meet je de pH, en wat gebruik je om de pH aan te passen ?
    Als je geen digitale meter gebruikt, en geen pH- dan kun je misschien beter niets aan de pH doen.

    Misschien heb je je vergist in de dosis wortelwater ?
    1ml per liter water adviseren ze. Daar zou ik wel een beetje onder blijven.

    Misschien is het 50 graden geweest in je kast ?

    Misschien de lamp te dichtbij ?

    Misschien toch te nat gestaan ?
    Zaailingen hoef je nauwelijks water te geven.
    Eigenlijk kun je nog beter wachten tot je ziet dat het blad een beetje begint te hangen van de droogte als je het watergeven niet onder de knie krijgt.
    In een grote pot is het nog veel makkelijker. Dan hoef je de eerste week al geen water te geven.

    btw. Zaai- en stekgrond zit normaal gesproken weinig tot geen voeding in.
    Voedingstekort is niet het probleem.

    btw2. De eerste (+/-) 7 dagen zitten er in de bovenste 3cm geen wortels, alleen de penwortel loopt daar naar beneden.
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


      #4
      Thanks QNQ voor je input!

      Ik heb een pH meter van Adwa (zie foto) die ik regelmatig ijk.
      De pH die ik geef is meestal 5.8 (grondwater) met een EC van 0,56

      Het is wel warm in mijn kast maar niet boven de 28 graden.

      Lamp staat op 60 cm (Mars Hydro Reflector 96)

      Te nat is mogelijk, want daar heb ik nog niet zo'n goed gevoel bij. Ik gaf aanvankelijk zo'n 20 ml per dag per zaailing. Ik gebruik sate stokjes om te zien hoe droog de grond is onder het oppervlak, maar misschien kan ik beter een goede tensiometer gebruiken (suggesties misschien?)

      Mijn stekgrond heeft een EC van 19 mS/m (zie foto).
      Attached Files

      Comment


        #5
        Dusse...ik denk, naar aanleiding van wat je tiept en de foto, dat je de penwortel geraakt hebt tijdens het prikken in de grond met die stokjes.

        Op aarde zit je te laag met die pH, 6.2 tot 6.3 is veel beter. (maar da's niet de oorzaak van dit probleem)

        Nice, wel de goeie pH/EC-metertjes in ieder geval.

        Ik ben erg tevreden over de Blumat tensiometer.
        Is niet heel goedkoop, maar wel betrouwbaar. Die laat je de hele kweek in de pot staan.

        (uit m'n 2011-12 kweekverslag :

        (als je 4 potten hebt, heb je er dus eigenlijk 4 nodig

        Heb je nog iets over het plantje heen gezet ? Een halve fles of iets anders als het maar doorzichtig is ?
        Bij wortelbeschadiging helpt het als de LV omhoog gaat naar 80-90%.
        Dan kan het plantje even vocht opnemen met het blad zolang de wortels herstellen.
        De lamp moet je dan wel even een stuk hoger hangen.
        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

        Comment


          #6
          Thanks QNQ voor je input!

          Dat ik de wortelpen heb geraakt lijkt me onwaarschijnlijk, want die stokjes steek ik in de hoekjes van de potjes, ver genoeg weg van het plantje

          Ik heb de pH die ik geef inmiddels verhoogd naar 6,2

          Die Blumat meters zien er goed uit! Ik ga ze bestellen, thanks!

          De tips die je geeft heb ik opgevolgd. Ik heb twee halve flessen over de plantjes gezet als experiment. Resultaat is dat er nu druppeltjes om de blaadjes blijven zitten. Een van die twee plantjes heb ik wat lager gezet maar die begint wat te strekken, dus de lamp is dat toch te ver weg denk ik.
          Met de andere twee plantjes (zonder fles) ben ik ook aan het testen wat het beste uitpakt. Een staat er op de grond (maar die strekt nu ook al iets) en de andere heb ik wat dichter bij de lamp geplaatst.
          Komende dagen eens zien hoe het zich ontwikkeld.

          Hoe lang moeten ze normaliter onder die halve flessen blijven staan? En is het de bedoeling dat de blaadjes weer herstellen? Of moet ik wachten op nieuwe blaadjes?
          Attached Files

          Comment


            #7
            Ok, het ziet er nog niet zo florissant uit.

            Als je ziet dat er vooruitgang is, dan mogen de flessen er af.
            Je kan ze eerst wennen aan de lagere LV door de flessen een halve dag iets boven de grond te houden.
            Dan de nacht in zonder flessen, en volgende dag ook zonder en kijken of ze overeind blijven.

            Toch vraag ik me nog steeds af wat het probleem was.
            Want zolang je dat niet weet is het misschien niet opgelost.

            In die kleine potjes hoeft geen tensio.
            Als je zo'n potje op pakt voel je of het licht of zwaar is.
            Als je twijfelt geef je geen water.

            Je hebt het over grondwater met een EC van 0.56
            Dat is slootwater of hoe moet ik me dat voorstellen ?

            Wat gebruik je om de pH aan te passen ?
            .
            ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

            Comment

            Bezig...
            X