Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:

Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Willy's eerste autoflower buitenkweek

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Willy's eerste autoflower buitenkweek

Korting op 420shop
    Goedendag iedereen,

Na afgelopen winter mijn eerste binnenkweek onder een zelfgebouwde ledlamp te hebben afgerond heb ik rond begin mei besloten om ook buiten eens een kweekje te gaan proberen.
    De keuze is gevallen op 3x Northern Lights Automatic van Zamnesia Seeds en 2x Hollands Hope van Dutch passion (geen auto's).
    Enfin aangezien ik thuis helaas weinig zon heb in de achtertuin, bood mijn tante aan enkele plantjes te adopteren, dus nu staan er een paar plantjes in haar zonovergoten tuintje.

De autoflowers zijn rond het begin van mei geplant in potten van ongeveer 10L in simpele potgrond van het lokale tuincentrum. De plantjes groeiden erg mooi en een weekje of 3 geleden zag ik de eerste pistils verschijnen. Rond die tijd begonnen de eerste blaadjes ook wat lichter van kleur te worden, wat mij een teken leek voor een tekort aan voeding, aangezien de plantjes rond die tijd al een week of 4 in de potten stonden.
    Vanaf dat moment hebben de plantjes steeds een beetje plagron grow gekregen, ongeveer 3 ml per L. Dit leek de plantjes goed te doen, aangezien de vergeling van de bladeren zich niet voortzette.

Enkele dagen geleden zag ik dat één van de autoflowers allemaal kleine bruine stipjes begon te krijgen.
    (De blaadjes waarop veel stipjes zitten voelen trouwens ook bros/uitgedroogd aan.)
    Mijn tante liet weten dat dit ongeveer één weekje geleden begonnen was.
    Inmiddels lijkt de plant in zijn geheel over genomen te worden door de vlekjes, het komt dus niet alleen op het onderste deel van de plant of op specifiek nieuwe/oude bladeren voor.
    Ik heb de plant uitgebreid bekeken en geen kolonie beestjes gevonden en aangezien het over de gehele plant voorkomt dacht ik dat het een voedingsprobleem zou kunnen zijn.

Na Monty's bladprobleem oplosser erbij gepakt te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat het weleens een calcium tekort zou kunnen zijn, maar aangezien ik nog een beginner ben zou de mening van een meer ervaren kweker mij toch wel wat waard zijn.

De oplettende lezer heeft misschien al opgemerkt dat de plantjes vanaf het begin van de bloei, groeivoeding hebben gekregen, wat bloeivoeding had moeten zijn... (foutje door miscommunicatie)
    Nu vraag ik me af of dit misschien de problemen kan hebben veroorzaakt? Vanaf nu krijgen ze in ieder geval bloeivoeding (plagron alga bloom).

Ik heb natuurlijk enkele fototjes gemaakt die hieronder te zien zijn.
    De eerste afbeelding is een vergelijking van mijn blaadje met de foto die Monty gebruikt heeft om een calcium tekort te visualiseren.
    De rest zijn foto's om en indruk te geven van hoe de plant eruit ziet.

Overigens staan de planten niet te droog of nat, 1 à 2 keer per week til ik de potten even op om te testen hoe zwaar ze zijn en ze voelen altijd prima.
    De pH en EC waarden heb ik niet gemeten door gebrek aan apparatuur.

Hopelijk kan iemand ermee instemmen dat dit een calciumtekort is of natuurlijk laten weten wat het anders zou moeten zijn.
    Mocht ik nou essentiele info vergeten zijn, dan roept u maar

Willy
    You do not have permission to view this gallery.
    This gallery has 6 photos.
    Last edited by zegmaarwilly; 27 June 2018, 16:55. Reden: ontbrekende informatie toegevoegd

Ga ik dat hele verhaal zitten lezen, geef je zelf de oplossing

~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door QnQ View Post

Maar hij ''wist'' het wel hahhaa.....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door QnQ View Post

Fijn om te horen
        Alleen heb ik nu natuurlijk slechts het probleem gevonden en nog niet de oorzaak/oplossing.

Ik vermoed dat het het calcium tekort is ontstaan door een te hoge pH waarde in de bodem wat veroorzaakt kan zijn door het water geven met kraanwater, waardoor het calcium niet opgenomen kan worden (ergens in een bericht van L2R gelezen).
        Het zou natuurlijk ook simpelweg een tekort aan calcium kunnen zijn aangezien dat vaker voorkomt na een aantal weken bloei. Ik heb de aarde namelijk niet verrijkt met calciumhoudende stoffen.

Nu lijkt het me het beste om de plantjes uit de pot te halen en alsnog in de volle grond te zetten.
        Hopelijk kan de plant zichzelf dan weer een beetje in balans brengen door stoffen uit te wisselen met zn omgeving
        Ik snap dat verpotten met auto's, zeker zo laat nog, niet heel handig is maar het is denk ik mijn beste optie.

Ook overweeg ik nog om voor de zekerheid een calciumhoudende stof toe te voegen aan de aarde, maar hier zijn nogal wat verschillende producten voor te vinden.
        Zo ben ik deze waslijst tegen gekomen: dolomiet, gips, schuimaarde, kalikiezelkalk, magnesiakiezelkalk, thomasslakkenmeel, tripelsuperfosfaat of kalknitraat.
        Ook zou ik calmag producten of buffertabs kunnen gebruiken als ik het goed heb.
        Is er een goede reden om één van deze producten te verkiezen boven de andere?
        Ik heb het vermoeden dat de pH waarde al aan de hoge kant is, dus als één van deze producten bv ook de pH-waarde nog verhoogd dan krijg ik waarschijnlijk meer problemen.
        Het lijkt me dus dat het éne product in dit geval handiger kan zijn dan het ander, alleen weet ik dan niet zo goed waar ik op zou moeten letten.

Wederom een lang verhaal, zodat iemand mij hopelijk kan helpen de juiste keuze te maken

Willy

Comment

Ik heb al jaren een flesje Calgel (Biogreen) in de kast, maar ik gebruik dat nauwelijks.
          Ik weet daarom eigenlijk niet of het echt helpt.
          Als je kraanwater gebruikt zit daar normaal gesproken genoeg Calcium in.

Vroeger pakten we wit (schoolbord) krijt of gewoon gips.
          Theelepeltje gips of krijtpoeder mixen met een liter water en aan de planten geven.

Er zijn allerlei producten als je zeker weet dat het geen blokkade is.
          Kijk of je iets kunt vinden dat vrij snel beschikbaar is voor de plant (dus geen buffertabs) en iets waar niet alleen Calcium in zit, maar ook een deel Magnesium.

Vroeger hadden we nog een Plagron helpdesk hier op JD, maar blijkbaar zijn we niet interessant genoeg voor het grote geld want die geven allang geen sjoege meer.
          ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

Twee dagen geleden heb ik het plantje uit de pot gehaald en in de volle grond gezet, zojuist weer even langs geweest en de volle grond lijkt het plantje goed te doen.
            De bruine vlekjes zijn niet beduidend groter geworden. Alleen de blaadjes die helemaal onder de plekjes zaten zijn natuurlijk dor/dood. Het lijkt zich niet in ieder geval niet verder uit te breiden, dus ik laat het plantje zo lekker staan.

Calcium aanvullen laat ik dus ook nog even zitten omdat ik vermoed dat het inderdaad een blokkade was door een te hoge pH, wat nu verholpen wordt door de grotere buffer.
            Vrij simpele oplossing eigenlijk.
            Bedankt voor het meedenken heren en een prettige zondag

Comment

Bezig...
            X