Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Hardnekkige meeldauw en ongelijke toppen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Hardnekkige meeldauw en ongelijke toppen

    Korting op 420shop
    Ik heb zojuist voor de vierde keer sinds 24 september 1/4 waterstofperoxide 3% en 3/4 water gespoten over mijn 4 planten. De meeldauw gaat echter maar niet weg, maar verplaatst eerder. De plant die eerst het meest getroffen was heeft nu nog amper meeldauw, maar nu is een andere plant juist weer de pineut. Als het na deze behandeling nog niet over is, kan ik naar mijn weten 2 dingen doen:
    1. Een sterker mengsel van waterstofperoxide 3% maken, waarbij de verdeling 50/50 is.
    2. Gebruik maken van Bayer Garden Microsulfo Spuitzwavel. Deze heb ik al tot mijn beschikking.
    Welke optie is nu het meest effectief?

    Ook heb ik een vraag over mijn toppen. Sommige toppen lijken al een stuk verder dan andere. Zie de foto's. De laatste foto is een foto van de bovenste top. Kan het zijn dat ik de al bruinere toppen eerder moet oogsten dan de rest?

    Sinds 24 september geef ik ook meer voeding. Ik geef nu 5ml bloeivoeding en 4ml groeivoeding van biobizz per plant en de planten krijgen 3 liter om de 2 dagen. Deze verhoudingen zijn op aanraden van een vriend die al jaren zelf groeit, volgens hem was er sprake van een voedingstekort wat al even bezig was. Mijn planten zijn ook erg geel en hebben last van bruine dode bladeren. Op de foto is de plant te zien die het meest geel is. Sinds de extra voeding lijkt het niet erger te worden, maar ook niet echt beter. Gaan ze dit overleven?
    Attached Files
    Microsulfo is bestemd voor de biologische bestrijding van schimmels

    #2
    Als je 1 plant bespuit zal door de druk van het spuiten meeldauw naar de anderen planten worden geblazen. Dit zie je niet maar meeldauw kan heel snel groeien, en erg ver mee vervoerd worden door de lucht.

    Beter behandel je alle planten.

    Buiten worden je planten zoieso weer geinfecteerd als de peroxide is uitgewerkt. Misschien een eik ofzo in de buurt staan? Die hebben meestal wel meeldauw op de bladeren.
    Met 1 windvlaag zijn je planten dus weer geinfecteerd.
    Veel planten zijn meeldauw drager.

    Dan heb je nog de echte en een andere soort meeldauw.

    Dat met die toppen kan best.
    Als er toppen zijn die minder licht krijgen zullen deze toppen ontwikkelen zich langzamer dan de rest.

    Comment


    • Wiu
      Wiu commented
      Editing a comment
      Ik bespuit alle planten met het mengsel, niet slechts 1. Welke van de 2 door mij genoemde opties die ik heb zou jij toepassen in mijn geval?

      Enig idee hoelang mijn toppen nog moeten die er nu al redelijk bruin uit zien?

    #3
    Op de fotos zie ik niet echt een hele erge infectie. Dus ga ik je geen enkel middel aanraden omdat het een beetje onduidelijk is hoe lang de toppen nog moeten.

    Die met die rode haartjes ertussen moet nog wel ff.
    De eerste foto lijkt weer wel bijna klaar. Weekje of 2 misschien want daar zitten al redelijk veel bruine haartjes op.

    De foto waar de hele plant op staat is bezig alles uit de bladeren te halen dus die zal ook niet meer zo heel lang staan.

    Weet je welke soortjes je hebt staan?

    Als je echt wilt behandelen dacht ik dat je nog 2 weken voor de oogst kunt behandelen en anders gewoon niet meer behandelen.

    Je kunt elk blaadje 1 voor 1 afnemen met melk maar laat dat niet in de toppen geraken want dat gaat schimmelen of stinken.

    Wat betreft dat voedingstekort. Dat is normaal. Je moet altijd je planten tijdig voeden dan blijven ze in de bloei ook tot het einde mooi groen en vitaal. Ze haalt nu gewoon de reserves uit de bladeren. En overleven doen ze het nog wel ff.

    Comment


    • Wiu
      Wiu commented
      Editing a comment
      Je ziet geen hele erge infectie omdat ik de foto's had genomen vlak nadat ik ze bespoten had met waterstofperoxide, dus alle vlekjes van de meeldauw waren op dat moment weggespoeld. Ik denk ook niet dat mijn infectie uberhaupt heel erg is, maar een infectie blijft een infectie en dat is natuurlijk niet voordelig voor de plant. Ik zal later vandaag een foto maken van de huidige meeldauw.

      Ik heb melk al gebruikt, een tijdje geleden toen ik nog geen waterstofperoxide had. Toen is mij verteld dat melk alleen zou zorgen dat het niet uitbreidt, maar het zou de meeldauw niet laten verdwijnen.

      Ik heb A.M.S. van greenhouse seeds. Staan sinds eind april te groeien.

      Dus met een week of 2 zou ik in principe al de eerste toppen kunnen oogsten? Ik hoop niet dat de andere toppen nog veel langer moeten, ik vrees voor de kou.

    #4
    Hier een foto van 2 weken geleden toen ik de meeldauw net ontdekt had. De poederige vlekken zijn nu niet meer in zo grote aantallen bij elkaar, maar meer verspreid over de planten en dan steeds een paar kleine vlekjes. Ook is het gedeelte wat op de foto te zien is inmiddels bijna helemaal poeder-vlek vrij, maar er zitten wel nog lichte vekleuringen op het blad (zonder poeder), op de plek waar de meeldauw ooit gezeten heeft. Betekenen die lichte vlekken dat er nogsteeds meeldauw daar zit?
    You do not have permission to view this gallery.
    This gallery has 1 photos.

    Comment


      #5
      Weg gaat de meeldauw iid niet van melk. Hij zal altijd terug komen als de melk van de bladeren af is. Net als met natrium of waterstof.

      Maar de schimmel die er zit gaat wel degelijk dood.

      Toch is je plant erg geinfecteerd als ik zo naar die foto kijk.

      Zijn alle topjes nog zo onderontwikkeld? Denk dat ze toch zeker de hele maand nog kunnen blijven staan als het weer meezit.

      Dan zou ik toch behandelen. 2 weken voor de oogst stoppen met inspuiten.
      Mmmmwwa dat vocht is shit maar goed het is niet anders he.

      Om je nou elke dag een 30min met een lamp in de tuin te laten staan ga ik je ook niet aanbevelen maar dat is nog wel de laatste vochtvrije optie, maar die kosten 10x meer als dat een buitenplant waard is dus daar moet je niet aan beginnen.

      Dus behandelen je plant moet nog wel ff.

      Comment


      • belladonna
        belladonna commented
        Editing a comment
        Vreemd

      • Wiu
        Wiu commented
        Editing a comment
        Vergeet niet dat deze laatste foto 2 weken geleden is, en dus daarom lijkt de top nog onder ontwikkeld

      #6
      Oorspronkelijk geplaatst door Sudoma View Post
      Weg gaat de meeldauw iid niet van melk. Hij zal altijd terug komen als de melk van de bladeren af is. Net als met natrium of waterstof.

      Maar de schimmel die er zit gaat wel degelijk dood. <----Gaat schimmel dood van Melk????

      Toch is je plant erg geinfecteerd als ik zo naar die foto kijk.

      Zijn alle topjes nog zo onderontwikkeld? Denk dat ze toch zeker de hele maand nog kunnen blijven staan als het weer meezit.

      Dan zou ik toch behandelen. 2 weken voor de oogst stoppen met inspuiten. <-----Dat wil je echt niet roken die sjit 6 weken voor oogst al stoppen met spuiten en zwavel is gif
      Mmmmwwa dat vocht is shit maar goed het is niet anders he.

      Om je nou elke dag een 30min met een lamp in de tuin te laten staan ga ik je ook niet aanbevelen maar dat is nog wel de laatste vochtvrije optie, maar die kosten 10x meer als dat een buitenplant waard is dus daar moet je niet aan beginnen. <--------------Oke deze moet je me uit leggen met een lamp buiten gaan staan voor 30 minuten??

      Dus behandelen je plant moet nog wel ff.
      ...... Sudoma
      God was never on your side..

      Comment


        #7
        De rest weet je ook een antwoord op. Dan moet dat met die lamp toch een makkie zijn om te beantwoorden of niet? rara. Minimum 30 min max 50 dacht ik.....

        meeldauw "de echte" kan toch echt niet tegen de eiwitten in de melk en gaat ze gewoon kapot van. Dat ze binnen een paar dagen terug is ligt aan andere factoren.
        Al eens echte meeldauw (Erysiphales) onder de microscoop gevoed met eiwitten dan zou je moeten weten dat de schimmel zelf kapot gaat en de sporen niet.

        (was jij niet een paar jaar geleden invitro bezig of was dat iemand anders dan excuseer mij.) Dan zou het ook bekend moeten zijn dat meeldauw zich om de ingedroogde eiwitten heen kan ontwikkelen maar zich er niet mee kan voeden. Vandaar dat meeldauw in een rap tempo zich weer kan incuberen tot een volwaardige schimmel, zodanig snel zelfs dat na 2 dagen de infectie even groot lijkt als van te voren.
        De kunst is volhouden en zorgen dat de meeldauw niet gaat bloeien en geen sporen ontwikkeld. Zo heeft de schimmel geen kans om opnieuw sporen te verspreiden.


        Ik gaf al eerder aan dat ik eigenlijk geen enkele behandeling meer adviseerde maar als je echt wilt behandelen kan de peroxide tot 2 weken voor de oogst. Dat is snel uitgewerkt. Dacht zelfs binnen 5 dagen. Maar advies is vaak 14dagen niks.

        Volgens mij heb ik niet erbij gezegd dat er zwavel gebruikt moet worden. Dat zou ik idd niet doen.
        Ook zou ikzelf geen perox gebruiken.

        ik heb het alleen over melk! Die bayer en perox geef ik gewoon het advies niet te gebruiken maar dat moet iedereen zelf weten.

        Comment


        • QnQ
          QnQ commented
          Editing a comment
          265 eurootjes : www.cleanlightdirect.com/nl
          Met 2 UV PLL lampen en een oud tneon setje is zoiets wel goedkoper in elkaar de knutselen.

        • Wiu
          Wiu commented
          Editing a comment
          Hmm je raadt aan geen 1 van de 2 opties te gebruiken. Melk is mij toch echt te 'slap'. Ik probeer wel een sterker mengsel van waterstofperoxide dan denk ik..?

        #8
        Hier een zojuist gemaakt foto van dezelfde top als 2 weken geleden. Zoals je ziet is het een stuk minder vlekkig dan eerst
        You do not have permission to view this gallery.
        This gallery has 1 photos.

        Comment


          #9
          Close-up. Deze top is ook al redelijk bruin
          You do not have permission to view this gallery.
          This gallery has 1 photos.

          Comment


            #10
            Jep.
            De mijne was +/- 400 euro.



            Werkt perfect eigenlijk. Geen last meer nergens van in mijn binnenhokken.

            Buiten is een ander verhaal.
            Ikzelf ga ook echt geen uur buiten staan met de lamp om ff alle planten te beschijnen.

            En de lamp zorgt ook nog eens voor extra hars/thc productie.
            Je planten maken meer hars aan om zich te beschermen tegen uv.

            Dacht dat we uv-a of b nodig hadden.
            aquatium uv is uvc en is niet bruikbaar volgens mij.

            voor 300/400euro heb je een 1200watt lamp die hoef je maar 15min aan te zetten en dan ben je klaar voor die dag. Na 3 of 4 dagen nogmaals en alle meeldauw en veel ander ongedierte zullen als sneeuw voor de zon verdwijnen.

            Al eens schimmel zien groeien in de volle zon?



            UV Is geen speelgoed. Gewoon afblijven als je daar niks van afweet. Begin maar eens met een pak en bril te kopen als je actief zo'n lamp gaat gebruiken!

            UV is erg gevaarlijk. Ook voor mensenhuid en je ogen!

            Be carefull mensen! Ik wil geen blinde, verbrande of met kanker rondlopende mensen op mijn geweten hebben.




            Zullen we maar weer ontopic gaan?

            Comment


            • Wiu
              Wiu commented
              Editing a comment
              Bedankt voor je lampen uitleg maar ik heb geen geld en geen tijd om buiten die planten te gaan beschijnen.. dus inderdaad graag weer on topic. Vind je, na mijn 2 laatste foto's gezien te hebben, dat ik nog steeds last heb van een hele erge infectie? De foto is volgensmij 1 van de plekken waar de meeldauw nog het meest aanwezig is.

            #11
            Konijnenvlees is gezond & ik kan hard meppen.

            Comment


            • Wiu
              Wiu commented
              Editing a comment
              Waar haal je vandaan dat waterstofperoxide THC uit elkaar laat vallen? Ik had elders gelezen dat dit juist goed was voor de thc.. Je raadt eerst melk aan maar nu zeg je dat dat juist voor toprot kan zorgen? Ik moet toch gwn voorzichtig een melk mengsel op de infected bladeren wrijven dan is het geen probleem?

              Bedankt voor je mening, maar ik vind het wel een drastische maatregel. Waarom heeft niemand mij dan 2 weken geleden op het forum aangeraden om het kaal te plukken waar meeldauw zit? De reacties klonken toen alsof het nog te redden viel..

            • Ongeldig
              Ongeldig commented
              Editing a comment
              Waar heb ik melk aangeraden?
              Waar is je topic van twee weken geleden? Weet je dat het veel handiger is om een probleem in een topic te bespreken in plaats van iedere keer een nieuw topic te openen want nu staat de informatie verspreid en zoals je merkt is dat verwarrend. Ik weet niet wat men je twee weken geleden aan heeft geraden. En kan dat hier ook niet terug lezen.
              Melk, de meningen zijn erover verdeeld. Hier op het forum wordt het doorgaans afgedaan als mythe dat melk zou helpen. (dat zal twee weken geleden dan ok wel ter sprake zijn gekomen)
              Zelf heb ik de ervaring dat melk een klein beetje helpt, maar zeker geen oplossing is voor de meeldauw. En wat ik al zeg het is een voedingsbodem voor andere schimmels.
              Kijk het is jouw plantje en het staat je vrij om eender welk middel erop toe te passen.

            #12
            Edit: nvm, ik heb gelezen dat neem olie en waterstofperoxide ongeveer even effectief zijn. Ik zit te twijfelen of ik uiteindelijk toch maar bayer garden zal gebruiken aangezien ik dat hier al heb staan...

            Mijn biggest concern nu, heeft het nut om de bladeren (dus niet de toppen) te verwijderen waar meeldauw op zit? Of gwn laten zitten? Ik vroeg 2 weken geleden in mijn topic ook al of ik ze moest verwijderen, maar daar ging toen niemand op in.
            Last edited by Wiu; 5 October 2018, 15:10.

            Comment


            • Ongeldig
              Ongeldig commented
              Editing a comment
              Ja, verwijderen. Zoals gezegd in mijn reactie vanmiddag. Maar misschien wil je graag een tweede mening.

            #13
            Nu ik toch bezig ben met mezelf over alles en nog wat druk te maken, hier is mijn laatste concern: zoals op de foto te zien, zijn er op de toppen een soort zwarte 'stukjes' tussen de groene stukjes en de haartjes. Ik heb een foto gemaakt van zo'n klein topje omdat het hierbij beter te zien is. Bij de al grotere toppen zit het meer verstopt.
            You do not have permission to view this gallery.
            This gallery has 1 photos.

            Comment


            • Ongeldig
              Ongeldig commented
              Editing a comment
              Je bedoeld dat je paarse calyxen krijgt? Dat is genetica en kou. Daar hoef je je gelukkig niet druk over te maken.

            • Wiu
              Wiu commented
              Editing a comment
              Gelukkig maar, weer een zorg minder. Bedankt voor je comments. Ik was al begonnen met bladeren verwijderen maar het is echt monnikenwerk... Nu te donker ga morgen verder.

            #14
            Na een slapeloze nacht waarin ik alle te vinden topics over meeldauw gelezen heb, heb ik toch maar besloten om Microsulfo Spuitzwavel van Bayer te gaan gebruiken. Dit is immers mijn eerste oogst en ik moet zelf maar gaan uitvogelen wat voor mijn planten het beste werkt. Ik had tot nu toe van 1 plant de infected bladeren verwijderd, maar ik ga nu eerst afwachten hoe dit middel bevalt voordat ik meer pluk. Ik heb gelezen dat dit middel het beste toegepast kan worden even voordat de zon op gaat, daarom ga ik ongeveer een uur daarvoor de planten inspuiten.

            Nu is mijn vraag: dit middel laat vaak een kalkachtige aanslag achter. Ik had gehoopt dat de regen het dan gaat wegspoelen, maar in de komende 7 dagen is er geen regen voorspeld. Na hoeveel dagen de Microsulfo Spuitzwavel erop te hebben laten zitten kan ik de planten met normaal kraanwater afspoelen? (of moet afspoelen met iets anders gebeuren?)

            Comment


            • Ongeldig
              Ongeldig commented
              Editing a comment
              Toen ik het gebruikt heb heb ik de hele plant voor het oogsten heel hard afgespoeld. Ik zei in je vorige topic dat je het eraf kan spoelen.
              Maar eerlijk gezegd. Ik twijfel er een beetje over omdat regen de aanslag er ook niet afspoelde.
              Oja, voor de herhaling, ik zou het niet gebruiken.
              Als je nu weer vragen hebt over deze meeldauw besmetting/behandeling of ons op de hoogte wilt houden - kom dan terug in dit topic.
              Succes. En hou ons op de hoogte.

            • Wiu
              Wiu commented
              Editing a comment
              Jaa, jij hebt afgespoeld vlak voor het oogsten, maar zou ik bijvoorbeeld ook al kunnen afspoelen na 3 dagen? Wat ik eigenlijk van plan was, is als ik weer meeldauw zie optreden, dan weer het waterstofperoxide mengsel erover heen spuiten. Ik spuit idd liever niet nogmaals mijn planten onder met microsulfo spuitzwavel.

            #15
            Bladeren ademen. Het is niet af te spoelen. Hooguit oppervlakkig.

            Alles wat je over een plant spuit of smeert trekt de plant in.

            Comment


            • Wiu
              Wiu commented
              Editing a comment
              Aha, op die manier. Dan ga ik van de week maar weer waterstofperoxide spuiten. Door de witte zwavel vlekken is het voor mij nu wel lastig om onderscheid te maken tussen de meeldauw en de zwavel.
          Bezig...
          X