Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Beginnende gele puntjes en bladkarteltjes

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Beginnende gele puntjes en bladkarteltjes

    Korting op 420shop
    48350166_2512884788938051_723343179218157568_n.jpg 48017119_752979885071775_6849846841341640704_n.jpg


    Hallo iedereen.

    Op de achtergrond lees ik al wat jaartjes mee en heb sinds een maandje eindelijk mijn eigen projectje lopen.
    Ik wil het meemaken en leren dus een groeitentje van 1 bij 1 en 250W lampje met 4 keer PP fem.

    Sinds een dag of 5 zijn de planten verhuisd naar een 11L pot en ik ben aan het vogelen met water/voeding geven in deze potten.

    Bij het overpotten hebben ze allemaal bijna 3 liter gehad, tot het water aan de onderkant eruit kwam. en daarna (2 dagen geleden) nog een liter zonder nutes.
    Vandaag zie ik bij de nieuwe blaadjes gele puntjes ontstaan en krullen de nieuwe blaadjes naar binnen. Ook het blad lijkt een stuk donkerder. Het is nu voor het eerst sinds ik begonnen ben met nutes dat ze zo lang zonder zitten dus ik hoop dta ik dat zie, maar wilde voor de zekerheid jullie even mee laten kijken.

    Ik hoop dat het uploaden werkt. Alvast bedankt voor het meedenken!

    D

    #2
    Hoe hoog hangt de lamp en wat is je temperatuur als de lamp aan is?

    Ze lijken het erg warm (heet) te hebben namelijk.
    Lamp moet wellicht direct hoger worden gehangen.

    Ik heb niks gelezen over een afzuiger of geurfilter.
    Die heb je wel neem ik aan?

    Op wat voor medium staan ze? Aarde, denk ik om het te leren?
    Dan lijken me tekorten niet van toepassing want ze zijn pas een maand oud.

    Welke aarde je hebt gebruikt is ook wel ff handig om te vermelden.

    Comment


      #3


      Thanks voor je reactie en excuses voor de halve informatie.
      Ik heb je bericht gister gelezen en inmiddels de lamp hoger gehangen. Die hing op 25cm ongeveer, nu 40 cm vanaf het laagste punt van de reflectorkap.

      Afzuiger, geurfilter en actieve inlaat zijn aanwezig, evenals een babykamer humidifier.
      Ze staan in Canna Professional sinds het overpotten. Vandaag is dat 30 dagen sinds ik de zaadjes in de grond heb gedaan en ze zijn rond de 22 cm hoog. Door stroomuitval is mijn eerste groeilamp kapot gegaan, die was veel witter qua licht, mijn backup lamp is een duidelijk geler kleurtje en zit er nu 4 dagen in. Dus al met al best wat veranderingen na het overpotten. Ze hebben geen rootshock symptomen vertoond erna, de al aanwezige blaadjes zijn ok.

      Wat ik zie is alleen de nieuwe blaadjes met dit probleem, opkrullend en met gele puntjes aan de nieuwe blaadjes. Dus zou logisch goed aan de temp gelegen kunnen hebben. Ik had twee sensors, maar allebei tussen de pot en eerste blaadje vd plant in de schaduw, dus heb al die tijd misschien niet representatieve temperaturen zitten bekijken van rond de 24, terwijl 15 cm hoger de planten bijna stikten van de warmte? Klinkt logisch.

      Net boven de plant, in het licht gemeten, is het momenteel 26 graden, humidity rond 60%.
      Tussen de potrand en onderste blaadjes is het rond de 21

      Ze hebben ongeveer 24 uur geleden 500 ml met nutes gehad, medium is nog vochtig zat lijkt me.

      Ik hoop dat bovenstaande helpt, thanks again!

      45678.jpg 456.jpg 47574302_319067308693301_4864874868807565312_n.jpg 48371870_1940573209329811_5099673987781230592_n.jpg
      Attached Files
      Last edited by QnQ; 26 January 2019, 08:01. Reden: citaat verwijderd

      Comment


        #4
        Ja daar komen wel al wat verder mee.

        Is een HPS lamp aan de kleur te zien en ik denk dat je nu juist een bloeilamp te pakken hebt ipv een groeilamp. De groeilampen zijn idd veel witter maar daar kan ik me in vergissen aangezien ik ook veel gele groeilampen heb gehad. Naar mijn mening is dat lekker gele spectrum beter voor de bloei maar ja dat maakt verder helemaal niks uit.
        Ik heb hele kweken gedraaid op bloeilampen en ook alleen met groeilampen.
        Maar daardoor heb je dit probleem niet.

        Net boven de plant, in het licht gemeten, is het momenteel 26 graden, humidity rond 60%.
        Wat was de temp toen de lamp op 25cm hing? 40graden ofzo oops.

        Je moet idd net boven je plantje meten. Deze waardes moet je hebben idd en niet bij de pot

        Toen ik nog HPS had, hing ik de 250w altijd op 30/40cm idd dus 25cm was wel heel erg laag.

        Wel zie ik dat je blaadjes wat verbrande bladpunten hebben.
        Dit kan een mede oorzaak zijn geweest van je hitteprobleem maar het kan ook duiden op teveel voeding.

        Uitkijken dat je niet teveel voeding geeft. Kan soms beter wat weiniger dan teveel.

        Wat me wel ook meteen opvalt is dat je 500ml water geeft.
        Is dat per plant of 250ml voor elk? 500ml lijkt me namelijk weer wat veel van het goede aangezien ze maar in een vrij kleine hoge pot staan.
        Houd er rekening mee dat als jij je vinger in de aarde steekt en deze vochtig aanvoelt dat je geen water moet geven.

        Ik denk dat de hoogte van de lamp jou probleem was en dat dat nu opgelost is. Dus zo heel veel drinken ze nu niet meer. (Nog niet haha)

        Ff aankijken maar zal nu wel loslopen. Wel de lamp aan de hoogte van je plantjes blijven aanpassen.

        De opgelopen schade is blijvend maar verder niet erg voor je plant. Als je de puntjes echt dor zijn en je kunt ze eraf breken zou je dat eventueel kunnen doen, maar dat is dan alleen voor het visueel wat mooier te maken.

        Lijkt me leuk als je een verslagje zou gaan bijhouden.
        1volger heb je al

        Comment


          #5
          500ml lijkt me niet bijzonder veel.
          Ik zou wel willen weten hoeveel voeding je daarbij giet.

          Verbrandde bladpuntjes en de puntjes van de bladrandjes die vergelen is meestal het gevolg van teveel voeding ineens.
          ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

          Comment


            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Sudoma View Post
            Ja daar komen wel al wat verder mee.

            Is een HPS lamp aan de kleur te zien en ik denk dat je nu juist een bloeilamp te pakken hebt ipv een groeilamp. De groeilampen zijn idd veel witter maar daar kan ik me in vergissen aangezien ik ook veel gele groeilampen heb gehad. Naar mijn mening is dat lekker gele spectrum beter voor de bloei maar ja dat maakt verder helemaal niks uit.
            Ik heb hele kweken gedraaid op bloeilampen en ook alleen met groeilampen.
            Maar daardoor heb je dit probleem niet.
            Het is inderdaad een HPS lamp, maar zou voor grow moeten zijn. Laat em er lekker inzitten en heb een speciale voor als ik switch over een paar weken.

            Oorspronkelijk geplaatst door Sudoma View Post
            Wat was de temp toen de lamp op 25cm hing? 40graden ofzo oops.
            Ja ik ben bang dat dat het geval bijna wel geweest moet zijn. Had bij de pot (waar het nu dus 21 is) 25 graden, dus mooi dom.

            Oorspronkelijk geplaatst door Sudoma View Post
            Wel zie ik dat je blaadjes wat verbrande bladpunten hebben.
            Dit kan een mede oorzaak zijn geweest van je hitteprobleem maar het kan ook duiden op teveel voeding.

            Uitkijken dat je niet teveel voeding geeft. Kan soms beter wat weiniger dan teveel.

            Wat me wel ook meteen opvalt is dat je 500ml water geeft.
            Is dat per plant of 250ml voor elk? 500ml lijkt me namelijk weer wat veel van het goede aangezien ze maar in een vrij kleine hoge pot staan.
            Houd er rekening mee dat als jij je vinger in de aarde steekt en deze vochtig aanvoelt dat je geen water moet geven.
            Ik heb er 4 instaan, had ze nu 500 ml elk gegeven, pas ik ook meteen aan naar 250 de volgende keer dat het droog is als ik mn vinger erin steek.

            Oorspronkelijk geplaatst door Sudoma View Post
            De opgelopen schade is blijvend maar verder niet erg voor je plant. Als je de puntjes echt dor zijn en je kunt ze eraf breken zou je dat eventueel kunnen doen, maar dat is dan alleen voor het visueel wat mooier te maken.
            De opgelopen schade is blijvend, op wat voor manier moet ik dat zien? Alles wat er nu nieuw bijkomt zou wel weer normaal moeten uitzien? Hoe ga ik merken dat het probleem opgelost is aan deze blaadjes? Neem aan dat ze wel verder gaan groeien, leek ook een beetje gestagneerd.

            Oorspronkelijk geplaatst door Sudoma View Post
            Lijkt me leuk als je een verslagje zou gaan bijhouden.
            1volger heb je al
            Zeker! Ik zal proberen regelmatig updates te plaatsen, en zal je zowiezo even laten weten hoe het verder gaat met dit issuetje.
            Ontzettend bedankt, eerste groei, the stress is real


            Comment


              #7
              @QnQ

              Ik zit op minder dan het schema aangeeft, maar als ik teveel water heb gegeven, kan dat alsnog dat probleem opleveren denk ik?
              Hetis ook alleen bij de nieuwe blaadjes, zou dat kloppen met teveel voeding?
              Last edited by QnQ; 10 December 2018, 08:12. Reden: citaat opgerookt

              Comment


                #8
                Na wat fine-tuning van de fan controller en de lamp naar 45cm heb ik de temperatuur tussen de planten op een stabiele 24.5.

                Comment


                  #9
                  Ja die temp is goed.

                  Dat er nieuwe blaadjes aankomen die direct mankementen vertonen kan inderdaad aan je voeding liggen maar misschien zijn ze al verbrand een paar dagen geleden maar waren ze nog te klein om te zien ik heb geen idee.

                  Van teveel water krijg je weer blaadjes die uitzien als klauwen.

                  We hebben ook een bladprobleem oplosser. Neem daar ook eens een kijkje.
                  klik hier

                  idd de blijvende schade is wat je nu ziet.
                  Alles wat er nieuw aankomt moet gewoon weer normaal zijn.

                  Ik zou ff om te beginnen gewoon afwachten op een reactie van QnQ. Voeding kan een erg gevoelig punt zijn.
                  Alleen heb je niet erbij vermeld welke voeding je gebruikt.
                  Dat moet hij wel weten. Elke voeding is anders.

                  fijne avond verder he

                  Comment


                  • appholl
                    appholl commented
                    Editing a comment
                    Held, thanks! Keep you posted.

                  #10
                  Ola forum!

                  Update en vraag tot meedenken dit keer.

                  Na bovestaande crisis momentje zijn we inmiddels een week verder en lijkt het eensoort van oder controle qua hitte.
                  Temperaturen zijn veel lager dan ze geweest moeten zijn, 23 tot 24.5 met licht aan. Daavoor heb ik dus de lamp hoger gehangen en daardoor zijn de dames een beetje hard gaan strekken.

                  In de tussentijd heb ik de fan leaves verwijderd een paardagen geleden, om licht door te laten. De bovenste heb ik toen laten zitten.Ook heb ik, nu 3 dagen geleden, 2 van de dames getopped/getopt.

                  Nou het probleem waar ik voor m'n gevoel iets te vroeg tegenaan loop. Ze zijn nu 40 cm hoog en met de ruimte die ik nog heb. had ik 80 cm berekend, en wilde ik dus met 40 cm switchen naar flower. Ik ben verast over dat ze nu al op deze hoogte zitten en had het idee dat ik nog wel even had. Heb dus vandaag ook gewoon nog nutes gegeven, allemaal 500ml, wat ongeveer 1 dag zou duren om op te drinken.

                  Wat raden jullie aan? Ik heb expres niet aan LST en dergelijke gedaan verder omdat ik wou leren hoe de plant zich zelf ontwikkelt in mijn eerste poging. De opbrengst is natuurlijk van belang, maar ik wil niet te hoog uitkomen met alle problemen van dien. Ben benieuwd naar de reacties.

                  Thanks!
                  123.jpg 12345.jpg 1234.jpg 123456.jpg

                  Comment


                    #11
                    Besluit genomen om naar 12-12 te gaan vanaf morgenochtend. Licht uit gedurende de dag en aan als het buiten frisser is. Zit gelukkig niet in nl, dus hoef geen rekening te houden met de temperaturen waar jullie mee zitten nu.

                    Wish me luck, zal binnenkort weer updaten.

                    Comment


                      #12
                      Gaat lekker, met jullie?

                      Comment

                      Bezig...
                      X