Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Bladproblemen Calcium of voeding?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Bladproblemen Calcium of voeding?

    Korting op 420shop
    Ik heb 3 auto's in de tuin staan, 2 daarvan, een Big Devil XL en Jack 47 XL zijn nu zo'n 7 weken en de 3e, een Cash Crop XL staat zo'n 4 weken.
    Ze staan alle drie in 50L potten Atami Cocos en de voeding is BcuzZ Coco Nutrion A+ B en Coco Bloom stimulator.
    Dus hetzelfde Substraat, kraanwater met dezelfde voeding uit dezelfde gieter en dezelfde plek.

    Nu ontstaat er bij de Cash Crop een groei achterstand. Vanaf de 4e nodes wilde hij niet verder de lucht in en hing hij slap. In eerste instantie dacht ik aan een sap zuigend insect maar op een verdwaalde cicade (volwassen schuimbeestje, gedraagt zich als een soort sprinkhaan) na kwam ik niks tegen. Dat slappe is nu wel bijgetrokken maar nu komen er plekken op al het oudere blad (zie foto's). de symptomen lijken op een Calcium tekort maar dat zou vreemd zijn omdat die andere 2 duidelijk geen tekort hebben en voeding, substraat etc. identiek is. Daarnaast beginnen er nu wat blad krom te trekken (niet krullen).

    Een andere wellicht meer voor de hand liggende oorzaak kan zijn dat hij omdat hij uit dezelfde gieter drinkt juist te veel voeding krijgt, hij bloeit nog niet dus bloom stimulator is sowieso niet nodig en de A+B kan dan ook wel een ml per liter minder zijn.

    Ik heb het nooit eerder meegemaakt maar normaal zijn m'n planten even oud en kunnen ze dus prima dezelfde voeding verhouding gebruiken. Dit is nog een reden om te denken dat het aan de voeding kan liggen.
    Iemand die hier ervaring mee heeft?

    IMG_9556.JPG


    IMG_9551.JPG

    IMG_9553.JPG

    IMG_9554.JPG

    IMG_9555.JPG

    IMG_9557.JPG


    Soms is er niks te doen, totdat er iets te doen is. Geduld is een schone zaak. Sugar's Kweekverslag AF-jes buiten.

    #2
    Hoeveel keer krijgen ze water per dag en hoeveel

    Comment


      #3
      Toen ik de foto's zag, dacht ik gelijk 'die staan vast op cocos'... en verdomd

      Ik heb dit jaren terug bij mijn tomaten gezien (inclusief neusrot alhoewel dat ook snel optreedt als je de boel te droog laat staan) die ik in de cocos had gezet. Ik vond allerlei draadjes en artikelen waaruit ik concludeerde dat dit een vaker voorkomend euvel op cocos is. Ik heb een tijdje cal/mag toegevoegd, maar of het echt verschil heeft gemaakt durf ik niet te zeggen. Ik heb zelfs contact opgenomen met de leverancier, maar die deed het af met de uitspraak dat in mijn zakken precies hetzelfde product zat als wat ze leveren aan de professionele tuinbouw. Uiteindelijk ben ik weer overgestapt op 'reguliere aarde', waar ik persoonlijk meer succes mee heb. Mijn huidige tomatenplanten vertonen nog geen sporen van cal/mag tekorten.

      hier een willekeurig artikel: https://www.cocoforcannabis.com/needcalmag/
      hoe betrouwbaar het is weet ik niet, misschien zijn er nog andere leden die hetzelfde hebben ervaren en weten hoe je het 't beste kunt ondervangen.

      Comment


        #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Jura View Post
        Hoeveel keer krijgen ze water per dag en hoeveel
        Dat hangt van de warmte af maar verdeel er nu elke avond zo'n 6 liter over.


        Soms is er niks te doen, totdat er iets te doen is. Geduld is een schone zaak. Sugar's Kweekverslag AF-jes buiten.

        Comment


          #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Meglow View Post
          hier een willekeurig artikel: https://www.cocoforcannabis.com/needcalmag/
          Dat is inderdaad wel een interessant artikel. Ik moet eerlijk zeggen dat ik al jaren buiten in potten kweek op kokos en nooit problemen heb gehad. Wel voor het eerst deze voeding en daarin kan de calcium verhouding anders liggen maar aan de andere kant, cocos voeding van hetzelfde merk als de cocos en als je je aan het schema houd zou dat toch goed uitgebalanceerd moeten zijn.

          Ben zelf niet zo'n fan van aarde, al was het maar omdat ik die 50L potten 2x per dag moet verslepen.
          Ik kan morgen even bij de growshop binnenwippen om te vragen wat zij op het gebied van CalMag voor het cocos substraat aanvullen kunnen betekenen. Tenminste, in het artikel gaat het vooral over de waardes in de Cocos, niet in het water en de voeding.
          Soms is er niks te doen, totdat er iets te doen is. Geduld is een schone zaak. Sugar's Kweekverslag AF-jes buiten.

          Comment


            #6
            Elk substraat heeft zijn voor en nadelen, anders zou iedereen wel hetzelfde doen

            Hopelijk kun je het een halt toeroepen. Succes!

            Comment


              #7
              Idee van hoeveel er uit de pot loopt als je water hebt gegeven

              dus 2 liter per pot van 50 liter
              zou ze s'morgens water geven niet s'avond
              als je 2 liter hebt gegeven eens kijken hoeveel er uit de pot loopt zou toch min 10% moeten zijn ( drainage ) het water dat er uitgelopen is kan je dan ook testen op PH en EC waarde
              coco's heeft een bepaald % drainage nodig anders krijg je ophoping van bepaalde stoffen ( niet goed voor de wortels )
              Last edited by Jura; 5 July 2019, 07:25.

              Comment


                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Jura View Post
                als je 2 liter hebt gegeven eens kijken hoeveel er uit de pot loopt zou toch min 10% moeten zijn ( drainage ) het water dat er uitgelopen is kan je dan ook testen op PH en EC waarde
                coco's heeft een bepaald % drainage nodig anders krijg je ophoping van bepaalde stoffen ( niet goed voor de wortels )
                Op dit moment geef ik nog niet zoveel water dat hij doorloopt. Ervaring leert dat ik daarvoor zeker 6 liter per pot nodig heb daar begin ik normaal niet meteen mee. Zeker niet als de plant nog relatief klein is. Ik baseer me vooral ook op het gewicht van de pot. Nooit problemen mee gehad. Je zal met Cocos niet snel over bewateren maar als ik dat dagelijks doe ga ik wel snel naar een nat wortelklimaat toe. Het aparte is dat het bij de andere planten geen probleem is maar die zijn wat ouder dus daar kan een verband zijn.

                Maar ik zal het eens een paar dagen proberen, wellicht dat het invloed heeft, al is het maar om door te spoelen, ik zal ook eens naar de ochtend overstappen, baat het niet dan schaad het niet.
                Soms is er niks te doen, totdat er iets te doen is. Geduld is een schone zaak. Sugar's Kweekverslag AF-jes buiten.

                Comment


                  #9
                  Tip voor in toekomst

                  veel beter dan pvc potten

                  https://onlinetopgarden.com/nl/kweek...r-m2-10-st-39l

                  als er 10% uitloopt is dat voldoende , doorspoelen is niet nodig
                  Last edited by Jura; 5 July 2019, 12:21.

                  Comment


                  • Ipie
                    Ipie commented
                    Editing a comment
                    Of dat je een emmer leeg gooit!

                  • QnQ
                    QnQ commented
                    Editing a comment
                    Is ook alleen beter als we een natte zoner hebben.
                    Met droog weer kun je beter potten hebben die drogen minder snel uit.

                  #10
                  Oorspronkelijk geplaatst door Jura View Post
                  Tip voor in toekomst

                  veel beter dan pvc potten

                  https://onlinetopgarden.com/nl/kweek...r-m2-10-st-39l

                  als er 10% uitloopt is dat voldoende , doorspoelen is niet nodig
                  Ik weet niet of er iemand ervaring mee heeft maar cocos in combinatie met een root pot of smart pot lijkt me niet ideaal. Dan moet je lijkt me helemaal veel wateren en kost het je dus een vermogen aan voeding.
                  Aarde is voor mij geen optie omdat ik ze 2-3 keer per dag moet verslepen om in de zon te blijven en voor XL auto's wil ik toch een redelijk grote pot gebruiken.

                  Probleem met de bladeren is opgelost door vloeibare stikstof aan de voeding toe te voegen; N-27 van Bio-Nova.
                  Soms is er niks te doen, totdat er iets te doen is. Geduld is een schone zaak. Sugar's Kweekverslag AF-jes buiten.

                  Comment

                  Bezig...
                  X