Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Welk tekort hoort bij deze symptonen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Welk tekort hoort bij deze symptonen?

    Korting op 420shop
    Week 1 bloei:
    Afbeelding 983.jpgAfbeelding 982.jpgAfbeelding 984.jpg
    Wie kan mij Helpen: Weet iemand welk tekort dit is?, heb inmiddels ca/mg boost toegevoegd aan voedingswater.

    Bij voorbaat dank,

    Getz.

    #2
    Re: Welk tekort hoort bij deze symptonen?

    Is er wel sprake van een te kort? Een te kort in de 1e week bloei is wel erg snel. Lijkt dit niet op een begin van TMV? Hoewel, het is niet echt de tijd voor luizen, die de ziekte verspreiden.

    Comment


      #3
      Re: Welk tekort hoort bij deze symptonen?

      @Xtreme: Kweek voor de eerste keer earoponic, en had de ec op +/- 1.50. Heb nu de om de verpakking aangegeven hoeveelheid ca/mg boost toegevoegd.
      Ook heb ik eergister mijn plasma lamp in combinatie met led er boven gehangen, waardoor ik mischien teveel aan uv licht zou kunnen hebben?

      http://www.jointjedraaien.nl/wietfor...t-66-(172w-led).

      Grtz.

      Comment


        #4
        Re: Welk tekort hoort bij deze symptonen?

        Afbeelding 994.jpgAfbeelding 993.jpgAfbeelding 995.jpg
        Het medium in earoponic, ph 5,6 ec 16,3
        Afbeelding 997.jpgAfbeelding 996.jpgAfbeelding 989.jpg
        Grtz.

        Comment


          #5
          Re: Welk tekort hoort bij deze symptonen?

          Oei oei...vreemde lampen, kan ik weinig over zeggen. Misschien monty eens navragen want ik weet dat die serieus bezig is geweest met UV.
          Voor de rest vermoed ik ook een Mg tekort. Ik weet niet of je voor je aerophonics gedemd water ofzo gebruikt maar dan zou ik zeker op een tekort gokken. Indien niet zo, kan het eventueel te wijten zijn aan teveel kalk in het voedingswater (veroorzaakt ook Mg tekort).
          Zit het hem in de grotere bladeren net onder de top of eerder vanuit de top uit (ook bij de kleinere zijvertakkingen)?

          Grtz $iR
          sigpic

          Comment


            #6
            Re: Welk tekort hoort bij deze symptonen?

            Je zou een plaatje glas voor de plasmalamp kunnen plaatsen, dat filtert je UV er wel uit, dan zie je het snel genoeg.
            Bij de gavita zit er ook een glasplaatje voor omdat er anders teveel UV schijnt te zijn.

            Comment


              #7
              Re: Welk tekort hoort bij deze symptonen?

              N en/of Mg

              Grtz, HJM
              http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

              Comment


                #8
                Re: Welk tekort hoort bij deze symptonen?

                @$ir: net onder de top, denk zelf ook een tekort.

                @mathijs: zonder glasplaat (of ander materiaal) maar 1 in plaat van 3 jaar Luxim garantie (certificeering). Heb zelf ook nog 10 watt uv-a (led) aan staan, dit zou te veel kunnen zijn?.

                @HJM: ff kijken hoe mijn bladpunten op de ca/mg boost reageren, zodra het kan zal ik ook N iets opschroeven.

                tnx,

                Grtz.

                Comment


                  #9
                  Re: Welk tekort hoort bij deze symptonen?

                  dan denk ik Mg.

                  Grtz $iR
                  sigpic

                  Comment


                    #10
                    Re: Welk tekort hoort bij deze symptonen?

                    MN tekort en zou op eerste blik een Fe tekort duiden is geen tmv en ook geen Mg tekort maar thats just me 2 cents

                    Comment


                      #11
                      Re: Welk tekort hoort bij deze symptonen?

                      Tnx $ir en Monty, heb ff wat informatie hierover opgezocht:

                      Het element Magnesium (Mg) is noodzakelijk voor de aanmaak van eiwitten en regeling van de stofwisseling. De structuur van het bladgroen is direct afhankelijk van de beschikbaarheid van magnesium en het ontbreken van voldoende magnesium zal de fotosynthese (dus de energiehuishouding en groei) enorm belemmeren. Een Mg-tekort komt vrij vaak voor, vooral in andere media dan aarde.(Kanuma,Akadama,Kiryu.
                      Symptomen: de symptomen van een magnesiumtekort zijn het eerst zichtbaar op de onderste bladeren waar wolkachtige chlorose ( Geelzucht, bladverkleuring) optreedt. Chlorose is het ontbreken van de normale groene kleur in bladeren en in andere plantendelen. Geel- tot witkleuring in het weefsel tussen de nerven is het gevolg. De nerven blijven overigens wel groen. De symptomen trekken vaak door naar de groeischeuten.
                      Een Mg-tekort is goed te onderscheiden van andere tekorten: bij Mg-tekort treedt dit het sterkst op in de laagste regionen van de plant waar chlorose en necrose het gehele blad aangetast. Samen met het sterk omkrullen en afsterven van de bladpunten is dit een goede indicatie voor een Mg-tekort. De stengel en bladstelen krijgen geleidelijk een paars/roodachtige kleur en in relatief korte tijd (enkele weken) kan de plant in haar geheel verkleuren. Verwar een Mg-tekort niet met een Fe-tekort: het verschil is dat bij een Mg-tekort een groot deel van de bladeren opkrult en afsterft. Zie ook het stukje over Fe.
                      Oorzaken: Al kan een Mg-tekort natuurlijk ontstaan door gebrekkige voeding, de meest voorkomende oorzaak is een verkeerde pH. Een andere mogelijke oorzaak voor een Mg-tekort is een te hoge concentratie Ca in het medium (wat natuurlijk in de pH-waarde tot uitdrukking komt).. Toevoegen van Mg maakt de bovenste bladeren in 3 tot 5 dagen weer groen en de rest van het nog levensvatbare blad zal langzaam herstellen.
                      Spoorelementen zijn noodzakelijk en spelen een specifieke rol in de plant. Ze zijn niet nodig voor de groei zelf maar reguleren en vergemakkelijken de stofwisseling en groei. De spoorelementen hebben met elkaar gemeen dat ze in zeer kleine hoeveelheden noodzakelijk zijn en een tekort ervan zich altijd als eerste voordoet in de top van de plant, op de nieuw te vormen bladeren. De tekorten aan ijzer, mangaan en zink komen het meest voor, vooral in gebieden met hard water.
                      IJzer (Fe) is noodzakelijk voor de aanmaak van bladgroen.
                      Symptomen: Een tekort zal verkleuring van de groeipunten veroorzaken met gele bladeren tot gevolg. De chlorose gaat van binnen naar buiten op het jonge blad en de groeischeuten, terwijl de nerven in het blad groen blijven. In een verder gevorderd stadium raken ook de oudere bladeren aangetast, uiteindelijk kunnen de bladeren bijna wit worden en ontstaan er necrotische (dode) plekken op het blad. Elke standaard voeding bevat voldoende ijzer.
                      Oorzaken: Tekorten ontstaan meestal door een te hoge pH in het wortelmilieu of een te nat en/of een te koud substraat. Te nat wat nog al eens voorkomt in onze bonsai schalen.
                      Let op: de symptomen lijken bijzonder veel op die van een Mg-tekort! Voor een juiste diagnose: een Mg-tekort manifesteert zich vooral op de onderste bladeren van de plant. Wanneer er sprake is van slecht uitziende bladeren met necrose of als de bladranden/toppen opgekruld zijn en afsterven heeft u een Mg-tekort, geen Fe-tekort. Het is erg belangrijk de juiste diagnose te stellen, omdat het onnodig toevoegen van Fe een fosfortekort kan veroorzaken en een goed bedoelde actie leidt dan tot grotere problemen !
                      Mangaan (Mn) is belangrijk voor de stofwisseling en celdeling die in de plant worden gestimuleerd. Een Mn-tekort vertraagt bloem- en topvorming en ook de rijping vertraagt en kan bij ernstige tekorten tot een misoogst leiden. Mn-tekort komt relatief vaak voor.
                      Symptomen: Het belangrijkste (en onderscheidend van een Fe- of Zn-tekort) en kenmerkende symptoom is dat de rand van het blad groen blijft, terwijl de rest van het blad geel of wit is. Dit treedt het eerst op boven in de plant en op de groeischeuten - er ontstaan onder aan het blad chlorose en een witachtige vlekkerigheid. In minder ernstige gevallen is er sprake van een geelachtige kleurzweem binnen de donkergroen rand van het blad.
                      Oorzaken: een Mn-tekort kan ontstaan door een overmaat aan magnesium of een verkeerde pH.
                      Oplossing:

                      bron: http://www.mo-yogi.nl/bonsai/Gebrek-verschijnselen.html

                      Na dit gelezen te hebben, kijk ik het nog 3 to 5 dagen aan(ca/mg boost zit al in voedingswater), verbeterd het niet dan zou het wel eens een MN tekort kunnen zijn door een overmaat aan Mg.

                      tnx,

                      Grtz.

                      Comment


                        #12
                        Re: Welk tekort hoort bij deze symptonen?

                        De eerste opgekrulde blad randen zijn gespot, dit zou op Mg tekort kunnen duiden....
                        Afbeelding 1000.jpgAfbeelding 998.jpgAfbeelding 999.jpg
                        Het lijkt alsof de simptonen (nog) niet verergeren.

                        Grtz.

                        Comment


                          #13
                          Re: Welk tekort hoort bij deze symptonen?

                          Dat naar binnen omkrullen duid toch op het UV licht, ik heb dat bij wietforum ook wel eens gezien samen met een LEP lamp. Dat is de reden dat die gavita die glasplaat gekregen heeft voor zover ik weet.
                          Je ziet hetzelfde verschijnsel ook vaak bij planten die van binnen naar buiten zijn gegaan.
                          De juiste hoeveelheid UV maakt het resultaat potenter, maar teveel UV doet geen goed.
                          Last edited by mathijs; 16 February 2011, 23:51.

                          Comment


                            #14
                            Re: Welk tekort hoort bij deze symptonen?

                            Ik sluit me aan bij Mathijs, deze dames zijn nog niet eerder bloot gesteld aan uv-b en uv-c.
                            De uv-b van dit licht lijkt laag genoeg om vanuit zaad, gezonde planten te groeien, ander was inmiddels mijn huid al de zelfde kleur als mijn haar.
                            Uv-c is waarschijnlijk het probleem, maakte mij hier al een beetje zorgen over. Om die rede heb aanvullende data aan luxim gevraagd, helaas gaat de grafiek niet lager dan 360nm. Graag zou ik dit willen delen maar het is een exel bestand.....

                            Grtz.

                            Comment


                              #15
                              Re: Welk tekort hoort bij deze symptonen?

                              De snelste methode om N en Mg tekort op te heffen of uit te sluiten is spuiten met Magnesium Nitraat.
                              Uiteraard in zakken van 25 kg bij de groothandel, maar in het klein vast ook wel te krijgen bij Labstuff.nl

                              Voeg altijd wat uitvloeier toe, zoals een blubje afwasmiddel.

                              Als je wat appelstroop toevoegt voeg je ook wat ijzer en sporen toe.

                              Grtz, HJM
                              Last edited by HJM; 18 February 2011, 10:20.
                              http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

                              Comment

                              Bezig...
                              X