Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Roestige vlekken -> Vergeling met bruine/donkere vlekken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Roestige vlekken -> Vergeling met bruine/donkere vlekken

    Korting op 420shop
    Dag iedereen,

    Ik zit al enkele dagen met een probleem aan enkele van mijn planten en aangezien ik het zelf niet opgelost krijgt, heb ik beslist het hier te vragen. Na veel zoekwerk vind ik geen zekere oorzaak en ik wil het niet erger maken dan het al is.

    Info over planten/setup:

    Soort: Critical (Zamnesia)

    Grond: Universele potgrond (Aveve), zaai en stekgrond (Aveve)

    Lamp: Mars Hydro FC-E 3000

    Voeding/supplementen: Plagron Terra Grow, Bloom, enzymen, Biobizz CalMag, Canna ph-

    Water: Kraanwater (hard), kamertemperatuur, naar Ph 6.3 gebracht na toevoeging van voeding/supplementen

    Potten: 11 liter stoffen potten.

    EC meter heb ik niet

    Klimaat: 20-23°C, 50-60% LV


    De planten zijn 55 dagen oud, en staan nu 23 dagen op 12/12. De eerste 2 weken van 12/12 kregen ze nog groeivoeding mee, daarna bloeivoeding (2-2,5 ml/L). De laatste 3 weken krijgen ze ook wekelijks een dosis CalMag (0.4-0.5 en gisteren 0.8ml/L)

    Ik merkte het probleem donderdagavond op 2 planten, telkens de grote bladeren in het midden van de plant. Het gaat telkens vrij snel. Ik heb de weekdag op de foto's geplaatst zodat je de evolutie kan zien.


    Eerst begin ik met de plant die er het minst erg aan toe is en die lijkt de stabiliseren. Ik dacht eerst aan magnesium, maar bij een verder stadium op andere planten ben ik niet zo zeker.

    P1010795.jpg P1010808.jpg P1010819.jpg P1010829.jpg

    De volgende plant die er iets erger aan toe is. Los van het probleem, daar is een blad gegroeid met een hapje uit, gewoon negeren dat. Alsook buigt het blad naar beneden omdat het tegen de wand zit.

    P1010802.jpg P1010831.jpg P1010832.jpg P1010849.jpg P1010859.jpg P1010863.jpg P1010864.jpg

    Vervolgens de plant die er het ergst aan toe is. Bij deze plant heb ik begin de bloei ook wat een stikstof tekort gehad (denk ik).

    P1010792.jpg P1010811.jpg P1010813.jpg P1010828.jpg P1010837.jpg P1010856.jpg P1010862.jpg

    Nog enkele foto's van alles samen:

    P1010854.jpg P1010860.jpg

    Wat loopt hier mis?
    Attached Files
    You do not have permission to view this gallery.
    This gallery has 1 photos.

    #2
    Te laat begonnen met calmag te vroeg gestopt met groeivoeding, want je doet grond/bio.

    Kan je niks meer aan doen, binnenkort de bloeibooster erbij.

    Comment


    • Poezebeest
      Poezebeest commented
      Editing a comment
      Ik vermoed dat je bedoelt dat mijn CalMag niet goed samen gaat met Plagron Terra?

      Als ik in de toekomst dit probleem wil vermijden met dezelfde voedingslijn, wat gebruik ik dan best voor de extra calcium/magnesium, of is extra magnesium genoeg bij gebruik van hard water? Ik veronderstel dat het nu al te laat is om nog te veranderen?

      Nu je toch over bloeibooster begint. Ik was van plan nog 1 of 2 weken te wachten met green sensation. Hoe binnenkort is binnenkort?

    #3
    Heeft niet te maken met de voedinglijn, maar onder led heb je gewoon extra calmag nodig, daar had je wat eerder mee kunnen beginnen.

    Calmag wat verhogen, die verkleuring trekt dan weg, stikstof problemen trekken niet meer weg, booster zit je goed mee en je kan dan stoppen met calmag.

    Comment


    • Poezebeest
      Poezebeest commented
      Editing a comment
      Ok, bedankt voor het antwoord. Daar kan ik dan de volgende keer rekening mee houden.

      Kan ik in dit geval ook iets frequenter CalMag geven? Bijvoorbeeld 2 keer per week (Biobizz geeft zelf maar 1 keer per week aan), of gewoon tegen eind volgende week een grotere dosis. De 0.8 ml/liter die ze gisteren gekregen hebben was de kleinste hoeveelheid aangegeven voor deze periode (0.8-1.2 ml/L).

    #4
    Je kan cal mag altijd meegeven als de plant er om vraagt.

    Comment


      #5
      Lijkt me ook (en alweer) een mooi voorbeeld v bodemuitputtting aan de roestplekjes en het geel worden.

      Prop er volgende maal een paar van Sannies bio-tabs in de bodem, voorkom je de kalk opgevreten en voorzie je gelijk v genoeg groeivoeding.
      Kan zijn dat je dan nog wat extra's moet toevoegen onder led (wacht hiervoor zelf op antw v Mr BioSannie himself) maar mss is de totaalhardheid v (ontchloord) leidingswater ev al voldoende.
      ​​​​​​Everything is nothing and nothing is everything.

      Comment


        #6
        Even een update:

        De eerst plant is redelijk gelijk gebleven, de bladeren met roestigheid zijn niet geel gekomen.
        Bij plant 2 en 3 is vergeling nog licht doorgezet.
        Plant 4 begint ook roestige plekjes te vertonen, desondanks de toegevoegde CalMag.


        Is een blokkade ook een mogelijkse oorzaak, door bijvoorbeeld ophoping van zouten in de aarde/teveel voeding (verbrande puntjes)? Bij de gulste watergiften komt er hoogstens wat gedruppel uit de smartpot, iets wat je bezwaarlijk een runoff kunt noemen.

        1.jpg 2.jpg 3.jpg 4.jpg
        Attached Files

        Comment


          #7
          Ik heb deze week voeding verhoogd van 2.5 ml naar 3.5 ml/liter en heb ook telkens een kleine dosis calmag (0.4ml/liter) meegegeven. Dat blijkt toch enigszins het probleem te hebben geremd, bij de ene meer dan bij de andere.

          Bij plant 1 is hier en daar een klein beetje roestigheid bijgekomen rond de nerven.
          Bij plant 2 zijn de aangetaste delen natuurlijk verdord maar maar lijkt de andere vergeling wat gestagneerd te zijn. Lichtjes wat roestigheid rond nerven hier en daar. Plant algemeen wat lichter van kleur.
          Bij plant 3 idem als plant 2, behalve dat de aangetaste bladeren niet erg verdord zijn. Al heb ik daar op de toppen iets wat op lightbleach lijkt (enkel het toppunt van de toppen)
          Bij plant 4, die ook de kleinste is, blijkt niet meer achteruitgegaan te zijn en is mooi groen van kleur.

          Zou het aangewezen zijn om de voeding nog wat te verhogen?

          De toppen blijven overal groeien. Hopelijk houden ze het nog een 6-tal weken vol.

          Nog wat foto's ter illustratie:

          Plant 1:

          Plant 1 a.jpg Plant 1 b.jpg

          Plant 2:

          Plant 2 a.jpg Plant 2 b.jpg

          Plant 3:

          Plant 3 a.jpg Plant 3b.jpg

          Plant 4:

          Plant 4 a.jpg Plant 4 b.jpg

          Comment


            #8
            Realiseer je dat een plant die eenmaal lichter is van kleur nooit weer donkergroen wordt. Dus al te hoog in de voeding gaan zitten heeft niet zoveel zin meer en zal averechts werken.

            Is er sprake van een blokkade? Dat kan, als je de pH niet meet weet je dat nooit, daarom adviseer ik ook altijd dat wel te doen.

            Ondanks dat ze wat lichter zijn van kleur vind ik je planten er prima bijstaan, dit gaat helemaal goed komen!
            Horks Fototopic 2.0

            Comment


            • Poezebeest
              Poezebeest commented
              Editing a comment
              Dat klinkt geruststellend.

              Ph van het water meet ik sowieso altijd. De ph in de grond zelf weet ik niet, de enige betrouwbare methode daarvoor lijkt mij zo'n vrij dure grond ph meter.

              Ik ga nu dezelfde hoeveelheden voeding, calmag en enzymen aanhouden tot ik begin met green sensation, ergens volgende week.

            • Hork
              Hork commented
              Editing a comment
              De pH van het water meten is voldoende!
          Bezig...
          X