Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Bladprobleem, Ph waarde te hoog?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Bladprobleem, Ph waarde te hoog?

    Korting op 420shop
    Hoog hoog hooggeachte forumleden


    5 maanden geleden ben ik met mijn eerste kweek begonnen.
    Dit in een kastje van 150X60X50 (lengte breedte diepte), onder een spaarlamp van 32 watt, 2255 LM, kleur warm white, 2700K.
    Met een zelfgemaakte koolstoffilter, niet mooi wel functioneel.


    Het soort noemen ze +speed Autoflowering (sweet seeds)
    Deze zou binnen 2 maanden klaar zijn voor de oogst, maar dit duurt nogal wat langer, vermoedelijk door mijn krenterige licht.
    Al met al best een mooie dame.
    nr3.png

    Maar 1/2 weken geleden begonnen er problemen te komen.
    Roestplekjes op enkele bladen.
    20140531_220121.jpg

    Dit is een klein blad ergens bovenaan in de plant.

    nr1.png

    Enkele grote bladen zien er ook niet al te vrolijk uit.

    nr2.png

    Ik dacht dat de plant misschien een fosfor en of kalium tekort had, omdat ze vol in bloei is, en ik toch al een paar weken geen voeding had gegeven.
    Dus ik had 4 dagen geleden pokon voor bloeiende planten erbij gegooit,(normale dosering) dit heeft totaal geen verschil gemaakt het lijkt erop dat de plant er totaal niet op reageert.

    Na het lezen van monty's post over bladproblemen, denk ik dat het met de PH waarde van het kraanwater te maken heeft. Die is het ongeveer 8. (ik beschik niet over een PH meter)

    Zou het helpen om de plant voorlopig even spa blauw te geven? Of denken jullie dat het een ander probleem is?

    Ik ben benieuwd naar jullie inbreng.

    Mvg

    #2
    Re: Bladprobleem, Ph waarde te hoog?

    Het lijkt erop dat je kalkbuffer op is. Dit kan goed gebeuren in zoon lange kweek met enkel kraanwater. Verder is het zo dat Kalk niet actief door de plant kan worden opgenomen ze is voor de kalkopname geheel afhankelijk van verdamping. Onder 1 spaarlampje zal ze weinig verdampen dus ook slecht kalk opnemen.

    Comment


      #3
      Re: Bladprobleem, Ph waarde te hoog?

      Zo, snelste antwoord ooit geloof ik. Het is overdag wel 22-23 graden Celsius in de kast, is dat niet voldoende?
      *edit: ik zal zometeen de temperatuur van de aarde zelf even meten ipv de lucht*

      Comment


        #4
        Re: Bladprobleem, Ph waarde te hoog?

        Met zoweinig lumen is je temp voor de fotosynthese ideaal daar niet van maar ze verdampen bij deze temp dus aanzienlijk minder dan bijvoorbeeld onder HPS. Een HPS lamp geeft naast licht ook een boel IR staling af wat de bladtemperatuur doet stijgen, dit wil de plant dan koelen door te verdampen. Je zou dus eigenlijk met een ir thermometer je bladtemp moeten meten wil je er iets zinnigs over kunnen zeggen.

        Je kalkgebrek is in deze fase moeilijk te corrigeren, overpotten in bloei is not done en kalk toevoegen gaat wel maar dat heft veel tijd nodig. Je zou kunnen proberen met zeewierkalk.

        Je kraanwater mengen met regenwater 50/50 zou je bodem ph wel weer wat omlaag kunnen brengen maar dit neemt dan niet weg dat waarschijnlijk je kalk in de bodem niet meer beschikbaar is omdat het verbruikt is.

        Comment


          #5
          Re: Bladprobleem, Ph waarde te hoog?

          Nadeel van zeewierkalk is wel weer dat de PH waarde omhoog gaat....

          *edit*
          misschien oplossen is 100% regenwater?

          Comment


            #6
            Re: Bladprobleem, Ph waarde te hoog?

            Bodem PH zal niet echt stijgen van zeewierkalk hoor. Met landbouwkalk en zo wel. Bekalken doet men normaal voor de teeld en niet tijdens. Daarom gaf ik ook aan dat het nu moeilijk te corrigeren is. Zeewierkalk zou ik zelf wel durven te gebruiken tijdens de kweek, ook al zelf gedaan.

            Toch zou ik overwegen om de rit nu gewoon uit te gaan zitten, de bladschade valt nog heel erg mee.

            Comment


              #7
              Re: Bladprobleem, Ph waarde te hoog?

              Dat komt door alle liefde die in de plant zit.

              Ik zal tevens overwegen om een 50W HPS lamp te nemen voor mijn volgende kweek, ik neem aan dat dit het groeiproces aanzienlijk versnelt vergeleken met mijn huidige lamp?
              5 / 6 maanden voor een plant die normaal binnen 2/3 maanden klaar zou moeten zijn is nogal heftig. Ik denk dat in zo ook minder kans maak op situaties als deze, klopt dat?

              Comment


                #8
                Re: Bladprobleem, Ph waarde te hoog?

                HPS heeft eigenlijk een bar slecht spectrum. Enkel omdat een HPS lamp een 140 lumen/wat maakt is het voordeliger om onder hps te kweken dan onder een spaarlamp of tl die een 60 tot 90 lumen/wat geven maar wel in een veel beter spectrum. Ik zou zelf geen 50 wat HPS hangen maar dan voor meer spaarlampen gaan.
                Betere lichtverdeling en je kan erg kort op je planten. Lekker scroggen onder SL en of TL gaat prima.

                Dat eene spaarlampje geeft je plantje echt te min lumes. Groei van planten is een chemisch proces. Alle chemische processen gaan nu eenmaal sneller bij hogere temperaturen. Onder HPS is de temp zeker niet de beperkende factor in de groei. Licht doorgaans ook niet dus daar beperkt de co2 aanvoer de groei meestal. Onder spaarlampen of TL heb je welliswaar een lagere temp en nauwelijks IR instraling echter je kweekt dan onder lage lichtintensiteit dus de co2 toevoer zal niet gauw een beperking worden. Aangezien een co2 installatie voor de meeste hobbykwekers een brug te ver is is als je puur een hobbykweekje wil doen een kweek onder TL/SL een prima optie.

                Comment


                  #9
                  Re: Bladprobleem, Ph waarde te hoog?

                  Kijk, hier heb ik wat aan, ik ga internet afspeuren voor een E27 splitter voor 3/4 lampen

                  Comment

                  Bezig...
                  X