ijzer- en calciumtekort?

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts
  • Manzo
    Expert Stoner
    Lucky Member
    • Jan 2014
    • 97

    #1

    ijzer- en calciumtekort?

    Korting op 420shop
    Volgens het kweekschema ben ik drie weken het flushen verwijderd ...

    EC 1.4 (EC zou volgens kweekschema al 1.6 moeten zijn maar durf hem niet omhoog doen uit schrik de boel te verbranden?)
    PH 6.0

    NoMercy meststoffen:

    bloomsensation: 1ml / liter water
    guano: 1 ml / liter water
    mary jane 2 (n-p-k 2 - 4- 9) toevoegen tot gewenste EC-waarde

    Dus op 8 liter water is dat 8 ml bloomsensation , 8 ml Guano & X ml Mary Jane tot EC = 1.4


    Temp (dankzij het rotweerhier): 21 -27 graden ....

    Maar ik heb 2 bladproblemen:

    1) Bladeren in toppen worden volledig geel ... (volgens monty's bladprobleemoplosser: ijzer tekort?)


    tn_IMG_0055.JPG
    tn_IMG_0054.JPG


    2) Sommige bladeren verbranden ... (???) of is dit een calcium tekort?

    tn_IMG_0051.JPGtn_IMG_0047.JPGtn_IMG_0032.JPG


    Moet ik de menging van de meststoffen aanpassen????
    Van wat moet er meer/minder bij?

    Ik zie dat er op mary jane 2 "bevat ijzer" staat, dan moet ik toch de EC naar 1.6 doen door mary jane 2 te verhogen?

    Graag jullie pro-advies ...
  • QnQ
    Godlike Grower
    Lucky Member
    • Sep 2010
    • 26093

    #2
    Re: ijzer- en calciumtekort?

    Wow...
    Ik weet niet eens wat ik daarop moet zeggen.

    Je bent een weekje of 3-4 te laat met het probleem zien denk ik. Dit is al een vergevorderd probleem.
    Volgens mij is er iets serieus mis gegaan. Hebben ze wel voeding gekregen in de groei ?
    Hoe groot zijn de potten en welke aarde staan ze in ?
    Wat gebruik je om de pH aan te passen ? Is je meter nog goed ?

    Flushen doen we nooit op aarde, maar in dit geval is het misschien het enige laatste redmiddel ?
    Paar emmers water maken met EC 1.5 ofzo, pH6 en dat door elke pot spoelen, zodat er een paar liter onderuit komt.
    Dit is een risico, want door het nat staan gaan ze misschien nog wel slechter worden, maar dit los je volgens mij niet op met wat Calgel ofzo.

    Hopelijk weet iemand anders een betere oplossing.
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment

    • Manzo
      Expert Stoner
      Lucky Member
      • Jan 2014
      • 97

      #3
      Re: ijzer- en calciumtekort?

      Euhmmm....

      Ze hebben normale voeding gekregen in de groei, maar hebben een tijd een cooltube gehad waardoor ze in de lengte zijn uitgeschoten (en kleinere bladeren hebben?), maar nu is alles terug normaal? met die cooltube schoten ze twee weken uit naar boven, en kregen ze slappere stengels... maar nu met toppen ...

      Ik heb net de ph-meter gecalibreerd en het water erdoor laten stromen en de PH van het water dat eruit stroomt is 5.6 ...???

      Substraat:
      - Canna professional terra (6 plantjes)
      - Atami bio growmix (3 plantjes)

      Die gele bladeren is maar bij één plant van de 9 ... of 2 - 3 ...

      Euhm, flushen, is da niet gewoon vloetistof geven zonder voeding? gewoon agzuurd water dus ??? een week?

      net voor je oogst moet je toch een week afgezuurd water geven zonder voeding?




      MAAR er zitten wel superkleine witte langwerpige beestjes met voelsprieten in op water te springen :s kunnen die de oorzaak zijn? ik heb nog geen beestjes op de bladeren gezien, even foto nemen...

      Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

      Als ik ze probeer te fotograferen op een voorwerp, springen ze weg .....


      Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.
      Last edited by Manzo; 12 July 2014, 09:19.

      Comment

      • Bosrand
        Wicked Stoner
        420 MemberMemberLucky Member
        • Jan 2014
        • 218

        #4
        Re: ijzer- en calciumtekort?

        Het gele is maar bij 1 plant of 2-3? huh?
        Ik denk dat je die gele plant(en) niet meer goed gaat krijgen, er zit zo te zien niet veel groen blad meer aan.

        Comment

        • Manzo
          Expert Stoner
          Lucky Member
          • Jan 2014
          • 97

          #5
          Re: ijzer- en calciumtekort?

          Er is maar één plant met gele bladeren... dat bedoelde ik, of maximum bij een paar ...

          OK, maar wat is nu de oplossing eigenlijk? De PH van de grond is 5.6 ...

          Comment

          • Shiva Ketama
            Senior Grower
            MemberLucky Member
            • Jan 2014
            • 867

            #6
            Re: ijzer- en calciumtekort?

            Ph is te laag, guano extract is toch 1 op 100 verdunnen? Dus 10 ml/l. Die zorgt voor extra fosfor en calcium en weet ik nog wat er allemaal inzit.
            Die beestjes zijn springstaartjes, niets verkeerd aan.

            Grtz

            Comment

            • Bosrand
              Wicked Stoner
              420 MemberMemberLucky Member
              • Jan 2014
              • 218

              #7
              Re: ijzer- en calciumtekort?

              Hoe komt je ph zo laag, voeg je zuur toe aan je water?
              Klopte je meter niet dat je daardoor een te lage ph waarde kreeg?

              Wat voor water geef je, kraan of regen water?
              Zet eens een foto van de hele plant erbij.
              Oké je zegt er is maar 1 plant met gele bladeren, tot zover snap ik je, dan zeg je erachteraan, of maximum bij een paar, wat bedoel je daarmee dan?

              Comment

              • Manzo
                Expert Stoner
                Lucky Member
                • Jan 2014
                • 97

                #8
                Re: ijzer- en calciumtekort?

                ik ben naar boven gehold... 1/100 = 10 ml per 1000 ml dus inderdaad ... dus hier heb ik compleet gefaald ... ipv 7 ml guano die ik per beurt toevoegde, moest het dus 70 zijn... (reken hierbij de mary jane 2 die ik teveel toevoegde...) en ik heb luidvloekend de trap afgedaald naar deze laptop...

                dus is dit mijn fout??? teweinig guano, waardoor ik véél te véél mary jane 2 heb toegevoegd om de gewenste EC te krijgen?

                @ de volgende post:


                mijn meter klopte altijd

                ik voeg zuur toe inderdaad (fosfor)

                ik geef kraanwater

                ik heb er niet echt 100% zicht op, omdat dat licht zo fel schijnt... dus ik zeg die gele bladeren zijn bijlange niet bij elke plant ...

                de onderste bladeren zijn groen ...



                inderdaad, het zijn springstaartjes:
                Springstaart_test__115331a.jpeg
                Last edited by Manzo; 12 July 2014, 20:43.

                Comment

                • Manzo
                  Expert Stoner
                  Lucky Member
                  • Jan 2014
                  • 97

                  #9
                  Re: ijzer- en calciumtekort?

                  Thanks!!

                  Ik heb net gezien, toen ik het licht aanstak, en uitdeed om een foto te nemen, dat die gele plek enkel in het midden is? en een niet onbelangrijk detail: mijn lamp van 600 Watthangt er op 40 cm van, (mijn planten hebben eens een groeischeut gehad doordat ik even met een cooltube heb gewerkt) dus ze hangt 20 cm te dicht? dus kan dat dan niet zijn omdat ze dicht hangt en kan ik er dan niet een schaduwdoek tussen hangen? zo een stukje stof van in een tuincentrum dat ze in serres ook gebruiken?? een foto:



                  tn_IMG_0208.JPG
                  tn_IMG_0205.JPG
                  tn_IMG_0204.JPG
                  tn_IMG_0203.JPG
                  tn_IMG_0202.JPG

                  Comment

                  • Bosrand
                    Wicked Stoner
                    420 MemberMemberLucky Member
                    • Jan 2014
                    • 218

                    #10
                    Re: ijzer- en calciumtekort?

                    Waarom niet je lamp 20cm hoger hangen, heb je geen ruimte meer in de hoogte?
                    Je lamp moet op 60 cm afstand.
                    Schaduwdoek lijkt me niet echt wat in een tent met een hete lamp, nogal brandgevaarlijk en ik denk dat het ook te veel licht tegen houd.


                    Ik vraag me af of die ph meting die je gedaan hebt wel echt aangeeft wat je ph in je medium is, lijkt me niet echt de nauwkeurigste meting op die manier.
                    Aangezien er maar een paar planten last van hebben lijkt het me ook niet dat het daar aan ligt, of je moet in die potten een ander grondmengsel hebben zitten dan in de potten waar geen vergeling te zien is?

                    Ik denk dat je probleem meer te maken heeft met soms te veel water geven, dat kan ook voor blokkeringen van voedingsopname zorgen.
                    Aan je bladeren te zien gebeurd dat nogal eens.

                    Comment

                    • QnQ
                      Godlike Grower
                      Lucky Member
                      • Sep 2010
                      • 26093

                      #11
                      Re: ijzer- en calciumtekort?

                      Yep, ik had al geweigerd om te reageren eigenlijk.
                      600W op 40cm, waarom zou je dat doen ?
                      Als je lamp zo laag hangt dan is ook het belichtte oppervlak veel kleiner.
                      De MINIMALE afstand is 60cm. 70 mag ook best. Mgoed, wellicht heb je de cooltube te hoog gehad waardoor de plantjes zijn gaan strekken.
                      Als je lamp niet hoger kan zul je er iets tussen moeten hangen denk ik.
                      Goedkoopst is iets van een fijn gaas ofzo, het moet eigenlijk zo min mogelijk licht tegenhouden want dat kost je eindgewicht.
                      Of je kunt proberen een soort spreader onder je lamp te knutselen. Met een geperforeerd stuk aluminium is wel iets te fixen.

                      Die mega-fout met de voeding en dan die straalkachel op d'r harses zal ze inderdaad geen goed gedaan hebben.
                      Misschien beter pas die joint opsteken nadat je je plantjes verzorgd hebt

                      pH gewoon 6-6.2 blijven geven, geen hogere pH dat vinden ze helemaal niet leuk.
                      Halverwege de kweek zakt de pH waarde in de grond altijd iets.

                      Hopelijk trekt het wat bij komende week.
                      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                      Comment

                      • Manzo
                        Expert Stoner
                        Lucky Member
                        • Jan 2014
                        • 97

                        #12
                        Re: ijzer- en calciumtekort?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Bosrand
                        Waarom niet je lamp 20cm hoger hangen, heb je geen ruimte meer in de hoogte?
                        Je lamp moet op 60 cm afstand.


                        Ik vraag me af of die ph meting die je gedaan hebt wel echt aangeeft wat je ph in je medium is, lijkt me niet echt de nauwkeurigste meting op die manier.
                        Aangezien er maar een paar planten last van hebben lijkt het me ook niet dat het daar aan ligt, of je moet in die potten een ander grondmengsel hebben zitten dan in de potten waar geen vergeling te zien is?

                        Ik denk dat je probleem meer te maken heeft met soms te veel water geven, dat kan ook voor blokkeringen van voedingsopname zorgen.
                        Aan je bladeren te zien gebeurd dat nogal eens.
                        Hey, bedankt om te reageren, ik kan de lamp niet hoger hangen, de planten zijn op een bepaald moment "opgeschoten" doordat ik 2 weken overgeschakeld ben geweest op een cooltube...

                        Ik heb de PH gemeten door water door de pot te laten lopen en dat dan op te vangen...

                        of je moet in die potten een ander grondmengsel hebben zitten dan in de potten waar geen vergeling te zien is?
                        ik heb inderdaad twee substraten gebruikt: cana professional en plagron light mix .... om het verschil te zien...

                        maar de vergeling is enkel in het midden van de tent hé, onder de lamp dus (die te dicht hangt)... en een tijd geleden had iemand hier ergens gezegd om de temperatuur te meten onder de bovenste bladeren, maar daarnet hing ik de thermometersonde 2 cm boven de hoogste top onder de lamp, en die ging direct naar 37 graden ... verder merk ik ook dat ze niet meer zoveel drinken als vroeger, komt dat doordat ze geel zijn geworden? is e rnog hoop? zou ik mezelf niet veel moeite sparen om de stekker eruit te trekken?

                        Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

                        Oorspronkelijk geplaatst door QnQ
                        Die mega-fout met de voeding en dan die straalkachel op d'r harses zal ze inderdaad geen goed gedaan hebben.
                        Misschien beter pas die joint opsteken nadat je je plantjes verzorgd hebt

                        That just about says it ... ik lag eerlijk gezegd even strijk met je grap, zoveel kan ik nog relativeren héhé

                        Het probleem is dus tweeledig:

                        *verbrand stuk onder de lamp ...
                        *fout in de voeding waardoor ook bruine stippen op de bladeren...

                        OK, zou ik er gewoon niet beter mee kappen? en half september opnieuw beginnen met een andere kweek? This is going nowhere, ik ga op reis en er zou iemand anders komen wateren, maar waarom nog benzine gieten in een kapotte auto?
                        Last edited by Manzo; 17 July 2014, 20:55.

                        Comment

                        • Bosrand
                          Wicked Stoner
                          420 MemberMemberLucky Member
                          • Jan 2014
                          • 218

                          #13
                          Re: ijzer- en calciumtekort?

                          Hoeveel weken staan ze en hoelang zouden ze moeten bloeien?
                          Ik zou gewoon de planten afbloeien.
                          Nu afbreken is zonde van de energie die je erin gestoken hebt, dan heb je half/onrijpe wiet, maak je het af heb je nog best wel wat goede wiet.
                          Volgende keer eerder reageren op problemen.

                          Comment

                          • Shiva Ketama
                            Senior Grower
                            MemberLucky Member
                            • Jan 2014
                            • 867

                            #14
                            Re: ijzer- en calciumtekort?

                            Gewoon afbloeien, nog ff te gaan.

                            Succes

                            Comment

                            • Gps
                              Super Grower
                              MemberLucky Member
                              • Apr 2014
                              • 1988

                              #15
                              Re: ijzer- en calciumtekort?

                              Gewoon door gaan, je leert er ongetwijfeld nog dingen bij.
                              Lets not criticize but legalize

                              Comment

                              Bezig...