Bladziekte?!

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts
  • RickRolt
    Stekje
    Nieuw Lid
    • Sep 2016
    • 6

    #1

    Bladziekte?!

    Korting op 420shop
    Beste mensen!

    ik ben nieuw op dit forum, dus neem mij niet kwalijk als ik het allemaal niet begrijp!
    ik heb onderhand een plant van ongeveer 30cm hoog, het begint net goed te groeien.
    alle bladeren zien of beginnen er zo uit te zien? Wat is er aan de hand??

    IMG_0552.jpg

    Bij voorbaat dank en een fijne dag!
  • FlintStoned
    Banned
    • Oct 2012
    • 5580

    #2
    Re: Bladziekte?!

    Dat is de mineer vlieg.

    Wel een klein plantje om nu nog buiten te beginnen? binnen houd je een mineervlieg tegen met stukje vliegengaas.

    Comment

    • RickRolt
      Stekje
      Nieuw Lid
      • Sep 2016
      • 6

      #3
      Re: Bladziekte?!

      Bedankt voor de reactie, is er een manier om dit te fixen?

      Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

      Dit is een buitenplant, ik ben een echte beginner.
      maar kan ik dit ook bestreiden?

      Comment

      • FlintStoned
        Banned
        • Oct 2012
        • 5580

        #4
        Re: Bladziekte?!

        Ja,

        De vlieg legde een eitje in je bladje. daar kwam een larve uit die nu dus zich een tunnel door je blad vreet en dikker en dikker word. Als je goed kijkt ziej je dat spoortje ook dikker worden. Daar waar het spoor het dikste is zit de larf.

        hous het blad maar eens tegen het licht.

        Nu kun je die pletten door op dat blad te knijpen maar dan druk je dus ook een heleboel blad kapot en zit je daar met je vingers aan. Beter pk je een spelt gloeit deze ff met je aansteker steriel en wipt de larf uit je blad.2015-09-20.jpg2015-09-201.jpg

        Comment

        • RickRolt
          Stekje
          Nieuw Lid
          • Sep 2016
          • 6

          #5
          Re: Bladziekte?!

          Goedemiddag!

          ik heb het idee dat letterlijk in elk blad eitjes liggen. Ze hebben allemaal witte puntjes, sommige heel erg veel.
          als je goed kijkt zie je af en toe ook een larvje lopen.

          ik ben bang dat ik de plant straks weg kan gooien, omdat die gewoon wordt opgevreten?
          iemand ideeën alsjeblieft!

          groet

          Comment

          • FlintStoned
            Banned
            • Oct 2012
            • 5580

            #6
            Re: Bladziekte?!

            Wit gelige puntjes klinkt als spintschade. Heb je er een foto van?

            Comment

            • RickRolt
              Stekje
              Nieuw Lid
              • Sep 2016
              • 6

              #7
              Re: Bladziekte?!

              Hierbij foto's van mijn plant.

              Ik hoop dat het probleem op te lossen is, zodat ik mijn eigen weed kan growen

              IMG_0571.jpgIMG_0573.jpgIMG_0574.jpg

              Comment

              • FlintStoned
                Banned
                • Oct 2012
                • 5580

                #8
                Re: Bladziekte?!

                Dat lijkt niet echt op spint schade eerder op een bezoekje van de groene stink wants. Daar valt verder weinig aan te doen omdat ze vliegen en komen en gaan. Zou me niks verbazen als daar waar nu de vlekjes zijn over een paar dagen gaatjes zitten. ZOja dan was het de stinkwants.

                Comment

                • RickRolt
                  Stekje
                  Nieuw Lid
                  • Sep 2016
                  • 6

                  #9
                  Re: Bladziekte?!

                  Oke, ik wacht even af. Kan dit verder geen kwaad voor de wiet die straks aan de plant gaat groeien?

                  Comment

                  • RickRolt
                    Stekje
                    Nieuw Lid
                    • Sep 2016
                    • 6

                    #10
                    Re: Bladziekte?!

                    Stel op alle bladeren komen die witte vlekjes. Kan ik dan net zo goed de plant weg doen?

                    Comment

                    • FlintStoned
                      Banned
                      • Oct 2012
                      • 5580

                      #11
                      Re: Bladziekte?!

                      Neehoor, geen paniek.

                      Comment

                      • wietzaadje
                        Advanced Stoner
                        Member
                        • Mar 2010
                        • 65

                        #12
                        Re: Bladziekte?!

                        Die puntjes zijn de plekken waar de nieuwe mineervliegen hun eitjes leggen..
                        Als het zometeen wat kouder wordt heb je er weinig last meer van...
                        Succes

                        Comment

                        Bezig...