Gele bladeren bruine/zwarte vlekken

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts
  • Tosti
    Retired
    • Jun 2009
    • 306

    #1

    Gele bladeren bruine/zwarte vlekken

    Korting op 420shop
    High allemaal!!

    Mijn plantjes buiten hebben de laatste tijd wat gele bladeren met zwarte vlekken erop. Ze zitten in het midden van de plant. Ik haal ze er de hele tijd uit, maar dan komen er nieuwe.

    Ik heb geen beestjes gezien op de plant..

    Wat is dit???
    Attached Files
  • organic
    Psychonaut
    • May 2009
    • 739

    #2
    Re: Gele bladeren bruine/zwarte vlekken

    fosfor tekort?

    Comment

    • Tosti
      Retired
      • Jun 2009
      • 306

      #3
      Re: Gele bladeren bruine/zwarte vlekken

      Ik zat er ook al aan te denken..

      De planten staan sinds half april in deze pot en na een paar weken gestart met 1 keer per week bijvoeden met NPK 7-3-7....

      Misschien wat te weinig fosfor in deze voeding????

      Comment

      • organic
        Psychonaut
        • May 2009
        • 739

        #4
        Re: Gele bladeren bruine/zwarte vlekken

        ja 3 vind ik persoonlijk wat weinig als ze al zolang in die pot steken... hebt ge pk13/14? Ik -persoonlijk- zou ze dat zo'n 2ml op op 10L meegeven bovenop een halve dosis van uw huidige voeding..

        Uw doel= Zowiezo zorgen voor een iets rijkere bron van fosfor.
        Beendermeel is daar een goei voorbeeld van, maar pk 13/14 gaat ze toch ietske meer deugd doen denk ik.

        Bon chance

        Comment

        • Tosti
          Retired
          • Jun 2009
          • 306

          #5
          Re: Gele bladeren bruine/zwarte vlekken

          Ik ben van plan om sowieso een litertje Canna Terra Flores te kopen voor de bloei. Ik weet niet precies wat daar de verhoudingen van zijn.
          Is het misschien een idee om daar al mee te beginnen?

          Of is het verstandig om ook direct wat PK13/14 te kopen.

          Liever 1 fles dan 2 namelijk..

          Edit: Ik zie net dat zo'n flesje PK13/14 niet zoveel hoeft te kosten. Ik ga er daar ook maar één van kopen.

          Bedankt voor de tips!!
          Last edited by Tosti; 6 July 2009, 19:46.

          Comment

          • organic
            Psychonaut
            • May 2009
            • 739

            #6
            Re: Gele bladeren bruine/zwarte vlekken

            Ja volg uw gevoel maar dat ge via edit hebt geplaatst

            Ik denk dat je maximum 20 a 40 euro kwijt gaat zijn aan voeding... maar kijk eens wat een boom jij al hebt? Die gaat opleveren man!
            En als ze nu al achter fosfor vraagt... is dat teken dat uw medium zo goed als bijna uitgeput is. En dat de huidige voeding die ge nu geeft het niet kan opvangen.
            Als je de fosfor niet opdrijft gaat ze van kwaad naar erger en veel achterstand lijden. Fosfor is héél belangrijk voor de energietransport in de plant. Ze heeft bij wijze van spreken nog eens een opkikkertje nodig om weer volle toeren te kunnen draaien.

            Dus bloeicomplex is zeker geen overbodige luxe he.
            Maar geeft zowiezo de eerste keer al pk 13/14 keer eenmalig mee.
            En dan volgde het schema van uw voeding gewoon verder en geeft ge pas terug pk 13/14 zoals aangegeven, tenzij er weer om komt vragen.
            Maar zowiezo een spoedbehandelingske met een iet wat hogere P kan in mijn mening verre van kwaad bij tekorten, integendeel Schudt ze maar een keer goed wakker, maar overdrijf niet in uw maateenheid he

            Extra tip via edit: MOEST je kunnen, ik zou haar zo snel mogelijk nog een maatje groter van kuip geven. Ze is mooi op hoogte gekomen, echt prachtige plant. Maar dat vraagt energie, en de aanvullende potgrond in uw grotere kuip is dan weer goed voor extra sporenelementen
            Is maar een suggestie he...

            Comment

            • organic
              Psychonaut
              • May 2009
              • 739

              #7
              Re: Gele bladeren bruine/zwarte vlekken

              Net nog wat rondgelezen op het internet....
              't is ook magnaan tekort... ik kom het u snel melden...

              Dien pk 13/14 gaat geen sporenelementen bevatten met magnaan.
              Kijk is op voeding naar Mangaan(Mn)

              Dat is niet zo zuiver spul he...
              Bij overpotten gaat ge ook wel sporenelementen (wat ook magnaan is) in de grond bijkrijgen door de nieuwe grond.

              Comment

              • Tosti
                Retired
                • Jun 2009
                • 306

                #8
                Re: Gele bladeren bruine/zwarte vlekken

                Extreem late reactie..

                Was op vakantie!

                Ik heb je advies opgevolgd. De plantjes heb ik overgepot van 16 liter naar 25 liter. Dat moet het mangaantekort ook wel opvangen.

                Nog bedankt

                Comment

                Bezig...