Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

beetje hulp nodig aub, van alles blad problemen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    beetje hulp nodig aub, van alles blad problemen

    Korting op 420shop
    goeiendag,

    eerst maar een kleine inleiding, want ze hebben nogal wat meegemaakt

    ze zijn begonnen (of geindigd als overgebleven stekjes die een vriend nog had van een hok.

    heb toen thuis een klein hok gebouwd en heb ze daarin gezet om eens te gaan rotzooien met moederplanten/stekjes.

    ze hebben van alles meegemaakt, te veel water/voeding, te vroeg bloei voeding, te grote temperatuur schommellingen, spint, te hoge en te lage temperaturen (15 tot 40 graden ). en vast nog wel meer...

    dit door mezelf omdat ik nog niet zoveel wist/weet op en omdat ik tegelijk het hok aan het bouwen was terwijl ze er al stonden. maarja, aldoende leert men

    nadat ze 3 weken in de groei hadden gestaan kwam ik tot de conclusie dat die grappige kromme blaadjes het mozaik virus is dus na een paar dagen besloten ze maar in de bloei te gooien en wat stekjes die ik er van af gehaald had.

    heb toen de mogelijkheid ergens anders gekregen een groter hok te bouwen waar ik kan experimenteren en heb daar nu ondertussen een hok gehouwd wat in 2 gedeeld is zodat ik dag en nacht samen kan draaien naast elkaar, de temp. heel constant kan houden net zoals de lv. en de lucht circulatie. het is eigenlijk een ideale opstelling, de verse lucht komt vanuit huis uit een andere kamer maar gaat via een soort buffer ruimte waar het eerst gekoeld word.

    het verhaal nu.. eerst was het linker gedeelte af met waar een schuin dak in zit, vanwege de opstelling van 2 kamers aan elkaar was de temp. en lv. regeling nog niet in orde en kon het filter niet goed geplaatst worden. en andere probleempjes. de planten kwamen er toen al wel te staan. gevolg, temp. die bij de 40 graden geweest zijn, tocht op verschillende plekken, lange nachten, VEEL te lage LV en noem het maar op.

    anyway, nu is het hok klaar en staan ze op hun laatste plek (behalve de stekjes zijn nu nog op visite bij de grotere broers, die gaan weer terug naar een andere kamer bij het over potten) maar ze hebben dus een schitload aan van alles en nog wat mee gemaakt waar ze geen zin in hadden. oja, ook nog een spint aanval waar ik nog niet helemaal van af ben omdat ik niet meteen kon handelen wegens bepaalde redenen. maar iig hoge temp + lage lv. en het zat echt helemaal onder.
    alles ging opzich wel goed met ze tot enkele dagen nu.

    weet niet precies hoe lang maar gok dat ze ongeveer 3 a 4 weken nu in de bloei staan. ze hebben zo een 3 weken in de groei gestaan.

    de temp is nu constant 27 graden en snachts 22 graden.

    lv rond de 40 en snachts 50.

    overal rustige ventilatie voor alle planten van onderaf.

    vertrouw het nog niet helemaal maar volgens mijn metingen (ga ze morgen nog een keer doen) is zal de ph van mijn aarde nu op 6.6 zitten ong. en de ec op 0.4 .. maar geloof hier niet veel van.

    voeding krijgen ze canna florus met soms wat wortelstimulator en cannazym met een ph van tussen de 6 en 6.2 en temp. van water is 23-24 graden.

    deed dit altijd meteen nadat het licht word (in het begon toen ze gingen slapen ) nu 2 uur nadat het licht aan gaat.

    hier een zootiej foto's en ik hoop dat mensen mij wat info kunnen geven, dit is wat er de laatste paar dagen gebeurt niet zo gek denk ik maar weet nu dus niet zo goed wat te doen, kan volgens mij aan van alles liggen en heb nu het idee van misschien is het beter eerst even aan te kijken wat er gebeurt nu ze in een stabiele omgeving staan en kijken hoe ze daar verder op reageren.

    maar als mensen wel weten wat er aan de hand is of me tips kunnen geven waar ik het moet zoeken be so kind

    ze worden geel onderin, donkerder en sterven af, nieuwe blaadjes blijven meestel licht van kleur, krijg hele droge rare plekken op bladeren alsof er zuur op gedruppeld is ofzo want de rest van het blad is gewoon normaal, paarse stengels maar die heb ik al vanaf het begin randen die bruin worden en krom gaan staan en compleet uit drogen en vergeet dan natuurlijk de spint niet waar je hun werk van ziet.

    hier wat foto's van de planten en bladeren die ik er af gehaald heb.






    hier zie je van die uitgedroogde veroeste plekken midden in de bladeren..






    hier wat losse bladeren...








    als ik dan die lijst er bij pak met die foto's bij het bladproblemen gedeelte lijk ik alles wel te hebben ...

    brand maar los mensen...

    cheers.

    #2
    Re: beetje hulp nodig aub, van alles blad problemen

    nadat ze 3 weken in de groei hadden gestaan kwam ik tot de conclusie dat die grappige kromme blaadjes het mozaik virus is dus na een paar dagen besloten ze maar in de bloei te gooien en wat stekjes die ik er van af gehaald had.
    Ik wijs er alvast op dat stekjes, genomen van planten die reeds het TMV (Tabaksmozaiekvirus) drage, zelf ook dat virus bevatten. Het liefste stek je van een door en door kerngezonde plant. Anders begin je niet echt met een schone lei als je snapt wat ik bedoel.
    Er is nog wat discussie omtrent dit virus maar er zijn wel wat mensen die zeggen dat het virus voor een mindere opbrengst zorgen. Ik zou toch weten te kiezen mocht ik de keuze hebben tussen een gezonde en een-met-TMV-besmette-plant...

    gevolg, temp. die bij de 40 graden geweest zijn
    Bij die temperaturen heb ik al slachtoffers zien vallen dus das alleszinds geen goede zaak geweest...

    de temp is nu constant 27 graden en snachts 22 graden.
    Het beste laat je die 27 nog 2-3 graadjes omlaag, zou nog beter zijn (als dit een mogelijkheid is natuurlijk).

    Na alles gelezen te hebben wat die dames hebben moeten doormaken krijg ik medelijden... Al vind ik ze er nog 'behoorlijk' uitzien (wetende wat voor een hel ze hebben moeten doorstaan).

    Die spint daar moet je van af, dat is klaar. Lees even op het forum hoe je dat het beste doet of wil doen (gebruik de zoekfunctie bovenaan).

    Dat je bladeren verkleuren is logisch (althans in de Bloei). De plant heeft meer voeding nodig. Een probleem is dat velen dan gaan overvoeden en zo de bladeren gaan verbranden dus let absoluut op met welk medium je daar zit en hoeveel voeding daar al in zat. Voeding geven na reeds 3 weken lijkt me niet verstandig, toch niet die wortelstimulator, dat is voor niets meer nodig, je wortels groeien echt nog maar minimaal en dat is ook voor niets nodig dat ze nog groeien. Er gaat immers immens veel energie in het ontwikkelen van mooie toppen.

    Paarse stengels kan van koude zijn maar kan ook tal van andere factoren hebben, wederom de zoekfunctie (daar wel al wat mensen dit probleem hebben gehad in kweekjes).

    Over je ec waarde, klopt die of niet? zou direct verklaren waarom je bladeren verkleuren, indien hoog: overbemesting. Indien te laag: voedseltekort.

    EDIT: Met dank aan Kweker kan ik je melden dat je EC waarde niet zal kloppen, overbemesting dus een tijdje enkel water geven (kan aan je wortelstimulator liggen, dat mag eigenlijk maar 1 keer toegevoegd worden...). Je kan eventueel een keer 'spoelen'. Dit houdt in dat je met zuiver water (liefst met goede pH) je pot doorspoelt zodat het overaanbod aan meststoffen er wat uit zijn, het vergelen zou dan moeten stoppen voor een tijd. Naarmate ze afbloeien zal je dat toch terug krijgen maar dit komt dan omdat de plant alles gaat afbreken om meer voeding naar de toppen te krijgen.
    Greetzzz

    Jona
    Last edited by Jona; 30 October 2009, 19:32.

    Comment


      #3
      Re: beetje hulp nodig aub, van alles blad problemen

      thx jona voor je reactie, heb er veel aan

      die stekjes had ik al geknipt voordat ik dat virus had gezien zeg maar, stond toen ook nog niet in de bloei, had daarna zoiets van laten we alles in de bloei gooien. stekjes waren meer om te testen aangezien ik nog nooit stekjes geknipt had.

      gebruik die gele zakken special mix zo uit mijn hoofd. begrijp dat ik die stimulator niet moet geven, maar na 3 weken is toch ongeveer een normale tijd als ze in de bloei staan om te beginnen met voeding ?

      de waardes die ik nu weer krijg zijn van 3 verschillende bakken.. ec is 0.26 , 0.27 en 0.16
      de ph die ik meet zijn 6.6 , 6.7 en 6.5 en het demi water wat ik gebruikte had een ph van precies 7. heb 2 delen water gepakt en 1 deel aarde, uurtje laten staan/gemengd.. waardes lijken me niet helemaal te kloppen maar meters zijn goed geijkt.. kan ik zulke lage ec waardes hebben en als ik het goed begrijp een ph die dus te hoog is van ongeveer 6.7 / 6.8 ? dan zal daar het hele probleem wel liggen lijkt mij.

      aangezien ik altijd tussen de 6 en 6.2 zat met mijn water en ik hem dus omlaag moet krijgen moet ik dan hetzelfde blijven doen of hem nog verder afzuren (de voeding)?

      greetz.

      Comment


        #4

        Comment


          #5
          Re: beetje hulp nodig aub, van alles blad problemen

          Hey ik sluit me volledig bij Jona aan enkel die voeding moet omhoog vermoed ik, meet nog es de EC maar kijk of je op de goeie schaal staat ofzo want die waardes kloppen niet dat je doorgeeft.
          Meet anders es de EC van je voedingswater dat je geeft die zou tussen 1.2 en 1.8 moeten liggen
          Q. If there are two potheads in the back of a car, then who is driving?

          A. The cop!

          Comment


            #6
            Re: beetje hulp nodig aub, van alles blad problemen

            Vroeg me af welke aarde dat was, mocht dat een batmix of dergelijke zijn dan is het gewoon een teveel aan voeding... Dat je bladeren al afsterven na 3 weken komt MEESTAL door overvoeding. Aan de andere kant is het gewoon bizar dat je EC zo laag ligt... Betrouwbaar materiaal is het grootste deel van het werk zo lijkt me

            Greetzzz

            Jona

            Comment


              #7
              Re: beetje hulp nodig aub, van alles blad problemen

              hey,

              thx voor de reactie weer.

              aangezien mijn ph nu dus ongeveer 6.8 is en het omlaag moet, kan ik dan gewoon mijn water op 6 houden of moet ik nu eerst met stappen gaan werken van b.v. 6.6 - 6.4 - 6.2 enz???
              heb mijn water altijd afgezuurd naar ph6 maar lijkt het mij nu dus verstandig om even geen voeding mee te geven en het alleen af te zuren? maar dan op 6 of met stapjes?

              ja.. i know, schrijf/vraag dingen dubbel .. stoned

              en over mijn ec... gebruik daarvoor een hanna combo meter, ph diode moet vervangen worden, heb hiervoor een enkele hanna ph meter.

              is paar dagen terug geijkt met zo een hanna ec zakje van 1.288 zo uit mijn hoofd. ging perfect. heb nu 1.44 vloeistof staan en die meet hij precies op 1.44. de ec van mijn kraanwater geeft 0.25 aan, lijkt me laag maar volgens mij meet hij het goed. calibreren ging goed en het meten van 1.44 vloeistof gaat ook goed

              Comment


                #8
                Re: beetje hulp nodig aub, van alles blad problemen

                ga zo even de kaart voor spint op de bus doen zodat ik die dinsdag heb, heb er een hoop weggehaald zelf.

                als ik terug ben zal ik even opnieuw de ec waardes meten en alles nog een keer door geven.
                even wat water halen ook.

                thx voor de reacties mensen

                Comment


                  #9
                  Re: beetje hulp nodig aub, van alles blad problemen

                  nou,

                  heb alles nog een keer na gemeten en het moet wel kloppen.

                  heb monstertje gepakt van 3 plantenbakken en die gaven weer een EC van 0.31 , 0.43 en 0.44 aan en heb een monstertje gepakt van de aarde uit de zak en deze was 1.21 en tevens stond de ph hier van netjes op 6 terwijl die van mijn plantjes vandaag weer gemeten zijn en die zijn 6.5 , 6.7 en 6.6.

                  aarde die ik gebruik is special mix van gold label.

                  Comment


                    #10
                    Re: beetje hulp nodig aub, van alles blad problemen

                    Kan je es zeggen hoe je je monsters neemt want een EC van 0.31/0.44 lijkt me de ec van je water in plaats van de ec van je grond.

                    Want die special mix heeft op zich al een ec van +1.2

                    Die ph waardes zien er correct uit alles tussen 5.6 en 7 zorgt ervoor dat alle voedingstoffen bereikbaar zijn voor de plant


                    PS Jona waar zie jij sporen van overbemesting, ik zie nergens verbrande bladranden dus geen overvoeding
                    Q. If there are two potheads in the back of a car, then who is driving?

                    A. The cop!

                    Comment


                      #11
                      Re: beetje hulp nodig aub, van alles blad problemen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Smoking Fifi View Post
                      PS Jona waar zie jij sporen van overbemesting, ik zie nergens verbrande bladranden dus geen overvoeding
                      3 weken in bloei zou ik gaan denken aan overvoeding, maar zoals je zegt geen verbrande blaadjes (vandaar die 'MEESTAL' in m'n zin ).

                      Anders kan je eens jou 'spoelwater' (het water dat onder je pot doorkomt als je water geeft) meten. En daar de ec-waarde van bekijken, ik denk dat -zoals Fifi zegt- je misschien het verkeerde water meet. Het gaat er immers om wat er reeds IN je pot aanwezig is, niet wat je er zal bijdoen .

                      Greetzzz

                      Jona

                      Comment


                        #12
                        Re: beetje hulp nodig aub, van alles blad problemen

                        goeiendag,

                        heb gister weer alles nagemeten en het volgende (weer)

                        heb monsters genomen van mijn aarde in een maatbekertje tot hij 100ml aangaf, hierbij heb ik dan ongeveer 200ml water bij gedaan. heb dit een tijdje laten staan en goed door geroerd. heb ook een monster genomen van de normale special mix uit de zak en had dus 4 monsters.. 3 uit mijn potten en 1 uit de zak.

                        de ph en ec van het aarde uit de special mix zak is precies 6 (ph) en de ec is 1.21... dus mijn meter moet gewoon goed zijn en het lijkt mij dat ik de waardes ook goed meet als dit hier uit komt. op precies dezelfde manier heb ik de 3 andere monsters ook behandeld en die geven weer de volgende waardes..

                        ph 6.5 - 6.7 - 6.6 en een ec van 0.31 - 0.44 - 0.43

                        de ph waarde van het demi water is 6.5 deze keer (nieuwe fles, vorige fles was precies 7, maar deze blijft langzaam steeds naar 6.5 lopen)

                        is het niet gewoon mogelijk door alles wat er is gebeurd en het gekut met temp. en enkele dagen droog staan (de grond waardoor het op kurk leek) en weet ik veel door wat voor factoren dat de grond gewoon verpest is helemaal?

                        normaal gesproken als ik water ging geven dan kon ik wel een 300ml kwijt in zo een pot voordat er wat water onder vandaan kwam, nu sinds ze in het nieuwe hok hebben gestaan met veel te lage lv en al het gedonder en ik geef ze water loopt het er echt instant onderuit. geen idee hoe de structuur en dergelijke is, ook geen idee wat voor invloed dit heeft (gehad) op dit alles.

                        thx voor jullie aandacht btw.

                        ciao.

                        Comment


                          #13
                          Re: beetje hulp nodig aub, van alles blad problemen

                          Wat je daar zegt is juist. Als aarde helemaal droog is geweest dan kan het maar moeilijk weer water gaan opnemen (ik weet het, dit klinkt heel contradictorisch maar je moet maar eens proberen een zak aarde open te snijden, een hele zomer laten uitstaan en dan er water doorgieten, heeel veel water zal er gewoon onderaan terug uitkomen...). Het medium verliest dus een zekere capaciteit om water vast te houden. Desalniettemin moet jou aarde toch steeds wat water vasthouden en moet de plant toch kunnen overleven daarmee hoor.
                          Als je EC-waardes dan echt zo laag zijn dan kan het niet anders zijn dan een voedseltekort zoals Fifi voorspelde...

                          Greetzzz

                          Jona

                          Comment


                            #14
                            Re: beetje hulp nodig aub, van alles blad problemen

                            ok thx.

                            denk dat ik weet hoe die veel te hoge ph in combinatie met die veel te lage ec komt.

                            tenminste, die te lage EC kan ik niet zo goed verklaren, misschien dat het allemaal verloren is gegaan bij het verneuken van mijn aarde. maar ok.. de ph dan maar.

                            had pas ergens gelezen dat de ph waarde van je water pas na een paar dagen in orde en stabiel is. dus bv. als ik vandaag mijn water aanmaak tot ph6 bv. dan zou het de volgende dag weer zuurder zijn en de dag daarop nog iets. je zou het dus 2 a 3 dagen moeten afzuren tot het stabiel is. dit is tenminste wat ik begrepen/gelezen had.

                            als dit klopt dan bedenk ik mij het volgende.. ik maakte elke dag opnieuw water aan. soms niet eens afgezuurd omdat ik maar 10l aan maak en de ph- nogal erg.. extreem erg geconcentreerd is en 1 druppel teveel had ik meteen een ph waarde van 4 ofzo. knettergek werd ik er van dus in het begin niet afgezuurd, soms wel, soms veel te lage ph en er toch bij gegooid want had geen zin alles opnieuw te maken. anyway..

                            als dit hierboven dus klopt houd het ook in lijkt mij dat de ph waarde van de voeding die ik er bij gooi in de loop van de tijd ook weer omhoog gaat dan aangezien het net aangemaakt is. dus uit eindelijk zit ik dan steeds na voeding te hebben gegeven wat 2 a 3 dagen later een veel te hoge ph waarde heeft.

                            heb nu dus boven een vat staan en gevuld met 50l water. zal dan maar meteen gewoon genoeg voeding erbij gooien ipv doorspoelen en hem elke dag afzuren naar ph 6 en wat meer over de dag verspreid water geven om de verpeste aarde maar een handje te helpen voorlopig.

                            weet iemand of het mogelijk is om nu nog over te potten als je dit super voorzichtig zal gaan doen of zou je de wortels teveel beschadigen?

                            is het erg als ik ph- groei gebruik in de bloei periode?

                            groetjes.

                            Comment


                              #15
                              Re: beetje hulp nodig aub, van alles blad problemen

                              Overpotten kan in principe altijd, hoe groter je plant hoe moeilijker het PRACTISCH gezien wordt. Weet echter wel dat overpotten je plant wat stress zal bezorgen met eventuele gevolgen van dien...

                              Greetzzz

                              Jona

                              Comment

                              Bezig...
                              X