Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Botrytus (budrot)

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Botrytus (budrot)

    Korting op 420shop
    Het ergste wat een (buiten)kweker kan meemaken is dat bij aanvang van de bloei of later in de bloei botrytus optreedt: met rigoureus de aangetaste delen wegknippen en (te vroeg) oogsten kun je hopelijk een deel van de oogst nog redden. De opbrengst is dan echter gering en de kwaliteit van de te vroeg geoogste toppen valt meestentijds tegen. Kortom: al je moeite om een paar planten te kweken met een redelijke opbrengst is nagenoeg te vergeefs geweest. Wat nu te doen om budrot te voorkomen?
    Bayer heeft een fungicide op de markt gebracht onder de naam "Teldor". Ik gebruik dit middel al jaren en heb nooit budrot gehad. (Terzijde: ik gebruik dit middel preventief en zou wellicht zonder Teldor ook geen budrot hebben gehad.) Het middel wordt in de (glas)tuinbouw preventief en curatief gebruikt en heeft een korte veiligheidstermijn: het mag bijvoorbeeld bij aardbeien tot 24 uur voor de pluk worden gebruikt. Ik ga er dus vanuit dat het een veilig produkt is. Omstreeks medio augustus begin ik met de toepassing en herhaal de bespuiting om de 10 dagen. Eerder begin ik er beslist niet mee omdat de planten een resistentie opbouwen bij permanent gebruik. Zijn er kwekers die ook ervaring hebben met Teldor en/of andere fungiciden? Ik ben benieuwd naar de reacties

    Xtreme

    #2
    Re: Botrytus (budrot)

    Ff opgezocht wat erin zit:

    Teldor is een fungicide voor de bestrijding van grauwe schimmel (Botrytis) en Moniliarot in de teelt van aardbeien, bessen, frambozen, bramen en kersen.

    Productkenmerken
    Uniek werkingsmechanisme en verschillend van de bestaande Botrytismiddelen.
    Krachtige werking
    Zeer goede regenbestendigheid
    Lange nawerking
    Zeer korte wachttijd
    Veilig voor bijen en andere nuttige insecten

    Teldor bevat 50% fenhexamid.

    Fenhexamid is een weinig toxische stof; er zijn ook geen aanwijzingen dat ze kankerverwekkend zou zijn. Ze is niet giftig voor bijen en andere nuttige insecten. Ze is wel giftig voor vissen en waterorganismen.

    Ik ken het product niet, maar lijkt me wel veilig.
    Bayer heeft meerdere fungicides btw, mij ook onbekend.

    vale.


    Wikipedia:
    De grauwe schimmel (Botryotinia fuckeliana) of Botrytis-rot is een parasiet en kan zowel kiemplanten als alle delen (blad, bloemdelen, stengel, vrucht) van planten aantasten. Bij een hoge luchtvochtigheid of een nat gewas vindt de aantasting via kleine wondjes of afgevallen bloempjes plaats en groeit de schimmel verder op afstervend en dood plantmateriaal. Van hier uit kan het ook levend materiaal aantasten. Soms wordt de aantasting pas veel later zichtbaar. Zo vindt de aantasting bij aardbei plaats tijdens de bloei, maar komt pas tot uiting op de vrucht.
    Grauwe schimmel komt op zeer veel plantensoorten voor.
    Op de aangetaste delen ontwikkelen zich eerst bruine vlekken waarop later een grijs schimmelpluis gevormd wordt.

    Grauwe schimmel bij stamboon


    De gegeven namen voor de aantasting verschillen afhankelijk van het gewas en het deel van de plant dat wordt aangetast. Vaak heet de aantasting Grauwe schimmel, maar de aantasting kan ook andere namen hebben.
    Last edited by Jointjedraaien; 15 May 2011, 19:58. Reden: info budrot

    Comment


      #3
      Re: Botrytus (budrot)

      Awel Extreme, dat is nu echt handig se!
      Ga ik zeker halen, teldor! Als dat kan baten tegen toprot, why not he?

      Toch met tweestrijdige gevoelens he... het moet erover gespoten worden wat dan in de normale omstandigheden kans geeft op toprot. Maarja, als je dat na een flinke regenbui doet.... staan ze toch al nat he.

      Ook uw bijvoeging is aardig stof tot lezen vale! Toch zeker niet vergeten dat iets meer naar onder ook dit stond:
      maximum 4 behandelingen per seizoen om resistentie te voorkomen.

      Mooi mooi

      Comment


        #4
        Re: Botrytus (budrot)

        Is het plaatje weer compleet
        Samen komen we er wel.

        vale.

        Comment


          #5
          Re: Botrytus (budrot)

          teldor werkt goed tegen toprot, om resistensie te voorkomen de behandeling afwisselen met ronilan,rovral,en/of silinal.
          altijd een drup groene zeep meegeven aan de spuitoplossing om oppervlaktespanning te breken.

          Comment


            #6
            Re: Botrytus (budrot)

            hallo, goeie dag. IK zag dat je info van wikipedia af had gehaald. zou deze bron niet vertrouwen, want je kan zelf de info veranderen. en mss heeft iemand dat al wel gedaan.
            ik bedoel dit niet naar maar het is natuurlijk ook vervelend als je niet de juiste info hebt.
            groetjes

            Comment


              #7
              Re: Botrytus (budrot)

              Dit is ook niet naar bedoeld.
              Maar er is echt wel controle bij wikipedia en je ligt er zo uit als je onderwerpen "verziekt" met onjuiste informatie.

              Thxs for the info extreme en vale
              recht is recht. krom is krom.

              Comment


                #8
                Re: Botrytus (budrot)

                Komt toprot eigenlijk ook vaak voor bij binnenteelt?
                Groetjes,
                Ik ben een echte natuurmens, ook al die natuur kunstmatig.

                Comment


                  #9
                  Re: Botrytus (budrot)

                  Yep, werkt goed.

                  Maar ik combineer het over het jaar met Sigma, Finesse, Topsin-M en Kali-meta-silicaat. (kali waterglas)

                  Grtz, HJM
                  http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

                  Comment


                    #10
                    Re: Botrytus (budrot)

                    Oorspronkelijk geplaatst door zonneschijn
                    Wij zoeken een bedrijf of ondernemer die deze markt wil bedienen.
                    Dus kom je hier het forum vol spammen ????? (4 berichten, 4x reclame)

                    Comment


                      #11
                      nergens dat dit middel NIET schadelijk is voor mensen. Wel staat er dat het WAARSCHIJNLIJK niet schadelijk is voor de mens... Ook zijn de onderzoeken hieromtrent dikwijls uitgevoerd door Bayer zelf, dus dan kan je al raden dat het niet zo partijdig is..

                      Weet wat je rookt !

                      De beste oplossing tegen toprot, voor jezelf en voor het milieu, is simpelweg enkele planten extra zetten


                      tot slot wil ik nog even kwijt,
                      dat Bayer, net als Monsanto een klotekutbedrijf is, die ik zelfs geen cent zou willen geven...


                      Oorspronkelijk geplaatst door Xtreme
                      Terzijde: ik gebruik dit middel preventief en zou wellicht zonder Teldor ook geen budrot hebben gehad.)
                      hmmzz, dan gebruik je het beter niet he
                      Last edited by Shades of Green; 6 May 2010, 10:53.

                      Comment


                        #12
                        Re: Botrytus (budrot)

                        Teldor wordt via het blad opgenomen en werkt dus op soortgelijke wijze als bladvoeding en is dus geen beschermende coating. Er valt dus niets af te spoelen. Wil je voor de zekerheid toch spoelen, wat weerhoud je er van om een of meer dagen na de behandeling met Teldor een paar gieters water over de plant uit te gieten. Mocht je bang zijn dat je de plant "verzuipt" dan kan een tijdelijke afdichting van de grond met plastic soelaas bieden.
                        Bestrijdingsmiddelen worden uiteraard getest door de fabrikant, echter alvorens het middel op de markt wordt gebracht vindt er ook een onafhankelijk onderzoek plaats. Het werkt echt niet zo als de slager die zijn eigen vlees keurt.
                        Last edited by Xtreme; 6 May 2010, 11:14.

                        Comment


                          #13
                          Re: Botrytus (budrot)

                          Ja, klopt, aangezien het in de EU toegelaten is, zal het wel door een of andere EU instantie getest zijn.
                          Maar, hoe onafhankelijk zijn die onderzoeken in feite?
                          Monsanto heeft ook jarenlang GGO's op de markt gebracht die op het eerste gezicht onschadelijk zijn, tot de lange termijn effecten te voorschijn kwamen (steriliteit bij veedieren die gemanipuleerde soja en mais kregen bvb). Enja, deze zijn ook eerst 'onafhankelijk' getest geweest.

                          Ik vind het eigenlijk vooral raar dat je dat middel gebruikt, terwijl je zegt dat je waarschijnlijk zonder Teldor ook geen toprot zou hebben.
                          Zo'n fungicides etc zou je enkel in geval van nood mogen gebruiken.
                          Ik zou toch minstens 1 keer proberen zonder pesticiden , en zien hoe het uitdraait.

                          Comment


                            #14

                            Comment

                            Bezig...
                            X