Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het verschil/overeenkomst tussen zaadbanken??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Het verschil/overeenkomst tussen zaadbanken??

    Korting op 420shop
    Hoi,
    Het buitenkweek seizoen is (bijna) op zijn einde en nu komt bij mij de vraag op, wat ga ik volgend jaar doen?

    Ik was erg enthousiast over de Critical+ Auto CBD feminized van Dinafem, die ik dit jaar onder ander heb gekweekt, dus die wil ik volgend jaar weer, maar van welke zaadbank? Ik richt mijn vraag even op Critical CBD, maar je kan de vraag natuurlijk voor elke andere soort ook stellen. Zowel specifieke als algemene antwoorden zijn daarom van harte welkom

    Als ik duckduckgo op Critical CBD, dan krijg ik al snel de volgende resultaten te zien:
    CBD Critical Mass Gefeminiseerd - van Dutch Headshop - Eur 3,95/zaadje
    CBD Critical Mass Gefeminiseerd - van CBD Crew - Eur 13,14/zaadje
    Critical Mass CBD Gefeminiseerd - van Dinafem - Eur 9,33/zaadje
    Critical+ Auto CBD feminized - van Dinafem - Eur 8,66/zaadje <------ deze had ik afgelopen jaar.
    En er zijn er vast nog wel meer te vinden.

    Die ik had, is de enige auto in dit lijstje, dus het is wel een beeje appels met peren vergelijken, maar dat even terzijde.

    Nu mijn vraag: Bestaat er zoiets als "beste" zaadbank? Of allicht zijn er goede en slechte zaadbanken? Ik begrijp dat het geen simpele vraag is, want wat is nou eigenlijk het beste zaad? Dat kan zijn: zaad dat het beste kiemt, zaad dat de grootste opbrengs geeft, zaad dat de lekkerste wiet opleverd, zaad dat het meest stabiel is, zaad dat naast wiet ook aardbijen geeft en zo zijn er nog tal van criteria te bedenken.

    In ieder geval is de prijs per zaadje nog al wisselend per zaadbank, is de duurste de beste? Was het maar zo simpel, zal wel niet
    Hoe kan het eigenlijk dat zoveel zaadbanken de zelfde soort verkopen? Hebben ze elkaar nagedaan in het selectie/kruis proces, of hebben ze het gewoon van elkaar gejat? Met regulier zaad kun je denk ik wel makkelijk zelf een zaadbank oprichten, maar met gefeminiseerd zaad lijkt het me al wat moeilijker worden.

    Als er geen nuttig antwoord komt, dan denk ik dat ik volgend jaar gewoon dezelfde soort van de zelfde zaadbank neem met daarnaast de zelfde soort van een andere zaadbank, zodat ik kan vergelijken. Ik hoop natuurlijk dat iemand mij in ieder geval alvast in de goed richting kan duwen, zodat ik niet per ongeluk het pruts zaad van de prutszaadbank koop

    #2
    De beste zaadbank is die met de meeste keuze.
    Een zaadbank heeft zaden van verschillende breeders (zaadmakers)

    Bijna elke breeder heeft wel een soortje die eruit springt.
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


      #3
      Ik had afgelopen zomer feminised AK-47 zaadjes van freeseedsonline.com voor maar 4,60 per zaadje en ook nog 4e zaadje gratis. En dat zijn echt hele mooie planten geworden buiten. geen schimmel, geen toprot wel geoogst aan de vroege kant vanwege geur.
      20180928_122403.jpg
      Last edited by QnQ; 23 October 2018, 08:35.

      Comment


        #4
        Het wordt dus gewoon een kwestie van proberen.

        Comment


          #5
          Goed zaad heeft een duidelijke stamboom, er komt uit wat je verwacht en iedereen, waar ook ter wereld, heeft precies dezelfde plant in huis als ze dat zaadje kopen.
          In de cannabiswereld is alleen Sensi die zulke hoge kwaliteit kan aanbieden. Daar is de prijs ook belachelijk hoog. En bij hen gaat het ook lang niet altijd even goed. Zij hebben dat vaak duidelijk in de omschrijving en ze gaan al zo lang mee dat de meeste mensen wel kunnen opzoeken wat er te verwachten valt.

          Het ding met zaden, en hun naam, is dat ze moeilijk te beschermen zijn. Elke zadenboer heeft een paar mannetjes op geheime locaties, die voor hem zaden produceren. Veelal wordt het werk van een ander gejat, gekruist met een vreemde man om regulier zaad van te maken, om vervolgens weer tot femzaad gemaakt te worden na enkele generaties inteelt. Sommige zadenproducenten doen daar lang over, wat de stabiliteit en homogeniteit ten goede komt. Weer anderen - ik vermoed RQS bijvoorbeeld maar dat kan ik niet hard maken - skippen de tussengeneraties en gaan van femzaad -> herma -> femzaad. Dat zorgt er voor dat de uiteindelijke zaden een veel hogere kans op hermafroditisme hebben.

          Los van hermafrodieten, zou je kunnen zeggen dat het weinig uit maakt. De durban poison van wietzaadjes.nl smaakt beter dan de durban poison van Dutch passion (origineel) maar wietzaadjes mag het niet meer onder die naam verkopen (denk ik?). Die van dutch passion is duurder en bloeit nog later ook. Veel minder geschikt voor mijn situatie.

          Goed zaad is voor mij het zaad wat de beschrijving waar maakt. Heeft het zaad een goede kieming, groeit hij sterk, bloeit hij af binnen de marge (+3 weken), is het een stabiele soort, is de smaakbeschrijving correct? Dan een dikke +. Valt een van die punten weg, dan wordt het al minder.

          Mijn ervaring met de Taiga#2 van Dutch passion is in mijn ogen een klassiek voorbeeld: planten van 1,8 meter, vol met toppen, krachtige autoflower met stevig smaakpalet, resistent tegen ziekten en plagen.. Dat was de omschrijving. Ik hield over: 15cm kut autoflower vol schimmels en beesten, de helft kiemde niet en de groeikracht was die van een wattestaaf.
          Mijn review is nooit geplaatst op hun website. Dan zijn ze mij als klant kwijt. Dit jaar heb ik het toch maar weer geprobeerd, maar de ervaring is niet heel positief geweest. Omdat ze daarnaast geen open kaart spelen en eerlijk zijn tegen hun klanten, heb ik de laatste nagel aan de kist gezet en het ding begraven. Hier komen geen soorten meer van die fabrikant.
          Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
          Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

          Comment


            #6
            Dank je LR2 voor je uitgebreide antwoord, wat weet jij de dingen toch altijd mooi te beschrijven

            In mijn geval heb ik dit jaar ook 3 x Dinamed CBD gehad (ook van Dinafem, net als de Critical CBD), die zouden 100cm moeten worden en 100gr per plant moeten opbrengen in 70 dagen tijd. Ze deden er 120 dagen over om 10 gram wiet te geven van een plantje van 25 cm, die is dus niet de belofte nagekomen.

            Ik denk dat ik volgend jaar toch weer Critical CBD van Dinafem zaai, omdat ik die gewoon erg lekker vind, maar ik ga ook een ander merk proberen met dezelfde soort, kijken of dat betere resultaten opleverd.

            Comment


            • Burundanga
              Burundanga commented
              Editing a comment
              Ben ook wel een Dinafem fan.
              Als ik zou moeten kiezen tussen die dat je opgenoemd hebt kies ik voor Dina.

              Sweetseeds vind ik dan de beste prijs/kwaliteit.

            • Slome Joop
              Slome Joop commented
              Editing a comment
              Ah, goed om te horen dat het door meer leden gewaardeerd wordt, alleen jammer dat die Dinamed haar beloften niet na komt. De Critical komt meer in de buurt, maar ook niet helemaal hoor, was ook maar een grammetje of 20 ipv de beloofte 60 tot 170 gram per plant, maar wel erg lekker.

            • Cleargreen
              Cleargreen commented
              Editing a comment

            #7
            Het vervelende van die namen die breeders geven aan de soorten in de wietwereld is dat de namen eigenlijk niks betekenen.
            Zo kan je in alle andere soorten kweken verwachten dat wanneer een fabrikant bijvoorbeeld de VLEESTOMAAT 'Marmande' / 'St. Pierre' verkoopt dat dit altijd dezelfde genetica betreft. Ongeacht de verkoper.

            In wietland is dit niet gereguleerd.
            Kan een breeder kruisingen maken en er dan een naam aan geven. Die volgens het marketing team geweldig in de markt ligt.
            Tegenwoordig is CBD hip, maar of die eerste drie soorten die jij noemt ook echt gemeten dezelfde CBD/THC verhouding hebben? Dezelfde genetica hebben? Dat zou vrij uitzonderlijk zijn.

            Zoals je zelf al zegt, zaai waarover je tevreden bent en als je de ruimte hebt test daarnaast nog iets anders.
            Konijnenvlees is gezond & ik kan hard meppen.

            Comment


            • Slome Joop
              Slome Joop commented
              Editing a comment
              Ja ga ik doen.
              Critical CBD van Dinafem, erg lekker, maar toch een mager plantje, al was het de beste van mij dit jaar.
              Het kan natuurlijk ook aan de omstandigheden leggen, het is hier bij mij op het balkon op het oosten alles behalve ideaal.
              Maar toch een goede rede om verder te zoeken.
              Volgend jaar komt er weer Critical CBD van Dinafem, omdat ik die gewoon lekker vind EN ik ga op zoek naar een Critical CBD van een andere zaadboer.

              Het punt is alleen dat dit tot nut toe de enige Critical CBD was die ik zo snel kon vinden die ook auto is. Ik ga nog wel een keer uitgebreid zoeken natuurlijk, daar is nog alle tijd voor.
              Ess probeerde me al over te halen om fem te gaan volgend jaar vanwege de veel betere opbrengsten en ik was ook aardig in de verleiding, maar ik twijfel nu toch, want de rede dat ik auto's wil is omdat:
              a) ik wil niet een al te grote plant ivm pakkans, maar de beloofte 60 - 150 cm had ik toch wel graag gehad ipv 50cm wat het is geworden.
              b) is nog belangrijker, ik wil niet aan het einde van de zomer steeds mijn gordijn dicht moeten doen, omdat ik anders het bloeiproces zou verstoren van mijn plantjes. Daar is mijn uitzicht veeel te mooi voor, auto's hebben daar geen last van voor zover ik weet. (planten, niet die dingen op de weg, die auto's hebben misschien weer wel last als mijn gordijn open staat, want ik loop nogal veel in mijn blote kont)

              Als iemand nog argumenten heeft om toch wel of juist niet fem's te nemen, dan hoor ik het graag, want het besluit legt nog niet vast.

            • Cleargreen
              Cleargreen commented
              Editing a comment
              Het lekkere van autoflowers is dat je ze inderdaad veel eerder kan oogsten en dus de kans op rot aanzienlijk kan verlagen omdat je kan plannen wanneer je planten klaar zijn.

            #8
            Hoe zit het met zaden van dezelfde soort bij dezelfde zadenbank? Van de drie powerplants die ik heb staan merk ik dat er een is die toch wat langzamer groeit en een andere bladvorm heeft, hierdoor vermoed ik ook dat deze andere genen heeft.
            "There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance."

            Comment


              #9
              Da's normaal en ligt voor een deel ook bij de kweker.

              Comment

              Bezig...
              X