Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Deense zaden voor buitenkweek en guerilla: waar te vinden ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Deense zaden voor buitenkweek en guerilla: waar te vinden ?

    Korting op 420shop
    Beste mensen,

    Ik zal mezelf even heel kort voorstellen. Ik ben van nature iemand die al heel z'n leven lang met de natuur en dieren bezig is. Ik ben ook geïntrigeerd door de plantengeneeskunde.

    Ik had een vraag over Deense zaden voor guerilla. Ik heb al heel wat uren gespendeerd aan het opzoeken van info op dit forum en andere omtrent het opkweken van plantjes in de open lucht (met veel dank aan de pioniers hier en de uitvoerige verslagen, met name het uitvoerige verslag van Indigo).

    Ik meen begrepen te hebben dat Deense zaden, naast de reguliere Nederlandse outdoor- variëteiten het hier dus ook zeer goed doen. Met name de Royal Dane (06, 07), de Henkes Lolland, de Typhoon, Purple Peapce, Royal Dane x Thyfhoon, Heavenly Erdpurt x Dcf Udeskunk, Cafeparadis Udeskunk, dcf udeskunk en de NDB zouden hele goeie zaden zijn.

    Ik heb ondertusen ook begrepen dat het niet erg simpel is om eraan te geraken. Ik ben zeker niet te beroerd om er online te zoeken maar ik vind ze niet en ik kom ook regelmatig verhalen tegen over onbetrouwbare sites.

    De hamvraag blijft dus; waar en hoe kan ik aan degelijke Deense zaden geraken ? En voor een schappelijke prijs ?

    De bedoeling is om er eventueel later mee verder te gaan (zelf mee te experimenteren), dat zullen we zien, ik maak namelijk graag mijn plantenmedicijnen zelf en dan heb ik graag mijn grondstoffen dicht bij mij.

    Indien er mensen zijn hier die er nog hebben, deze mogen zeker iets laten weten ! Ik wil er uiteraard iets voor geven !

    Met vriendelijke groeten,

    Medicann

    #2
    Misschien is er wel een reden waarom die zgn. goeie Deense zaden niet makkelijk verkrijgbaar zijn

    Dat was een nieuwtje, 15 jaar geleden maar inmiddels is het wel duidelijk geworden dat ze niet zo speciaal waren.
    Op seedheaven kun je ze bestellen als je het nog eens wil proberen, maar zeg niet dat je niet gewaarschuwd bent.

    Zaden ruilen hebben we een apart forum voor op JD, en zaden kopen/verkopen is niet toegestaan !
    Last edited by Nederhigh; 1 January 2022, 14:25.
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


      #3
      Dank voor je antwoord.
      En die reden is ?

      Wat bedoel je met 'niet zo speciaal' ? Heb jij er negatieve of mindere ervaringen mee ?

      De verslagen die ik heb gelezen en gezien waren toch behoorlijk indrukwekkend.
      MVG

      Comment


        #4
        In de beginjaren van die Deense zaden was er inderdaad veel aan te beleven, henkes lolland, ierdbei, enzovoorts waren allemaal leuke soorten.
        Toen ze aan populariteit wonnen, is er veel gekruist met hennep (bewust of onbewust, laat ik in het midden), veel is er verloren gegaan en nog meer bleek zo nu en dan een leuke cultivar voort te brengen maar over het algemeen presteren die Denen niet veel beter dan een gemiddelde binnensoort.
        Royal dane bleek echt klote, de smaak was die van hooi en bloeit niet op tijd af voor ons klimaat. Ik ken tientallen soorten die het beter zouden doen.

        Volgens mij weet HJM het een en ander over de New Dame Blanche, die komt volgens mij gewoon uit NL en is daar naartoe gestuurd in die tijd. Stukje historie over brabantse witte, dame blanche e.d. zal van hem moeten komen. Da's de enige die ik nog ooit ga planten, maar meer omdat ik een soft spot voor white widow heb, met name de WW die ik vroeger rookte.

        Je kunt het denk ik beter zoeken in de hoek van oude Nederlandse klassiekers van Sensiseeds - de durban is mij erg goed bevallen dit jaar, of een andere soort die het bewezen goed doet in ons klimaat. Er is een overduidelijke reden dat de Deense zaden een stille dood gestorven zijn: na 2011 heeft bijna niemand ze nog geplant omdat ze gewoon niet de moeite en ruimte waard zijn. In die tijd begonnen de autoflowers hun opkomst en die hebben die tak van de markt volledig overgenomen.

        Ik ben er zelf van overtuigd dat het beter kan, dus ik heb wat lopende projecten die ik om de zoveel tijd aan het forum doneer. Toevallig weet ik dat JD binnenkort een loting kan opzetten met wat leuks uit mijn tuin. Maar dat moet ik nog aan hem versturen, en hij moet er ook nog wat mee doen. Dus dat kan nog wel een week of drie duren.
        Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
        Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

        Comment


          #5
          Dank voor de toelichting. Dat zou inderdaad een reden kunnen zijn, wat je daarboven zegt .. het 'kapot'- kruisen voor gemak en gewin. Er moet in ieder geval een reden zijn dat je er nu bijna niets meer van hoort .. Jammer wel. Het verslag dat ik heb gezien en gevolgd dateert idd al van enige tijd geleden (meer dan 5j jaar geloof ik) en het klopt dat het zaden waren die de persoon in kwestie toen nog rechtstreeks 'ingekocht' had uit Denemarken (om zelf uit te proberen, een tiental ..). Ik heb dat gevolgd en die kweek was echt impressionant, om niet te zeggen een groot succes. Wel moet erbij vermeld worden dat de zomer toen mee zat. Het was echter wel zo dat die Denen idd een pak vroeger klaar waren (eind augustus). Hij was er in ieder geval zeer blij om en behoorlijk verrast door de resultaten (oogst was echt enorm).
          Vandaar dus mijn interesse.
          Uiteraard kijk ik ook nog steeds naar de klassiekers zoals een Frisian of Hollands Hope, mss de Passion1 ..

          Dat van die NDB heb ik ook ergens horen waaien ..

          Ik heb ergens ook opgevangen dat een aantal Deense soorten idd zouden 'geproduceerd' worden door Nederlandse zadenbanken (La Buena Hierba ?) ..

          Comment


          • LR2
            LR2 commented
            Editing a comment
            Ik heb die zomer daarna ierdbei x nogiets en royal dane direct van frobanken.dk besteld. Omdat ook ik de verhalen zo goed vond, dat ik ze weleens wilde proberen. Maar het heeft weinig opgeleverd. Zulke slechte kwaliteit zelfs, dat ik het volgens mij ruimteverspilling genoemd heb.

          #6
          Wat heb je aan een enorme oogst als de kwaliteit er niet is? 500 gram dutch passion frisian duck of 100 gram herijuana, ja dan ging ik voor de 100 gram...

          Comment


          • Fuego
            Fuego commented
            Editing a comment
            Sannieeeee

          #7
          Verklaar je even nader over die herijuana Beowulf .. welke soort bedoel je daarmee ?

          Comment


          • QnQ
            QnQ commented
            Editing a comment
            Herijuana IS een soort. Google
            ¨ De extreem narcotische stoned van Herijuana is waarom ze wereld wijd geroemd word als medicinale soort ¨
            Aldus Sanniesshop

          #8
          LR2
          Dank voor de info ivm Sensiseeds, ga ik zeker eens bekijken !

          Comment

          Bezig...
          X