Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nostalgisch? De Rode Libanon!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Nostalgisch? De Rode Libanon!

    Korting op 420shop
    artistieke impressie van dat verhaal:
    Het jaar is 1986, we staan op de top van een kilometer hoge berg. Als het niet meer is. De bepakking is zwaar en het water niet te drinken, we stinken allemaal naar zweet na deze lange voettocht. Het is zo warm. De wind draait en overwelmd ons met de geur van wiet. Een geur die we kennen van de markten en velden die we al zijn doorgelopen. Maar het is ons verboden, zelfs door de hoogste leiders, om er aan te komen. We bouwen kamp op en maken een vuurtje. De rantsoenen zijn er genoeg, echter mogen we maar weinig tot ons nemen. Voor het geval dat. Een mede-soldaat is het niet eens met zijn collega en blijft klagen over honger. Als hij meer krijgt, willen wij dat ook. Er onstaat tumult. "Een voor allen, allen voor een. Of anders niet!" Schreeuwt mijn kameraad. De officier die de leiding heeft over dit zooitje ongeregeld moet het zwaar hebben dacht ik bij mezelf. Maar de officier bleek zijn kalmte te bewaren en ging rustig verder met zijn tent. Na tien minuten geschreeuw en de nodige vuistslagen, laat de officier zich eindelijk horen. Iedereen is stil, de officier breekt een stuk plant af en legt het op een steen naast het vuur om te drogen. Na een kille stilte van zo'n twintig minuten, rolt hij een sigaret. En nog een, en nog een. De grootste ruziemakers worden beloond met een sigaret?! De overige soldaten, inclusief mezelf, kijken elkaar aan. We weten precies van elkaar wat we denken.. De officier blijft nog een half uur sigaretten rollen en uitdelen aan iedereen. De geur herkenden we allemaal. Na een half uur was de rust in het kamp wedergekeerd en de tumultmaker lag al onder de wol. Hij had al geen honger meer en had zelfs zijn excuses aangeboden. Iets wat van hem veel gevraagd was, maar hij leek er geen moeite mee te hebben. In mijn hele looptijd bij de VN heb ik nog nooit een bataljon zo zoet zien, maar vooral horen, slapen. De Rode Libanon als aanstichter. Hoewel we internationale wetten braken, heeft onze officier ons kennis laten maken met een van de mooiste geneugten der aarde. Ik heb vele wietsoorten gerookt en gekweekt, maar nooit meer zoiets zaligs als de plant in Libanon.

    Goed, ik ben geen schrijver. Maar hoop zo een beeld geschept te hebben waarnaar ik op zoek ben; ervaringen met de rode libanon. Als het kan in alle geuren en kleuren beschreven.

    Er is een Zwitserse seedbank die hoogstwaarschijnlijk het 'originele' land ras Rode libanees in zijn pakket heeft zitten: http://www.bluehemp.ch/4803/105246.html maar deze is nergens (meer) te koop.


    Verrijk me met jullie verhalen en info!
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

    #2
    Re: Nostalgisch? De Rode Libanon!

    Goh, De Rode Libanon dat is een tijd geleden , toch wel 25 jaar ofzo , jemigdepemig ouwe
    Je had rode en gele , de gele was meer high vond ik en ook minder lekker maar de rode Lib daar heb ik wat van weg gerookt

    Was toen der tijd eens in een surinaamseshop ergens in A'dam samen met een maat van me , ik was de enigste blanke op dat moment , je kent die mode van toen nog wel blouse met heel klein kraagje en dan bovenste knoop dicht , meestal rookte we daar gewoon een jointje maar deze keer wilde me maat wel eens een bong proberen , dus koppie gestopt , vlammetje erbij en sucke maar , me maat schoot gelijk in een hoest bui en voor hij echt kon hoest schoot zijn bovenste knoop door de shop , pang zo iets had ik nog nooit gezien en ik heb me toen ook bij een joint gehouden , daarna gingen we vaak naar de Aknathon en zaten we uren te space-en op een galerij kijkend op de dansvloer

    Toen had je ook nog goede Turkse hash , volgens mij een beetje groenig , heerlijk zacht om te roken

    Ajo
    Ventje
    Living in Second live for real

    Ticket is geboekt maar ik mag niet meer vliegen

    Comment


      #3
      Re: Nostalgisch? De Rode Libanon!

      Rooie en gele lieb, heerlijk man

      Als ik m'n stiefpa ergens blij mee kon maken was het wel rooie lieb, en dan van het shopje Rusland in hartje amsterdam. Ikzelf vond gele lekkerder maar dat was ook wel erg moeilijk te krijgen.. soms kwam het mee als smaakmakertje bij een partij rooie lieb, maar dan was het ook nog afwachten wat het precies was.

      Een keer erg gelachen met dat spul > een bekende had 'n kilootje of wat rooie lieb gekocht voor z'n thuishandel, maar het verkocht nauwelijks. Slecht geperst en weinig effect, het was echt zo'n derderangs partijtje. Maar de smaak was oke... Dus die gast zit 'n keer aan de koffietafel te janken over dat die met die partij in z'n maag zat, en dat er geld nodig was etc. Stiefpa -altijd in voor wat negotie- trok de buidel en kocht het hele zwikje voor een spotprijsje op. Ik zat er met grote ogen bij want ik was nog niet zo lang geleden geland in dat gezin, en kende dit soort praktijken helemaal niet. Goed, die gast gaat weg en pa schenkt zich nog eens een bakkie in, terwijl hij stijf wordt gescholden door z'n vriendin want zojuist was er dus wel een pak geld geinvesteerd in waardeloze troep. Dat duurde niet lang, en toen de rust was wedergekeerd pakte hij een koffiemolen en begon brok voor brok die lieb te vermalen. Het zo ontstane poeder werd vermengt met goeie kwaliteit skuffpoeder, en wij aan het persen. En -oh wonder- na bewerking was de onverkoopbare troep omgetovert in een naar rooie lieb smakend hasj-je wat de boodschap stevig overbracht! Dus de zaak even laten bezinken, en vervolgens de man van de miskoop een testertje aangeboden. En jawel : ht werd goed bevonden, zijn klanten vonden het fijn rookbaar en hij wou de hele partij wel kopen. Zo kocht hij dus zijn eigen troep terug voor iets van 4 keer de prijs die m'n stiefpa ervoor had betaald. Pakembeet een jaar later zaten we met wat lui in de tuin te barbeknoeien en toen heeft pa dat verhaal aan die gozer verteld. Eerst natuurlijk een beetje knorrig, maar later die avond vond hij het een geweldige grap en is 'tie vaker langs geweest voor dergelijke akties.
      Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

      Comment


        #4
        Re: Nostalgisch? De Rode Libanon!

        heb ook de rode en gele gerookt,de prijs was toen gewoon lager,je rookte toen gewoon polm voor weinigthats it.kwam ik achter toen ik voor de eerste keer polm gedraaid had met me polinator,het zelfde effect en smaak,me maten hadden het ook gelijk over ouderwets lekker.hoe ze toen de kasmir schimmel hars maakte weet ik nog steeds niet,maar dat kocht ik in die tijd ook vaak,3 blows haalde ik van een stukje van 5 gulden.vraag maar aan hjm die heeft me pollinator over genomen,denk ook dat ie zal zeggen dat eigen gedraaide polm,die je gelijk in een blow stopt,ouderwets lekker is.zelf ken ik er niet meer tegen,mij echt te heftig.

        Comment


          #5
          Re: Nostalgisch? De Rode Libanon!

          heb nog wel ergens een pollinator staan maar gebruik hem eigenlijk nooit > inderdaad te heftig voor deze semi-ouwe lul. En die kashmir kon ik hiero ultravers kopen, in van die postzegelzakjes. fabeltastisch spul > daar een stick van en dan squashen met een stuiterbal > he-le-maal los
          Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

          Comment


            #6
            Re: Nostalgisch? De Rode Libanon!

            hahahahaaaaaaaaaaaaaa

            Comment


              #7
              Re: Nostalgisch? De Rode Libanon!

              Vond de Kasjmir ook beter dan de gele en rode Libanon, of van die Nepal tempel ballen damn
              Mijn laatste stukje gele Lib is nog in beslag genomen toen ik 15 jaar geleden terug kwam van Pinkpop,
              achja dag erna zat ik al weer te paffen van een plak Afghaan

              Comment


                #8
                Re: Nostalgisch? De Rode Libanon!

                Oorspronkelijk geplaatst door tumble trimmert View Post
                heb ook de rode en gele gerookt,....hoe ze toen de kasmir schimmel hars maakte weet ik nog steeds niet,......
                http://www.jointjedraaien.nl/wietfor...945#post104945

                Comment


                  #9
                  Re: Nostalgisch? De Rode Libanon!

                  Rode en gele Libanon, zwarte en groene Pakistan, Nepalbollen, gedraaide Afghaanworsten, Ketama, Sjitral, tempelhasj vermengd met opium en lotusbloesem, Kongowiet en soms voorgedraaide Thaysticks: daar moest ik het in de jaren 1964 tot 1975 meedoen. Op zich wel een leuke periode. In de jaren 1970 en 1971 bevoorraadde ik een blowsoos. Op zich best lucratief: ik kocht gewoon 3 ons Rode Libanon voor 750 gulden. Daar sneed ik met een warm mes in 90 porties van 3 gram uit die ik verkocht voor 10 gulden per staafje. Dat leverde dus 150 gulden winst per weekend op en ik hield ook nog eens 30 gram gratis eigen gebruik over. Alleen de "handel" ging kapot door zijn eigen succes. Van heinde en verre kwamen de mensen af op 3 gram hasj voor 10 gulden: dat was destijds erg goedkoop en de kwaliteit was altijd hoog. De "blauwjassen" kregen lucht van mijn handeltje. Tot mijn grote geluk werd ik door een dame van de administratie van de luchtmachtbasis waar ik gelegerd was geinformeerd dat de politie navraag naar mij had gedaan en een foto van vaandrig Xtreme wilden. Bij het uitstappen van de trein werd ik geboeid afgevoerd, maar tot grote teleurstelling van de dienders had ik nog geen grammetje bij me. De rechercheur die destijds het onderzoek leidde is nadien wegens incompetentie op wachtgeld gezet en heeft zich het leven ontnomen.
                  Maar het was wel een signaal dat ik "koopman af was".
                  Last edited by Xtreme; 23 March 2012, 09:06.

                  Comment


                    #10
                    Re: Nostalgisch? De Rode Libanon!

                    Ik hoor altijd verhalen van mijn vader en oom over deze "Rode Libanon" hij scheen legendarisch te zijn in zijn tijd spijtig dat ik als jonge blower hem waarschijnlijk nooit zal kunnen roken.

                    Comment


                      #11
                      Re: Nostalgisch? De Rode Libanon!

                      Same shit here..
                      -
                      En daarom wil ik er geen woord meer over horen!

                      Comment


                        #12
                        Re: Nostalgisch? De Rode Libanon!

                        paps gewoon een stickje ice-olator van amnesia in z'n bakkes frommelen, dan piept hij wel anders
                        Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                        Comment


                          #13
                          Re: Nostalgisch? De Rode Libanon!

                          Zoon kleine 30 jaar geleden, toen er geen shops bestonden haalde we onze hash, (nederwiet of importwiet was nauwelijks te krijgen) Bij een wazige rasta die ergens in een louche kroeg zat. Die toverde dan een paar stukjes hash en een veer unster onder zijn rood-geel-groene muts vandaan en dan woog die je voor tien gulden een reepje af. Dat ging dan allemaal heel erg int geniep ergens in een donkere hoek.

                          Zijn assortiment bestond toen voornamelijk uit schimmel kaschmir, rode en gele Libanon, Afghaanse rubhash en zerro zerro. Eigenlijk allemaal soortjes die je nauwelijks nog tegenkomt. In de shops al helemaal niet. Waren nog eens mooie tijden.

                          Comment


                            #14
                            Re: Nostalgisch? De Rode Libanon!

                            Ik wil meer horen!
                            Het is misschien lastig, maar met welke hedendaagse hasj kan ik die Rode Libanon vergelijken?
                            Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                            Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                            Comment


                              #15
                              Re: Nostalgisch? De Rode Libanon!

                              valt nauwelijks te vergelijken ergens mee helaas. Ik zie het heel af en toe nog eens opduiken (rooie dan), maar dat smaakt dan meer naar van die keiharde turkse hasj, en dat vind ik het geld niet waard.
                              Met de in de loop der tijd gegroeide sponsoring van Hezbollah door Iran is hasj als financieringsbron van wapens haar plekje kwijt geraakt daar. Daarnaast zijn er grote delen van libanon agv israelische bombardementen en andere oorlogshandelingen praktisch onhaalbaar als kweekplek geworden. Ik weet er het fijne niet van, er zal vast hier en daar nog wel wat produktie zijn maar niet meer in de hoeveelheden zoals dat eerder was. Interesse in drugs en haar oorsprong en verspreiding geven je ongezien een uitgebreid beeld van de geopolitieke situatie en hoe daarmee wordt omgegaan
                              Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                              Comment

                              Bezig...
                              X