Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Zaad en stuuifmeel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Zaad en stuuifmeel

    Korting op 420shop
    Zelf zaad maken / Stuifmeel verzamelen

    Gebruik voor de produktie van mannelijk stuifmeel en als moederplant voor zaad altijd je mooiste planten. Selekteer deze planten gewoon op het oog, dat lukt je best! Kies die planten die er volgens jou het gezondst en mooist uitzien.
    Mannelijke planten bloeien altijd eerder dan vrouwelijke, om er zeker van te zijn dat er stuifmeel in de lucht zit als de vrouwelijke planten stampers vormen. De eenvoudigste manier om zelf wat zaad te maken, is de mooiste mannelijke plant een week of zo te laten bloeien, in de nabijheid van de vrouwelijke planten. De eerste stampers die zich op de vrouwelijke planten vormen, worden dan in eider geval bevrucht, waarna je het mannetje snel verwijderd. Alle vrouwelijke planten zullen dat wat zaad hebben terwijl de stampers die zich na het verwijderen van het mannetje vormen onbevrucht blijven. Vergis je niet! De manneljke balletjes met stuifmeel gaan niet allemeaal tegelijkertijd open, maar geleidelijk een voor een, zodat het je haast niet opvalt. Dat dit proces al aan de gang is, kun je zien als je tussen de trossen ongeopende balletjes er voortdurend iedere dag enkele ziet, die al open en eventueel al uitgebloeid zijn. Je kunt er dan zeker van zijn dat ze hun stuifmeel al verspreid hebben ook!
    Als je favoriete mannelijke plant in een pot staat, kun je hem met pot en al binnenshuis zetten om willekeurige bestuiving van je vrouwelijke planten te voorkomen. Mannelijk stuifmeel kan immers in de buitenlucht tientallen meters verder, groeiende vrouwelijke planten alsnog bevruchten. Zet de mannelijke plant achter een licht raam, met pot en al op een stuk aluminiumfolie. Na een aantal dagen zul je zien dat zich op het folie een geel/groen laagje stof vormt: het stuifmeel.
    Staat je favoriete mannelijke plant in de volle grond, haal dan de meeste zijtakken weg, op enkele hoofdtoppen na, zodat het bloeiproces veel beter te controleren valt. Je kunt dan even wachten tot de balletjes in je hoofdtoppen zich enigszins gevormd hebben. Knip daarna deze hoofdtoppen los en zet ze binnenshjuis op een lichte plek in een glas water, op het bekende stuk aluminiumfolie, om het stuifmeel erop te verzamelen.
    Wil je het helemaal mooi doen, probeer dan wat Ersatz-papier te pakken te krijgen. Dit is papier zonder afsluitende toevoegingen zodat het papier ademt. Hiervan kun je langwerpige zakken vouwen en plakken, die je over de mannelijke toppen kunt schuiven. Sluit de onderkant van het zakje bij de stam goed af met een stukje plakband, zodat het opgevangen stuifmeel niet weglekt. Het voordeel van deze methode is dat je het stuifmeel kunt winnen op de meest natuurlijke manier, gewoon aan de plant op het open veld!

    Stuifmeel bewaren

    Als je stuifmeel verzameld hebt op een van de boven beschreven methodes, zeef dan met behulp van een eenvoudige plastic theezeefje alle overige plantdelen uit. Deze plantendelen kunnen alleen maar gaan schimmelen en je stuifmeel bederven. Het schone stuifmeeel dat je dan overhoudt kun je opbergen in kleine papieren zakjes, zoals die voor postzegels gebruikt worden of zogenaamde loonzakjes. Schrijf op ieder zakje duidelijk van welke plant het stuifmeel afkomstig was en vermeld de bloeidatum van de mannelijke plant. Deze zakjes kun je op hun beurt weer bewaren in de plastic containertjes die gebruikt worden om fotorolletjes in te bewaren. Doe in deze containers een bodempje rauwe rijst om de inhoud droog te houden, zoals de rijst in het zoutvaatje. De containertjes met rijst en stuifmeel kun je in de koelkast of diepvries tijden goed houden.
    Wil je het helemaal goed doen, doe dan een soort stuifmeel in meerdere zakjes in een container en plak op de buitenkant van het containertje een label met daarop welke soort stuifmeel erin zit. Je hoeft dan de containertjes niet meer open te maken om af te lezen wat er in zit.
    Verdeel het stuifmeel van een soort over meerdere zakjes, zodat je, als je er wat van nodig hebt, snel een zakje eruit kunt nemen en daarmee aan de gang kunt gaan. De rest van het stuifmeel kan dan in het containertje blijven en wordt niet nodeloos iedere keer blootgesteld aan de vochtige en warme buitenlucht. Op kamertemperatuur bewaard blijft stuifmeel enkele wateken vruchtbaar. In de koelkast enkele maanden en in de diepvries is het wel een jaar houdbaar.

    Grtz

    #2
    Re: Zaad en stuuifmeel

    mooie omschrijving bobo, maar ik las op een ander forum dat als je je plant gewoon in je 'kamer' zet en de mannelijke plant gaat zijn stuifmeel verspreiden dat dat je kamer zou besmetten, en wanneer je dan een nieuwe plant in die kamer zet (een vrouwtje) de kans groot is dat zij dan weer bevrucht wordt?

    en wat je zegt over die zakken, je kunt ook gewoon plastic pedaalemmerzakjes om de takken doen en ze met een plakbandje vastzetten, dat houdt de plant wel een paar dagen uit. af en toe even schudden en je hebt je stuifmeel

    ik ben wel van plan om zelf te proberen een plant te bevruchten met stuifmeel, maar of ik zover kom weet ik nog niet

    Comment


      #3
      Re: Zaad en stuuifmeel

      Oorspronkelijk geplaatst door Skunkmaster
      ik las op een ander forum dat als je je plant gewoon in je 'kamer' zet en de mannelijke plant gaat zijn stuifmeel verspreiden dat dat je kamer zou besmetten, en wanneer je dan een nieuwe plant in die kamer zet (een vrouwtje) de kans groot is dat zij dan weer bevrucht word
      Op kamertemperatuur bewaard blijft stuifmeel enkele weken vruchtbaar. Dus denk niet dat het de volgende reeks planten zou kunnen bestuiven en zeker niet als je regelmatig je hok ontsmet.
      In de koelkast enkele maanden en in de diepvries is het wel een jaar houdbaar.



      Stuifmeel bewaren

      Als je stuifmeel verzameld hebt op een van de boven beschreven methodes, zeef dan met behulp van een eenvoudige plastic theezeefje alle overige plantdelen uit. Deze plantendelen kunnen alleen maar gaan schimmelen en je stuifmeel bederven. Het schone stuifmeel dat je dan overhoudt kun je opbergen in kleine papieren zakjes, zoals die voor postzegels gebruikt worden of zogenaamde loonzakjes. Schrijf op ieder zakje duidelijk van welke plant het stuifmeel afkomstig was en vermeld de bloeidatum van de mannelijke plant. Deze zakjes kun je op hun beurt weer bewaren in de plastic containertjes die gebruikt worden om fotorolletjes in te bewaren. Doe in deze containers een bodempje rauwe rijst om de inhoud droog te houden, zoals de rijst in het zoutvaatje. De containertjes met rijst en stuifmeel kun je in de koelkast of diepvries tijden goed houden.

      Wil je het helemaal goed doen, doe dan een soort stuifmeel in meerdere zakjes in een container en plak op de buitenkant van het containertje een label met daarop welke soort stuifmeel erin zit. Je hoeft dan de containertjes niet meer open te maken om af te lezen wat er in zit.

      Verdeel het stuifmeel van een soort over meerdere zakjes, zodat je, als je er wat van nodig hebt, snel een zakje eruit kunt nemen en daarmee aan de gang kunt gaan. De rest van het stuifmeel kan dan in het containertje blijven en wordt niet nodeloos iedere keer blootgesteld aan de vochtige en warme buitenlucht.

      Grtz

      Comment


        #4
        Re: Zaad en stuuifmeel

        ik heb zaadjes bij men thuis

        hoe kan ik zien of het mannelijke of vrouwlijke zijn?

        en hoeveel kan ik er voor vrage als het vrouwlijke zijn?

        grtz

        Comment


          #5
          Re: Zaad en stuuifmeel

          Aan de zaadjes zelf kan je niet zien of het mannetjes of vrouwtjes zijn...
          Veel gestelde vragen over het forum

          JOINTJEDRAAIEN.NL - Smoking Community
          420Shop.NL - Headshop / Seedshop : Korting voor leden van Jointjedraaien.nl

          Comment


            #6
            Re: Zaad en stuuifmeel

            je kan doen alsof en ze verkopen aan een nerd?

            nee serieus je kan het niet zien, je zult ze moeten planten voordat je er iets van kunt zien

            Comment


              #7
              Re: Zaad en stuuifmeel

              "Het schone stuifmeel dat je dan overhoudt kun je opbergen in kleine papieren zakjes, zoals die voor postzegels gebruikt worden of zogenaamde loonzakjes."

              Kan dat ook een wietzakje zijn waar nog geen wiet in heeft gezeten?

              grz

              Comment


                #8
                Re: Zaad en stuuifmeel

                Zeker en vast .

                Grtz

                Comment


                  #9
                  Re: Zaad en stuuifmeel

                  Ik heb de mannelijke plant nu al 2 dagen binnen staan en zie nog steeds geen stuifmeel op het foliepapier?
                  ben ik te ongeduldig of heb ik de plant te vroeg binnen gezet?

                  grz
                  Attached Files

                  Comment


                    #10
                    Re: Zaad en stuuifmeel

                    Er zijn al wat ballen open gesprongen maar mss stond ze toen buiten. Gwn wat geduld.
                    Je kan trouwens beter wat folie rond de stam doen(op de pot), anders ligt al je stuifmeel mss op je aarde.
                    Zorg er ook voor dat er niet teveel wind is, anders gaan ze vliegen

                    Peace

                    Comment


                      #11
                      Re: Zaad en stuuifmeel

                      Ik heb eigenlijk een vraagje over het bevruchten dmv stuifmeel op een andere vrouwelijke plant. Stel ik heb stuifmeel van een bepaalde soort mannelijke plant, moet ik nou ook hetzelfde soort vrouwelijke plant gebruiken om te bevruchten? of maakt dat niet uit?
                      want ik weet namelijk niet wat voor soort mannelijke plant ik heb?

                      grz
                      jappie

                      Comment


                        #12
                        Re: Zaad en stuuifmeel

                        Ze zullen nog altijd zaad aanmaken hoor .

                        Als de ouders verschillen van soort dan ben je eigenlijk aan het kruisen.
                        De eigenschappen van de ouders worden dan door elkaar gemixt.

                        Het manneke is een Sativa en het vrouwtje een indica.
                        De kinderen zullen dan een mix zijn. Sommige Feno's zullen natuurlijk meer Sativa of meer Indica zijn.

                        Stel je hebt een soort dat enorm veel opbrengst geeft en een soort met een heerlijke geur/smaak. Als je deze kruist kan je eindigen met een soort die beide heeft. Maar dat kost veel werk hoor. De kinderen van de Opbrengst/Smaak ouders zullen van elkaar verschillen.

                        Je zal dus een selectie moeten houden opzoek naar de plantjes die beide eigenschappen bezitten.
                        Daarmee maak je weer zaad en zo ga je verder tot je een stabiele lijn hebt.

                        Stel ik kruis "A" met "B", de zaden daarvan zijn dan F1 zaden.
                        Als ik uit die zaden weer een man en een vrouw laat sexen zijn de zaden daarvan F2.

                        ff korte uitleg over kruisen, als je er meer over wilt weten moet je maar wat rondneuzen.
                        Als er iets fout staat in deze tekst mag je me altijd verbeteren

                        Peace

                        Comment


                          #13
                          Re: Zaad en stuuifmeel

                          Bedankt voor de uitleg,
                          gelukkig maar ik was al bang dat je hetzelfde soort moest gebruiken.

                          grz

                          Comment


                            #14
                            weet niet of het waar is daarom kom ik er ook mee

                            schijnt als je een zijtak in een plastiek zak doet en dichtbind dat de top in het zakje dan zaad zal geven en de rest van de plant gewoon toppen

                            ik geloof er zelf niks van maar wie weet werkt het
                            2 joints in the morning, 2 joints in the afternoon
                            http://i21.photobucket.com/albums/b2...r/bazecopy.png

                            Comment


                              #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Skunkmaster View Post
                              je kan doen alsof en ze verkopen aan een nerd?

                              nee serieus je kan het niet zien, je zult ze moeten planten voordat je er iets van kunt zien
                              Maar je kan toch vrouwelijk zaadjes kopen, hoe weten ze dat dat vrouwelijke zijn?

                              Comment

                              Bezig...
                              X