Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wietplantje begint gele blaadjes te krijgen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

In de meeste huishoudens is die LV gewoon ook in orde, je ziet zelden die waardes van 20-30%. Maar het zijn wel de tenten met problemen. Ook voor jezelf is het gezonder van een bevochtiger in huis te halen en daar effe 20% bij te doen. Ik heb nu wel allergieën, maar ik ga zoiets na een paar dagen merken.

Als je kweekt onder 600 watt dan wil je daar het maximum uit halen. Het is een kleine moeite om die waardes optimaal te krijgen. De lamp brandt toch. In datzelfde opzicht vind ik elke binnenkweek onder 600 watt met ongetopte planten weggegooid geld.

Comment

De kans dat je 10% wiet verliest aan toprot door te hoge LV, reken je dat ook mee Blazecake? Ik vind het belangrijk om alle voor- en nadelen af te wegen. Die kans neemt namelijk erg toe als je LV te hoog uitschiet, vooral als je actief gaat bevochtigen.
      Groeivertraging door 'verkeerde' LV is miniem. In onze settings, waarbij we slechts één tentje hebben draaien op hobbyformaat, is de winst hooguit een gram of 3-10. Een weekje langer doorgroeien levert ook gauw 15 gram extra op. Ik kies persoonlijk liever voor wat langer groei, dan gaan rommelen met een onhoudbare en niet stabiel te krijgen LV.

Of je erop wilt acteren, dat moet iedere kweker zelf weten. Ik geef alleen aan dat het 't laatste is waar mensen zich druk over moeten maken. Het is een insignificant kweekonderdeel, vooral omdat de LV al vaak in de juiste orde ligt. Van mij moet iedereen vooral doen waar hij zelf zin in heeft. Maar als beginnende kweker lijkt het me verstandig om vooral met plant + bodem + water + licht bezig te zijn. Als dat op orde is, kun je aan de LV gaan schroeven. Mits daar behoefte aan is. Ik heb die behoefte in de afgelopen 10 jaar nooit gehad, heeft me veel kopzorgen bespaard en m'n planten doen het er niet minder om.
      Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
      Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LR2 View Post
        De kans dat je 10% wiet verliest aan toprot door te hoge LV, reken je dat ook mee Blazecake? Ik vind het belangrijk om alle voor- en nadelen af te wegen. Die kans neemt namelijk erg toe als je LV te hoog uitschiet, vooral als je actief gaat bevochtigen.
        Hey, rustig... je klinkt goed geirriteerd
        iig zou ik er zeker voor proberen om de LV wel iets hoger te maken dan 20%... 40%-50% is al prima in de bloei fase, toprot zal toch niet ontstaan bij deze LV? Of zit ik er goed naast?

Comment

Vat het niet persoonlijk op BlazeCake! LR2 bedoelt het goed

Toprot kan ook bij lage LV ontstaan als je pech hebt, sommige strains zijn supergevoelig hiervoor.
          Andere strains hebben bij 70% geen last. Boven de 90% ontkom je er niet aan.
          Stemma doet het forum, stout 2017

Stemma doet stout (2016)
          Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BlazeCake View Post

Hey, rustig... je klinkt goed geirriteerd
            iig zou ik er zeker voor proberen om de LV wel iets hoger te maken dan 20%... 40%-50% is al prima in de bloei fase, toprot zal toch niet ontstaan bij deze LV? Of zit ik er goed naast?
            Geïrriteerd ben ik niet hoor het klopt dat het er wat gepikeerd staat. Maar sinds een paar weken springen hier vragen omhoog omtrent de LV. Dat gebeurt vaak als Rollingstoned of een andere cannabiswebsite er aandacht aan besteedt. Blijkbaar zijn dat dé autoriteiten die maar een kleine opmerking hoeven te maken, en de hele kweekwereld - met name beginners - gaat berserk.
            Ook nu weer; vrijwel elk nieuw vragentopic wordt/werd direct geopend met 'ligt aan de luchtvochtigheid' als antwoord. Beginners gaan zitten rommelen aan de LV. Iets waar ze totaal niet mee bezig hoeven te zijn.

Het ding met LV is: het verhogen is nog wel te doen, maar verlagen kan nauwelijks. Om dus 50% als basiswaarde aan te houden, dan belandt je gauw op 70% na het watergeven, wellicht 90% op een koude dag. Ontkom daar dan maar eens aan.. Da's niet vol te houden. Zodra je er aan begint te meten, wil je het gaan regelen. Zo werkt het nu eenmaal. Ik ken mezelf en de meeste fanatiekelingen wel een beetje..

Welnu, na uren besteed te hebben in het onderhouden en managen van microklimaten (in schimmelproductie en terraria, maar ook kweekkastjes), merk ik een paar dingen op:
            - Afwijkingen tussen apparaten zijn soms wel 50%. Veel vaker ligt dat rond de 10%. Dat je dan 40% meet, kan betekenen dat je 30% hebt, maar ook 50%. 30 is te laag, 50 is ideaal, maar je méét 40. Wat doe je? Bevochtigen of niet? Wat als de afwijking 35% is, hoe weet je dat? Hoe weet je zeker dat de afwijking niet 35% is? Welke actie onderneem je dan als kweker?
            - Analoge meters zijn de beste, daar is niet aan te tippen. Iedereen hier zweert bij digitaal. Kijk eens goed naar zulke apparaten: de sensor zit binnen in, vaak achter een roostertje. Sensoren voor bijvoorbeeld arduino hebben zelfs een rooster om de sensor zelf heen. Dat vertekent de meting, nogal. Je meet namelijk binnen in de sensorunit, en niet in de 'blote lucht'. In een afgesloten pot werkt dat prima. In een tent met bewegende lucht niet. Er ontstaat een stilstaande bubbel in het omhulsel met lucht die dankzij concentratieverschillen gaat uitwisselen. Maar je kunt er niet zeker van zijn op welk punt de meter is: stabiel, bezig met uitwisselen, nog niet bezig met uitwisselen. Schud eens 'n paar keer met een meter, de luchtverplaatsing doet de waarde op het display al veranderen.. Daar heb je algauw een logger voor nodig die het daggemiddelde neemt. Of je moet zelf gaan zitten turven.
            - Op een ruimte groter dan 1cm³, gaan omgevingsfactoren een rol spelen. Denk dan aan: koeling van de wanden die zorgen voor neerwaartse luchtstromen, verdamping uit potten die lucht koelt en doet dalen, hittestraling op potgrond die warme lucht doet stijgen, verdamping vanaf het blad die zorgt voor koele lucht, luchtstromen van in- en uitlaat, zelfs de zoutconcentratie in de grond beïnvloedt de LV.
            - Waar meet je dan? Waar wil je die ideale RH/LV waarde hebben? Moet dat de hele ruimte zijn, zo ja, dan zit je rond de 90% luchtvochtigheid op de bodem, 90% op de wanden, en tussen de bladeren in wellicht 70%. Maar je meetapparatuur zegt 50% op de open plek waar je meet. Dat zou overigens ook zomaar 40% maar ook 60% kunnen zijn, als je niet kunt bevestigen dat er geen afwijking in de apparatuur zit.
            - RH/LV is relatief. 100% RH betekent niet dat je onder water bent. 100% LV idem. Maar als lucht 100% vervangen wordt door water, is het 100% water. Wacht effe.. Ja, het klopt! Maar wat met die RH/LV? Het betekent slechts dat er één type niet-gestandaardiseerd papier een bepaalde krulling krijgt, die tevens in een vacuum zonder vocht 180 graden (horizontaal/recht) blijft. Dat maakt de boel onnodig veel moeilijker.

Voel je een beetje hoe complex het in werkelijkheid is? Één metertje, met een mogelijke afwijking van 10-40%, op één plek in een hok, daar kun net zo betrouwbaar mee meten als een goed gewassen droge hand. Handen zijn trouwens hele goede vochtigheidsmeters. Weet je, het is leuk dat mensen het als hobby bijhouden. Maar iets anders als 'voor de lol meten' moet je er niet aan gaan toekennen als je niet daadwerkelijk de hele meting juist gaat uitvoeren. Mensen pinnen zichzelf en anderen nu wel vast op wat de eeneurovijftig RH/Temp weerstations van de action zeggen, ze handelen naar die waardes alsof ze feitelijk zijn en adviseren daar over. Dat stoot me een beetje tegen de borst, vooral omdat ik weet dat de meters, metingen, locaties en uitslagen en invloeden nogal ontzettend variabel zijn.
            Als je een keer met neemolie gespeeld hebt - nevel met oliedruppels - dan is de sensor hoe dan ook al naar de knoppen. Elke meting is dan onbetrouwbaar.

Ja, er zijn ideale waarden. Die zijn perfect uitgeschreven. Maar, dan is het van belang dat je er goed mee om kunt gaan. Dat houdt in dat er feitelijke metingen gedaan worden, met geijkte apparatuur en blablablabla veel extra's. Dat geldt niet voor beginners hier in het 'kweken voor beginners' subforum. Om die reden hamer ik erop: blijf er lekker van weg joh. Je planten doen het prima als je er niet op let, net als buiten. In de buitenlucht wisselt de LV soms met 160% in een dag (in de ochtend 90%, rond 15:00 op 10% en in de avond 90%, da's 2x80=160). De planten lijden er niks onder.

Als je dat meten en bijstellen tóch wilt doen, zoek dan de problemen - als die zich voordoen - alsnog op de volgende volgorde:
            1. Water
            2. Voeding / EC
            3. pH
            4. Beestjes
            5. Temperatuur
            6. Licht
            7. Ga terug naar het begin want een LV-probleem komt vrijwel nooit voor.
            8. Wat is het probleem dan?
            9. Je hebt teveel gevoed en/of de temperatuur is te hoog, dat vernietigt het blad.
            10. Nog steeds aan het zoeken? De rest is 100% zeker uitgesloten? Controleer opnieuw.
            11. LV.

De eerste met een probleem dat 100% toe te wijzen is aan lage LV, die moet ik nog tegenkomen. Iemand mag hem me ook kado doen van een ander forum..
            Ik kweek zelf tropische planten, waarbij het heel nauw zou moeten komen. Ik heb toch in 8 jaar nog geen enkele keer de LV hoeven bijstellen, omdat ik hem wel meet, maar er geen ruk mee doe. De planten doen het overigens prima.
            Ik maak me er hard voor om het leuk te houden voor kwekers, om lekker makkelijk te doen en vooral plezier te hebben. Dat mensen zo struikelen over LV, tsja, daar zie ik dan wel een overbodigheid in. Het werpt een drempel op, het laat mensen the dragon chasen. Wat ze afleidt van al het plezier en "de plant het werk laten doen". Vandaar dat ik er zo kippig op ben. Niks tegen jou Blazecake. Ook niet tegen Beo en de rest overigens. Dat is niets persoonlijks, of misschien wel, maar dan van mezelf als persoon en als zijnde übernazi als het om metingen van dingen gaat.

Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
            Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

Bezig...
            X