Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

220 liter tonnen vullen met welke aarde?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    220 liter tonnen vullen met welke aarde?

    Korting op 420shop
    Hallo allemaal,

    ik heb 2 grote tonnen van 220 liter per stuk en ben van plan deze in te graven. De grond hier is erg slecht in de tuin.
    Ik wil deze tonnen vullen met aarde maar ik weet nog niet zo goed welke. Moet ik de tonnen vol stampen met tuinaarde van een tuincentrum? En dan wat perliet en kalk erbij? Of bemeste tuinaarde met wat zand? Ik wil de tonnen niet te duur vullen. Wie kan mij helpen.
    Ik ben van plan om 2x Purple bud te zaaien van Sensiseeds.

    Alvast bedankt. Misschien dat ik een verslagje maak.

    HelemaalTop

    #2
    Je kan ze vullen met plagron light mix emmertje super mix er bij voor het bodem leven.
    De plagron kost hier bij het tuincentrum 50 liter voor 6.95.
    Hier heb ik vorig jaar op gekweekt samen met de minerale voeding van plagron.. super oogst gedraaid.
    Dit jaar weer de zelfde set up..

    Of je gaat zelf mengen maar daar neem ik persoonlijk niet de moeite voor.
    Er zijn genoeg topics hier op het forum waar leden de grond wel zelf mengen.
    Lees deze eens daar staan genoeg info in!

    Good luck

    Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

    Comment


      #3
      Ja zelf meng ik ook voor me autoflowers. Maar voor deze 220liter tonnen wilde ik het zo makkelijk mogelijk houden dus vandaar toch de vraag of het zo kan. Maar dankjewel. Ik ga niet langer zoeken en ik ga jouw aanbeveling gebruiken. Dankje.

      Comment


        #4
        En de planten in je tuin mogen 3meter hoog en 2 meter breed worden ?

        Maak er wel genoeg gaten in ?
        Je hebt waarschijnlijk wel 6 zakken per ton nodig.


        !(◎_◎)
        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

        Comment


          #5
          Oorspronkelijk geplaatst door QnQ View Post
          En de planten in je tuin mogen 3meter hoog en 2 meter breed worden ?

          Maak er wel genoeg gaten in ?
          Je hebt waarschijnlijk wel 6 zakken per ton nodig.


          !(◎_◎)
          Mijn tuin is zo''n 900m2 ze mogen wat mij betreft groter worden haha. Ja ik ga er gaten in maken zo groot als me vuist.
          Last edited by Helemaal Top; 15 May 2017, 16:46.

          Comment


            #6
            Het zullen inderdaad joekels worden op die tonnen.
            Ben eens benieuwd.

            Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

            Comment


              #7
              Oke, da's mooi.
              Je ziet zo vaak dat kwekers in april al beginnen en liters grond storten en als de plant 's dan boven de schutting uit komt krijgen ze het benauwd.
              Ik ben ook wel benieuwd wat het gaat worden, hopelijk plaats je af en toe een fotootje als dat kan ?

              Je hoeft die tonnen niet te gebruiken natuurlijk.
              Wat is precies het voordeel daarvan ?

              Je kunt ook de gemeente bellen en vragen of ze 2 kuub grond komen brengen. (of halen, da's vaak gratis, of bijna)
              Dan loop je een keer of 20 heen en weer met de kruiwagen en stort je dat zo in de kuilen die je gegraven hebt.
              Dan hou je een paar mooie regentonnen over.
              Als die vol regenwater zitten dan je gooit daar een halve fles voeding in, legt een stuk slang naar je planten etc etc etc...
              Ahja, sorry, ik dwaal af, zoveel mogelijkheden met een grote tuin heh

              Succes!
              ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

              Comment


                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door QnQ View Post
                Oke, da's mooi.
                Je ziet zo vaak dat kwekers in april al beginnen en liters grond storten en als de plant 's dan boven de schutting uit komt krijgen ze het benauwd.
                Ik ben ook wel benieuwd wat het gaat worden, hopelijk plaats je af en toe een fotootje als dat kan ?

                Je hoeft die tonnen niet te gebruiken natuurlijk.
                Wat is precies het voordeel daarvan ?

                Je kunt ook de gemeente bellen en vragen of ze 2 kuub grond komen brengen. (of halen, da's vaak gratis, of bijna)
                Dan loop je een keer of 20 heen en weer met de kruiwagen en stort je dat zo in de kuilen die je gegraven hebt.
                Dan hou je een paar mooie regentonnen over.
                Als die vol regenwater zitten dan je gooit daar een halve fles voeding in, legt een stuk slang naar je planten etc etc etc...
                Ahja, sorry, ik dwaal af, zoveel mogelijkheden met een grote tuin heh

                Succes!
                In de voortuin hebben we al eens laten storten door de gemeente en dat was me toch een troep. Zal wel aan de gemeente liggen. En de tonnen zijn van me werk. Heb er 100 op voorraad allemaal leeg. Zaten sauzen in.

                Ik vind het trouwens geweldig als mensen afdwalen in hun hobby haha. Doe ik zelf ook altijd .

                Vorige week trouwens me zaden besteld en heb ze nog niet binnen. Sensi is deze keer een beetje langzaam. Mijn transactie staat nog op "niet betaald". Ga zo even bellen.
                You do not have permission to view this gallery.
                This gallery has 1 photos.
                Last edited by Helemaal Top; 15 May 2017, 16:31.

                Comment


                  #9
                  Ik zou bij de gemeente een paar wagens compost halen, daar een mooie onderlaag van leggen in je tonnen. Pak hem beet 30% vol met compost. En daar bovenop cheap-o potgrond.
                  In zulke volumes maakt het niet veel meer uit welke grond je gebruikt; de plant komt wel aan zijn voeding.
                  Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                  Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                  Comment


                    #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door LR2 View Post
                    Ik zou bij de gemeente een paar wagens compost halen, daar een mooie onderlaag van leggen in je tonnen. Pak hem beet 30% vol met compost. En daar bovenop cheap-o potgrond.
                    In zulke volumes maakt het niet veel meer uit welke grond je gebruikt; de plant komt wel aan zijn voeding.
                    Verbranden de wortels dan niet zodra ze onderaan komen? :o

                    Comment


                    • LR2
                      LR2 commented
                      Editing a comment
                      Nope. Als je water geeft van bovenaf, wilt voeding het liefste uitspoelen richting de bodem.
                      Daarnaast is het zoals Beo aangeeft compost. Dat is 75% vergaan, maar nog niet de volle 100%. Datzelfde geldt voor potgrond en de meeste bodems. Zolang de bodem vochtig is, blijft het afbreken. Daarbij komt maar traag voeding vrij; soms zijn er 150 verschillende organismes nodig om stikstof uit een stukje stro vrij te krijgen. Dat duurt nogal lang. Mijn wiet van vorig jaar, is vaak pas twee jaar later afgebroken tot goede compost. Mijn planten van dit jaar, voorzien dus de compost van 2019 van voedingsstoffen.

                    #11
                    Compost gebruik je voor de grond luchtig te maken en voor het bodemleven. Compost is geen mest en bevat niet zoveel voeding op zichzelf. Dus nee. En je mengt dus het best die compost door uw gewone grond, zonder de potgrond. Hoe slecht kan je grond zijn? Compost en eventueel iets als vivimus, met een paar lepels supermix erdoor. En bespaar je de moeite van die tonnen in te graven.

                    Comment


                      #12
                      Ik zou er alleen Lightmix of Allmix in doen als ik die tonnen zou hebben. Zeker niet mengen met troep van de gemeente. Zou hebben je planten de beste start en de juiste PH.
                      http://akk.li/

                      Comment


                        #13
                        Ph waarde buiten heeft niks van betekenis. Grond heeft ook geen ph waarde, enkel vloeistoffen hebben ph waarde. Na twee dagen regen is het water dat in de potgrond zat al lang van ph veranderd. Lightmix buiten heeft ook weinig zin. Je werkt dan wsl met vloeibare meststoffen. Dan regent het drie dagen en hoef je geen water te geven voor een tijdje. Dan krijgen ze ook geen meststoffen binnen.
                        Je kan best je eigen grond opwaarderen en moeilijk is dat niet. Ik heb de indruk dat sommigen hier vanalles afbreken zonder het al geprobeerd te hebben. Terwijl zij die het wel aanraden het wel al geprobeerd gaan hebben. Als de gemeente groenafval composteert en je kan dat gratis krijgen dan is er niks beters.

                        Comment


                          #14
                          Hoe komt ge daar aan? Nja, om daar iets van te maken moet je al een halve meter afschrapen en laten vervangen. Uw huis gezet op een beach volley veld?

                          Maar dan nog is een mengeling van gratis compost en tuingrond beter dan dure zakken potgrond. Nu, er zijn bedrijven waar je de exacte samenstelling van lightmix kan kopen voor een fractie van de prijs. Zoals bij onderstaand bedrijf oa.

                          http://www.meeussen.be/producten.html

                          Comment


                            #15
                            Oorspronkelijk geplaatst door beowulf View Post
                            Hoe komt ge daar aan? Nja, om daar iets van te maken moet je al een halve meter afschrapen en laten vervangen. Uw huis gezet op een beach volley veld?

                            Maar dan nog is een mengeling van gratis compost en tuingrond beter dan dure zakken potgrond. Nu, er zijn bedrijven waar je de exacte samenstelling van lightmix kan kopen voor een fractie van de prijs. Zoals bij onderstaand bedrijf oa.

                            http://www.meeussen.be/producten.html
                            Wiki:

                            "Grote delen van de Veluwe bestaan uit stuwwallen, die zo'n 150.000 jaar geleden ontstaan zijn in de voorlaatste ijstijd, het Saalien. Voorafgaand aan de ijsbedekking hadden grote rivieren daar dikke lagen zand en grind met dunnere lagen klei afgezet."

                            Vandaar al dat zand

                            Comment

                            Bezig...
                            X