Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Bladproblemen Frisian duck

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Bladproblemen Frisian duck

    Korting op 420shop
    Hey

    op de oudere blaadjes van de Frisian duck staan er zo spikkeltjes, wat is dit, toch geen ziekte of zo? De jongere blaadjes zien er wel mooi groen uit, binnen 2 weken mag ik deze oogsten normaal gezien.

    ik heb de aarde gemeten en deze had een ph van 6,56
    Als ik nu voeding geef, dan is de PH van het water tussen de 5,8 en de 6.
    EC van het water met plagron alga bloom was 1.41 (laatste keer)


    groeten
    P.


    Attached Files

    #2
    Stikstofblokkade door een overmaat aan bloeivoeding. Dat kun je nu niet meer verhelpen.
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

    Comment


      #3
      dan is die plant wel zeer gevoelig, mijn ls delicious doet het zeer goed en ik heb de planten gelijk behandeld. En wat met de oogst, als ik nu gewoon water geef met de goede ph, kan ik dan nog oogsten?

      Comment


        #4
        Te vroeg beginnen met bloeivoeding brengt de hele bodembalans in problemen. De aftakeling die nu in gang gezet is, kun je moeilijk stoppen.
        Je kunt vast nog wel oogsten, maar gezien de staat waarin de planten verkeren wordt het een strijd naar de eindstreep.

        De ene plant reageert er heftiger op dan een ander, dat hangt niet alleen samen met het type plant, maar ook met de potgrootte, het type grond en veel andere factoren. Daarom adviseer ik het liefst om laat (4e week echte bloei) te beginnen met bloeivoeding, en dan niet teveel te geven. Je kunt het probleem enkel vertragen nu, door de dosis voeding erg te verlagen. Je kunt je zelfs afvragen of je 2 weken voor de oogst nog wel wilt voeden.
        Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
        Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

        Comment


          #5
          Oorspronkelijk geplaatst door LR2 View Post
          Te vroeg beginnen met bloeivoeding brengt de hele bodembalans in problemen. De aftakeling die nu in gang gezet is, kun je moeilijk stoppen.
          Je kunt vast nog wel oogsten, maar gezien de staat waarin de planten verkeren wordt het een strijd naar de eindstreep.

          De ene plant reageert er heftiger op dan een ander, dat hangt niet alleen samen met het type plant, maar ook met de potgrootte, het type grond en veel andere factoren. Daarom adviseer ik het liefst om laat (4e week echte bloei) te beginnen met bloeivoeding, en dan niet teveel te geven. Je kunt het probleem enkel vertragen nu, door de dosis voeding erg te verlagen. Je kunt je zelfs afvragen of je 2 weken voor de oogst nog wel wilt voeden.
          ok, bedankt voor de info! ik was begonnen met bloeivoeding als ze anderhalve week in bloei stonden ofzo.

          Comment


            #6
            En daar verschil ik weer van mening met dat blokkade verhaal. Elk geel blad in bloei is volgens LR2 een blokkade door bloeivoeding. Als de recente blaadjes nog groen zien dan zit je voor mij met een gewoon tekort en geen blokkade, waarbij de voeding die in de grond zit niet meer wordt opgenomen. Dat ga je over heel de plant zien. Bij een tekort is de voeding op en trekt ze de fanleaves leeg. Tijd zal het uitwijzen. Als ze klaar zijn over twee weken geef je gewoon nog twee weken water. Was het effectief een blokkade dan herstelt zich dat en gaan ze die overtollige stikstof die in de grond zou zitten nog opnemen. Dan krijg je op het eind nog verbrande bladpuntjes bij de nog groene bladeren en gaat je wiet scherpe hoestwiet zijn.
            In mijn theorie zal je plant volledig op zijn en hou je een vrij zuiver produkt over. Laat het vooral effe weten.

            Eerste jaren dat ik wiet kweekte had ik als bloeivoeding enkel pk13-14 van bio nova. Ik begon die mee te geven op de moment dat de planten op 12/12 gingen, een week na het verpotten in de batmix. In week 4 bloei zaten ze al op het maximum van 1ml per liter. Mijn planten eindigden in die periode nog groen. Had het kwaad gekund dan had ik in al die jaren wel is gele bladeren gehad. Nu geef ik veel minder voeding en veel later. Tadaaaa, geel bladeren op het einde.

            Comment


              #7
              Daar interpreteer je mij volledig verkeerd Beo. Dat we van mening verschillen is prima, maar je moet me geen woorden in de mond leggen of namens mij spreken.
              Elk geel blad in bloei is volgens LR2 een blokkade door bloeivoeding.
              Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
              Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

              Comment


                #8
                Ik onderbouw dat niet met theorie, ik kijk naar mijn planten. Jaar of 4 minimum gekweekt met enkel pk13-14 en meegegeven vanaf dag 1 12/12, zelfs al eerder omdat er op de fles staat dat je met wat extra p de bloei sneller op gang kon trekken. Dit zijn minimum 8 rondes geweest, een plant of 50. Geen enkele met geel blad.
                Omgekeerd kan ik nog wel ergens foto's terugvinden van mijn scrog van twee jaar terug waar er twee planten rond week 4 12/12 die typische gele bladeren hebben over heel de plant terwijl ze nog geen druppel bloeivoeding gekregen hebben. Sowieso zou dat wel jouw diagnose geweest zijn.

                Die verbrande punten kunnen er al weken zitten. Als ze binnen 2 weken klaar zijn dan zitten we minstens in week 7 bloei. Die verbrande punten heb je soms op 48 uur al. Zegt niks over de huidige toestand. Die grond kan gemakkelijk compleet leeg zijn. Een stikstof overschot in week 7 bloei is gewoon onlogisch. Komt er bij dat de npk waarde van alga bloom op 3-2-5 ligt, met amper fosfor in dus.

                Voor de rest, er bestaan stijlfiguren om een punt wat kracht bij te zetten. Die zijn niet letterlijk te nemen. Hyperbool is er zo eentje, bewust iets overdrijven. Als in gij ziet hier een geel blad en zonder te weten wat er van voeding gegeven is, in welk medium, de groote van de pot etc is het weeral een stikstofblokkade. Ja, weeral.

                Voor de rest, ik rook ni. Nooit gedaan. Ik merk goed het verschil tussen mijn compleet vergeelde planten en groene. Bladeren horen vergeeld te zijn in dit stadium.

                Comment


                  #9
                  Wat meer info, de potten zijn 28L, voor de bloei had ik nog normale voeding gegeven en dan anderhalve week later bloeivoeding. Gebruikte grond Citrusgrond, wss niet ideaal, maar ja, mijn planten doen het ook niet zo slecht, als ik vergelijk met kameraden van mij hun planten, doen ze het zelfs zeer goed.

                  Sinds ik vorige week een deftige PH/EC meter gekocht heb, heb ik de waarde van de grond gemeten (dus 1 lepeltje van de aarde met ph7 water roeren en half uurtje wachten, EC was 0,81 voor beide planten -0,59 van het gebruikte water, dan schiet er niks meer over). Ik dacht ook dat ik te veel voeding gegeven had, dus had ik al 1 week gewoon water gegeven, dus dat kan ook de reden zijn van de lage EC.

                  door geen correcte meter te hebben was mijn water daarvoor iets te zuur, regenwater met alga bloom gaf iets te zuur water weet ik nu (5,5). Dat heb ik intussen gecorrigeerd door half leidingwater en half regenwater te mengen alvorens voeding toe te voegen en dan is het 5,9 ofzo.

                  vandaar heb ik nu 2 keer voeding meegegeven en ik heb de indruk dat de oudere gele bladeren iets groener geworden zijn terug. Recente bladeren zien er wel goed uit van kleur. Nu ga ik enkel de PH correct zetten en geen voeding meer meegeven tot de oogst. Het kan dus ook zijn dat de voeding niet goed opgenomen werd door foute PH.

                  dus het ziet er naar uit dat beowulf wel eens gelijk zou kunnen hebben. Al weet ik niet zeker of die methode met dat lepeltje aarde in een glas water van PH7 ook correcte EC metingen doet. Ph van de grond was 6,5 op die manier gemeten.

                  Comment


                    #10
                    Ik vind het maar erg ongezonde planten hoor met of zonder meter
                    God was never on your side..

                    Comment


                      #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door belladonna View Post
                      Ik vind het maar erg ongezonde planten hoor met of zonder meter
                      Bedankt voor uw mening, maar daar ben ik niet veel mee natuurlijk.het is mijn eerste kweek en zou al veel zaken veranderen, maar wat er exact fout gelopen is, is moeilijk te bepalen gezien de tegenstrijdige reacties van ervaren kwekers. Dus wat is volgens jou de oorzaak van die stipjes? Frisian duck blijkt iets gevoeliger te zijn dan mijn lsdelicious.

                      Comment


                        #12
                        Ik zie wel vaker problemen met de Frisian Duck in buitenkweek, dus denk dat dit geen makkelijke plant is. Zou je misschien wat duidelijker foto's kunnen plaatsen of heb je een kweekverslag met meer foto's?
                        Stemma doet het forum, stout 2017

                        Stemma doet stout (2016)
                        Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

                        Comment


                          #13
                          Hey Stemma

                          hier is mijn vorige post, daar zie je foto's van als ze net in bloei stonden:
                          https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...en-lsdelicious

                          hier foto's van nu, de lsdelicious blaadjes zagen geler, maar ze zijn opnieuw groener geworden sinds ik ze op de juiste ph alga bloom gegeven heb.

                          mvg
                          Mathias

                          Attached Files

                          Comment


                            #14
                            Ik heb gereageerd in je kweekverslag. 3 weken geleden foto's van 3 weken bloei, maakt 6 weken bloei? Wanneer ben je de bloei gaan tellen, vanaf de eerste witte pistels of vanaf de eerste witte plukken?

                            En maak eens een detail foto van het blad waar je je zorgen over maakt.
                            Stemma doet het forum, stout 2017

                            Stemma doet stout (2016)
                            Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

                            Comment


                              #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Stemma View Post
                              Ik heb gereageerd in je kweekverslag. 3 weken geleden foto's van 3 weken bloei, maakt 6 weken bloei? Wanneer ben je de bloei gaan tellen, vanaf de eerste witte pistels of vanaf de eerste witte plukken?

                              En maak eens een detail foto van het blad waar je je zorgen over maakt.
                              Ze staan nu al binnen, het is niet gemakkelijk om deftige kwaliteit te posten hier, want je moet de foto's verkleinen.

                              ik had nog een andere foto van het bladprobleem:
                              Attached Files

                              Comment

                              Bezig...
                              X