Hey!
Zoals ik in mijn introductietopic al had vermeld, kan ik komende zomer buiten kweken. Mijn eerste kweek ooit.
Dit is eindelijk mogelijk, heb hier zeer lang op gewacht
Ik ben begin januari begonnen met de voorbereiding door volop te lezen over het kweken van wiet, onder andere op dit forum.
Door al dat lezen en de (nog steeds zeer beperkte) nieuwe kennis erover, lijkt het mij steeds mooier en fascinerender om zelf wietplantjes te kweken.
De reden waarom ik zelf graag wil kweken ligt natuurlijk voor de hand. Ik woon in België dus ondanks de redelijke kwaliteit van de wiet waaraan ik hier kan geraken is het echt niet alles voor een dagelijkse blower. Telkens slechts 1 soort beschikbaar, geen idee wat er allemaal mee is gebeurd en duur, veel te duur…
Dit is mijn eerste kweek en de keuze voor autoflowers was dus snel gemaakt.
Mijn ultieme doel is om een soort van jaarvoorraad aan te leggen waarmee ik in het allerbeste geval toe kom tot de oogst van het jaar daarop. Niet dat ik daarop reken, dat zou waarschijnlijk wat naïef zijn aangezien ik nog nooit gekweekt heb en er van alles kan misgaan. Wel plan ik een aanzienlijk aantal (20) planten in relatief kleine potten te kweken (omdat ze niet te hoog mogen worden).
Ik heb een voorlopige selectie van soorten (zaden) gemaakt die ik graag zou willen kweken, dit zijn er een aantal verschillende zodat ik toch wat variatie heb doorheen het jaar en naargelang het moment.
Bij het selecteren heb ik met zeer veel factoren rekening moeten houden (hoogte, ‘makkelijk te kweken’, meestal schimmelbestendig, geur (geen skunk, diesel, cheese)…).
Ondertussen heb ik al een redelijk ‘plan’ in gedachten over hoe ik mijn buitenkweek deze zomer zie.
Ik zal dit hier eerst neerschrijven, op het einde heb ik nog een paar kleine vraagjes.
Soorten (allemaal Autoflowers):
Setup:
Belangrijk is dat de plantjes daar niet boven groeien. In mijn voorbereiding heb ik hier rekening met gehouden door kleine af’s te selecteren (dat is wat ze althans beweren…), en door de grootte van de pot te beperken. Ik ben op zoek gegaan naar andere oplossingen, en heb er gevonden zoals SCROG, SOG, LST… maar ik lees dat dit niet wordt aangeraden voor beginners, lijkt me ook logisch, en op die LST na worden ze afgeraden voor autoflowers.
Zon:
Op de vroege ochtendzon en net voor zonsondergang na ligt het plaatsje volledig in de zon.
Bescherming:
Planning:
Rond midden mei zaadjes ontkiemen en meteen in de definitieve pot steken (in een gedeelte met stek- en zaaigrond).
Grond en voeding:
Ik woon in België en kan echt niet naar de growshop in Nederland dus moet het doen met wat ik hier kan vinden en evt iets online. Na alles wat ik heb gelezen bleek er eigenlijk nog maar 1 soort potgrond in aanmerking te komen voor mij beschikbaar.
Ik las een aantal positieve ervaringen en reacties.
Dit is de DCM Ecoterra potgrond Groenten & kruiden (“…is een samengestelde organische meststof; NPK 7-7,5-8 ingemengd aan 3,75 kg/m3, bevat extra zeewierkalk voor een optimale zuurtegraad en lavameel voor sporenelementen om gebreksverschijnselen te voorkomen.”), pH: 5-6,5 (nogal variabel…?).
Om te grond optimaler te proberen maken voor de wietplant heb ik op basis van de informatie op verschillende fora een eigen ‘grondsamenstelling’ gemaakt.
Dit zou het volgende zijn:
- 70% DCM Ecoterra groenten & kruiden
- 15% DCM Vivimus bodemverbeteraar groenten & fruit (pH +- 6)
- 15% Kokos (bricks uit de Action lijken goed)
- In het gedeelte waar de ontkiemende zaden komen en moeten groeien komt er zaai- en stekgrond.
Hier nog kleine hoeveelheid lavameel en zeewierkalk doorheen.
Momenteel denk ik dat ik voor de voeding het Vertafort gamma ga gebruiken.
Dit is gemakkelijk, en ik las een veilige manier “want je kan zo zeer moeilijk overbemesten”.
Dit zijn de Vertafort pellets die je in het begin door de aarde moet mengen (N 6%, P2O5 7%, K2O 12%, MgO 2%, S03 10%, biologisch materiaal 30%).
En dan bijkomstig de Vertafort groeibooster en de bloom booster tabletten voor in het drinkwater.
Deze zal ik slechts beperkt gebruiken om zeker niet te overvoeden.
Water:
Regen- en grondwater
Dit is hoe ik momenteel de buitenkweek ongeveer zie
Ik heb nog een aantal vraagjes:
Ik ben noob op vlak van wiet kweken dus als je iets dom of fout ziet staan in mijn planning, dan zou een verbetering een enorme hulp zijn en moest je nog bepaalde specifieke tips hebben of bv slechte ervaringen met bovenvermelde soortjes dan hoor ik het ook graag
Verder hoop ik op een mooie zomer en eventueel nog nuttige tips van jullie, ik lees alvast andere kweekverslagen enz verder.
Het is echt een heleboel… bedankt voor je tijd als je dit helemaal hebt doorgelezen
Groeten uit België!
Zoals ik in mijn introductietopic al had vermeld, kan ik komende zomer buiten kweken. Mijn eerste kweek ooit.
Dit is eindelijk mogelijk, heb hier zeer lang op gewacht
Ik ben begin januari begonnen met de voorbereiding door volop te lezen over het kweken van wiet, onder andere op dit forum.
Door al dat lezen en de (nog steeds zeer beperkte) nieuwe kennis erover, lijkt het mij steeds mooier en fascinerender om zelf wietplantjes te kweken.
De reden waarom ik zelf graag wil kweken ligt natuurlijk voor de hand. Ik woon in België dus ondanks de redelijke kwaliteit van de wiet waaraan ik hier kan geraken is het echt niet alles voor een dagelijkse blower. Telkens slechts 1 soort beschikbaar, geen idee wat er allemaal mee is gebeurd en duur, veel te duur…
Dit is mijn eerste kweek en de keuze voor autoflowers was dus snel gemaakt.
Mijn ultieme doel is om een soort van jaarvoorraad aan te leggen waarmee ik in het allerbeste geval toe kom tot de oogst van het jaar daarop. Niet dat ik daarop reken, dat zou waarschijnlijk wat naïef zijn aangezien ik nog nooit gekweekt heb en er van alles kan misgaan. Wel plan ik een aanzienlijk aantal (20) planten in relatief kleine potten te kweken (omdat ze niet te hoog mogen worden).
Ik heb een voorlopige selectie van soorten (zaden) gemaakt die ik graag zou willen kweken, dit zijn er een aantal verschillende zodat ik toch wat variatie heb doorheen het jaar en naargelang het moment.
Bij het selecteren heb ik met zeer veel factoren rekening moeten houden (hoogte, ‘makkelijk te kweken’, meestal schimmelbestendig, geur (geen skunk, diesel, cheese)…).
Ondertussen heb ik al een redelijk ‘plan’ in gedachten over hoe ik mijn buitenkweek deze zomer zie.
Ik zal dit hier eerst neerschrijven, op het einde heb ik nog een paar kleine vraagjes.
Soorten (allemaal Autoflowers):
- 3 Cropical Fruit – Cream of the Crop
- 3 Candy Kush – Auto Seeds
- 3 Auto Silver Haze – Greenlabel
- 6 White Dwarf – Huismerk wietzaadjes (gratis bij bestelling)
- 3 Auto Mako – Kiwi Seeds
- 1 Girl Scout Cookies – Auto Seeds
- 1 Pineapple Punch – Auto Seeds
- 1 Purple Kush – Huismerk wielzaadjes
- 1 Gorilla Glue Auto
- 1 Auto Cinderella Jack – Dutch Passion
Setup:
- Buiten, op een soort van plat dak.
- Ik ga momenteel uit van 23 zaden, er zullen er wss wel een paar uitvallen dus ik ga uit van 20 potten.
- Ik heb 6 m2 tot mijn beschikking maar zou er slechts 2-2,5 m2 van willen gebruiken om mijn 20 (kleine) plantjes te zetten.
- Ik dacht aan 6-8 liter (want planten mogen niet te hoog worden, vraag later)
Belangrijk is dat de plantjes daar niet boven groeien. In mijn voorbereiding heb ik hier rekening met gehouden door kleine af’s te selecteren (dat is wat ze althans beweren…), en door de grootte van de pot te beperken. Ik ben op zoek gegaan naar andere oplossingen, en heb er gevonden zoals SCROG, SOG, LST… maar ik lees dat dit niet wordt aangeraden voor beginners, lijkt me ook logisch, en op die LST na worden ze afgeraden voor autoflowers.
Zon:
Op de vroege ochtendzon en net voor zonsondergang na ligt het plaatsje volledig in de zon.
Bescherming:
- Om de plantjes te kunnen beschermen wanneer nodig zoals bij storm, hagel, zware regenval… was ik van plan om een plastiek transparant dekzeil aan te schaffen dat ik gemakkelijk over de plantjes kan spannen door het bovenaan de afsluiting aan beide zijden vast te hangen.
- Koperdraad rond potten tegen slakken.
- Verstuiven van beetje lavameel (las dat het plant resistenter maakt…).
- Een aantal gezelschapsplanten: Lavendel, Munt, Basilicum… ivm insecten.
Planning:
Rond midden mei zaadjes ontkiemen en meteen in de definitieve pot steken (in een gedeelte met stek- en zaaigrond).
Grond en voeding:
Ik woon in België en kan echt niet naar de growshop in Nederland dus moet het doen met wat ik hier kan vinden en evt iets online. Na alles wat ik heb gelezen bleek er eigenlijk nog maar 1 soort potgrond in aanmerking te komen voor mij beschikbaar.
Ik las een aantal positieve ervaringen en reacties.
Dit is de DCM Ecoterra potgrond Groenten & kruiden (“…is een samengestelde organische meststof; NPK 7-7,5-8 ingemengd aan 3,75 kg/m3, bevat extra zeewierkalk voor een optimale zuurtegraad en lavameel voor sporenelementen om gebreksverschijnselen te voorkomen.”), pH: 5-6,5 (nogal variabel…?).
Om te grond optimaler te proberen maken voor de wietplant heb ik op basis van de informatie op verschillende fora een eigen ‘grondsamenstelling’ gemaakt.
Dit zou het volgende zijn:
- 70% DCM Ecoterra groenten & kruiden
- 15% DCM Vivimus bodemverbeteraar groenten & fruit (pH +- 6)
- 15% Kokos (bricks uit de Action lijken goed)
- In het gedeelte waar de ontkiemende zaden komen en moeten groeien komt er zaai- en stekgrond.
Hier nog kleine hoeveelheid lavameel en zeewierkalk doorheen.
Momenteel denk ik dat ik voor de voeding het Vertafort gamma ga gebruiken.
Dit is gemakkelijk, en ik las een veilige manier “want je kan zo zeer moeilijk overbemesten”.
Dit zijn de Vertafort pellets die je in het begin door de aarde moet mengen (N 6%, P2O5 7%, K2O 12%, MgO 2%, S03 10%, biologisch materiaal 30%).
En dan bijkomstig de Vertafort groeibooster en de bloom booster tabletten voor in het drinkwater.
Deze zal ik slechts beperkt gebruiken om zeker niet te overvoeden.
Water:
Regen- en grondwater
Dit is hoe ik momenteel de buitenkweek ongeveer zie
Ik heb nog een aantal vraagjes:
- Hoe lijkt mijn aardemengsel + de Vertafort voeding? Het is was gissen… bv meer kokos?
- Ivm hoogte van de plant:
De pot+plant mogen samen écht niet hoger worden dan 105-110 cm, ik las dat autoflowers sowieso al kleiner blijven maar heb er toch nog extra rekening met gehouden bij het uitzoeken van de zaden. Verder weet ik nu ook dat de grootte van de pot een grote invloed heeft op de hoogte van de plant, maar een (te) kleine pot heeft ook nadelen...
Ik denk momenteel aan 6-8 liter potten...? Als iemand nog tips heeft om mijn planten toch laag te houden hoor ik het heel graag
- Wat ik me ook afvroeg is dat stel dat een plant toch te groot wordt, is er dan nog een noodoplossing om de groei op dat moment volledig te stoppen/af te remmen of is het dan te laat?
(misschien dom maar ik las dat teveel water de plantjes in het groeistadium afremmen, dus dacht; mss heel veel water geven dan?) - Er wordt meestal afgeraden om als beginner wietplanten te trainen, bv dmv LST, vinden jullie dit ook? Mijn doel is niet om zo meer opbrengst te krijgen maar gewoon om ze redelijk klein te houden. Ik ken inderdaad echt nog niets over de praktijk van wietkweken, maar is het dan echt zo moeilijk? Of zijn er alternatieven?
Ik ben noob op vlak van wiet kweken dus als je iets dom of fout ziet staan in mijn planning, dan zou een verbetering een enorme hulp zijn en moest je nog bepaalde specifieke tips hebben of bv slechte ervaringen met bovenvermelde soortjes dan hoor ik het ook graag
Verder hoop ik op een mooie zomer en eventueel nog nuttige tips van jullie, ik lees alvast andere kweekverslagen enz verder.
Het is echt een heleboel… bedankt voor je tijd als je dit helemaal hebt doorgelezen
Groeten uit België!

Comment