Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ontkiemen hollands hope tips

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Ontkiemen hollands hope tips

    Korting op 420shop
    Goededag mensen,,

    Voorheen altijd plantjes gekocht via een kennis.
    dit jaar wil ik voor het eerst zelf ontkiemen ik heb 10 x hollands hope besteld en wil ze snel gaan ontkiemen.

    Ben van plan om te eerst in het water te doen en daarna in een plastic pot waarna ze daarna de volle grond in gaan.

    hebben jullie nog goede tips of dingen waarmee ik moet uitkijken met ontkiemen. Als ik ga beginnen hou ik jullie op de hoogte van de ontwikkelingen.
    Heb er weer veel zin in dit jaar!!!

    #2
    Hey man! Ik heb een tijd geleden wat guides gemaakt. Hier een filmpje over het ontkiemen:

    Ik heb er ook zin in!!

    Comment


      #3
      Top bedankt

      Comment


      • Helemaal Top
        Helemaal Top commented
        Editing a comment
        Het is nog wel vroeg om te ontkiemen hoor! Als je binnen gaat voor kweken houdt rekening mee dat je lichtschema ongeveer gelijk loopt met dat van halverwege mei! Voor het raam of buiten gaat niet. Niet alleen de kou ook zitten we nog niet op 12 uur licht. Dus dan gaan ze direct bloeien.

      #4
      Oorspronkelijk geplaatst door Helemaal Top View Post
      Hey man! Ik heb een tijd geleden wat guides gemaakt. Hier een filmpje over het ontkiemen:

      Ik heb er ook zin in!!
      Ik vind je ontkieming veel te nat en de wortellengte vind ik te lang. Er wordt kostbare energie gestopt in die wortel, en zolang die de bodem niet raakt gebeurt er niks voor terug. De plant krijgt een flinke klap na het in de grond plaatsen, en heeft een aantal hersteldagen nodig. De fijne haarwortels beschadigen met het uit 't papier plukken.
      Zelf verkies ik 'in de grond stoppen en natsproeien' boven voorkiemen. De kans op schade is dan nihil.
      Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
      Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

      Comment


        #5
        Helemaal Top super bednkt. Wanneer zou jij beginnen met ontkiemen?

        Comment


          #6
          Ligt eraan hoe groot je ze wil hebben.
          In de volle grond in mei, dan krijg je planten van 4 meter als we een goeie zomer krijgen.
          Dan hoef je ook niet te rommelen met ontkiemen en potten tussendoor enzo...dat levert ook nauwelijks voorsprong op.
          Als je toch wil ontkiemen is 1 mei echt vroeg genoeg.

          Alhoewel dat wel 't leukste is van de hobby natuurlijk, gewoon vroeg beginnen zodat er vanalles fout kan gaan waardoor je altijd wat te doen hebt.
          Ik herken dat wel, heb momenteel een plantje in bloei staan op de vensterbank.
          Die bloeit omdat er te kort zonlicht is om in de groei te blijven.

          Als je op safe wil spelen, deze kun je wel nu buiten zaaien :
          • Artisjokken
          • Asperges
          • Bieten
          • Broccoli
          • Erwten
          • Knolselderij
          • Paprika
          • Pastinaak
          • Pepers
          • Postelein
          • Prei
          • Raapstelen
          • Radijs
          • Rucola
          • Selderij
          • Sla
          • Snijbiet
          • Spinazie
          • Spitskool
          • Spruitjes
          • Tomaten
          • Tuinbonen
          • Tuinkers
          • Uien
          • Wortels
          Wel beschermen tegen nachtvorst natuurlijk.

          .
          ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

          Comment


            #7
            Oorspronkelijk geplaatst door LR2 View Post

            Ik vind je ontkieming veel te nat en de wortellengte vind ik te lang. Er wordt kostbare energie gestopt in die wortel, en zolang die de bodem niet raakt gebeurt er niks voor terug. De plant krijgt een flinke klap na het in de grond plaatsen, en heeft een aantal hersteldagen nodig. De fijne haarwortels beschadigen met het uit 't papier plukken.
            Zelf verkies ik 'in de grond stoppen en natsproeien' boven voorkiemen. De kans op schade is dan nihil.
            Klopt je zal wel gelijk hebben. Maar ik vind het fijn om te zien of het zaadje echt ontkiemt voordat ik haar zaai. Dit is zo'n eeuwige strijd tussen kwekers . En bij 6mm beginnen net de fijne haar worteltjes bij mij. Dag later is funest... Had ik mogen vermelden!

            Comment


            • LR2
              LR2 commented
              Editing a comment

            • WietParkiet
              WietParkiet commented
              Editing a comment
              Beetje laat, maar ik lees net je bericht en BOOM, was al paar dagen aan het twijfelen hoe ik nu best ga ontkiemen. Direct de grond in dan maar! Kan je hopelijk bijna een jaar na post je dag weer tevreden afsluiten

            • Helemaal Top
              Helemaal Top commented
              Editing a comment
              WietParkiet Eindelijk lekker slapen

            #8
            Oorspronkelijk geplaatst door klaaskweekgraag View Post
            Helemaal Top super bednkt. Wanneer zou jij beginnen met ontkiemen?
            Wat QnQ zei ik doe het vaak pas halverwege mei. Kan ook eerder doen maar dan in potjes die je overal heen kan sleuren haha. 2015 hadden we eind mei nog redelijke vorst aan de grond d8 ik.

            Comment


              #9
              Oke als ik het eerder doe moet je ze dus de hele in de zon hebben in de vensterbank ?is het dan ook erg als ze alleen ochtend of middag zon krijgen ? Of moet je ze dan de heledag verplaatsen ? Dankje voor alle tips

              Comment


              • LR2
                LR2 commented
                Editing a comment
                In de vensterbank, met een lamp er bij ja. Anders strekken ze te hard.
                Houd ook rekening met beestjes; de luizen zijn al wakker, spint en trips ook, de roofdieren nog niet. De roofdieren komen ook niet vaak naar binnen..

                Er is 'vroeg beginnen' dan denk ik aan volledig buiten in midden/eind April. En er is 'te vroeg beginnen' dan denk ik aan deze maand. Dan ook nog met onvoldoende belichting, waarschijnlijk boven een verwarming, en waarschijnlijk ook veel te nat.. De kans dat je dan nieuw zaad zult moeten kopen is 80% bij de gemiddelde beginneling. Bespaar jezelf die 20-30 euro en wacht een maand.

              #10
              LR2 Mooi gezegd vol passie! Je bezit veel meer kennis dan ik. Ik zal me eens moeten verdiepen.

              Comment


                #11
                Kleine lollige update!

                was natuurlijk al weer mooie Spots aan het zoeken diep in het gevaarlijke dieren bos haha

                prachtig plekje gevonden via Maps.
                kom ik aan op locatie was het al bezet!

                Uiteindelijk toch nog mooie plekken gevonden.
                even kijken hoe de ontwikkeling daar gaat plaats vinden met de natuurlijk. Inverband met licht!

                jullie al aan het koekeloeren of allemaal in de tuin?
                Attached Files

                Comment


                  #12
                  klaaskweekgraag Ik woon op de Veluwe. En ik vind het belangrijk dat we meer doen voor de natuur. Dus ja zeker ik ga er wat verstoppen haha. Al doe ik het niet voor het product. Is gewoon leuk en spannend.

                  Comment


                    #13
                    Ik ga dit jaar ook Hollands hope kweken,
                    Ik ga ze eerst 4 weken voor groeien onder een lamp en dan midden/eind mei buiten zetten in een 120L smartpot.
                    Voedingslijn en aarde gebruik ik van het merk PLAGRON.
                    Ik ontkiem de zaadje eerst in een glas water en daarna tussen watjes in het donker in kamertemperatuur.
                    Nu hopen dat het een warme zomer wordt!

                    Veel geluk.

                    Comment


                      #14
                      Update: alles is ontkiemt heb ze niet in het water gedaan maar gelijk tussen watten en goed vochtig gehouden. 2 dagen later toch erg benieuwd en even gekeken en er zitten wortels aan van ongeveer 1 cm. Heb ze vandaag in een kasje gezet in de zon alles nog even vochtig gemaakt en klaar=klaas. Hopelijk komen ze allemaal boven en worden ze groot!!

                      Ik ben blij

                      Comment


                      • Gozah
                        Gozah commented
                        Editing a comment
                        Je bent wel heel vroeg voor een buitenwietje
                    Bezig...
                    X