Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Weekje verlof en onweer met hagelbuien

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Weekje verlof en onweer met hagelbuien

    Korting op 420shop
    Beste kwekers,

    Ik vertrek morgen voor 8 dagen met verlof. Ik heb buiten een AF van 4,5 weken staan die stilaan z'n bloeifase start ("den Eddy"). Het weerbericht voor de komende week ziet er alsvolgt uit:
    "zomers warm weer met maxima tussen 25 en 30 graden. Er zijn zonnige perioden maar ook stapelwolken met soms onweer. Er is opnieuw kans op hevige onweersbuien met plaatselijk veel neerslag, hagel of rukwinden.".

    Die zomerse temperaturen zijn natuurlijk prima, maar de "hevige onweersbuien met plaatselijk veel neerslag, hagel of rukwinden" zijn, vermoed ik, niet de ideale omstandigheden voor een graag geziene plant. Wie het Belgische nieuws volgt heeft vermoedelijk een idee van de impact van dergelijk weer op dit moment.

    Ik zal er dus tijdens m'n verlof niet zijn om:
    a. Eddy te bewateren
    b. Eddy binnen te halen als de natuur haar toorn op hem (eigenlijk "haar") loslaat.

    Ik heb het voorlopig opgelost door Eddy onder een afdak te plaatsen dat een deel van het natuurgeweld zal tegenhouden, maar 100% bescherming zal dit niet bieden vermoed ik.

    De rakker heeft verder weinig water nodig vind ik. Ik heb nu net voor m'n verlof extra (regen)water met een kleine hoeveelheid groeivoeding gegeven (1/4 dan aangeraden), ik hoop dat dit met de corrateral regen voldoende zal zijn om die warme doch vochtige week te overleven. Ik zal ook in de loop van de week een vertrouwenspersoon langsturen om te kijken of ie nog vochtig genoeg staat.

    Zien jullie verder nog opties? Ik kan hem weer achter een Velux zetten, maar nu hij de buitenwereld kent zou ik dat zonde vinden, om maar te zwijgen over ongedierte dat ik potentieel binnenhaal. Of moet ik Eddy vaarwel zeggen?

    Thanks!
    M

    #2
    Eddy.
    Attached Files

    Comment


      #3
      Mijn ervaring is dat de planten behoorlijk goed tegen flinke regen en hagelbuien kunnen (er kan hier en daar een blad beschadigen, maar bij mij viel dat tot nu toe reuze mee). Wat wel vervelend kan zijn, zijn de rukwinden. Nu ziet jouw Eddy er mooi compact uit, dus erg veel zorgen maak ik me daar niet om. Je zou er voor de zekerheid een drietal bamboestokken omheen kunnen plaatsen zodat ze niet al te veel heel en weer kan zwaaien.
      Ik denk dat de hitte en uitdroging de grootste uitdaging gaat worden. Zet haar op een plek waar ze niet pal in de zon staat tussen 12 en 4 uur. Als je vertrouwenspersoon om de 2-3 dagen water kan geven, dan is een plek onder een afdakje prima.
      Vaarwel zeggen zou ik pas achteraf doen...

      Comment


        #4
        Als er bamboestokken staan, dan zwaaien ze daar tegenaan.

        Er zitten gaten onderin de pot? Welnu, grootmoeders trucje:
        Ram een oude theedoek door die gaten. Neem twee stevige plankjes of balkjes. Vul een emmer of teiltje met water, leg daar de plankjes over heen. Zet je pot daar op.
        Hang de theedoek in het water. Een klein drupje dreft moet alles in gang zetten.
        Doordat de grond droger is, zal de theedoek door adhesiekrachten water omhoog gaan duwen (wortels werken voor een deel precies hetzelfde: blad verdampt, en zuigt water aan). Daar is een specifieke naam voor, voor dat fenomeen, maar daar kom ik niet op.
        Hoe dan ook, door die emmer water kan je plant vrijwel niet uitdrogen totdat de theedoek droogvalt.

        De boel tegen een muur zetten, met eventueel bevestiging zodat de boel niet om waait, en je bent klaar voor je reis.

        Ik heb met oude schoenveters hetzelfde trucje gedaan vorig jaar; na 14 dagen stonden de planten nog fier overeind.
        Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
        Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

        Comment


          #5
          Bedankt voor de tips! Het is een terracotta pot, die zou normaal wel redelijk stabiel moeten staan.

          Comment


            #6
            Ja natuurlijk, maar als die op plankjes staat, die op een emmer liggen, dan kan het wat minder stabiel zijn natuurlijk
            Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
            Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

            Comment


              #7
              Gezien er maar 1 gat in m'n pot zat (in het midden) en ik de bodem met hydrokorrels had bedekt leek me de truuk met de veters/doek niet haalbaar (beginnersfouten, beginnersfouten). Het goede nieuws is dat hij de week overleefd heeft, het mindere nieuws dat hij toch wel wat heeft afgezien (gele bladeren onderaan).

              Soit, hij leeft nog en ik hou je idee in het achterhoofd voor de volgende keer. M'n volgende zaadjes staan alvast in potten zonder korrels en met meer dan genoeg zaadjes.

              Comment

              Bezig...
              X