Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Zaailingen verschillen enorm, help!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Zaailingen verschillen enorm, help!

    Korting op 420shop
    Beste forumleden,

    Ik zal me eerst even kort voorstellen.
    Mijn naam is Roy, kom uit de buurt van Enschede en heb tot nu toe alleen ervaring met autoflowers buiten. Dit is niets vergeleken met het binnen kweken en ik loop al meteen tegen een probleem aan die ik absoluut niet kan verklaren.
    Hopelijk is hier iemand die dit wel kan.

    Ik heb op dit moment de volgende set up:
    Secret jardin voorgroeitent met een 125 watt CFL lamp, deze hangt 15 cm boven de zaailingen.
    Alle zaailingen zijn geplant in Plagron stek- zaaigrond. De lamp is 18 uur aan en 6 uur uit en tijdens de 18 uur ligt de temperatuur rond de 26-27 graden en als de lamp uit is rond de 20.5-21 graden. Luchtvochtigheid schommelt tussen de 55% en 67%.

    Nu komt het rare (zie foto) ik heb alle feminised zaden ontkiemt in een vochtige keukenrol en pas geplant toen ze allemaal een worteltje hadden.
    Hoe kan het zo zijn dat er zon enorm verschil in grootte zit? Komen die andere nog wel bij of zijn ze nagenoeg afgeschreven? Ze hebben allemaal onder dezelfde lamp gestaan en hetzelfde water gekregen. Nog geen voeding gehad.

    Ik begrijp dat altijd iemand de grootste en de kleinste moet zijn, maar dit verschil is wel heel groot. Ze waren allemaal wel op dezelfde dag boven de grond gekomen en nu lijkt het alsof de kleinste stilstaan en er niks meer gebeurd.

    Alvast bedankt voor de hulp.

    Groeten,
    Roy
    Attached Files
    Last edited by Roytje053; 6 September 2018, 08:35.

    #2
    Hoi Roy

    Vreemd maar een antwoord ga je denk ik niet krijgen of zoals je al zei er moet er 1 de grootste zijn en 1 de kleinste
    Verder zien ze er goed uit hoor
    God was never on your side..

    Comment


      #3
      nog beetje afwachten en bij overpotten diegene met strek tot aan de lobblaadjes planten dan komt alles nog in orde

      Comment


        #4
        Het is een zaailingen-dingetje.
        Als er voor een wortelpuntje een zandkorrel zit, dan moet die uitwijken en daar omheen groeien. Als een ander worteltje dat niet heeft, dan groeit die gewoon door. Een plantje heeft net een paar druppels water meer of minder, waardoor die ook zijn tempo aanpast.
        Tel zulke verschillen bij elkaar op, en je ziet een groot verschil in de eerste weken, een verschil dat steeds kleiner wordt.

        Er speelt te veel mee om identieke zaailingen te krijgen. Ik weer zelfs uit ervaring in plantenlabs dat je 300 stekken kunt maken, en geen enkele keer een stekje vind die 100% op een ander lijkt. Dat is onder 100% gecontroleerde omstandigheden.
        Je kunt je daar druk over maken, maar dat gaat niets helpen.
        Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
        Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

        Comment


          #5
          Ik zie eigenlijk niks om je druk over te maken.
          ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

          Comment


            #6
            Allen, dank voor jullie reacties. Na deze reacties maak ik mij niet zo druk meer over de verschillen en hoop ik dat het steeds iets minder wordt.

            Ik heb zojuist even gekeken en zie dat ze nu iets lichter groen gaan worden, kan dit al een tekort aan voeding zijn aangezien er in de stekgrond niks zit? Moet ik ietsje Plagron alga grow geven of power roots of misschien wel over zetten in Plagron lightmix. Ik heb ze nu nog staan in plastic bekertjes.

            Allen nogmaals dank!

            Comment


              #7
              QnQ

              Zou jij eens naar onderstaande foto willen kijken en wellicht jouw bevindingen met me delen?

              Ik heb ze nog steeds in de beker staan onder de 125W CFL lamp en het blad word steeds lichter groen en gaat nu zelfs een beetje over in geel.

              Ik hoop dat je een mogelijke reden ervoor hebt?
              Ze hebben alleen nog maar water gehad en geen voeding.

              Alvast bedankt!
              Attached Files

              Comment


                #8
                Als zaailingen geel worden is dat meestal omdat ze wat teveel water krijgen.
                Ik zie niet zoveel verschil in kleur met de andere, maar als jij de indruk hebt dat ze honger heeft, dan doe je een keer 2 druppels groeivoeding bij het dopje water wat die ene krijgt.

                Als je eens een fotootje maakt, net voordat de lamp aan gaat (of alsie net uit is) zie je de echte kleur een stuk beter.
                (niet te vaak doen natuurlijk ivm stress)
                Met de lamp aan lijken ze altijd wat geler dan ze echt zijn.
                ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                Comment


                  #9
                  QnQ
                  Dank voor je reactie! Ga ik zeker ff doen.
                  Kan het niet met de temperatuur te maken hebben? Ik zie net zelf dat het ook 30.5 graad is geweest overdag tussen 12.00 - 16.00.

                  Ik heb wel aanvoer van frisse buitenlucht door een inline fan. Moet ik de temperatuur laten zakken of kan dit wel gewoon?

                  Comment


                  • QnQ
                    QnQ commented
                    Editing a comment
                    Met 30.5 zit je wel aan de max dus als je dat iets kunt laten zakken ..

                  #10
                  QnQ
                  De afzuiger draait volop, maar mijn nieuwe hokkie is blijkbaar zo goed geisoleerd dat ik het met geen mogelijkheid omlaag krijg...

                  Ik ga morgenavond de 600w HPS vervangen door een 400w HPS en daarmee zal ik waarschijnlijk wel een 3 graden lager kunnen.
                  Het liefst in de bloei weer de 600w HPS erin, maar dat ligt aan de buitentemperatuur.

                  Kan ik ze nu nog zon 36 uur laten staan in de 30.5 totdat ik de 400w HPS heb opgehaald of zeg je dit kan nare gevolgen hebben.

                  Comment


                    #11
                    Ik lees verder helemaal geen info over de kweekruimte of de lamp of de (e)vsa dus da's moeilijk dan he...
                    De ruimte kan te klein zijn, de afzuiger te weinig capaciteit, en de inlaat kan te klein zijn.
                    Je kan bijv. 500m3 afzuiger hebben, maar met een 100m3 inlaatfan gaat die geen 500m3 afzuigen natuurlijk.
                    Dan moet je wat raampjes in de tent open zetten, daar zijn ze voor.

                    Je kan niet zomaar een 400W lamp in een 600W VSA doen.
                    Dan moet je er ook een 400W vsa bij gaan kopen.

                    Ik denk dat je inlaat tekort komt.
                    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                    Comment


                      #12

                      Comment


                        #13
                        QnQ DannyDeVito
                        Allebei dank voor jullie antwoorden!

                        Inderdaad, er ontbreekt de nodige informatie en die ga ik jullie nu verstrekken.

                        De kweekruimte is een zelf gebouwd hok in de garage met 12cm isolatie glaswol. Er hangt 1 lamp, een 600w HPS lamp en die is niet dimbaar.
                        Het hok is 1.80m x 1.80m en 2.00m hoog.
                        De afzuiger is een softbox 750m3 met een 800m3 koolstoffilter. Deze allebei nieuw gekocht als complete set. De gaten en slangen zijn allemaal 160mm.

                        Ik zit nu behoorlijk in de stress, want heb vanmiddag een losse travo besteld die ik kan dimmen tot 250w zoals Danny zei, maar het probleem is dat ik deze pas donderdag krijg.
                        Alles wat open kan op dit moment staat ook open en er staan 2 ventilatoren die onder de lamp doorblazen. De softbox blaast op volle toeren en het zakt maar niet... Wat nu te doen? De lamp staat op 18/6 en als ik check dan is het bijna continue 30 en soms gaat het zelfs richting de 31.8 (overdag), moet ik alles uitzetten of maar gewoon doorgaan en hopen dat het goed gaat tot donderdag? Ik zie nu al dat de afgelopen 3 dagen er vrijwel niks is gebeurd qua ontwikkeling van de plant.

                        Alvast dank!

                        Comment


                          #14
                          Heb je de thermometer wel in de schaduw liggen?
                          ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                          Comment


                            #15

                            Comment

                            Bezig...
                            X