Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Omgaan met gifstoffen

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Overige: Omgaan met gifstoffen

    Korting op 420shop
    Veel blowers lijken het niet te willen begrijpen: gifstoffen zijn giftig.

    We roken, we blowen, we vapen, wat betekent dat we worden blootgesteld aan giftige chemische stoffen. "Ja maar vapen is toch beter?" Beter? Misschien wel. Relatief gezien komen er minder schadelijke stoffen vrij maar dat betekent niet dat ze totaal niet vrijkomen. Dat risico kennen we, daar zijn we doof voor geworden inmiddels of dat nemen we voor lief.

    Wat me wel zorgen baart is het achteloos en ondoordacht gebruiken van pesticiden, fungiciden en antibiotica in de plantenwereld. Niet alleen hier op het forum hoor, maar overal. Hier op het forum is het een tikkeltje erger; we spuiten op een consumeerbaar gewas, dat we niet altijd eten, maar vaak inhaleren. Rechtstreeks de bloedbaan in. Waar voedsel nog een flinke zoutzuur en carbonaat behandeling krijgt, krijgt rookwaar dat niet.

    De discussie is niet over wat we binnen krijgen, maar hoe we zo min mogelijk troep binnenkrijgen. "Ik rook toch al, een beetje extra kan geen kwaad." Als je die filosofie hanteert, drink alsjeblieft een paar liter benzine en maak er een eind aan. Dat extra beetje kan toch geen kwaad. Flikker op met je puberale gedoe.

    Ik zal een situatie schetsen, waarbij een stof misschien moet worden toegepast. Van begin tot eind.

    Dag 1/ uur 1: Ontdekking probleem.
    Schade van beestjes gevonden.
    Actie: determinatie. Probeer uit te vinden wat het probleem is, waar het door veroorzaakt wordt. Schrijf dat op. Vraag desnoods het forum om hulp.
    Uitzoeken: wat is de bron van het probleem en wat is het probleem?

    Dag 2 / uur 1: Bevestiging probleem.
    Schade van beestjes gevonden, beestjes zijn herkend. In dit voorbeeldgeval is het voor 't gemak spint.
    Actie: Is behandelen nodig? Is behandelen verstandig? Als een plant bloeit, dan is het onverstandig om te behandelen.
    Uitzoeken: Kan het met een stofzuiger, een plakpapiertje of een andere methode (bijvoorbeeld de plant onder de douche afspoelen).

    Dag 3 / uur 2: Probleem lijkt niet te verhelpen in dit geval.
    Gevonden methoden zijn niet voldoende om de plant te redden, de bloei is nog niet begonnen dus behandelen zou mogelijk zijn.
    Actie: de zwakste behandeling onderzoeken.
    Uitzoeken: wat is de zwakste behandeling, waarvan wordt dan gebruik gemaakt? Wat zijn de niet-actieve stoffen en wat zijn de actieve stoffen in het middel?

    Dag 4 / uur 2: Middel gevonden. Een spuitmiddel van een chemieproducent.
    Uitzoeken: is het geschikt voor consumptiegewassen?
    Zo nee: niet kopen en niet gebruiken.
    Zo ja: zie beneden.
    Actie: Lees de verpakking. Lees de verpakking nog een keer. Lees de verpakking. Lees de verpakking. Blijkbaar moet ik het echt zeggen: Lees de verpakking.
    Actie: Lees de bijsluiter. Lees de bijsluiter. Lees de bijsluiter. Lees de bijsluiter. Lees de bijsluiter. Lees de bijsluiter. Blijkbaar is dat niet genoeg, de verpakking zei immers al dat je de bijsluiter moet lezen. Dus lees de bijsluiter.
    Uitzoeken: Wat houdt de fabrikant achter? Ga naar hun website of zoek via google de Material Data and Safety Sheet (afgekort MSDS) deze MOET ten alle tijden makkelijk vindbaar zijn en ondubbelzinnige informatie bevatten. Als dit document niet te vinden is, of niet te krijgen, dan koop je het middel NIET. Daar mee uit. Punt. Klaar. Geen Ja, maar als/dan?! Gewoon niet doen. De fabrikant overtreedt dan internationale regels en zodra jij het middel koopt ben je medeschuldig.
    We zijn niet in de VS waar je als 'domme consument' een schadevergoeding kunt verwachten als je zelf de wet overtreed.

    Wanneer is een product veilig?
    Nooit. Daar kan ik heel eerlijk over zijn, gifstoffen zijn bedoeld om te doden. Het is altijd onveilig. Wij kiezen voor de meest veilige optie. Het minst slechte van alle slechten.
    Aandachtspunten:
    • Lees verdomme die bijsluiter nou eens. En de MSDS. En de wikipedia (in het Engels is uitgebreider, gebruik google translate)
    • Schadelijk voor waterleven? Waarom is dat belangrijk? Waterleven ademt water, ze filteren daaruit zuurstof enzo. Ongeveer precies hetzelfde als wij met lucht doen, via onze longen. We nemen cannabis tot ons, via diezelfde longen. Alle gifstoffen op de wiet, komen bij ons binnen via de longen. Dus, als vissen kapot gaan bij het 'inademen' van het gif, dan zal dat bij ons ook zo kunnen zijn.
    • Carcinogeen? Wat betekent dat? Hoewel je zou denken dat je misschien verandert in een personage uit Cars, is het de mate van kankerverwekkendheid. Deze mate wordt getoetst op huid, ogen en slechts zelden op luchtwegen. Als er een vermoeden bestaat op carcinogeniteit, dan krijgt het een cijfer. Wil je kanker? Of wil je zeker kanker? Dat is een beetje de afweging die je moet maken als er een cijfer toegekend staat. In feite bedoel ik te zeggen: niet gebruiken zodra er maar enige carcinogenteit vermoed wordt.
    • Irriterend / Schadelijk.. En dan wil je het op je wiet gaan spuiten? Ben je goed bij je hoofd?
    • Alle andere gevaren- of waarschuwingszinnen zijn van belang. De MSDS en wikipedia hebben soms tegenstrijdige informatie, maar het is goed om altijd van de meest waarschuwende uit te gaan. Als een producent zegt dat zijn product niet schadelijk is, en wikipedia zegt dat je sperma er door terug gaat zwemmen (of stopt met zwemmen in veel gevallen) dan is het veiliger om wikipedia te vertrouwen, dan om straks steriel bij de dokter op het bankje te zitten. Toch?
    • Denk na. Fabrikanten willen soms dat jij dingen niet ziet, niet opmerkt en dat je het middel met succes gebruikt. Want dan koop je het vaker. Soms zoeken ze daarbij de grenzen op van het toelaatbare, soms overtreden ze letterlijk de wet en hebben ze daar schijt aan. Ga altijd van dat laatste uit. Probeer echt, maar dan verdomme ook ECHT, alle informatie zeker te weten. Probeer alles boven tafel te krijgen en bel desnoods hun informatienummer.
    • HOUD JE TEN ALLE TIJDE AAN DE BIJSLUITER tenzij je van plan bent minder te gebruiken dan de aanbevolen dosering.
    • Bescherm jezelf en je omgeving, een handigheid hierbij is om een transparante plastic bak te gebruiken met sluitbaar deksel. Markeer deze bak als duidelijk gifstofhoudend, een grote schedel erop kan geen kwaad. Zet je planten daar in en behandel ze in de bak. Laat de boel een uur rusten en daarna kun je de planten verplaatsen. De bak kan afgesloten bewaard worden (buiten) of bij het chemisch afval.
    • Handschoenen en veiligheidsbrillen zijn absoluut geen overbodige luxe. Handschoenen hebben een doorslagtijd; de tijd die het duurt voordat een stof door de handschoen vreet en op je huid belandt. Die van nitril is vrijwel altijd langer dan de tijd van rubber of latex.
    • De bijsluiter zegt precies welke andere veiligheidsmaatregelen er nodig zijn, die heb je gelezen toch? Pas die dingen ook toe. Ze staan er echt niet voor niks.

    De plant bloeit nog niet. En neem-olie wordt aangeraden. Neemolie heeft een boel informatie beschikbaar op het web. De actieve stof is Azadirachtine (zonder de E in het engels).
    Google: azadirachtine MSDS
    Gevonden: https://datasheets.scbt.com/sc-257105.pdf
    Gevonden: ! Very toxic to aquatic organism
    Ook gevonden: Azadiractin breaks down rapidly (50-100 hours) in water or light and is unlikely to accumulate or cause adverse long-term effects. Potential for mobility in soil is very low for the formulated product.
    Gevonden: alle veiligheidsmaatregelen die nodig zijn: bril, handschoenen, masker, overjas.

    Dat betekent dat het ontzettend giftig is. En dat er veiligheidsmaatregelen nodig zijn. Deze MSDS (van de link hierboven) is toevallig heel goed samengesteld, en heel erg volledig. Zo zou het moeten zijn. Veel vaker zien we dat men zo veel informatie bij elkaar flikkert, dat je door de bomen het bos niet ziet. Vooral wanneer de stof een mengsel is van allerlei chemicalien.
    Neemolie, gebruiken dus? Nee. Absoluut niet! Gebaseerd op de informatie die ik vond. Nu komt het logisch nadenken, een van de moeilijkste componenten voor elke blower: de MSDS is geschreven voor 98% zuiver azadirachtine. In Neem-olie zit geen 98% zuivere stof. Dat zit dichter bij 0.2-0.4%.
    Daarnaast heb ik de afbraaktijd gevonden: 50-100 uur in licht. Dat staat gelijk aan (100/12 uur belichten)= 8.3 dagen.

    Toepassen van logisch denken: 98% is schadelijk, het breekt in 9 dagen af. 0.2-0.4% is relatief gezien minder schadelijk (nog steeds schadelijk) en de planten staan niet in bloei. De afbraaktijd is gehaald, nog 3 weken voordat de bloei begint, dus zelfs als het spul er 2x langer over zou doen om af te breken.. Kan ik er vanuit gaan dat het afgebroken is voordat de bloei begint.

    Overwegen: Heb ik de juiste diagnose? Heb ik geen gifloze opties? Heb ik alles gelezen en begrepen? Heb ik het risico zo klein mogelijk gemaakt? Heb ik het materiaal in huis, en heb ik ook de tijd om het veilig te doen?

    Actie
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

    #2
    Als er mensen zijn met spuitlicenties of aanvullende tips/informatie over het omgaan met gifstoffen (niet de stoffen zelf, daar zijn andere topics voor) dan zijn die toevoegingen van harte welkom.
    Ik zal vast niet volledig geweest zijn.
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

    Comment


      #3
      @LR2

      Jij moet een boek manual schrijven man, Kweken voor dummies: Voor mongolen, mensen en pubers.

      Comment


      #4
      Ik ben as we speak bezig met een boekie toevallig. Maar elke keer als ik weer begin met typen, besef ik dat er weer een hoofdstuk bij moet komen om het een en ander duidelijk te maken..
      Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
      Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

      Comment


      • Rreppellsteeltjam
        Rreppellsteeltjam commented
        Editing a comment
        AH, het wordt een encyclopedie met 50 kleuren groen en geel..

      • Nwdwn
        Nwdwn commented
        Editing a comment
        Of je word kweek-politie, dat is invallen bij kwekers omdat ze t nie kunne!

      #5
      Dit zou een sticky moeten worden.
      Kan misschien ooit een leven besparen.

      Petje af Dhr LR2.

      Comment


        #6

        Comment


          #7
          Konijnenvlees is gezond & ik kan hard meppen.

          Comment


            #8
            Specifieke gifstoffen zou ik hier liever niet bespreken. Dit topic is ter informatie over de omgang er mee.

            Een MSDS moet overigens aan internationale standaarden voldoen. Daar is niets strenger aan dan in de EU. Ik weet dat de regelgeving over stoftoelatingen veel soepeler zijn in de VS. Zij gebruiken middelen die hier al jaren verboden zijn. Maar(!) de veiligheidsmaatregelen zijn daar nog iets strenger dan hier. Zij geven liever 10K extra uit om een ongeval te voorkomen, dan dat ze 1 dollar spenderen aan het vinden van een andere oplossing. Ook daar geldt overigens de vrijstelling van verantwoordelijkheid bij verkeerd gebruik. Verkeerd gebruik is bij wet verboden, en de schade die je daarbij oploopt betaal je zelf. In landbouwgebieden zijn weleens mensen gearresteerd en de cel in gegaan voor 'tegen de wind in spuiten', omdat op de bijsluiter staat dat je zelf uit de wind moet blijven.
            Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
            Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

            Comment


              #9
              Goed topic, veiligheid voor alles.

              Door een toelatingsnummer te controleren kun je trouwens wat makkelijker zien wat de werkzame stof van een middel is. Veel merken gebruiken eigen namen voor middelen, maar maken gebruik van dezelfde werkzame stof. De concentraties kunnen onderling wel verschillen.
              Natuurlijk moet je alsnog de hele bijsluiter lezen, maar zo kun je al een beetje een idee hebben van waar je mee te maken hebt.

              Een goed voorbeeld hier van is Glyfosaat, iedereen kent Round up, maar dat is slechts een merknaam. Glyfosaat is de werkzame stof, en daar zijn middelen aan toegevoegd om het gif beter zijn werk te laten doen.
              Er zijn heel veel middelen op basis van Glyfosaat, alleen dan van andere producenten en de concentraties lopen onderling uiteen.

              Wees ook voorzichtig bij het uitrekken van je PBMS, het zou zonde zijn als je dan in een onbewaakt moment alsnog in aanraking komt met bestrijdingsmiddelen.
              Was naderhand altijd je handen, en als je gebruik hebt gemaakt van een nevelspuit spoel deze goed door met schoon leidingwater, laat er niet nog wat inzitten voor de volgende keer maar zet deze weg met schoon water er in.

              Comment


                #10
                Daarom rook ik liever van mijn eigen hobbymatige buitenkweekjes dan van iedere willekeurige verkoper.

                100% gifvrij.

                Hulde voor dit topic

                Comment


                  #11
                  Stel dat je een contactmiddel gebruikt om je stekjes onder te dompelen vanaf dag1, na hoelang kan je ruimte dan weer betreden? Vanwege de hoge LV is mij geadviseerd de afzuiger niet aan de toen gedurende de eerste dagen?

                  Comment


                  • QnQ
                    QnQ commented
                    Editing a comment
                    Waar dompel je ze in

                  • Groenetuinier
                    Groenetuinier commented
                    Editing a comment
                    Verti/nisso

                  #12
                  Iedereen is dood inmiddels, het was te sterk! srry!

                  Comment


                  #13
                  Daar gaan we dan in 2023 nog denken dat neem-olie een natuurlijk product is dus dan kan het toch nooit kwaad?!?!
                  Runtz-Rainbow Candy | Dosidos AF | Guerilla | Original Oreoz(2)

                  Comment


                  • LR2
                    LR2 commented
                    Editing a comment
                    Neemolie is een natuurlijk product. Maar je bent zelf volledig vrij om te kijken of er inmiddels meer informatie beschikbaar is; hoe je dat doet heb ik hierboven beschreven.
                    Domme mensen zijn van alle tijden; er zullen er altijd een boel zijn die het een en ander beweren en dat niet kunnen onderbouwen. Het is aan onszelf om daar mee om te gaan. Ik vind het zelf prima dat anderen onveilige dingen doen, zolang ik daar maar geen schade van ondervind.

                  • Ketelhuis
                    Ketelhuis commented
                    Editing a comment
                    Na het lezen van het topic snappen de meeste “neem” ik aan dat neem-olie giftig is…

                    Kan nooit kwaad dit vergeten topic wat nieuw leven in te blazen, bij deze.

                  #14
                  Voor veel plagen zijn er ook natuurlijke tegenstanders..
                  Dus i.p.v. gif gewoon nog meer beestjes er bij gieten!

                  Aaltjes, nematodes, etc.
                  If life keeps putting you down, You better stay high

                  Comment

                  Bezig...
                  X