Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vraagjes over hermafrodieten

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Vraagjes over hermafrodieten

Korting op 420shop
    Beste mensen,

Ik ben supergoen op dit forum. Hoop dat ik in dit board goed zit voor mijn eerste vragen ...

Ben een ervaren buitenkweker maar sinds kort (noodgedwongen) binnenkweek begonnen.
    Heb me goed ingelezen en niet bezuinigd op materiaal:
    - Gorilla tent 60x120x210;
    - afzuiging 400 m3/u;
    - koolstoffilter 480 m3/u;
    - 3x klemventilatoren;
    - 2x Migro LED 112 watt;
    - voedingslijn van Aptus (ik werk nauwkeurig via het Aptus kweekschema).

De eerste kweek ging probleemloos: 2x Shining Silver Haze (RQS fem) in potten van 19 liter.
    Na 3 nodes getopt om via LST een SOG te krijgen wat heel goed lukte.
    Dit leverde bijna 2,5 ons (gedroogd) prima wiet op.
    Volgende kweken ook zoiets en geen problemen.
    Daarna eens geprobeerd met 5 kleinere potten (11 liter) en ander zaad: Green Gelato (ook RQS fem).
    Zag er aanvankelijk goed uit maar bij het oogsten ontdekte ik dat de bovenste toppen redelijk waren maar daaronder steeds meer kleine fluffie toppen die vol zaten met zaadjes!
    Ik heb dus één of meerdere hermafrodieten er tussen gehad en de oogst was grotendeels verziekt!

Mannetjes kan ik wel redelijk vroeg herkennen maar dit was mijn eerste ervaring met Herma's.
    Heb me ondertussen wat ingelezen over het vroegtijdig herkennen hiervan, maar heb nog een paar vraagjes...

1. Stuifmeel "besmetting".

Ik durf voorlopig geen nieuwe kweek in deze tent te beginnen, want ik vraag me af of de tent niet "besmet" is met stuifmeel.
    Ik zag al wat sporen hiervan op de lampen maar er zijn ongetwijfeld vele onzichtbare naadjes en hoekjes waar stuifmeel blijft zitten.
    Kan dit stuifmeel de volgende kweek weer bevruchten, of heeft stuifmeel een beperkte "houdbaarheid" (zo ja: hoe lang)?
    En... als het stuifmeel voorlopig potent blijft, wat is dan de beste methode om het schoon te maken? Ik clean de tent normaalgesproken met Dettol (ivm mogelijke schimmelbronnen etc.). Is dat ook afdoende voor stuifmeel?
    En moet ik dan ook mijn filter vervangen? Of alleen het doek van mijn filter wassen?

2. Zaadsoort

Is de kans op herma's bij bepaalde strains groter dan bij andere?
    Voorheen heb ik mij altijd bij vrij bekende Haze soorten gehouden (fem. auto buiten en daarna fem. normaal binnen) en dus nooit last gehad van herma's.
    De eerste ervaring met herma's was ook de eerste ervaring met een andere strain, die vrij nieuw is: Green Gelato van RQS.
    Zou het kunnen dat de kans op herma's groter is bij bepaalde (nieuwe) soorten?

3. Potten/ruimte

Wat er ook anders was bij deze kweek, was het aantal potten en de inhoud daarvan (5x 11 liter ipv 2x 19 liter).
    Voor mijn gevoel is 2x 19 liter beter dan 5x 11 liter. Ik krijg de indruk dat de getopte dames elkaar een beetje in de weg zitten bij 5x 11 in een tentje van 60x120.
    Zou dat (minder onderlinge ruimte) de kans op Herma's ook doen toenemen?

4. Toppen.

Dezelfde vraag mbt toppen...
    Mijn ervaring is dat toppen (SOG) aanzienlijk meer opbrengst oplevert. Maar ik heb ergens gelezen dat stress de kans op herma's vergroot.
    Alle voorgaande kweken heb ik 1x getopt (vroeg; direkt na 3 nodes) en een beetje LST (door het net leiden) om SOG te bereiken.
    Zou dit toch van invloed kunnen zijn op de kans op herma's? En zo ja, waarom dan nooit bij de Haze soorten en wel bij de Green Gelato (van beide soorten wordt vermeld dat ze geschikt zijn om te toppen)?

Overigens vind ik Green Gelato heerlijk smaken! En (bij probleemloze kweek) zou het THC percentage ook heel hoog liggen.
    Ik zou het jammer vinden als bij deze strain de kans op herma's groter zou zijn dan bij Haze, maar zou dan toch onmiddellijk terug gaan naar Haze want zo'n orgasme in mn tent wil ik nooit meer meemaken ...

please advise...
    Alvast bedankt!

Rick
    Last edited by StickyRicky; 1st July 2020, 21:12.

1. Stuifmeel blijft niet lang goed op kamertemperatuur. Een beetje water is voldoende om het onschadelijk te maken. Je filter zit als het goed is aan de uitblaas, lucht wordt daar doorheen gezogen dus het is niet waarschijnlijk dat daar iets van je tent in komt, de lucht trekt stuifmeel immers alleenmaar dieper het filter in.

2. Zaadkeuze is belangrijk, het is goed om ervaringen na te pluizen. Een plant kan pas herma worden als de genetica dat toelaat; RQS staat er bekend om dat hun planten nogal vaak herma trekjes hebben.

3. Ruimte,of het gebrek daaraan veroorzaakt geen stress.

4. Toppen, mits niet te agressief, zou geen probleem moeten zijn. Als je tenminste niet de hele plant in een keer halveert, dan is er niks aan de hand. Zelfs al zou je dat wel doen, dan is er niets aan de hand als je goed zaad hebt.

Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

Hartstikke bedankt LR2! Heel duidelijk en heel blij met je info!
      Ik ga binnenkort eens het forum afstruinen naar ervaringen mbt zaadkeuze.

Comment

Footer Left Ad

Collapse
      Bezig...
      X