Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Licht verdeling in de plant

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Licht verdeling in de plant

    Korting op 420shop
    Ik lees op veel sites dat als toppen of bladeren weinig licht krijgen dat erop die plekken kleinere toppen onstaan. In hoeverre is dit waar? Het lijkt mij dat de plant het opgenomen licht verspreid over de hele plant. Of zit ik hier nu fout?



    ​​​​​​

    #2
    Je zit hier fout en goed...

    het licht wat op de bovenste toppen val zal ze goed doen...

    ofwel de toppen die 30k lux krijgen zullen zeker veeeel dikker worden dan bijv 6k lux

    dit is ook de rede dat zoveel kwekers scroggen, zo krijgen alle toppen gelijk licht!!

    gr,
    ricky

    Comment


      #3
      Ok dus de plant verspreid niet het opgenomen licht over de gehele plant? Voedingsstoffen vanuit de wortels worden toch ook verdeeld over de hele plant maar met opgenomen licht is dit dus blijkbaar anders

      Comment


      • Rreppellsteeltjam
        Rreppellsteeltjam commented
        Editing a comment
        Een klein stukje, daarom gaan bladeren helemaal onderin dood, omdat daar geen licht komt.

      #4
      Ik weet het niet. Het kan verschillende redenen hebben natuurlijk waarom bladeren onderin dood gaan. Je kan best gelijk hebben. maar misschien ben ik toch meer opzoek naar wat wetenschappelijk bewijs hoe dat precies werkt

      Comment


      #5
      Ik heb het altijd zo gezien...

      Als je plant tijdens de groei merkt dat een bepaalde groeipunt veel licht krijgt. Dan is de kans groot dat je plant in dat groeipunt meer energie gaat steken.
      Wat dus uiteindelijk voor een dikkere tak met meer blad zorgt.
      In de bloeiperiode gaat die dikkere tak dan ook dikkere toppen maken. De brede snelwegen om energie naar en door die tak te sturen zijn aangelegd, en zullen gebruikt worden om bloemen aan te maken.

      Wat ik (vooral veel amerikaanse kwekers op youtube) zie doen. Is halverwege de bloei allemaal bladeren weghalen, zodat de kleine scheutjes die de hele groei amper licht hebben gehad
      ineens wel veel licht krijgen. Zei denken dat dat die topjes dan ineens dikker gaan worden...
      Ik denk vooral dat de echte toppen waarvan je de bladeren af haalt dan een stuk minder dik worden en het dus niet de moeite waard is.
      Die winst behaal je tijdens de groei/veg. Niet tijdens de bloei.

      Tijdens je veg kun je dus denk ik best wat winnen door de juiste hoeveelheid licht te laten schijnen op je juiste groeipunten. Dat regel je dan door tijdens veg alles goed te trainen.
      LST/SCROG/Supercropping/toppen/fimmen etc.. Misschien af en toe een blaadje weghalen, maar liever verplaatsen.
      Tijdens de bloei wil je vooral dat je dikke groeipunten veel licht krijgen.
      Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
      Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

      Comment


      #6
      Oef, dit is een taaie.

      Laten we bij de basis beginnen: een plant wekt energie op en slaat deze op in suikers en zetmelen. Wiet heeft niet echt veel opslagcapaciteit en de meeste van die capaciteit bevindt zich in het blad. Onthoud dit even.
      Nu zijn er twee theorien die allebei even dicht bij de waarheid lijken te liggen:
      1. Wiet doet aan compartimentalisatie. Die ene tak, voedt zichzelf en niets anders. Dus als de top hard groeit, groeit de top harder maar de zijtakken niet, tenzij ze net zoveel licht krijgen of de top gesnoeid wordt. Dit lijkt het geval te zijn. Maar bij echte compartimentalisatie zou het snoeien van de top alleen effect hebben op de takken er onder, wij zien dat vrijwel de hele plant mee reageert.
      2. Wiet doet aan een nette verdeling. Die ene tak voedt zichzelf en de rest van de plant. Dus als de top hard groeit, groeit de rest van de plant ook hard. Hiervoor moet de sapstroom volledig circuleren, anders kan het nooit zo zijn dat een tak aan de linkerkant, een tak aan de rechterkant kan voeden. Dit lijkt ook het geval te zijn.

      Wat ik in de praktijk zie, is dat beide gebeurt. Als ik stamrot krijg, heeft dat effect op een compartiment, een klein deel. Dat wijst er op dat de boel afgesloten is. Maar als ik sporenelementen op de ene helft van de plant spuit, dan wordt de andere helft ook donkerder, dit wijst er op dat er toch een volledige circulatie is.

      Met het verwijderen van blad komt er meer licht binnen, maar er is minder energie beschikbaar omdat er minder wordt opgewekt en de reserves zijn letterlijk weggenomen. Een ander leuk dingetje wat zonlicht doet, is celstrekking remmen. Waarom noemen we onderbelichte toppen fluffy? Is dat misschien omdat ze niet zo compact zijn als de rest, en veel luchtiger? Alle structuren liggen verder uit elkaar, toch? Dat komt omdat auxine geremd wordt door zonlicht. De top wordt - uit ervaring - niet groter, maar compacter. Er zit minder lucht in zulke topjes. Maakt dat ze beter? Dat weet ik niet. Ik denk zelf van niet. 1 top van 1 gram, komt als ongeveer 1.5 kubieke cm uit de grinder, of die nu 15cm lang was, of slechts 5. Maakt dat uit?
      Als je dus de onderste toppen goed gaat belichten, dan rekken ze gewoon minder uit.

      Hoe groot en stevig je toppen worden hangt erg samen met hoeveel energie de plant in overschot heeft; op de eerste plaats komt overleven, dat vreet het meeste energie. Op de tweede plaats komt voortplanting, dat vraagt ook aardig wat energie. Als je blad verwijdert KAN het zo zijn dat de plant reageert door alle fotosynthetiserende delen (dus ook de calyxen) een extra boost te geven. Maar met welke reserves? Al dat blad is immers weg! De energievoorraad is op dat moment minimaal en de plant moet alles inzetten om niet te sterven.
      In een binnentuin of droog Amerikaans klimaat kun je daar mee weg komen. In de Nederlandse natuur is dat vaak een doodsteek; de plant wordt ziek en kan niet echt goed in leven blijven, laat staan energie bijleggen om te groeien.

      Stel, voor het gemak, dat de plant al zijn suikers en zetmelen moet gaan opslaan in de toppen. Wat gebeurt er dan wanneer die verbranden? Voor een goed beeld, zoek eens op youtube naar het uitkoken van coca cola. Da's wat je aan het roken bent dan. De Amerikanen zijn erg gefocust op die BRIX waarde, het suikergehalte. Da's leuk voor edibles, niet voor jointjes.
      Stel, voor het gemak, dat de plant al zijn suikers en zetmelen kan opslaan in bladeren en daaruit kan putten wanneer de groeiende toppen daarom vragen. Er wordt zoveel suiker naar de top gestuurd als er verbruikt wordt en tijdens de oogst ligt het suikergehalte redelijk laag, dat zorgt voor een schonere verbranding.

      Bladeren onderin gaan eerder dood omdat ze ouder zijn. Dat is een redelijk universele regel in de planten; als iets meer begint te kosten dan het oplevert, dan is het beter om het leeg te trekken en te dumpen. Dat heeft soms met belichting te maken; het blad krijgt te weinig licht en produceert te weinig om functioneel te blijven. Soms heeft het te maken met de locatie: het zit dichter bij de wortels en de snelweg naar de top loopt nu eenmaal harder als er minder zijstraten zijn. Zeg nu zelf: hoe vaak moet je voorrang aan links geven op een snelweg? Soms heeft het weer te maken met leeftijd; blad onderop is het eerste gevormd en dus ook als eerste aan het eind van zijn levensduur.

      Overtuigend bewijs voor de positieve effecten van het verwijderen van alle bladeren heb ik nog nooit gezien. Vaak omdat kwekers het op alle planten tegelijk doen en er weinig tot geen degelijk vergelijkingsmateriaal is. De omstandigheden kunnen 90% van de verschillen verklaren en dat vind ik simpelweg te veel.
      Een flink blad wegknippen om jongere bladeren beter te belichten, dat kan verschil maken. Een oud blad werkt nu eenmaal trager dan jonge bladeren. Maar op een gegeven moment is het jonge blad ook weer oud, wat doe je dan? Als je blijft knippen dan eindig je met een kale plant.

      Als vuistregel hanteer ik voor mezelf dat alle bladeren aan de stam en de eerste twee nodes van een tak er best af mogen. De rest laat ik zelf zitten. Met LST/buigen/knakken is er meer te winnen dan met bladsnoei. Je hebt dan alle voordelen met minimale nadelen, in plaats van dat je gaat balanceren boven een afgrond op een stuk visdraad.
      Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
      Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

      Comment


      • Nederhigh
        Nederhigh commented
        Editing a comment
        Damn. Dat is een beste lap text. Respect voor de uitleg, ik ga ff lezen
        Edit,- jahoor ik heb weer wat geleerd... Is ook altijd hetzelfde met jou he
        Last edited by Nederhigh; 17 August 2020, 21:16.

      • Rreppellsteeltjam
        Rreppellsteeltjam commented
        Editing a comment
        Mwoh, gewoon!?

      • WittiW
        WittiW commented
        Editing a comment
        Overtuigend bewijs voor de positieve effecten van het verwijderen van alle bladeren heb ik nog nooit gezien. Vaak omdat kwekers het op alle planten tegelijk doen en er weinig tot geen degelijk vergelijkingsmateriaal is. De omstandigheden kunnen 90% van de verschillen verklaren en dat vind ik simpelweg te veel.
        Experimentje waard
    Bezig...
    X