Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wat is een zaailing

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Wat is een zaailing

    Korting op 420shop
    Graag hoor ik jullie mening over het volgende.

    Natuurlijk wordt de zaailing fase op de diverse fora wel besproken en wordt er uitleg aan gegeven. Wat ik echter verwarrend blijf vinden is de duur dat een plant een zaailing is/blijft en daarbij natuurlijk de voeding.

    De een zegt dat de zaailing fase 2 tot 3 weken duurt terwijl de ander weer zegt 1 tot 2 weken. Anderen zeggen weer dat de zaailing fase voorbij is als er zich echte bladeren hebben gevormd.

    Even daar gelaten welke bewering juist is. Hoe zit het dan met de voeding en substraat? We praten altijd over groei- en bloeivoeding en dat jonge zaadjes erg gevoelig zijn voor voeding. Betekent dit dan dat je helemaal geen voeding geeft tijdens de zaailing fase? En hoe zit het dan met het substraat? Ik gebruik bijvoorbeeld vaak Growmix (Plagron). Dit is voor drie weken voor bemest. Neemt de plant die dan pas op na de zaailing fase. Nogmaals ik vind het echt heel verwarrend.

    Graag hoor ik jullie gedachten Alvast bedankt

    #2
    Goeie vraag, Nrml hebben ze de eerste 2 weken niets extra nodig dacht ik omdat ze hun eerste voeding uit de lobblaadjes halen
    ​​​​​​Everything is nothing and nothing is everything.

    Comment


      #3
      Nog even ter aanvulling voor wat betreft het substraat:

      Ik ga hierbij uit van het kweken AF's. Want bij Fotosynthese kunnen we uiteraard verpotten.

      Comment


        #4
        Allereerst: verpotten kan altijd. Je moet het bij AF's alleen niet zo doen als bij eigen huis en tuin. Hoe het wel moet: Je verwijdert de pot en je plaatst de hele kluit in een ruimere pot en je vult de gaten met potgrond.
        Bijsnoeien van de wortels, of de grond loswerken is een slecht idee omdat het zorgt voor een achterstandje.

        Ik hanteer 'volwassen blad' als eindpunt van de zaailing en start van een plant. Wiet doet dat wel handig: kiembladeren, 1 vingerig, 3 vingerig, soms een tussenstapje, volwassen blad. Een week of 3-4 vanaf zaad.
        Van plant naar 'geslachtsrijpe plant' geldt het punt waarop de eerste voorbloei in de oksels verschijnt. Een week of 5-6 vanaf zaad, meestal ook bij de 5e of 6e node. Bij AF's kan dat een week eerder zijn, maar bij alle planten kan het soms ook wat later gebeuren.

        Voeding en substraat zijn pas belangrijk als de plant volwassen is, tot die tijd kan er veel uit de kiemblaadjes gehaald worden. De voeding in je bodem wordt soms uitgespoeld, maar als je niet teveel watert dan blijft het er allemaal in zitten. De plant zal het pas opnemen als die het nodig heeft. Als de plant niks opneemt, en je geeft voeding bij, dan kan dat ophopen in de bodem en op die manier zorgen voor problemen bij de wortels.
        Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
        Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

        Comment


        • LR2
          LR2 commented
          Editing a comment
          Ik hanteer overigens fysieke kenmerken van de plant, in plaats van tijd-eenheden omdat ik gekiemde zaadjes bijvoorbeeld een week of drie in de koelkast kan houden, dan groeien ze nauwelijks. Volgens 'andere fora' zijn ze dan geen zaailing meer, terwijl ze nog geen aarde geraakt hebben in hun leven. De omstandigheden zijn van zulke grote invloed dat het verstandig is om te kijken naar dingen die absoluut meetbaar zijn, een vaste standaard zeg maar.

        #5
        LR2. OK heel duidelijk. Dus goed op de tekenen letten. Dan nog even over dat verpotten. Ik ben van plan om de dames in 8 x 8 cm potjes te starten op zaai- en stekgrond. Zou jij daar nog wat aan toevoegen of volstaat vochtig houden?

        Edit. Wat grappig LR2. Ben zojuist begonnen met het lezen van je post Buiten2014 en daar heb je het vrij in het begin over het gebruik van zaai- en stekgrond. Heel interessant
        Last edited by Donboe; 5 November 2020, 19:46.

        Comment


        • LR2
          LR2 commented
          Editing a comment
          2014 is zo ontzettend lang geleden. Ik begin tegenwoordig in gewone potgrond en dat levert geen enkel probleem op.
          Zaai- en stekgrond is eigenlijk niet heel veel meer dan potgrond met wat meer zand. Je kunt het makkelijk zelf maken door een handje zand te mengen met twee handjes potgrond.
          Ik zou niets toevoegen in de eerste paar weken omdat de planten op dat moment nogal fragiel zijn, ze kunnen niet echt veel hebben in die eerste weken en de kans dat je iets fout doet is gewoon aanwezig. Als je geen risico wilt nemen, dan is het handig om de boel wat vochtig te houden en er niet veel meer aan te doen.
          Veel beginners willen vaak te snel, te veel. Ik kweek nu al zo'n 15 jaar wietplantjes voor m'n plezier, en het gaat pas echt lekker makkelijk sinds ik opgehouden ben met alles regelen en meten. Ik pleur er voeding bij als ik zie dat ze daar zin in hebben, ik geef water, ik gebruik goedkope potgrond, meer is er eigenlijk niet nodig.
      Bezig...
      X