Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Jointjedraaiend Studeeruurtje

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Jointjedraaiend Studeeruurtje

    Korting op 420shop
    Ik vraag me af wie zich hier ook mee bezig houd, maar ikzelf zie er een leuke bezigheid in,
    al hetgene wat van nut kan zijn, alles van info en knowhow op te slaan (als schermafbeelding) die ik via jullie ervaring, en fouten kan bijhouden en dit vervolgens neer te pennen in verschillende categorien en notitieboekjes.

    Heb er ondertussen wel al een paar honderd dus ik vlieg er eens in met een bakje caffeinedrug en een hete (gaskachel) poes in mijn buurt..
    Dit als doel in het voorjaar eindelijk met een bescheiden binnenkweekje te starten want er zijn echt te veel zaken om bij te houden en op te letten, wil ik toch een beetje kunnen roken en niet alle dure hps uren nutteloos mogen worden.

    Jezus ik lijk wel een nerd maar geeft niet,
    I am That I am.
    Peace & Haribol!
    Last edited by Silas; 28 September 2022, 00:36. Reden: herstellen
    ​​​​​​Everything is nothing and nothing is everything.

    #2
    Education is the key. Zal wel weinig beweging zitten in die poes behalve wanneer het etenstijd is Zelf ben ik niet zo van de fysieke notities ik maak een mentale notitie als ik een belangrijk onderwerp tegen kom.. mocht ik dan een keer iets meemaken wat lijkt op het onderwerp zoek ik het nog een keer op, nu ik er zo over nadenk is dat aantekeningen maken zo slecht nog niet, mochten mensen het honderden jaren later ergens vinden kan het nog een CannabisBijbel worden...... het grote Cannabisboek van rietslang ben benieuwd!
    De Bloemen Van Bri

    Comment


    • Rietslang
      Rietslang commented
      Editing a comment
      Hey Italbri, daar zeg je zoiets haha maar de meeste info gaat over hps, ik denk tegen die tijd praat men daar niet meer over, mss de algemene opkweek categorie alhoewel vrees ik dat die tussen de ander schriftjes uiteindelijk op het karton eindigt.

      Ja je kan als je dat wilt opnieuw gaan opzoeken maar toch staat er soms ook gouden raad en bevinding bij de opmerkingen en die vind je dan wel moeilijker terug vandaar, en daarbij schrijven vind ik een favo tijdverdrijf.

      De poes Minoe (zwart-wit) komt wnr etenstijd maar op een goeie dag komt ze gewoon es een spontaan kopje geven ook, echt een heel dankbaar diertje.
      Heb er nog een grijze rondlopen Mientje (namen dat de buurkindjes destijds hebben gekozen ) maar dien is meer op zichzelf, komt ook wel eens dicht maar meer een deugniet ras

    #3
    Ik maak graag fouten, daar leer ik van. Ik reserveer er letterlijk circa 200 euro per jaar voor. Lesgeld noem ik dat; een bult planten kopen, die flink verminken en de resultaten in kaart brengen. Mijn vriendin is er niet blij mee, maar die koopt voor 2000 euro meubilair die ze na het uitpakken of overschilderen eigenlijk niet leuk vind.

    HPS kweken is niet moeilijker dan een buitenkweek, zolang je het zelf niet te moeilijk maakt. Corrigeer vast voor kraanwater in je bodem door >10% tuinturf te gebruiken, zakje kost 4 euro ofzo, en je hebt geen pH meter nodig. Ik zie hier veel kwekers adviseren om de pH laag te houden in het water.. Omdat ze dus geen enkel besef hebben van bodemsamenstelling. Die willen graag elke watering (90-100x per kweek ofzo?) gaan zitten sturen terwijl het met een goede bodem nauwelijks nodig zal zijn, bespaart je 1500 minuten moeite. Da's 25 uur. Meer dan een halve werkweek aan pH regelen. 225 euro aan uurloon.

    Pak een allround voeding zoals pokon en je hebt geen blad problemen.
    Staar je niet blind op de LV, die is namelijk nooit in orde, en je hebt ook daar geen moeite mee.

    Zwenkventilatortje tegen natte plekken, ruime potten, lampje, filter en afzuiging en je hoeft je praktisch nergens zorgen over te maken.

    Een les of kennis wordt pas wijsheid door de persoon die het toepast. In dat laatste ontbreekt het bij veel kwekers, die kunnen prima receptjes volgen en technisch denken, maar praktisch gaat het fout omdat de werkelijkheid niet altijd overeen komt met wat een papiertje of website zegt.. Dan moet je kunnen schakelen, creatief kunnen denken en ik spreek uit eigen ervaring dat blowers - en Amerikanen in zijn algemeenheid - daar slecht in zijn.
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

    Comment


    • Rietslang
      Rietslang commented
      Editing a comment
      Het plan is om met bio bizz lightmix aarde de Sannie methode toe te passen, voor te groeien in kleine 9x9 potjes zonder voeding zodat een bodemweb kan vormen. Alhoewel ik dus twijfel aan de Light mix omdat deze ook nog een (minimum weliswaar) aan voeding bevat en waar voeding is zal de plant geen moeite doen om voedselweb aan te maken, zoals je wel zult weten.
      Tenminste zo kreeg ik dat v Sannie via mail uitgelegd.

      Dus ik was van plan PH noch EC te meten wat me idd veel werk zal besparen, maar turf door het medium mengen is nieuw en noteer dit gelijk aangezien ik 100% voor kraanwater ga om de grond niet uit te putten en de pH buffer te behouden, eveneens volgens Sannie zijn advies.
      Ik had het bij een buitenkweek verbrod door extra netelgier aan de eig al complete voeding toe te voegen en dan dien je (volgens ik las) wel de pH laag te houden.
      Pokon noteer ik! wil ik het Id toekomst anders aanpakken.

      Wat is de meerwaarde dan juist vd turf of wat bedoel je met het kraanwater corrigeren, wat gebeurt er in de bodem, bevat dit ook mineralen die eveneens bijdragen aan een pH buffer? Omdat er in de buffertabs ook kalk aanwezig is, zou dit een goede combinatie zijn?
      Maar ik denk dat minder dan 10% toevoegen toch niet nadelig kan zijn in combinatie met de tabletten

      Je hebt me overtuigd, ik kreeg dan ook eerder al een legend opmerking zoals;
      'Als de basisbehoeften goed zijn, ist vooral de kunst om zo min mogelijk te doen' etc
      Prachtig

      @LR2
      Heb ik veel aan, de mening v ervaren mensen
      Last edited by Rietslang; 3 December 2020, 15:42. Reden: Proberen taggen :x

    #4
    Wat is de meerwaarde dan juist vd turf of wat bedoel je met het kraanwater corrigeren, wat gebeurt er in de bodem, bevat dit ook mineralen die eveneens bijdragen aan een pH buffer?
    Tuinturf heeft een pH waarde van rond de 4. Meng je daarvan 10% door je bodem, of meer, dan heb je in feite een pH buffer van je aarde voor de gehele kweek.

    Ik geloof niet in buffertabs evenals ik niet echt veel vertrouwen heb ik de sanniemethode. Ik heb afgelopen jaar wat tests gedaan en bij een bestaande(!!) mycorrhizae kolonie die hevig gevoed wordt met de juiste middelen, duur het 3 maanden om een volume van 2L te vullen. Om vanaf sporekieming (duurt 14 dagen) tot connectie (3-6 dagen) tot kolonisatie (3 maanden) te gaan, ben je dus bijna 4 maanden verder. Ik hoop dat je kweek niet zo lang duurt.

    Houd er hoe dan ook rekening mee dat de plant ook dingen opneemt en opslaat, en dat niet alles wat je aan de bodem toevoegt ook daar in blijft. Het is iets dynamisch, die kalk die nu in je buffertabs zit, heeft misschien helemaal geen effect. Bij een te hoge pH komt die nooit vrij, bij een te lage pH spoelt die snel uit. Wat is dan wijsheid?!
    Die vraag heb ik mezelf 5 jaar gesteld. Totdat ik uit kwam op: de basis goed doen en de rest observeren en bijsturen waar er signalen komen.

    Het 100% uitstippelen lukt in een lab, op een gelmedium, met 400 klonen als referentie. Alles daarbuiten is gokwerk en verdient een creatieve maar intelligente aanpak.
    Probeer vooral dingen te verklaren voor jezelf, dan wordt het kweken opeens een leuke zoektocht en een soort memory spel in plaats van een berg die je op moet fietsen voor een topje.
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

    Comment


    • Rietslang
      Rietslang commented
      Editing a comment
      OK geeft mij stof tot nadenken, bedankt voor je input, dit is altijd meer dan welkom!
      Het is wel niet zo dat ik er blindelings op vertrouw, het was eerder om het op dat gebied uit te sluiten te gaan verbrodden, en alleen bezig te houden met het indoor kweken (want ik ken mezelf) loop nog maar al te vaak wat hard van stapel als ik ergens men zinnen op zet, met als resultaat dat het dan ook meestal word verkl**t eens het indoor groeien wat onder de knie zal ik er mij opnieuw en lekker suf in het bodemvoedselweb gaan verdiepen! Op termijn bekijk ik om puur bio met eigen samenstelling te werken want in de bloei fase dient met bac bloom te werken en eig, iets uit een flesje is niet echt bio meer te noemen he

      Ik gaf nogal een eerder hoge pH, ik dacht het kraanwater hier bedraagt 7.8 of zo, mss kunnen de tabs wel weggelaten worden maar Sannie voegt er ook een volgens hem ideale verhouding mest- en ander samenwerkende elementen. Ik zoek dit later uit, ik denk een goed basisalternatief moet zijn toevoeging van tuinturf en mss wat lavameel In de plaats?
      Ja daar zeg je het LR2, eerst uitmaken voor jezelf en iedere stap verklaren is zeker en vast leuker, dus daar wacht ik vrlpg nog mee maar deel zeker en vast uw bevindingen en opinie mee

    #5
    Hoi Rietslang,

    Daar heb ik ook last van, blijf lezen tot ik vierkanten ogen heb, er is hier zo veel te vinden! Screenshots had ik nog niet aan gedacht te suf, maar thanks voor de tip

    Moet trouwens wel een beetje voort gaan maken, want de zaadjes waren al geplant voor ik dit forum had ontdekt


    Grow with the flow

    Comment


    • Rietslang
      Rietslang commented
      Editing a comment
      Last edited by Rietslang; 5 December 2020, 10:12.

    #6
    Verdiep je eens in de rhizosfeer van planten, ze kunnen zuren uitscheiden om de bodem rondom de wortels in pH te verlagen. Als je kraanwater 7.8 is, dan kan het best eens zo zijn dat de wortelomgeving prima rond de 6.5 blijft.
    Als bodem pH door bijvoorbeeld turf of gecomposteerde dennenschors of iets dergelijks rond de 6 blijft, dan zou een paar weken wateren met pH 8 ook weinig uit moeten maken.

    Lavameel heb ik nooit gebruikt, wel lavasteen, dat is prima spul maar het is redelijk inert. Dwz dat het niets doet behalve aanwezig zijn, net als perliet.

    De methode die Sannie hanteert zou prima kunnen werken. Maar ik vind het zelf belangrijk om hetzelfde resultaat te kunnen halen zonder al die additieven die geld kosten en slechts eenmalig toepasbaar zijn. In een hap bosgrond vind je nog steeds meer diversiteit en in totaal meer organismen dan in welke tab dan ook. Ik neem liever tijdens een wandeling wat bodemmonsters die ik thuis in de grond meng, dan dat ik ga lopen spenderen op tabs of toevoegingen.

    Het enige qua toevoegingen waar ik geld aan uit zou willen durven geven zijn zeewier/kelp-extracten, ik heb geen idee wat er in zit of welke de beste zouden kunnen zijn maar de resultaten die ik zie in diverse settings en op diverse plantenrassen.. Die zijn opmerkelijk positief.
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

    Comment


    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Rhizotonic wortelstimulator is met zeewier dacht ik.

    • Rietslang
      Rietslang commented
      Editing a comment
      Bio voeding op algenbasis werkt gewoon erg goed, werk ook liever met plantaardige mest, de bio tabs bevatten bloed en beendermeel, die moesten zowiezo op termijn een plantalternatief bedacht worden!

      Ik maak wormencompost, mengde vroeger 10% met het medium samen met de Sannie tabs maar dat was al te veel, zeker voor autoflower
      Ik denk, een mensel van lavameel(kalk) , tuinturf(buffer) , wormencompost(bodemleven) en potgrond +schep tuinaarde zou al een goede basis kunnen, dan ben ik er al vrijwel bijna.
      Uhu ja wist niet dat het daar geregeld werd Symbiose als samenwerking, elkaar versterken prachtig eenheid

      *Oja en de algenplantenvoeding achteraf natuurlijk want volgens mij herinner mocht dit niet gemengd worden vooraf, dit samen moet wel lukken. Op deze manier zal ze wel een scheut netelgier verdragen ook maar dan moet de pH wss terug in oog gehouden worden! (dat zit vol met wat het bodemleven apprecieert)
      Last edited by Rietslang; 6 December 2020, 11:32. Reden: iets vergeten

    #7
    Ik had nog een vraagje over mychorrizza en trichoderma , beiden werken maar goed na 3-4 maand? En moest ik nu aarde hergebruiken zou ik dan een rijk bodemleven creeeren als ik iedere ronde deze opnieuw toevoeg? Of is dit uiteindelijk ook niet de moeite ?
    Ganja always does the trick.

    Comment


      #8
      Als je bodem rijk is aan compost en voeding, dan zal een mycorrhiza schimmel niet gauw binden met de plant. De symbiose is namelijk pas winstgevend voor een van de twee of voor beide, als ze elkaar ook daadwerkelijk nodig hebben. Trichoderma leeft van nature op vrijwel elke plant, dus de toevoeging daarvan zie ik als pluspunt. Maar het is geen mycorrhiza.
      Overige mycorrhiza kan er maanden over doen om een zinnige connectie te maken. Het hergebruiken van aarde kan prima, maar hierbij is het belangrijk om te beseffen dat je de schimmel uiteindelijk opscheurt wanneer je de aarde gaat mengen met iets nieuws, de stap die je dan overslaat is de sporekieming en je wint er wellicht 15-20 dagen mee.
      Een mycorrhiza is een leuke toevoeging, maar het is niet nodig om een perfect gezonde en heel goed presterende plant te hebben. Ik merk dat mycorrhizae het 't beste doen als er vrijwel geen voeding beschikbaar is in een bodem, maar dat betekent ook dat de plant minder goed presteert in zijn algemeenheid.

      We moeten niet vergeten dat mycorrhizae voor bomen van een ontzettend groot belang zijn, maar dat ze voor bijvoorbeeld eenjarige kruiden in een binnenpot niet altijd veel voordeel opleveren.
      Elke schimmel heeft een optimale omstandigheid nodig, dus ik verwacht zelfs dat een hele oude wietplant misschien niet meer dan 4 tot 6 functionele mycorrhizae schimmels overhoudt aan het eind van zijn leven. De binding kan zelfs afhankelijk zijn van de genetica van de plant; als de schimmel het signaal niet herkent, dan gaat die liever zijn eigen weg dan dat hij bindt met een nieuwe wietplant met een ander genoom.

      Voeg het lekker toe als je er profijt van wil denken te zien, het totaal weglaten is ook geen enkel probleem. We hebben in de binnenteelt zo veel controle dat we in feite die hele schimmels weg kunnen laten.
      Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
      Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

      Comment


        #9
        LR2 had zodanig veel erover gelezen dacht wat een wondermiddel , en toen vond ik dit

        image.jpg

        had ook nog poedervormen gekocht maar deze zijn al op ., een beetje te wild geweest ... bij biosolutions mengen ze dit , dus inderdaad de mycorrhiza meer voor in een bos he.

        Bij hergebruik dacht ik het gaat bruisen van het leven , en je weet maar nooit dacht ik ook. Kan het niet vergelijken ook , er verandert telkens iets aan de setup waardoor enige vergelijkingen in het niets vallen. Bedankt voor je uitleg alweer, fijn lezen !
        Ganja always does the trick.

        Comment


          #10
          Bij hergebruik dacht ik het gaat bruisen van het leven , en je weet maar nooit dacht ik ook.
          Wij gaan er soms te makkelijk van uit dat een zak potgrond uit de supermarkt niet bruist van het leven. Geef het een keer water, neem een halve theelepel aarde en stop die in een fles water met ongeveer 10 gram suiker per 0.5L water. Na een week staat het schimmelpluis er op en stinkt het alsof je er een paard in hebt verdronken. Eerlijk gezegd denk ik dat de NVWA niet heel blij zal zijn met circa 2 kilo aan pseudomonas, bacillus en ander grut in hetzelfde magazijn als voedselwaren.

          Die vlieger gaat ook op voor gebruikte aarde. Maar wat doen wij na gebruik vaak? De boel een beetje laten rusten. Dan verliezen de resterende wortels hun connectie en gaan ze dienen als voer voor de mycorrhizae; van hulpje naar kannibaal. Ook dat is een wetmatigheid in de natuur helaas. Alles is aan verandering onderhevig en een dagje te weinig wateren kan al funest zijn voor sommige schimmels.
          Ik merk overigens dat terracotta potten een veel beter klimaat scheppen voor bodemleven dan dat plastic doet. Afgelopen lente heb ik wat tests ingezet met dezelfde inoculant (startmengsel) in dezelfde bodems (foetsie ba kattenbakkorrels, zoiets als kleine hydrokorrels maar met een onregelmatige vorm en zonder buitencoating) maar in een verschillend pottype. Alleen de terracotta is 100% gekoloniseerd, zo sterk zelfs dat water niet meer goed wegloopt. En het klopt dat die planten een betere weerstand hebben, beter tegen stress kunnen en gezonder groeien. Maar de wetenschapper in mij zegt: maat, je hebt twee verschillende omstandigheden gemaakt door twee verschillende pottypen te gebruiken, dat betekent dat er een verband kan zijn maar geen duidelijk oorzaak-gevolg relatie. Zijn het de schimmels, of gewoon de pot? Of de combinatie?

          En zeg nou zelf, mensen die zich verdiepen in het bodemleven, die gaan veel meer tijd besteden aan hun bodemsamenstelling en al het gedoe er om heen. De positieve resultaten zijn vaak het gevolg van een combinatiebehandeling.

          Ik ben groot fan van bodemleven en microben, maar in mijn gazon in de achtertuin en in het perkje vind ik een gigantische diversiteit aan schimmels en bacterien omdat ik steeds een hapje bosgrond mee naar huis neem. Maar de afgelopen zomer heeft de helft om zeep geholpen of in ieder geval in ruststand gebracht. Da's flink balen. Aan de andere kant: het spul wat overblijft is blijkbaar erg goed in overleven! Natuurlijke selectie!

          Ik wilde een punt maken, maar ik ben hem kwijt. Baat 't niet en schaadt 't niet, doe het dan lekker. Misschien word je blij verrast.

          Lees wel even door over ringworm, da's ook trichoderma. Ik krijg het elk jaar op m'n tengels en het gaat vanzelf over, maar da's niet bij iedereen zo.
          Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
          Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

          Comment


          • Rreppellsteeltjam
            Rreppellsteeltjam commented
            Editing a comment
            Terracotta zijn die roodoranje kleipotten.

          • Rietslang
            Rietslang commented
            Editing a comment
            Dit is wel Interessant, al zoveel jaar word terracotta afgeraden omdat ze zo vlug zouden uitdrogen, ik vond ze id eerste plaats minder omdat ze nauwer wordzn naar de bodem toe en dacht dit eerder voor een wplant nefast te zijn.

            En ook interessant, telkens na de zomer stockeer ik de gebruikte potten buiten in een hoek, op elkaar en vernieuwde de toplaag pas het volgend groeiseizoen dus ong een half jaar later.. Beter is dan mss vlak na de kweek de toplaag al te vernieuwen met al reeds voeding zoals guano bvb zodat ze iets te eten hebben en niet kannibalistisch worden? Sannie had er het wel over dat het bodemleven kan teren op de wortels of zo maar dat is mss vlak erna bij een volgende kweek?

          • Wesley pipes
            Wesley pipes commented
            Editing a comment
            Mijn theorie was van die blauwe vaten , een groot medium , dat er in die rustperiode genoeg te vinden zou zijn in een groot medium , dan een beetje heropwaarderen , een beetje nieuwe trich en myco, beetje voeding en hopaa , supergrond , in de praktijk mss moeilijker te verwezenlijken....

          #11
          Beter is dan mss vlak na de kweek de toplaag al te vernieuwen met al reeds voeding zoals guano bvb zodat ze iets te eten hebben en niet kannibalistisch worden?
          Dan kun je beter bladafval en andere 'compost' gebruiken, omdat ze zich voeden met plantmateriaal en afbraakspul. Mest is veelal te sterk voor de meeste schimmels, tenzij je hele lage doseringen heel stabiel af kunt geven. Het werkt voor schimmels meer als supplement dan als bodem. Tenzij je champignons wilt kweken of iets dergelijks.
          Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
          Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

          Comment


          • Rietslang
            Rietslang commented
            Editing a comment
            Grote dank alweer LR2, komt nog helemaal goed dat bio kweken, komt altijd goed. Ik zette er meestal een omgekeerde schaal zal daar nu een dikke laag compost over strooien de microleventjes in de watten leggen en Hopelijk ferme sensimil kweken

          #12
          Tof om dit nog es terug te lezen!
          Ganja always does the trick.

          Comment


            #13
            Ja wat er nog van overblijft toch Toevallig net gevraagd aan Silas om men eerste kweekverslag opnieuw te willen aanvullen om terug te blikken naar eerder geklooi. LR2 is idd de man voor dit soort zaken, waar is de gozer ook als je hem nodig hebt Heb hier nog wat regulier zaad v hem waar ik al v dezelfde monstertjes zag passeren dus dat beloofd, nu nog een goeie (vrlpg safe) methode waar ik met deze prijzen geen risico wilde lopen dus (en omdat biosolutions onbeschikbaar) vrlpg Bactrex van Biotabs.nl om aan te vullen op Sannies herwonnen medium.
            ​​​​​​Everything is nothing and nothing is everything.

            Comment


            • LR2
              LR2 commented
              Editing a comment
              Een vriend van me wees me een tijd geleden op een podcast door een of andere bonsai dude. Zijn gast in die show was een of andere (moderne) hippie die veel heeft gedaan in de cannabiswereld. Ik kan de host niet uitstaan; vreselijk accent en achterlijke kunstenaarswaanzin qua uitspraken. Maar het zette me wel aan het denken over de samenstelling van goede kweekaarde. Het heet Bonsai Mirai - Soil science with Ian Hunter.
              Wat me aansprak daar in was vooral hoe breed deze informatie toe te passen valt. Ik ben de laatste tijd veel aan het lezen en leren over andere planten, dan leen je nog weleens wat uit andere hobbies.

              Ik heb dit jaar trouwens een flinke inoculatie gedaan van mijn aller laatste zuivere punisher #2. Dat is de enige plant die gestorven is voor het midden van de zomer. Gelukkig heb ik opnieuw zaden kunnen maken met wat restjes. Ik hoop dat er iemand is, of meerdere mensen.. Die de soort voor zichzelf en het forum kunnen verfijnen.

            • Rietslang
              Rietslang commented
              Editing a comment
              Ik mss nog met tijd als ik weet hoe het moet, vind het zowiezo riskant met regulier werken, ik bedoel dan moet je er toch een boel extra te weken leggen wil je er genoeg vrouwtjes aan overhouden + een paar reserves liefst.. moet de rest dan nog zo snel mogelijk verwijdert. Zouden de plantjes ook lekker gaan bij ons gwn seizoensgebonden buitenkweekje?
              Door te leren van bomen in potten heb je al een grote voorsprong bij onze groene boompjes en omgekeerd dat is waar.
              Op het ogenblik efkes met de handen in het slangenhaar..want moet risico nemen, combi bio en indoor lekker gewaagd wel deze tijd maar gelukkig net niet genoeg tabs van Sannie zo kan ik er es eentje met de bio-tabs kan testen maar vrlpg nog MET Sannies PerfectStart (want hergebruik), nog net genoeg Mychorriza (welke ook zal aangemaakt zijn bij voorgaande ronde.
              Heb nog een paar schepjes Sannies Bacto die het niet droog hieldhiermee de voorgroei en nieuwe toplaag inwateren dan verder gaan met een 2 wekelijks grammetje Bactrex in de plaats en aanvullen met BacBloom.
              Dan ev vlgnde ronde volledig met biotabs.nl.

            • Wesley pipes
              Wesley pipes commented
              Editing a comment
              Helaas geen ervaring met veredelen of bestuiven, daarmee koos ik ook niet voor de zaadjes omdat ik de generaties niet kon verderzetten... ooit wil ik metershoge vollegrond planten en bestuiven is wss niet zo moeilijk maar alles errond wss weer wel. Als de potten vol zijn en ik heb de plaats ervoor buiten, zou het moment er zich toe lenen. maar helaas voorlopig niet.
          Bezig...
          X