Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Defoliation, waarheid of mythe?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Defoliation, waarheid of mythe?

    Korting op 420shop
    Hallo beste kwekers,

    Ik ben heel erg benieuwd naar jullie meningen en ervaringen met het verwijderen van fanleafs om de topvorming van de plant te verbeteren (defoliation).
    Er zijn kwekers die er bij zweren bij deze techniek en kwekers die dit juist enorm afkeuren.
    Ik wacht op jullie wijsheid

    Groetjes,

    Keeshaze

    #2
    volgens ik weet kan je bij sommige trainingstechnieken niet anders, bv sgrog zoals ik nu aan mijn 5de "sgrog" (lees poging tot ) als je het allemaal wat luchtig wil houden en alle toppen licht wil geven.
    ik heb er alleszins nog geen problemen (met de weinige ervaring die ik heb) mee ondervonden, integendeel, ik zou het me niet kunnen voorstellen welk oerwoud van bladeren het zou zijn zonder enig blad te verwijderen. een foto hoe mijn planten (bruce banner 3) ze nu uitzien...dit na zeker 3 x een ontbladersessie, want je mag ook niet alles in 1 keer wegnemen.
    You do not have permission to view this gallery.
    This gallery has 1 photos.

    Comment


      #3
      ook heb ik gelezen dat de plant hierdoor meer energie steekt in toppen maken dan in bladeren "onderhouden".

      Comment


        #4
        Bij sommige soorten groeien de bladeren weer aan en die energie wordt uiteraard niet in de toppen gestoken. Maar goed, sommige kwekers zweren bij de techniek en behalen indrukwekkende resultaten. Het beste is het zelf gewoon proberen.
        Horks Fototopic 2.0

        Comment


          #5
          Als de meningen daarover verdeelt zijn ga je weer een nieuw topic vol verdeeldheid krijgen natuurlijk.
          Behalve als de ervaren kwekers een beetje moe zijn dezelfde vragen te beantwoorden.

          Haal je veel blad weg kun je zelf je toppen beter zien.
          Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze dan ook echt dikker worden.

          Als ze al dikker worden is dat inderdaad doordat ze veel nieuwe blaadjes gaan maken.
          Een plant haalt immers zijn energie uit het licht en niet uit de grond, water of voeding, dat zijn alleen middelen om de plant in goeie conditie te houden.
          ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

          Comment


            #6
            In de regel geldt: niet snoeien is de basislijn. Klein beetje snoeien zorgt voor iets hardere groei, klein beetje te veel snoeien zorgt voor vertraagde groei, kleiner blad en kortere internodes, veel te veel snoeien en alles houdt er mee op.

            Als bladeren elkaar afdekken dan kan men best wat ouder blad verwijderen, blad van 'gemiddelde' leeftijd vreet het minste voeding en energie en levert netto het meeste op. Nieuw blad vreet het meeste energie en levert netto weinig op, oud blad vreet weinig energie en levert weinig op.

            Totale defoliatie zorgt dus voor compactere toppen maar per definitie voor minder massa.
            Iets teveel defoliatie zorgt dus voor compactere toppen maar per definitie voor minder massa.
            Precies genoeg defoliatie zorgt voor een optimale benutting van bladeren en dus voor meer massa.
            Iets te weinig defoliatie zorgt voor een klein voordeel ten aanzien van de basis. Mits de omstandigheden zo zijn dat er netto verbruikers zijn die weinig opleveren.
            Geen defoliatie is de basis.

            Wat is de mythe, wat is de waarheid? De mythe is dat totale of veel defoliatie zorgt voor meer opbrengst.
            De waarheid is dat men zonder defoliatie best wat stammen kan afbuigen en alle positieve effecten kan krijgen zonder te snoeien.
            De waarheid is ook dat een het weghalen van oud blad in de schaduw een klein voordeel kan opleveren.
            Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
            Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

            Comment


            • Rietslang
              Rietslang commented
              Editing a comment
              erg interessante jointjedraaiend leerstof, meer van dat graag

            #7
            Bedankt allemaal, ik ga ermee aan de slag!

            Comment


              #8
              Headhoncho heeft geweldige resultaten laten zien hier op dit forum en hij was stellig dat het meerwaarde geeft. De soort die hij kweekt is Lemon Haze van huismerk wietzaadjes. De topics zijn nog wel te vinden waar defoliatie ook ter sprake komt.
              Horks Fototopic 2.0

              Comment


                #9
                In mijn mening heeft blad een functie en dat is stuwing van sapstroom ( het geeft een impuls aan de sapstroom naar een vertakking of de volgende hoogte)dus zou ik naar de plant kijken of het nut heeft om het te laten zitten en dat geeft je plant zelf aan!

                zolang een blad niet als vanzelf afbreekt zodra je het aanraakt! dan heeft het blad nog functie...en dat staat bij deze planten (eenjarige planten) enkel in het teken om voor het nageslacht zorgen dus zal de plant in de bloei alles in het teken van de toppen/bloemenvorming steken en niet in reparatie van bladeren maar de bladeren juist gebruiken om de bloemen te voeden om de bloei maar langer te laten duren zolang zij nog niet bevrucht is

                Daarom denk ik persoonlijk als er een te grote "Defoliation" plaatsvind er een grotere kans gaat bestaan dat, om maar voor nageslacht te zorgen de planten Hermafrodiet zullen worden

                Comment


                  #10
                  Nu dit hier te lezen denk ik toch om het ontladen achterwege te laten bij mijn volgende kweek. Bedankt voor de info!

                  Comment

                  Bezig...
                  X