Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hulp voorbereiding eerste buiten groei

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Hulp voorbereiding eerste buiten groei

    Korting op 420shop
    Hai Allen,
    Ik ben van plan deze zomer mijn eerste buiten groei te doen en na veel research zijn er mij een paar dingen nog onduidelijk.
    Eerst even een aantal belangrijke punten: Ik ga het proberen met 3 plantjes. Het worden autoflowers. Ze komen in 19L/5Gal potten te staan. Ik doe het het liefst biologisch met zo min mogelijk werk, ik vind het daar in tegen niet erg om er wat werk in te stoppen.

    Mijn eerste vraag, Ik probeer al weken te zoeken naar een goed antwoord op wat voorn soort potgrond te gebruiken. Ik heb al wel wat artikelen gevonden maar ze zijn allemaal niet super duidelijk. Ik kan ook nergens goed vinden waar ik de producten kan aanschaffen. Ik heb op YouTube iets heel interessants gevonden namelijk : ( https://www.youtube.com/watch?v=e8rk...3HPuS&index=24 )
    In deze video legt hij uit hoe je al genoeg voeding in de grond kan stoppen voor een paar weken met biologische producten. Dit zou ideaal zijn voor mij alleen is het probleem dat de producten die hij gebruikt alleen in Amerika/Canada te koop zijn. Weet iemand hier een alternatief voor in Nederland?

    Ik hoor het graag,
    Bedankt alvast

    #2
    Hoi en welkom,
    wil je biologisch kweken met niet veel omzien en tralala dan is het 4 stappen-plan van Sannie een leuke optie en de man is er je erg graag v woord bij ev verder vragen daaromtrent
    https://www.sanniesshop.com/?sl=nl

    Wat basispotgrond betrefd maakt dat niet zoneel uit, ik zag leden met ferme oogsten na gebruik van supermarkt medium
    succes!
    ​​​​​​Everything is nothing and nothing is everything.

    Comment


    • belladonna
      belladonna commented
      Editing a comment
      Serieus jij verwijs iemand naar een ander forum als die wil buiten kweken?? Als of wij hier niet buiten kweken?????????????????????

    • Rietslang
      Rietslang commented
      Editing a comment
      Vrouwmens wat lul je nou? Ik verwijs naar een bestelsite om simpel op een biologische manier te gaan groeien waar ie naar vraagt
      Zeg ook es iets in de plaats

    #3
    En je hebt "veel research" gedaan ?

    Een autoflower groeit buiten maar een week of 5-6-7.
    Als je een 19L pot vol goeie grond stort, dan heb je al dat gedoe niet nodig.
    Denk dat je al genoeg hebt aan een 1 component voeding om af en toe wat bij te voeren, van Atami bijvoorbeeld.
    Last edited by QnQ; 16 March 2021, 09:14.
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


      #4
      Potgrond komt hier steeds van de supermarkt (Lidl in Be heeft net actie gehad dacht ik ... 2 euro voor zak van 40l). Nog geen noemenswaardige problemen mee gehad maar grond is maar 1 van de 23194 factoren waar je wat rekening mee moet houden.

      De meeste zakken in Be en Nl zijn voor enkele weken tot maanden voorzien van voeding/mest.

      Comment


        #5
        Zaad en licht is belangrijk. Lekker in de zon. En voldoende water, niet te veel en niet te weinig.

        Zoek volgende zaken eens op:
        Biotabs
        Monster bud mix
        Compost Thee
        Wormentoren (Kroket heeft een bouwverslag)
        Brandnetelgier

        Comment


          #6
          Ik had ergens een perfect recept gepost.
          Beetje turf, beetje goedkope potgrond, handje gedroogde mestkorrel, klein beetje dennenschors.
          Klaar.

          Al die mixen en maxers, boosters en tabs zijn helemaal niet nodig. Al die tabletten joh.. Waar denken jullie dat die micro-organismen vandaan komen? Twee handjes natuurgrond er door en 't zit ramvol!
          Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
          Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

          Comment


          • Rietslang
            Rietslang commented
            Editing a comment
            Dennenschors toevoeging als top dressing neem ik aan als injectie van schimmels? Wss op die manier met bodemleven moet er ook niet naar de ph gezien worden maar hoe word dan kalk voorzien die werkt als regulator om die ph te bufferen en het medium niet uitput
            Mss werkt een klein hand lavameel evenzeer sinds het ook veel calcium bevat .? Dan zijn er nog toevoegingen aan de tabs die onontbeerlijk zijn als humuszuren (dit wss de turftoevoeging??) Ja dan zijn we der al bijna idd

            Ik vind het 4-stappenplan een goed en niet al te dure manier wil men als beginneling makkelijk en vooral gerust bio kweken, omdat Tim21 daar ook naar vroeg en eens je weg bent met het kweken dan je er es in verdiepen dat bodemleven

          #7
          Dennenschors toevoeging als top dressing neem ik aan als injectie van schimmels? Wss op die manier met bodemleven moet er ook niet naar de ph gezien worden maar hoe word dan kalk voorzien die werkt als regulator om die ph te bufferen en het medium niet uitput
          Mss werkt een klein hand lavameel evenzeer sinds het ook veel calcium bevat .? Dan zijn er nog toevoegingen aan de tabs die onontbeerlijk zijn als humuszuren (dit wss de turftoevoeging??) Ja dan zijn we der al bijna idd

          Ik vind het 4-stappenplan een goed en niet al te dure manier wil men als beginneling makkelijk en vooral gerust bio kweken, omdat Tim21 daar ook naar vroeg en eens je weg bent met het kweken dan je er es in verdiepen dat bodemleven
          Dennenschors om het luchtig te houden juist door de aarde, en als buffer; het zuigt voedingsstoffen op en geeft deze langzaam af. Dat zorgt voor een nette balans en iets minder uitvloei. Daarnaast voeden de vezels de nodige schimmels en bacterien en houden ze de bodem iets luchtig. Als toplaag schors gebruiken is de goden verzoeken om rouwmuggen.
          Injectie van schimmels doe ik met een hap natuurgrond.
          Kalk gebruiken om de pH te bufferen is onhandig, die trekt hem namelijk omhoog. Aangezien ik kraanwater handig vind (vol kalk en magnesium en een hogere pH), gebruik ik turf om de pH van de bodem juist naar beneden te bufferen. Humuszuren komen vrij bij compostering, potgrond zit er vol mee. Deze zuren in korrelvorm worden gemaakt door compost met basen en zuren te behandelen, en dan de restanten te neutraliseren en te drogen - fulvic en humic acid vindt je simpelweg NIET in de wilde natuur, het is een man-made product.

          Om even te vergelijken qua prijs en methoden:
          40L potgrond: 5 euro?
          20L tuinturf: 3,95
          40L dennenschors: 10 euro (gebruik maar 1L per pot)
          Zak gedroogde mestkorrels: 10,50 voor 10kg - genoeg voor 2 jaar.

          Da's 5 planten in 20L potten met 30 euro aan componenten. Hoe groter je gaat, hoe lager de prijs per liter aarde. Goedkoper dan de organic kit van sannie van 31,50 met de 30% korting er op (daar zit geen aarde bij) en bevat om en nabij hetzelfde. Net zo biologisch ook.

          In principe heb je daar mee alles te pakken, je hebt je pH gecorrigeerd, je hebt een allround bio voeding, je hebt een prima bodem met water- en voedingsbuffer, prima bodemleven.. Het enige wat je zelf nog moet doen is het mengen, en het watergeven en vanaf halverwege de kweek zo nu en dan een hand mestkorrels bijgeven. Het toffe is dat het niet uit maakt welk water je geeft.

          Als je fool-proof en simpel wilt, dan stem ik voor fool-proof en simpel. Met tabs en allerlei poespas zijn er toch weer een boel toeters en bellen per toeter en bel een hele boel eigen vragen kunnen oproepen. Dat maakt het veel te spannend, er ontstaat ruimte voor fouten.

          Ik zeg niet dat Sannies manier verkeerd is, maar elke methode heeft zo zijn eigen uitdagingen en voordelen. Mijn manier heeft zo weinig issues, dat problemen herkennen en oplossen een eitje is; check het blad, doe wat het blad zegt. Er zit nergens een addertje onder het gras van een tab die ligt te smelten en de wortels aan het verbranden is.. Of een topbooster die voor een stikstofblokkade zorgt.. Of een pH die te hoog uitschiet..
          De problemen die ik ben tegengekomen in de laatste 3 jaar zijn: Teveel water, te weinig water, niet genoeg voeding. Da's alles. Dat maakt het kweken ontzettend saai. Precies wat ik wil.
          Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
          Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

          Comment


          • Rietslang
            Rietslang commented
            Editing a comment
            Thanks je input voor dit onderwerp, de bedoeling is dus om zelf op termijn onafhankelijk biologische manier te groeien eens de binnengroeitechniek onder de knie.

            Wel verbaasd dat schors door het medium word vermengd aangezien -zeker koolstof- veel stikstof vraagt door het bodemleven om dat af te breken en om te zetten maar mss brokkelt dat tot Turf consistentie waar het dan kan opslaan en later afbreken, word het dan wel aangeraden het medium te gaan hergebruiken?
            Koolstof als bvb 100% in zaagsel is taai door de lignine met daardoor onverbiddelijk stikstoftekort bij onderspittin weet ik.
            Net schors trekt de rouwmug aan? of dan ook gelijk welk ander organisch bedding wat het diertje kan gebruiken als huisvesting ?

            Er werd mij net aangeraden geen (deel) regenwater te gebruiken om bodemuitputting en inklappen vd aarde te voorkomen maar 100% leidingswater om een goed kalkbuffer te waarborgen.
            Dus door de turf toevoeging zal dit balanceren nochtans word het niet tijdens de 4 stappen aangeraden, wel (na contact) aanbevolen

            OK man made dus niet bio! Dus toch!
            OK ik voorzie de humuszuren injectie wanr de potten worden weggezet na gedane kweek en worden afgedekt met een laag bacteriedominante compost, ngmls dank de raad hieromtrent de ev kannibalismevorming vd organismen na lange hongerige wintertijd destijds Ev wat extra bodemleven als wormenpercolaat en ev compostwormenthee!

            Dan had ik het naast die hand mestkorrel toch liever wat uitgebalanceerder en wel het liefst als plantaardige als bvb algenvoeding waar ik erg goeie resultaten mee bekwam en een onvergelijkbare smaak/geur! Wel uit een busje wat dan ook in de regel niet echt bio meer te noemen is.
            Ik weet dat het op die manier top is maar weet er nog te weinig over , vrl wat betrefd samenstelling en de tabs bevatten jammer genoeg ook bloed, -verenmeel .. maar gedr. Koemestkorrel wat ik gebruik bij tekort aan compost en Guanokalong(delPeru) blijf ik wel top vinden!
            En na een ideale samenstellingsverhouding en goeie bodem enkel mss nog een kwestie van goed doseren het is ook op te letten deze voeding door het medium te mengen ook stikstofgerelateerd.

            Ik probeer het eerst en alvast een eindje bij een buitenplantje alvorens in volle overtuiging een bescheiden binnenkweekje en ja saai ligt me dit vlak ook wel haha thanks
        Bezig...
        X