Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wat als

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Wat als

    Korting op 420shop
    Ik heb een plantje van zo'n 5 maanden oud, hij geeft al wel wat oogstklare wiet aan, maar het is echt weinig. De plant zelf is ook niet groot. Zijn bloeiperiode is bijna voorbij dus de vraag is vooral of ik best oogst of niet?

    Het is voor mij de eerste keer dat ik dit doe, ik heb de plant gekregen van een vriendin. Ik weet ook niet wat ik erna met het plantje moet doen. Groeit het nog verder of zal hij sterven?

    Kan ik hem gewoon laten staan en er nog van genieten als plant opzich?

    Wat gebeurd er met de plant als ik alm niet oogst? Ik weet dat de werking van de wiet minder wordt, maar welke gevolgen heeft dit voor de plant?

    Ik wil natuurlijk niet dat hij sterft, maar ik wil dat hij een mooie, grote plant wordt... of is dit maar een droom?

    #2
    Zoek onder revegitation.

    Comment


      #3
      Er was zoiets als een wietboom maken , in een ooud artikel. In principe is ze 1jarig. Het artikel zei, je laat de toppen eraan, onderste knip je na de bloei weg, en je laat ze overwinteren binnen . Ik heb dit nog nooit geprobeerd en dit kwam uit een oud geprint wietboekje , waar veel raars in staat. Wel kan je reveggen , is stekken nemen en deze onder een lamp laten groeien, je hebt dan 18u licht nodig, wat buiten niet meer het geval is.

      Als je een boom probeert te maken, houd me op de hoogte. Ooit probeer ik dit ook al denk ik dat het niet gaat lukken.

      Maar in de natuur kan 1jarig ook overblijvend zijn. En vroeger kocht ik wel es ergens waar zogezegd 9jaar oude planten stonden, nooit gezien dus twijfel ik enorm
      Last edited by Wesley pipes; 22 October 2021, 07:43.
      Ganja always does the trick.

      Comment


        #4
        Goede vraag.

        Het is belangrijk om te weten watvoor type plant je hebt. Een autoflower heeft een geprogrammeerde celdood, dat wilt zeggen dat ze niet ouder kunnen worden tot een bepaald punt. Nu is dat bij planten zowieso een bijzonder iets, omdat ze in feite onsterfelijk kunnen zijn. Maar voor ons gewone mensen is het handiger om dat te vermijden - het is een lastig proces om zulke planten langer in leven te houden en het vergt een laboratorium.
        Als het geen autoflower is, dan kun je de plant meerdere jaren in leven houden op voorwaarde dat je de wortels kunt blijven vernieuwen (regelmatig snoeien) en dat je de bloei uitstelt door het aantal licht-uren omhoog te gooien naar een gezond getal. Dat zal minstens 17 uur licht per dag moeten zijn.
        Dan lopen we tegen een volgend probleem aan: het is onmogelijk om de plant vrij van beestjes te houden. Je zult hem dus regelmatig moeten behandelen tegen spint en trips, en eventueel tegen luizen.
        Daarnaast is het blad niet gemaakt om het langer dan enkele maanden vol te houden. Je zult dus ook regelmatig moeten snoeien en in principe de meeste wiet-kweek-kennis overboord moeten gooien omdat je niet kweekt voor de maximale groei en bloei, maar juist om een balans te vinden tussen overleven en doodgaan; je vecht vrij letterlijk tegen een plant die geprogrammeerd is om niet ouder te worden dan een jaar.
        Na een jaar of twee, drie, misschien vier zelfs, heeft de plant zo vaak kopietjes gemaakt van zijn eigen stamcellen (en de oude al lang geleden opgebruikt) dat er veranderingen optreden. Het DNA wat een lange staart heeft om bij elke kopie een soort bescherming te bieden, is die staart kwijt geraakt door het vele kopieren. Dan begint de schade op willekeurige plaatsen en dat zorgt voor soms vreemde veranderingen.


        In goede omstandigheden kun je een wietplant zo (met moeite!) wel een jaar of 4 in leven houden.
        De vraag is vooral: wil je die moeite investeren in een plant die met gemak vanaf zaad in 4 maanden tijd 2 meter hoog kan worden? Voor 3,50 heb je een leuk zaadje, voor 20 euro wat potgrond en een pot en bij elkaar opgeteld heb je op die manier makkelijk een wietboom in handen als je buiten in mei zaait. Als je het blad gewoon leuk vind, kun je misschien beter een acer/esdoorn of liquidamber soort proberen, die zijn ook moeilijk binnen te houden maar ze worden wel met gemak 150 jaar oud.
        Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
        Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

        Comment


        • Wesley pipes
          Wesley pipes commented
          Editing a comment
          Super, ook zot van mini eco systeempjes die zichzelf voeden , van alles aan het testen . Ik heb veel moeite met hydroponie, eerder rot dan wortel, bijna altijd. Vers water geven of niet, niks helpt, maar ik blijf proberen

        • Rreppellsteeltjam
          Rreppellsteeltjam commented
          Editing a comment
          Chloor en waterstofperoxide word gebruikt om wortelrot te voorkomen bij hydrokweek, Wesley pipes.

        • Wesley pipes
          Wesley pipes commented
          Editing a comment
          Dat zoek ik ook even op , thx @Rreppellsteeltjam . Monstera met de luchtwortel in het water, al een stuk weggesneden ivm rot . Lente en zomer is zowiezo beter om dit te doen maar nu week 3 en nog niks

        #5
        Topjes oogsten en drogen.

        Maak eens een chocomelk met volle melk op zaterdagavond met wat kruiden. Mocht je nare verschijnselen ervaren dan ga je slapen en is morgen alles weg.

        Rest van het plantje op de vensterbank, verzorgen en zien wat er gebeurt.

        Comment

        Bezig...
        X