Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hoeveel watt aan led per plant?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Hoeveel watt aan led per plant?

    Korting op 420shop
    Hallo, ik probeer me te verdiepen in het kweken binnen huis. Ik heb al veel gelezen op dit forum maar zit toch met een paar vragen, ik had me bedacht om een tentje te nemen van 80x80, dit vanwege de ruimte. Ik vond verschillende complete tenten met afzuiging en lamp, sommige met led, sommige met gloei. Gloei ben ik niet zon voorstander van, dus het word een led lamp. Maar welke precies?

    Hoe kan ik het uitrekenen wat ik nodig zal zijn aan aantal watts?

    Ik wil hooguit 5 tot 10 planten groeien.

    Ik heb niet zon groot budget, dus ik zat te kijken bij ome alie. Zijn hier meer mensen die led lampen bij alie express etc. gebruiken? Deze zijn innergeval een stuk goedkoper. Maar is dit met het oog op veiligheid verstandig? Brandgevaar etc.

    En welke afzuiging raden jullie aan? Ik heb de mogelijkheid om het naar buiten af te voeren en wil sowieso een filter erop voor de buurt.. maar hoeveel m² is het optimale voor een 80x80?

    Het zou mij enorm helpen.
    Met Vriendelijke Groet, Matthias

    #2
    Lees er de andere groeiverslagen even op na. Je leert er zeker wat uit. Ik zou de lamp niet via alie doen.. ze beweren een wattage maar dat is het vaak niet.

    Comment


      #3
      Marshydro voor jouw budget, 350 kuub afzuiger met variac dimmer is genoeg, maar ik adviseer je ook een actieve inlaat.

      Comment


        #4
        AliExpress lampen niet aan beginnen als je niet weet wat je koopt. 80% is pure troep
        Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
        Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

        Comment


          #5
          Kijk ff op mijn kweekverslag, is echter heel budget maar mss voldoende. Voor mij allesinds wel ik plant gans jaar door 3-4 plantjes dus en denk dat ik hiermee ruim voldoende zal oogsten. Ik schat 600-800 gr. Heb dan ook hoge opbrengstzaadjes gekozen.

          Comment


            #6
            Je kijkt trouwens nooit naar hoeveel watt per plant, maar hoeveel Watt per effectief belicht oppervlak.
            OF nouja, met LED kijk je eigenlijk überhaupt niet naar watt, dat is uit het hps tijdperk. Magoed.

            Als je 80x80 goed wil belichten zin ja aan 2/300 W met de meeste leds.
            Maja, wattage zegt niks, sommige leds maken van 1 wat maar 30% van het licht wat een kwalitateit led doet met diezelfde watt.
            efficiënte in leds verschilt enorm.
            Daarom, als je niet weet wat je koopt, ga zeker niet op ali zoeken!
            Wattage zegt niet alles, en is vaak juist vertekend beeld.
            Ook doen veel verkopers aan false advertising met wattages. Zelfs verkopens in NL, zoals lumeri, of zelfs spectrabox enzo.

            80x80 verlicht je met een mars hydro sfe 3000 heel mooi.
            Zijn nog meer opties, maar check ze hier ff voordat je wat koopt.
            ​​​​​​

            ​​​
            Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
            Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

            Comment


              #7
              Het wattage hangt af van oppervlakte x hoogte x afzuiging, het aantal planten doet er dan niet toe. Zou het aantal planten er wel toe doen, dan spelen er nog 10 factoren meer mee zoals welk medium, pot grootte, voedingsschema etc. En uiteindelijk nog welk spectrum led.

              Overigens voor de ali lampen, kijk naar de recensies met afbeeldingen. Vaak staat er wel tussen wat de echte wattage is en je haalt uit de recensies sowieso goede informatie. Heb zelf toevallig 2 50watt leds gekocht laatst en ze trekken werkelijk 50watt. Zo staan ze ook beschreven.

              De marshydro die je hier koopt, koop je op ali ook. Is hetzelfde product met dezelfde leds. Je favo growshop hier neemt ze enkel van zijn groothandel af en die weer in pallet aantal van ali. En zo zijn er nog een aantal die werkelijk van ali komen en je gerust vanuit daar kan kopen.
              Last edited by Heyz; 20 August 2022, 04:48.
              ronde 3 - ronde 2 - ronde 1 < start

              Comment


              • blisty
                blisty commented
                Editing a comment
                Njah ik ben me aan het orienteren voor een FCe-3000 te kopen.
                Kost me 309 op kwekenmetled.nl
                en kost me 297 op ali

                Da's 12 euro verschil..
                Waarschijnijk is die van kwekenmetled.nl er sneller en makkelijker in contact voor garantie.

              • Heyz
                Heyz commented
                Editing a comment
                Klopt helemaal, met zo'n prijs verschil is het voor de afhandeling beter om hem hier dan aan te schaffen uiteraard. Bij 30% minder zou ik het overwegen.

                Mijn lampen kosten hier in elk geval twee keer van wat ze op ali doen.

              • blisty
                blisty commented
                Editing a comment
                Ik heb hem trouwens bij de Mars hydro EU shop gehaald voor een nog betere prijs. Top

              #8
              Marshydro.eu is dan best denk ik, 3% korting altijf en soms met een mailtje 5, op speciale dagen 15/25% korting. Succes.
              Ganja always does the trick.

              Comment


                #9
                Marshydro is een goede budgetlamp inderdaad. Ik ben content met mijn SP-3000.
                Lumatek, Gbars, Cosmorrow, Lucilu, Sanlight zijn enkele andere OK merken.

                Je kunt in zo een 80 op 80 tentje allerlei opstellingen doen.

                2x2 met bijvoorbeeld 4 15- of 18literpotten.
                Daar kan er ook nog 1 tussenin, dan heb je vijf potten.
                3x3 dus 9 12 literpotten.
                4x4 met 16 7literpotten.
                5x5 met 4 literptjes.
                ....

                Aarde , cocos, hydro, kleikorrels, steenwol of mapito, dat maakt allemaal niet zoveel uit. Wat jouw voorkeur geniet.

                Ik zou in zo een 80 op 80 tent niet onder de 150 watt gaan. Meer als 300 is niet nodig.

                Je lamp is zowat het allerbelangrijkste. Dat en je zaad. Met een goeie LED lamp kun je met wat oefening, geduld en doorzettingsvermogen 2 gram per watt licht aan wiet kweken. Met een HPSlamp is 1 gram per watt al erg goed gekweekt. Daar zit het voornaamste verschil. HPS moet wat hoger van het gewas. Aan een ledlamp kun je je niet verbranden.

                De molwaarde is belangrijk. Die geeft aan hoeveel licht je per watt krijgt. De stralingsdiepte van je licht is een dingetje en het spectrum van je lamp.

                Laat alle lampen met veel kleurtjes links liggen. Paars is verouderd.

                No Mercy is ook een optie, Roy even bellen, tonnen ervaring en fair advies op jouw maat.

                Succes.

                Comment


                • Matthiassmit
                  Matthiassmit commented
                  Editing a comment
                  Weet je toevallig hoe je dat het best uit kan zoeken? Ik had me een 600watt uitgezocht (amazon), maar in de beschrijving staat dat hij maar 60 tot 65watt uit de muur trekt. Vandaar mijn vraag,

                  Afzuiging zat ik te denken aan de primaklima 125-TC, de versie die dimbaar is op graden en speed

                • kelderkastje
                  kelderkastje commented
                  Editing a comment
                  PrimaKlima is top.

                  Als ze zeggen 600 menen ze een HPS van 600watt te kunnen vervangen. Bullshit en verder kijken.

                #10
                Oorspronkelijk geplaatst door kelderkastje View Post

                Je lamp is zowat het allerbelangrijkste. Dat en je zaad. Met een goeie LED lamp kun je met wat oefening, geduld en doorzettingsvermogen 2 gram per watt licht aan wiet kweken.
                Met wat voor kweekoppervlak?

                Comment


                • kelderkastje
                  kelderkastje commented
                  Editing a comment
                  Je.moet wel een beetje je best doen om.ook die 1.7 te halen. Maar dat is mij gelukt met mijn Gbars.

                • atmosphere1
                  atmosphere1 commented
                  Editing a comment
                  Gewoon vanwege de goede verdeling van het licht lijkt mij.

                • atmosphere1
                  atmosphere1 commented
                  Editing a comment
                  Als het gaat over efficiëntie is de duur van de totale kweek ook iets wat erbij vermeld zou moeten zijn.
                  Waarom is het specifiek bij ledverlichting het beste een scrog te gebruiken ?

                #11
                Oorspronkelijk geplaatst door Matthiassmit View Post
                Hallo, ik probeer me te verdiepen in het kweken binnen huis. Ik heb al veel gelezen op dit forum maar zit toch met een paar vragen, ik had me bedacht om een tentje te nemen van 80x80, dit vanwege de ruimte. Ik vond verschillende complete tenten met afzuiging en lamp, sommige met led, sommige met gloei. Gloei ben ik niet zon voorstander van, dus het word een led lamp. Maar welke precies?

                Hoe kan ik het uitrekenen wat ik nodig zal zijn aan aantal watts?

                Ik wil hooguit 5 tot 10 planten groeien.

                Ik heb niet zon groot budget, dus ik zat te kijken bij ome alie. Zijn hier meer mensen die led lampen bij alie express etc. gebruiken? Deze zijn innergeval een stuk goedkoper. Maar is dit met het oog op veiligheid verstandig? Brandgevaar etc.

                En welke afzuiging raden jullie aan? Ik heb de mogelijkheid om het naar buiten af te voeren en wil sowieso een filter erop voor de buurt.. maar hoeveel m² is het optimale voor een 80x80?

                Het zou mij enorm helpen.
                Met Vriendelijke Groet, Matthias
                LED moet vooral erg goede koeling hebben , en dat maakt het duur .

                Comment


                • atmosphere1
                  atmosphere1 commented
                  Editing a comment
                  Bij die Gbars zijn de leds enorm verdeeld en is de koeling haast geen issue , met leds dicht op elkaar is dat anders. Dat is ook een reden.

                • Nederhigh
                  Nederhigh commented
                  Editing a comment
                  Net hoe je t bekijkt. Led's zijn efficiënter dan hps, meestal dan. Dus er wordt meer stroom omgezet in licht, en je hebt minder warmte als bijproduct.
                  Maar de diodes van led's kunnen geen 300+ graden worden zoals een gloeilamp/hps dat wel kan. led diodes smelten dan gewoon.
                  Moderne led's zijn heel goed passief te koelen met een stuk aluminium. t mooie is dat je toch lichtverdeling wil. Dus een mooie led pcb aan een staaf aluminium plakken is een hele mooie oplossing. Zo heeeft gbar, en alle andere strip leds dat ook gedaan. Led's worden ook efficiënter als je ze goed koel houdt.
                  Daarom zie je nu ineens alleen maar strip/bar led lampen. Goeie lichtverdeling, goeie lichtpenetratie, en goeie koeling in 1. Beste design voor kweeklampen tot nu toen

                • atmosphere1
                  atmosphere1 commented
                  Editing a comment
                  Mee eens , veel beter dan licht dat allemaal vanuit 1 klein oppervlak komt , en de constructie zorgt gelijk voor koeling.

                #12
                als jij bij alie express een lamp.wilt bestellen kan ook prima maar dab kan je beter losse lamp.kopen en losse driver dan kan je goedkoper zijn maar is dan boel uitzoekwerk en je hebt ool goede lampen daar maar betaal je ook voor en als nadeel als je iets kapot hebt duurt lang voor je vervangende onderdelen hebt marktplaats staan vaak genoug lampen op voor een leuke prijs

                Comment


                  #13
                  Kijk is op de site van rubol, of stuur hem een mailtje.
                  op 80x80 is 250w led genoeg, migro array 3 is ook voor dit oppervlak gemaakt.

                  Comment

                  Bezig...
                  X