Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wat moet ik in deze fase met mijn wietplanten doen!?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Wat moet ik in deze fase met mijn wietplanten doen!?

    Korting op 420shop
    Dag levensgenieters,

    Met mijn huisgenoten zijn we zo vier weken geleden begonnen met het kweken van onze eigen wietplanten. De zaadjes zijn gekiemd en daarna in potjes gegaan. Vandaag heb ik ze in grotere potten met aarde gedaan.
    Even wat achtergrondinformatie:
    -het zijn Jamaican pearl zaadjes
    -als het goed is zijn ze feminised(wat dat ook mag betekenen)
    -we hebben een balkon met volle zon ter beschikking of tuin met deels zon

    Ik heb geen idee wat ik nu met de planten aan moet in deze fase. Moeten ze al naar buiten?(lijkt me erg snel aangezien ze er nog zo kwetsbaar eruit zien) Moet ik ze voeding geven? Wat heeft het voor gevolgen dat het feminised seeds zijn? En zien ze er goed uit of gaat er al wat mis?

    Kortom we hebben wat bevestiging nodig dat we in de goede richting zitten en hoopte dat hier te gaan vinden! Al het goede advies is welkom😊

    Groetjes Tessinator
    You do not have permission to view this gallery.
    This gallery has 1 photos.

    #2
    Ik zou ze groot brengen onder iets van licht want daar hunkeren ze volgens mij het meeste naar, dat is de enige voeding die ze hier te kort komen.

    Voor de rest raad ik je aan hier veel te lezen en de meeste van je vragen zullen automatisch beantwoord worden zoals het verschil tussen fem's & auto's.

    Comment


      #3
      Idem hier. In ieder geval, rustig aan met water, als ik zo inschat heeft ze voor de komende 2 weken genoeg, voeding is nog niet aan de orde.

      En geef haar licht, desnoods idd buiten, want ze strekken, ze zijn op zoek naar licht.

      Straks, zodra je mooie setjes bladeren hebt, kun je gaan denken over voeden.

      Je kan overwegen ze tot de kiemblaadjes in te graven door aarde toe te voegen, tot aan de kiemblaadjes gaat dit wel goed. De stengel zal wortel worden en ze zijn zo minder slungelig.

      Verder, feminised zaad houdt in dat je 99,9% zeker een vrouwtje hebt, dus dat is goed. Met andere woorden, je kan dat verder negeren, ze is gewoon vrouw.

      Te lang, niet gelezen:
      Weinig water, meer licht (veel) en voorlopig geen voeding en fem zaad is ok, prima gedaan
      Last edited by KritischeMassa; 10 May 2023, 18:51.

      Comment


        #4
        Is die grond zeer vochtig? Als ze zo klein zijn hebben ze biet veel vocht nodig.
        Rule of thumb vanaf 15mei kan het niet meer vriezen en kunnen ze naar buiten. Zoiezo genoeg licht geven hetzij buiten hetzij met een lamp.

        Als je ze buiten plaatst, gaat dit in vollegrond of in potten. In vollegrond kan je de plantgaten al voorbereiden.

        feminised seeds dus je zal de mannetjes niet moeten uithalen, opgelet iedere plant kan hermafrodiet worden bij teveel stress.

        Als je een lamp hebt zou ik mss eerst onder een lamp plaatsen al is dat niet vereist, maar je hebt maar 1 slak nodig omdit plantje te laten opeten.

        Comment


        • Rreppellsteeltjam
          Rreppellsteeltjam commented
          Editing a comment
          Alleen juli en augustus hebben nooit nachtvorst geregistreerd.

        #5
        Ik denk dat het op de foto lijkt alsof de grond heel vochtig is, maar in het echt valt dit mee. Een lamp hebben we helaas niet tot onze beschikking.
        De planten stonden volop in het licht binnen, maar dit zal dan niet genoeg zijn geweest. Ik zal ze nog een paar dagen binnen laten en dan wellicht dus naar het balkon verhuizen. Dank voor jullie tips!

        Comment


        • NewNoobie
          NewNoobie commented
          Editing a comment
          Dubbelglas houdt teveel tegen. Een tl lamp kan al genoeg zijn voor nu als je niet teveel kosten wil maken. Led is best en niet van die paarse, kijk eens naar mars hydro zij hebben degelijke lampen

        #6
        Zelfde lichtregime als buiten aanhouden als ze naar buiten gaan. Binnen geven we meestal 18u licht en 6u donker. Als ze ze in de groeifase zitten (komt na de zaailingfase).

        Als je over gaat van 18u naar slechts 12u licht voelen ze aan dat dit het einde van de zomer is en zullen ze naar de bloeifase gaan. Via de zaadboer weet je ongeveer hoelang ze moeten bloeien ongeveer.

        Hier hoop ik dat je voor buiten uw plant geboeg indica percentage hebt omdat ons klimaat te vochtig wordt om buiten sativas af te laten bloeien zonder te verduisteren.

        Verhalen gehoord dat sommige planten het verschil al merken van 18u licht naar minder omdat je ze buiten verplaatst en hierdoor bloeien, gelukkig nog niet zoveel gehoord(je wilt dit niet).

        Nu in de zaailingfase heeft de plant genoeg voedingsstoffen en ook uit de grond dus niet bijgeven.

        Comment


          #7
          Ok potten. Volgende keer kleinere potten om te beginnen tot er een kluit gevormd is zodat je niet overwaterd (tenzij je met autoflowers werkt).

          Voeding kan je verschillende kanten op. Mineraal plagron of biobizz krijg je ene mooi voedingsschema bij. Als je gewoon wil wateren heb je ook biotabtabletten of guanokalong is gemakkelijker maar groeien ze geloof ik iets trager ook.

          Hier op het forum zou ik al lezen in verslagen en bladproblemen want via de blaadjes te lezen weet je al meer of uw plant meer of minder voeding nodig heeft. Mineraal probeer toch wat op de ph te letten wat je voedt anders neemt uw plant niet alles op en doet de hoeveelheid voeding er niet toe, is wel iets minder belangrijk als bij hydro.

          Succes

          Comment


            #8
            Zeg die grond is dat afgelengd met iets dat het water mooi kan afvloeien? Zoals perliet of coco coir of leca of iets dergelijks?

            Comment


            • Rreppellsteeltjam
              Rreppellsteeltjam commented
              Editing a comment
              Gaten onder in de emmer.

            • NewNoobie
              NewNoobie commented
              Editing a comment
              Idd gaten zoiezo nodig

            #9
            In een pot zitten wel gaten in de onderkant, bij de ander niet. Ik ben ook bang dat ze dus teveel water krijgen als ik ze buiten zet, vanwege de regen. Het is ook gewoon normale potgrond en niks speciaals…

            Comment


            • NewNoobie
              NewNoobie commented
              Editing a comment
              Water moet goed kunnen wegvloeien voor geen wortelrot te creeren later. Als je teveel water geeft zal de plant stagneren in de groei. Daarom maak dat er gaten in zitten.

              De aarde moet best ook met iets afgelengd zijn dat voor een goeie afvloeing zorgt. Ik kocht normaal van die plagron lightmix waar al perliet in zat.

              Als dat nog niet zo is zou ik zelf die plant uitgraven en in een kleine zaailing pot doen tot de er een kluit gevormd is. De grote pot maken dat er goeie mix in is als dat nog niet zo is.

              De wortels zitten nog niet diep geloof ik op zooon kleine plant.

            • NewNoobie
              NewNoobie commented
              Editing a comment
              Oja en als je gaten zou maken. En die pot of ketel staat op de grond. Dan mogen die gaten niet dichtzijn door de vloer waar je die op plaatst. Dus een ketel lijkt me niet handig

            • Rreppellsteeltjam
              Rreppellsteeltjam commented
              Editing a comment
              En paar cm kleikorrels onderin tegen natte voeten.

            #10
            Oké! Bedankt voor het advies. Ik heb ze nu in de zon buiten gezet en ga van het weekend gaten maken in de andere pot. Over een tijdje eventueel iets met de grond doen dan. Ik hoop hoor nu dat het voldoende gaat zijn dat ze buiten staan en gewoon water krijgen

            Comment


            • NewNoobie
              NewNoobie commented
              Editing a comment
              Als je te lang wacht zal de pot vol met wortels zijn. En verpotten hebben die wortels niet graag hoe sneller hoe beter bu dag je mss de hele wortel kan ondergraven nog

            #11
            Misschien is het een idee om de volgende keer de zaden eerst in een klein opkweek potje met zaai en stekgrond te laten ontkiemen en goed te laten wortelen en ze daarna verpotten in een grote pot met gewone potgrond evt met perliet.
            Het is dan ook belangrijk om ze met het overpotten ze tot de lob blaadjes (de 2 kleine onderste blaadjes) in te graven zodat de strek vanwege het ontkiemen achter glas onder de grond verdwijnt waardoor ze als je ze buiten zet ze ook minder snel schade krijgen door eventuele wind.
            op de bijgevoegde foto's zie je een opkweek potje van 10cm diep en een voorbeeld hoe ik haar heb verpot tot aan de lob blaadjes.
            You do not have permission to view this gallery.
            This gallery has 3 photos.
            https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...h-lumii-hps600

            Comment


            • NewNoobie
              NewNoobie commented
              Editing a comment
              Idd zo hoort het.

              Ik hoop dat die aarde dat ze genomen niet gewoon klei aarde is uit de tuin😅

            #12
            image_476307.jpg ik zou hier een bergje aarde maken zodat ze in ieder geval niet meer om gaan vallen.

            Ten tweede ookal vind jij dat niet, die staan flink te nat.

            Overpotten zou ik afraden, behalve als het in vaste grond word of een heeeeele hoge pot. Als je ze nu tot de lobblaadjes in zou graven heeft de bovenste 10cm van de aarde geen nut en dus minder ruimte naar beneden. Ook zal overpotten pas gaan over paar week want hier zit op een penwortel met wat haartjes na waarschijnlijk niets aan en de kans is groot als je die uit zo'n grote pot moeten halen en vooral je eerste keer dat het mis gaat.

            Kan het hele kweken van a tot z uitlichten maar het komt erop neer als je volgende dingen niet doet er geen tot weinig verbetering gaat komen.

            - Meer licht en niet achter glas.
            - Bergje aarde maken zoals aangegeven inplaats van overpotten
            - Geen water meer voor een goede periode (zeker een week)
            - Water geven vanaf een schotel voortaan en op laten zuigen wat er nodig is de rest weggooien bij de laatst gevulde schotel.
            - Niet in de regen laten staan uiteraard, moet wel onder een afdak anders verzuipen ze hé.

            Edit: zie dat je je afvraagd of fem goed is, uiteraard het is een vrouwelijke plant die bloemen gaat geven maar wel eind van het seizoen pas. Je bent er vroeg bij en zodra je alle omstandigheden onder controle hebt en de zon trekt aan heb je zeker 4 groei maanden voor de boeg. Een autoflower plantje zou midden zomer afbloeien, deze feminized zaadjes zal begin mid september beginnen te bloeien en dan is het met al die regen wat lastiger alles 100 procent onder controle te houden in de bloei. Een afdak is midden eind bloei zeker een vereiste hier in dit klimaat.

            Edit2: van te nat zou trouwens ook aan je grond kunnen liggen dat het zo lijkt, het is een erg donkere soort dus op de foto lijkt het al gauw doorweekt.

            Tjuus.
            Last edited by Heyz; 12 May 2023, 22:18.
            ronde 3 - ronde 2 - ronde 1 < start

            Comment


            • Hoeloes
              Hoeloes commented
              Editing a comment
              Inderdaad emmer afvullen tot de rand en daarna dat bultje in het midden

            #13
            Even een update een ruime week later:

            De planten staan nu buiten op het balkon, de hele dag in de zon. Ik heb de aarde tot aan de kiemblaadjes gedaan, zoals aanbevolen hierboven(ze zijn nu wel weer in hoogte gegroeid op de foto). Ook hebben ze in de tussentijd geen water meer gehad. Voor mijn gevoel zijn de in korte tijd wel een stuk sterker geworden en ontwikkelen ze bijna zichtbaar per dag meer blaadjes. Het plan is voor nu om op deze voet door te gaan en als ze wat sterker zijn met meer wortels, de grond te upgraden.
            Ik heb jullie tips hopelijk goed opgevolgd en heb nu goede hoop
            You do not have permission to view this gallery.
            This gallery has 2 photos.

            Comment


            • Hoeloes
              Hoeloes commented
              Editing a comment
              Die gele emmer kan nog wel voller en die andere kan ik niet goed beoordelen omdat ze teveel van boven is gefotografeerd. Ik zou ze vanaf nu gewoon buiten laten staan zodat ze door de wind nog een stuk sterker worden.
              Hoop doet leven.
          Bezig...
          X