Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hoe maal ik de kweekruimte spintvrij?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Hoe maal ik de kweekruimte spintvrij?

    Korting op 420shop
    Nou ja, mijn oogst is dus mislukt door spint en ik vraag me nu af hoe ik de kweekruimte spintvrij maak?
    Is er een bepaald schoonmaak middel voor? Of wat moet ik doen nu?

    #2
    Alle oude medium weggooien. De kweekruimte en/of tent afnemen met pyrethrum. Drie dagen wachten en herhalen.

    Dan beginnen met nieuw medium en schone stekken of zaad. Hoe weet je of de stekken schoon zijn? Controleer de bladeren aan de bovenkant op witte stipjes o.i.d. alles op het blad dat er niet hoort is 9 v/d 10 foute boel. Controleer vervolgens goed onder de bladeren met een loep of vergrootglas. Zie je niks maar ben je toch niet zeker? Neem dan liever zaad.

    Was je handen elke keer voordat je de planten in de kweekruimte aanraakt, maar raak ze liever niet aan tenzij strikt noodzakelijk. Denk aan je kleding, ga niet boven je gewas hangen in je wollen trui. De vuistregel is:

    Preventie is de beste resistentie.
    Horks Fototopic 2.0

    Comment


    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Als mijn stekken en medium schoon zijn dan spuit ik liever niet meer! Maar grondig te werk ga je wel!

    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Het is hardnekkig en je bent er niet zomaar van af.

    #3
    Ok pyrethrum dus. Ik had er nog nooit van gehoord maar ga ik dus kopen.

    En stekken...ja ik had het kunnen weten. Toen ik de stekken kocht zagen ze er niet geweldig uit. De stekkenboer zei al, het is regenachtig buiten en dan is het niet te voorkomen dat ze meeldauw hebben, hadden ze dus ook.
    Voor het goed zijn zou ik uit zaad moeten kweken. Maar ik ben bang dat ik niet op tijd ontdek of het mannetjes of vrouwtjes zijn.

    Comment


    • Bobledsgrow
      Bobledsgrow commented
      Editing a comment
      Kan herma worden
      Vrouw met mannelijke geslachtsdelen
      Ik heb ze zelfde gehad
      En zeker al wel 1000+zaden ontkiemt
      En ik kan er 1 herinneren
      Stress is de grootste oorzaak van het ontstaan van een herma
      Dat komt vooral door licht stress.
      Licht lekkage
      Of mensen die steeds kijken met het licht uit
      Of het rode lampje van je stekkerdoos
      In het donker moet het 100%donker zijn!!!
      En als je de temperaturen gewoon goed hebt
      Dan is de kans zeer klein
      Al controleer ik altijd wel rond week 3a4a5 van de bloei
      1 herma en je wiet is kut
      Better save then sorry
      En niet elke merk is even stabiel gekweekt
      Fus vermijd bepaalde merken

    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Bestel anders stekken uit Oostenrijk die zijn schoon mag ik aannemen.

    • Hoegaathet
      Hoegaathet commented
      Editing a comment
      Dank je, goeie tips allemaal.
      Ik heb het wel gelezen dat een klein lampje hun stress kan geven.
      Maar hoe kan dat dan met buiten wiet met maan licht?? Krijgen ze dan geen stress?

    #4
    Spint kan niet overleven zonder planten.
    Dus de tent afdoen met wat zeepsop is voldoende, om onnodig pesticiden te gebruiken kan leiden tot resistentie in spint en dat wil je niet hebben.

    2 weken op kamertemperatuur laten staan zonder planten, moet voldoende zijn om de spint die overblijft te doden.
    Doe 3 weken om er zeker van te zijn.

    Meeldauw omdat het buiten vochtig is?! Die stekkenboer heeft meeldauw in zijn tent en verzint een excuus om de schuld van zich af te schuiven.

    Lichtstress wordt veroorzaakt door licht met een bepaalde intensiteit, maanlicht en sterrenlicht, of zelfs een lantaarnpaal op 5 meter afstand, moeten niets uit maken. Tenzij je slechte genetica hebt om mee te beginnen.

    FEMzaad wordt altijd vrouwelijk, dus als je dat aanschaft dan kun je die illegale handel in stekken ook lekker laten waar het hoort: bij de mensen die graag risico's nemen.
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

    Comment


    • Bobledsgrow
      Bobledsgrow commented
      Editing a comment
      @LR2
      Hoelang blijven de eitjes van spint levensvatbaar?
      Want voorheen heb ik er zo veel ellende mee gehad
      En of ik nou 2maand stopte
      Het bleef telkens.s weer komen..
      Toen de tijd heb ik echt alles uit de kast getrokken
      Vandaar ook de waarschijnlijk in jouw ogen zeer overdreven maatregelen die ik dan neem
      Want ik denk dat ze of lang in sluimerstand kunnen of de eitjes nog heel lang.g goed blijven

    • LR2
      LR2 commented
      Editing a comment
      De eitjes kunnen overwinteren als de temperaturen laag genoeg zijn, dus dan zit je op een dikke 6 maanden. Maar in vochtige omgevingen met hogere temperatuur, dan zit je op 2 weken levensduur van zulke eitjes. 3 weken maximaal.
      Als spint blijft terugkomen, controleer dan je kamerplanten eens met een vergrootglas en werk gewoon niet met stekken. In de zomer komt spint ook buiten bij ons voor, met name in coniferen en andere groenblijvers. Als je een denneboom naast je huis hebt staan, dan kun je er onmogelijk van af komen zonder die boom om te doen.

    • Bobledsgrow
      Bobledsgrow commented
      Editing a comment
      Dank je voor de info @LR2
      Ik heb tevens mijn domme reacties verwijderd over het bestriijdingsgoedje
      je hebt gelijk
      en zo had ik er niet over ma gedacht

    #5
    Oorspronkelijk geplaatst door LR2 View Post
    Spint kan niet overleven zonder planten.
    Dus de tent afdoen met wat zeepsop is voldoende, om onnodig pesticiden te gebruiken kan leiden tot resistentie in spint en dat wil je niet hebben.

    2 weken op kamertemperatuur laten staan zonder planten, moet voldoende zijn om de spint die overblijft te doden.
    Doe 3 weken om er zeker van te zijn.
    Geldt dat ook als je je medium hergebruikt? Ik heb namelijk de indruk dat spint in sluimertoestand in de steenwol kan overleven om weer actief te worden zodra er nieuwe stekken worden geplant. Maar als dat volgens jou onzin is dan bespaar ik me graag de aanschaf van nieuw medium.
    Horks Fototopic 2.0

    Comment


    • Bobledsgrow
      Bobledsgrow commented
      Editing a comment
      Spint gedijt op zijn best bij 34 graden dacht ik
      Ik heb mijn hok zelfs weken lang op 30+ gehad
      In de hoop dat ze zouden verhongeren en de overige eitjes zouden uit komen.
      En ik had ze net zo 'snel weer terug

      Maar goed dat heb ik ervaren
      LR2 heeft er als ware voor geleerd met passie
      Die zal het zeker beter weten als ik
      Dus ik ben ook zeer benieuwd naar het antwoord

    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Die ervaring heb ik ook. Zolang ik mijn medium hergebruikte had ik ze ook steeds weer, wat ik ook deed. Nu ik alles heb weggegooid en overnieuw ben begonnen heb ik nog geen beestje gezien. Desondanks ben ik ook benieuwd naar het antwoord want ondanks de ervaring heb ik nergens echt info kunnen vinden over ongedierte in steenwol.

    • LR2
      LR2 commented
      Editing a comment
      Zie mijn antwoord hierboven. Het lijkt mij vrij onwaarschijnlijk dat je na een 3 of 4 weken nog wat levends terugvind. Check eens hoe je seizoenen lagen toen dat gebeurde, als je in de zomer draaide dan is het waarschijnlijk een bron van buitenaf. Daar kun je moeilijk tegen spuiten.

    #6
    Nou ik ga het proberen met pyrethrum en daarna met stoomreiniger en hopen dat die kleine f***ers dood gaan.
    Thanks voor de tips!!

    Comment


    • Hoegaathet
      Hoegaathet commented
      Editing a comment
      Ja beter iets extra doen. Maar ik moet wel zeggen dat ik lui ben aangelegd

    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      De beestjes laten je gauw genoeg weten of je voldoende grondig bent geweest. Het zijn hardnekkige krengen dus beter lever je geen half werk!

    • LR2
      LR2 commented
      Editing a comment
      Die combinatie is echt heel dom. Je gaat stoom blazen op een insecticide, waardoor het de lucht in verstuift.. De lucht die je inademt.
      Dat we rook inademen is tot daar aan toe, maar giftige cocktails maken zonder er high van te worden is oprecht, echt ontzettend achterlijk. Niet gewoon gevaarlijk, maar echt te dom om te poepen dom.

    #7
    Oorspronkelijk geplaatst door LR2 View Post
    .

    Lichtstress wordt veroorzaakt door licht met een bepaalde intensiteit, maanlicht en sterrenlicht, of zelfs een lantaarnpaal op 5 meter afstand, moeten niets uit maken.
    Dus een led lichtje van bv de ontvochtiger zou geen kwaad kunnen? ( ik heb het nu afgeplakt).

    Ja die stekkenboer heeft waarschijnlijk zoals je zegt de schuld willen afschuiven op het weer.
    Ik had trouwens de meeldauw weg kunnen krijgen hoor, met melk en water.

    Comment


    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Groen licht heeft geen effect, maar iedereen plakt gaten en lampjes af vanwege herma ervaringen met ander licht, of "snachts" kijken met licht of fotos met flits in de tent.

    • LR2
      LR2 commented
      Editing a comment
      Jawel, dat kan kwaad. Omdat zulke lampjes rood zijn of oranje en duiken soms diep in het IR spectrum, en dat is precies de golflengte die de nachtrust verstoort op lokaal niveau. In zo'n 70% van de gevallen kan een klein lampje nauwelijks kwaad, zolang die constant brandt en de planten verder geen lichtstress ervaren. Maar mensen kopen tegenwoordig van die soorten die al herma worden als je ze verkeerd aankijkt.. En dat is een risicofactor die de kans op een herma met 200% vergroot, bovenop de bestaande kans.
      Stel je hebt een lampje, dan heb je dus 30% kans. Combineer dat met genetica die ruk is, en dan zit je op (30+ (2x30))= 90% zeker herma.

    #8
    Hoegaathet doe alsjeblieft niets met pyrethrum en stoom, of andere gifstoffen en stoom.
    Het feit dat ik dat moet zeggen.. Jezus christus.

    Dit is zo'n gevalletje "Als we alle waarschuwingslabels verwijderen dan lost het probleem zichzelf op.".
    Vanuit medisch perspectief ben ik wel benieuwd hoe snel de parkinson of ALS ontwikkelt als je acetylcholine-blockers inademt, en of je nieren het volhouden.. Maar vanuit menselijk perspectief zeg ik: wie de fuck heeft jou dit aangeraden en waarom luister je daar naar?

    Pyrethrum is relatief veilig. Omdat we het op planten spuiten en daarna zeg maar.. Een week of 8 niets doen zodat het uit elkaar kan vallen.
    Relatief veilig daarmee bedoel ik dat het alsnog gevaarlijk is, maar van alle gevaarlijke dingen die WEL werken, is dit de minst gevaarlijke.
    Een beetje zoals een brandend huis heel gevaarlijk is, maar een brandend huis in Afrika is minder gevaarlijk voor mij dan mijn eigen huis wat in brand staat.
    Als je nou dat brandende huis niet uit laat branden, maar er middenin gaat staan en dan nog eens een kan benzine mee neemt om te blussen.. Snap je wat ik bedoel?

    En niemand anders die zegt "Hee jongen, da's niet zo'n goed plan!". Het label zegt ook iets over buiten gebruiken, in een geventileerde omgeving, niet inademen.. Zulke dingen.
    Goverdomme wat een treurnis. Misschien moeten we de Masai maar weer terugbrengen en iedereen en z'n kinderen de kanker geven want dat gaat een stuk sneller.

    Als dit leidt tot hospitalisatie, dan kun je er vergif op innemen dat het forum onder de loep gaat en dat de politie hier zorgvuldig sporen komt verzamelen. Bedankt met z'n allen!
    Ik kan hier echt pisnijdig om worden.
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

    Comment


    • Silas
      Silas commented
      Editing a comment
      Rustig, rustig Ik snap dat je boos bent, maar zulke dreigementen zijn niet nodig.

      Dat past in zijn geheel niet bij jouw! En dan wordt ik boos Niet iedereen snapt deze info en dan krijg je rare vragen/opmerkingen.

    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Ik zie geen dreigementen hoor Silas !!

    • Silas
      Silas commented
      Editing a comment
      Daar zit wat in

    #9
    Oorspronkelijk geplaatst door LR2 View Post
    [USER="54587"]
    Ik kan hier echt pisnijdig om worden.
    Rustig rustig, er is nog niks gebeurd!
    Misschien eerst stoom en dan pyrethrum?

    Comment


    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Ik snap die overspannen reactie ook niet helemaal. Pyrethrum wordt gewoon in het tuincentrum verkocht en iedereen snapt wel dat je die zooi niet in moet ademen. Zodra je het deksel er afdraait ruik je dat al, want het is net de geur van terpentine.

      Als je een goed stoom apparaat hebt dat heet genoeg wordt, zou dat afdoende moeten zijn en heb je geen pyrethrum meer nodig.

    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Ehmm, Lr is chemisch bioloog en daarom gaat ie zo over de zeik, hij/zij heeft waarschijnlijk genoeg ellende gezien door chemische zooi en wenst jou dat absoluut niet toe.

      Beter een doof oor dan op de intensive care afdeling, zullen we maar zeggen.

      Toch!?
      Last edited by Rreppellsteeltjam; 20 March 2024, 14:26.

    #10
    Er ligt wel meer in het tuincentrum Hork wat niet verkocht zou mogen worden zonder een leesvaardigheidstoets vooraf.
    "Iedereen snapt wel dat je die zooi niet moet inademen"
    En toch zien we jaarlijks dat mensen hun planten er mee vol spuiten, hier ook iemand die er met een stoomapparaat een soort van vape-vloeistof van wilde maken.. Kweenie, maar blijkbaar is het toch lastig.

    Noem het overtrokken, overspannen of wat dan ook.. Als ik lees dat iemand zichzelf wat aan wilt doen, dan hak ik daar op in. Dat 't maar goed duidelijk is.
    Een dronken persoon die achter het stuur kruipt, de sleutels afnemen en een flink pak rammel geven, dat is geoorloofd vind ik. Liever dat dan weer een maat van de vangrail schrapen.

    In detail treden kan ik niet, maar ik werk mee aan onderzoeken die kijken naar ziektes die we sinds een twintig, of tiental jaren pas massaal zien. En pyrethrine is een van de meest waarschijnlijke oorzaken als het gaat om spierziekten, omdat de symptomen in mensen vrijwel gelijk liggen aan de werking in insecten. Katten missen een enzym wat pyrethrinen kan afbreken, en voor katten is het dodelijk. Toch staat op de verpakking "veilig voor mens en dier".

    Zelf heb ik geen invloed op waar wiet beland en wat mensen er mee doen, en de kans is aanwezig dat mensen lompe gifstoffen rondpompen in hun tent en de topjes vriendelijk uitdelen aan wie er voor wilt betalen. Dat weten we niet, dat hoeven we niet te weten. Maar als ik een enkeling kan ontmoedigen om met gif te gaan spelen, en zichzelf en mogelijk anderen in gevaar brengt, dan ben ik lomp en duidelijk.

    Zelf heb ik een goede vriend die steriel is omdat zijn vader graag de uitlaat van zijn tent in het huis had blazen, en die vader spoot zo veel gif dat zijn zoon nu geen zwemmers in zijn zaad heeft. Evolutie sinds het begin der tijden voor die bloedlijn, eindigt daar. 1267000000000000000000 voorouders gehad, die allemaal succesvol geneukt hebben en kindjes hebben gekregen, en deze knul zet daar een punt achter dankzij zijn vader. Die knul heb ik van een brug moeten praten toen de vierde vriendin het uit maakte omdat ze een kinderwens had (en hij ook!).

    Ga eens praten met iemand met een degeneratieve spierziekte.. De ene dag kunnen ze nog een vork optillen, een half jaar later zitten ze kwijlend in een rolstoel geteugeld; ze krijgen de hele wereld nog mee, maar het lichaam doet 't gewoon niet meer. Euthanasie kan dan niet want iemand moet wilsbekwaam zijn en volledig bij zinnen. Dus de oplossing is stikken in je eigen longvocht of hopen dat je hart er snel mee ophoud. Anders is het letterlijk als een vis in een kom kijken naar hoe de wereld jou kapot ziet gaan.

    Waarom reageer ik daar zo straf op? Omdat ik 't van dichtbij heb gezien. Als ik kan voorkomen dat iemand zo'n kasplantje wordt, of zijn eigen kinderen steriliseert, dan doe ik dat.
    Dat jullie daar laconiek over doen, dat vraagt misschien om eens in de spiegel te kijken en na te denken over empathie.
    Als jullie echt denken dat mensen de verpakkingen lezen en zich aan instructies zouden kunnen houden, dan zou dit forum niet eens bestaan of bezocht worden. Velen hier hebben al moeite met een voedingsschema of de bladprobleemoplosser.

    Bedreigingen en persoonlijke aanvallen zijn niet mijn ding, boos worden doe ik over het algemeen ook niet vaak. Maar als we elkaar tips gaan geven over hoe we 't snelst de pijp aan Maarten kunnen geven, dan vlieg ik wel uit de bocht.

    De geur is trouwns naphta en niet terpentine. Naphta is kankerverwekkend op zichzelf met een maximaal toelaatbare grenswaarde van 1ml per 10m3, maar ook dat staat niet in de handleiding. Als we een litertje oplossing spuiten met 10mL van dat spul in een ruimte van 10m3, dan zitten we dicht bij een beetje veel te hoog.

    Dat niet iedereen dat beseft en weet, dat kan ik niet voorkomen. Wel mogelijk verhelpen door even iedereen op scherp te zetten. Ik hoop dat het duidelijk is, en dat we de volgende keer met zijn allen durven zeggen "Misschien is dat niet zo'n goed idee!".
    Last edited by Silas; 4 weken geleden.
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

    Comment


    • Takketoelli
      Takketoelli commented
      Editing a comment
      Geen vergif in mijn Tententuin. Gewoon een paar weekjes droog draaien en alles is weg

    • parakweker
      parakweker commented
      Editing a comment
      Hork woon in een klein appartement, kan het me niet goed herinneren maar het lijkt me aannemelijk dat de poes ergens op de bank lag tijdens het spuiten. Dus niet recht onder de nevel. Maar wel in dezelfde ruimte.

    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Nierfalen is toevallig een van de symptomen die niet door pyrethrum komt, dus je hebt je kat niet vermoord. Permethrin is ook pyrethroide en dat zit in vlooiendruppels voor de kat. Daar zou je haar 'ook' mee kunnen vermoorden.

    #11
    Makkelijkste manier is leeg hok paar weken door laten draaien op temp. Spint heeft korte levenscyclus dus die sterven van de honger dan.
    Afzuiger uit en hittebron erin.

    Makkelijker wordt t niet.

    Suc7
    Pas u aan aan de onaangepasten. Wees tolerant voor de intoleranten. Omarm hen die u afwijzen. Het systeem heeft gefaald.
    Het systeem betreurt dit ten zeerste.

    Comment


    • parakweker
      parakweker commented
      Editing a comment
      Hork dan maar paar maandjes in een vuilniszak in de garage/berging/schuur zetten!

    • Hoegaathet
      Hoegaathet commented
      Editing a comment
      Oh ok.
      Ik doe elke keer ik draai nieuw potgrond erin dus dat is geen probleem.

    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      parakweker mij niet gezien, de Action heeft goeie kokosblokken voor een prikkie waar ik momenteel op kweek én geen beestjes te zien.

    #12
    Oorspronkelijk geplaatst door Eerstekamerlid View Post
    Makkelijkste manier is leeg hok paar weken door laten draaien op temp.

    Suc7
    Hoe hoog de temp? En misschien ook de RV?

    Comment


    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Als jij je grond gaat hergebruiken dan komt de spint zeker terug - al wacht je een maand - tenzij je het kunt spoelen met kokend water of stomen met een stoomapparaat.

    • Eerstekamerlid
      Eerstekamerlid commented
      Editing a comment
      Bij grond hergebruik ga je sowieso weer voor de bijl idd.
      Paar gloeilampen in een dicht hok en je zit snel op hogere temperaturen heur.
      Vanaf graad of 12 staat het stil en alles omhoog gaat het sneller.

    • Hoegaathet
      Hoegaathet commented
      Editing a comment
      @Eerstekamerlid
      Fair enough!
Bezig...
X