Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kan ik potgrond herbruiken?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Kan ik potgrond herbruiken?

    Korting op 420shop
    Ok, ik ga deze week weer beginnen met kweken. Ik heb voor voeding Biobizz gekozen op aanraden van Highrider.
    Nu is mijn vraag, omdat het biologisch is, kan ik na deze draai de pot grond weer gebruiken of moet je dan weer heel goed de potgrond uitspoelen?

    #2
    Naar mijn weten wel, mits je geen hele bevolkingsgroepen aan ongedierte in je vorige kweekje had of andere ziekten.

    Comment


      #3
      Dat kan eventueel, goed spoelen en de oude penwortel voor ieder gebruik verwijderen is wel een aanrader.

      oo biobizz?! Nog een tip dan:
      Spuitdoppen en teflon tape om de hals --> scheelt je een hoop tijd, gekut en frustratie.

      succes

      Comment


      • Rietslang
        Rietslang commented
        Editing a comment
        Penwortel?? Waar heb je het over?

      • Highrider
        Highrider commented
        Editing a comment
        Ik weet dat jij liever een potloot ziet rietslang

      • Eclecticon
        Eclecticon commented
        Editing a comment
        Dat is voor mij nieuw.. haha zo simpel en ik kwam er niet op. Iedere keer geklooi met mijn flessen schuin houden en de spuit er in. Passen deze ook op Plagron flessen?

      #4
      Oorspronkelijk geplaatst door Babz View Post
      Naar mijn weten wel, mits je geen hele bevolkingsgroepen aan ongedierte in je vorige kweekje had of andere ziekten.
      Ok thanks!

      Comment


      • Rreppellsteeltjam
        Rreppellsteeltjam commented
        Editing a comment
        En de grond moet ook wat opgewaardeerd worden, oftewel de verbruikte voedingstoffen moeten er weer in.

      #5
      Oorspronkelijk geplaatst door Highrider View Post
      Nog een tip dan:
      Spuitdoppen en teflon tape om de hals hoop tijd

      succes
      Ik wist niet dat die bestonden, thanks for the tip!!

      Comment


        #6
        Oorspronkelijk geplaatst door Highrider View Post
        Dat kan eventueel, goed spoelen en de oude penwortel voor ieder gebruik verwijderen
        Nu had ik op YouTube ergens gezien dat je de wortel kon laten zitten.
        De nieuwe plant maakt dan gebruik van het oude wortel stelsel.
        Maar het is maanden geleden, ik zou de video niet meer kunnen terug vinden.
        Ik begin nu alleen te twijfelen of ik het goed begrepen heb, het was in Engels.

        Comment


        • Hork
          Hork commented
          Editing a comment
          Highrider zo doe ik het ook met zaad hoor en nog geen dikke pen gezien.

        • Highrider
          Highrider commented
          Editing a comment
          Hork dan denk ik dat jouw "kluit" zoals bob het ook opschrijft mijn "penwortel" is en we hetzelfde bedoelen. Ik had in eerste instantie met de omschrijving kluit, de volledige kluit in mijn stonede hoofd.
          Binnenste van het onderonderste verwijderen dan maar?

          Als we dan toch bezig zijn..ook gelijk de bovenlaag afschrapen? daar waar de plantenkak zit🤮.

        • Hork
          Hork commented
          Editing a comment
          Ja Babz het is gratis voeding voor de nieuwe lichting worteleters en je hoeft de deur niet uit om nieuwe aarde: win win.

        #7
        Bij hergebruik grond
        spoel ik bij de vorige oogst de 1 na laatste week met enzym en afgezuurd water
        dan 1 week afgezuurd water
        De grond uit de potten los maken op de grond of in een bak
        meng bacto en kalk zoals beschreven
        dat is de basis
        Dan kan je er nog wormenmest of guano-vleermuizenstront aan toevoegen
        ik was fan van beiden maar ik gebruikte of de ene of de andere

        Comment


        • Bobledsgrow
          Bobledsgrow commented
          Editing a comment
          Na toevoegen van bacto in vochtige grond
          Geeft kans op schimmel op je grond
          Laat dit zitten
          Dit kam geen kwaad
          En is een teken dat je bodemklimaat aan het werk is

        #8
        Voor de prijs van een grammetje wiet heb je een zak nieuwe potgrond. Of soms wel vijf.

        Grond in potten klinkt in, het verzakt en wordt compacter.
        Omdat er geen volledig bodemleven is zoals buiten, hebben we niet de geweldige eigenschappen van buitengrond in onze potten.

        Hergebruiken kan prima, maar het is zeer zeker mogelijk dat je na een ronde kweken met allerlei problemen komt te zitten. Het behandelen van die oude aarde is soms duurder en meer tijdrovend dan gewoon wat zakken nieuw spul halen.
        Als we moeten gaan besparen op het een na goedkoopste onderdeel van onze hobbykweekjes, dan moeten we misschien beter stoppen met hobbyen en gewoon werk gaan zoeken.

        Is maar een suggestie natuurlijk, maar ik vind 't opmerkelijk dat we voor 15 euro/stuk zaadjes kopen en dan beknibbelen op de aarde.
        Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
        Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

        Comment


        • Bobledsgrow
          Bobledsgrow commented
          Editing a comment
          De andere manier is cocos slabs
          Toen de tijd gingen er 4 in een slab
          1slab is 11liter
          Dus inplaats van 4x11 liter
          Heb je 1 slab van 11liter
          Ik twijfel of ik de volgende keer cocosslabs of steenwolslabs ga gebruiken
          Steenwol zou de 1e x worden
          En met stekjes van 1 plant ben ik niet.meer gebonden aan potten😃

        • Hork
          Hork commented
          Editing a comment
          Ik heb liever steenwol slabs en ga daar weer op kweken. Ik ga een veelvoud van 4 stekken per slab doen, gewoon in principe zoveel als er op passen en dan direct op 12/12.

        • MRDAW420
          MRDAW420 commented
          Editing a comment
          +1.

        #9
        Jazeker aarde kun je prima een 2e ronde opdraaien,verwijder gewoon de oude wortelkluit en woeker ff de rest lekker luchtig door.

        De meeste zitten toch gelijk met hun flesjes en meters erboven op dus geen zorgen om maken.

        Maar ik snap het doel niet zo,om te kutten met aarde binnen voor een paar plantjes waarom niet gelijk mapito of kokos?
        leverd je nog een hoop voordelen op ook,mits je verstand en kennis toepast.

        Comment


          #10
          Indien je een tuintje hebt waar je makkelijk je oude aarde kan dumpen geef ik je 100% gelijk. Maar heb je erover nagedacht dat sommigen op een appartement kweken en onze hobby nog steeds illegaal is?
          Zeker! Ik heb recyclebare GFT zakken en daar kan alles in, die mogen de GFT container in. Niemand weet of daar nu koffie in zit, of potgrond. Eentje van 20L per week mee, en in een maand heb ik 4x20L opgeruimd. Zonder een kip die er naar omkijkt.

          Mijn ex kweekte tropische planten in haar appartement, als die een verpottingssessie had dan ging er ook makkelijk 400L aarde doorheen en nooit gedoe mee gehad in 8 jaar tijd. Last van de kuiten, da's alles.

          Als je met 50 zakken moet gaan slepen, zoals bobsledgrow deed(?) dan hebben we 't al niet meer over hobby. Dan ben je aan het kweken voor geld. Ik doe met 'n buitenkweek een jaarvoorraad op in 4 of 5 20L potten, ik kan me niet voorstellen dat een gezond mens meerdere keren per jaar een tienvoud van dat op rookt in zijn eentje.

          Als we 't dan over veiligheid moeten hebben en pakkans enzo, dan zou ik daar eens naar kijken; hoe groter doelwit je op je rug schildert, hoe groter de kans is dat je gezocht gaat worden.
          Dit is en blijft een hobbyforum. Dat wil ik graag zo houden.


          Het uitwassen van stoffen potten zou ik zelf doen in een emmer met heet water, wat dreft en een scheut azijn. Na een keer of vijf een nachtje soppen (vijf keer water verversen), zou het helemaal schoon moeten zijn.
          Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
          Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

          Comment


          • Takketoelli
            Takketoelli commented
            Editing a comment
            Exact
            Ik heb maar 1 zak in de 2 maanden nodig ongeveer, das alles. Ik loop met een sporttas gevuld met twee ah zakken met ieder een uitgedroogde 11 liter kluit en het knipafval naar de berging.
            'Sociale controle' is absurd; je voelt je echt bekeken door de buren hier, wat ook zo is.
            In de fietsentas en dumpen in een bos. Meestal bij een boer of tuinder zijn dumpplaats, kan het mee composteren.
            Met diezelfde sporttas haal ik een zak potgrond, die past daar precies in. Dan zo nonchalant mogelijk die tas naar boven sjouwen 😀

            Ik durf het niet in de container te gooien, er wordt vaak gecontroleerd bij mij in de buurt
        Bezig...
        X