Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BAC Silica Power

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    BAC Silica Power

    Korting op 420shop
    Ik kan nu niet vinden of het organisch is.
    Ik heb daar nog een fles van staan.
    Verstandig om het te gebruiken of niet?

    #2
    Waarom zou het niet verstandig zijn om te gebruiken denk je?
    Denk ooit eens ergens gelezen te hebben dat het ongeveer hetzelfde doet als die regulator van aptus. Ken wel een paar mensen die dat gebruiken en er goeie resultaten mee halen. Het zal iig geen schade berokkenen aan je plantjes.

    Die zever van organisch vs mineraal moet je niet teveel in meegaan want sommige merken combineren beide in 1 fles. Het 1 is gewoon sneller opneembaar voor zover ik goed mee ben met het verhaal.

    Comment


      #3
      Oorspronkelijk geplaatst door DerpiE View Post
      Die zever van organisch vs mineraal moet je niet teveel in meegaan
      Ik zou kunnen proberen in de helft van mn plantjes.
      Al hoop ik dat er iemand iets meer van af weet en het me weet te vertellen.

      Comment


        #4
        De studies die zijn uitgevoerd op het toepassen van silica moeten we eens goed bekijken denk ik.
        Het zijn vergelijkende studies die het effect van silica moeten bepalen, dus logischerwijs zet je een studie als volgt op:
        Neem 200 planten, gekloonde planten. Tien van type A, tien van type B, tien van type C, enzovoorts.
        Maak 100 bodems zonder silica, maak 100 bodems met silica. Zet de planten er in, laat ze even groeien.
        Bekijk de verschillen, en beschrijf de resultaten.

        Voor de lezers thuis is dat vrij vanzelfsprekend, niet?
        Dus silica heeft een versterkende werking voor planten, da's top!

        Nu de opdracht voor de lezers thuis: ga eens op zoek naar een bodem zonder silica.
        Da's vrijwel onmogelijk want alle bodems bevatten een klein aandeel zand, perliet bijvoorbeeld bestaat volledig uit silicaverbindingen. Glas ook. Zand ook. Kiezelstenen ook!

        Welnu, stel dat je een verkoper bent en je weet dat wietkwekers alles kopen waarvan bewezen is dat het planten versterkt en iets goeds doet.
        Dan ga je zand verkopen in een woestijn, met een paar halfbakken studies die inderdaad aantonen dat planten het beter doen als er wat silica door de bodem zit IN VERGELIJKING MET NUL SILICA.
        Zand verkopen.. In een woestijn..
        Dat is BAC aan het doen, en het lukt.

        Kan het kwaad? Nee, want je aarde zit er al vol mee.
        Kan het kwaad? Ja, soms wel omdat sommige silicazouten de pH naar zo'n hoog niveau tillen dat geen plant dat overleeft (zie: een of andere nasa-funded professor die het aanprijst en zijn eigen studie totaal negeert, op een of ander youtube kanaal over wietkweek academie shit).
        Is het nodig? Zand.. In een woestijn..

        Het is verdomme dat ik nog een beetje eergevoel heb, anders zou ik het ook doen
        Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
        Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

        Comment


        • Voor het eerst
          Voor het eerst commented
          Editing a comment
          Voor de lekkere aarde smaak natuurlijk.. wat anders

        • LR2
          LR2 commented
          Editing a comment
          Als je cocos hebt zonder zand er in, dat zou ik dat knap vinden; traditioneel gezien wordt het gedroogd op een strand en ik kom altijd steentjes en zandkorrels tegen. Maar je kunt het toevoegen als je denkt dat er niet genoeg in zit. Maar een goedkope zak zand van de bouwmarkt of wat perliet kan ook al voldoende zijn.

        • Voor het eerst
          Voor het eerst commented
          Editing a comment
          Was sarcastisch bedoeld.. ik heb me al tig middeltjes laten aansmeren met goed onderbouwde argumenten welke achteraf inderdaad toch een beetje onzin waren. Kweek deze ronde voor het eerst op kokos van Plagron. Voorheen altijd kokos mix gehad. Vind het voor nu prima. Zal gedurende de groei wel beoordelen of er zaken tekort komen.

        #5
        Oorspronkelijk geplaatst door LR2 View Post
        zie: een of andere nasa-funded professor
        Bedoel je Dr Bruce Bugbee? Want daar heb ik het vorig jaar van gezien, en daarom gekocht.
        Ik ging er vanuit dat een wetenschapper weet waar ie over praat.
        Maar jij denkt dat het een en al commercie is?

        Comment


          #6
          Oorspronkelijk geplaatst door Hoegaathet View Post

          Bedoel je Dr Bruce Bugbee? Want daar heb ik het vorig jaar van gezien, en daarom gekocht.
          Ik ging er vanuit dat een wetenschapper weet waar ie over praat.
          Maar jij denkt dat het een en al commercie is?
          Volgens mij is hij het die inderdaad wollastonite of iets dergelijks had bestudeerd.
          Van die studie heeft hij een poster gemaakt waarin de pH geleidelijk op loopt tot 11 of 14 - mijn geheugen laat me in de steek. En hij geeft daarbij aan dat de afgave van silicaten daardoor heel geleidelijk gaat.
          Kweet niet, maar als de pH boven de 8 uit komt, gaan de meeste planten het niet meer redden. Bij 9 zijn ze dood. Bij 10 nog doder. Bij 11 ben je de aarde aan het steriliseren en als je 14 haalt pfoe..
          De beste man weet echt wel waar hij het over heeft, en vandaar dat ik het zo bijzonder vind dat hij het product aanraad als het letterlijk een planten killer is.

          Kaliumsilicaat kun je prima gebruiken, maar ik geloof niet dat het heel veel toevoegt t.a.v. een normale bodem.

          Ik ben en blijf er van overtuigd dat het makkelijkste pad, altijd de beste is. Beter een hap zand toevoegen halverwege de kweek dan allerlei sapjes gaan toevoegen.
          Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
          Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

          Comment


          • Rreppellsteeltjam
            Rreppellsteeltjam commented
            Editing a comment
            Gewoon handvol potgrond in water doen en 24 uur laten staan zodat de voedingsstoffen goed los komen toch?

          #7
          Na wat leeswerk hier en daar kan ik alleen maar de conclusie trekken dat de opmerking dat silica geen toevoeging bied wel wat kort door de bocht is. Silica is inderdaad aanwezig in dierlijke meststoffen en in alle vormen van zand. Echter is opneembaar silicium in ieder geval in Nederland in vrij lage concentratie aanwezig in de grond. De conclusie die uit meerdere onderzoeken aanwezig is bij pootaardappelen is dan ook dat het zeker een positieve bijdrage levert aan de transporteerbaarheid van onder andere fosfaat.
          "Het nutriënt zorgt voor een stevigere
          plant. Uit onderzoeken blijkt onder meer dat graan minder snel legert en dat aardappelen een betere stand van het blad hebben als het gewas voldoende silicium kan opnemen. Bovendien is bij aardappelen tot 22 % meer bladgroen in het blad gemeten. Dat betekent een efficiëntere benutting van het licht en dat heeft een gunstig effect op de opbrengst.​"
          Mijn opmerking dat het dus met name op media als kokos en steenwol best wat toe zou kunnen voegen is dus niet geheel uit de lucht gegrepen.
          Een andere conclusie was:
          "Als voldoende silicium beschikbaar is voor de plant, dan geeft dat een verhoogde tolerantie voor droogte. Hoe hoger het siliciumgehalte in de plant, hoe efficiënter de plant omgaat met water. De hogere droogtetolerantie is een gevolg van een lagere gewasverdamping. De celwanden van de plant is als het ware geïmpregneerd met een siliconenlaagje. Dat voorkomt te veel vochtverlies. De verzilting van bodems is in Nederland steeds vaker een probleem. Silicium verhoogt de zouttolerantie doordat het de opname van natrium (Na)verlaagt. Tegelijkertijd bindt silicium zich inde wortels aan Na, waardoor de concentratie natrium in de plant afneemt. Siliciumvermindert daardoor de groeiremming door verzilting.​"
          Lopend Verslag

          Comment


          • Hoegaathet
            Hoegaathet commented
            Editing a comment
            Hie word het uitgelegd door Bruce Bugbee in een podcast bij Mr grow it :

            https://www.youtube.com/watch?v=W-3ZZJyk5lc&t=3764s

          • LR2
            LR2 commented
            Editing a comment
            Wij hebben vrij oude bodems in NL. Vrije silicaten spoelen daardoor makkelijk uit, en alles wat opnieuw vrijkomt, spoelt ook uit. Opnieuw is het een "niets" versus "veel" vergelijking in de globale uitspraken over bladgroen en voordelen, en alleen in het geval van meeldauwwering in komkommers doet Eurofins een uitspraak over de daadwerkelijke concentratie. 100mg/kg is vier vloeitjes aan gewicht per kg aarde. Zand en andere silicaatverbindingen laten opneembaar silica prima los als de pH zich daarvoor leent.
            Het deel of natrium is totaal irrelevant voor ons, omdat we geen natrium gebruiken.
            Onderzoeken is goed, dat steun ik! Maar zet een onderzoek in perspectief en je beseft vrij gauw dat je met een hapje zand, lavameel, perliet e.d. ook ver komt. Steenwol lijkt inert maar het wordt wel degelijk aangetast door zuurder water, waardoor silicaten ook vrij komen.

            Je kunt silica op elke vorm toevoegen, maar die 100mg/kg daar zit je vrij snel op. Een handje vol lavameel bevat ongeveer 40-200 gram oplosbare silicaten. Dat is op zijn minst veertigduizend milligram, op zijn meest 200000mg. Genoeg om 400kg-2000kg aarde op niveau te brengen.
            Het perspectief is belangrijk, dames en heren.
            Ga je dan een flesje van dat spul kopen? Of zouden er andere, goedkopere oplossingen bestaan?

            Een boer zal niet heel snel zand gaan uitstrooien op een veld, of lavameel. In potcultuur kan dat prima.

            De hamvraag is denk ik vooral: wat is er op dit moment aan beschikbare silicaten in je bodem? En hoeveel moet er bij om op ideale waarden te zitten?
            Moet er wel iets bij? Zit er niet al teveel in?

            Ik heb zelf geen problemen met meeldauw, ook niet met een gebrek aan trichomen, en ook geen problemen met natrium. Bladgroentechnisch vind ik dat mijn planten het prima doen, ze groeien best rap en ik vind dat wel prima. Vochtverlies? Vochtverlies is respiratie, die wil ik hoog houden; meer respiratie is meer groei. Ik wil juist dat die molen blijft draaien en ik hoef geen beperkende maatregelen te nemen qua watergift; mijn planten hoeven niet tegen droogte te kunnen want ik ben er dagelijks bij om ze water te geven..
            Wat is dan het voordeel? Voor zover ik weet komen mijn planten niets tekort en om dan iets arbitrairs toe te voegen omdat youtube zegt dat het mogelijk iets bijdraagt, tsja.. Opnieuw, perspectief.
            Een van de slimme trucs in de wereld is mensen te laten geloven dat ze iets tekort komen, zodat ze beren op de weg zien die ze willen vermijden als ze middeltje X kopen. Kom er eerst maar eens achter of er sprake is van een tekort, dan kunnen we daarna eens kijken of dat correctie nodig heeft.

          • Hoegaathet
            Hoegaathet commented
            Editing a comment
            Duidelijke taal LR2. Bedankt voor je bijdrage en hier leer ik weer van en waarschijnlijk meerdere mensen.

          #8
          Ja goeie toevoeging hoor, lavameel (wat veel silicium bevat) samen met guano en wormencompost voor een nice synergetische (samen)werking.
          ​​​​​​Everything is nothing and nothing is everything.

          Comment


            #9
            Wat was dat spul dan wat we hier zo'n tien jaar geleden gebruikten als bladvoeding. Dat was ook iets met silica.
            Baas in eigen brein.

            Comment


            • LR2
              LR2 commented
              Editing a comment
              kaliwaterglas, ofwel kaliumsilicaat.
              Niet te verwarren met (of te vervangen door!) natriumsilicaat, ook wel verkocht onder het label van een meeldauwbestrijder.. Die natrium doet meer schade dan de meeldauw.

            • Eclecticon
              Eclecticon commented
              Editing a comment
              Dat was het ja! Thanks!
          Bezig...
          X