Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Gedraaide bladeren

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Gedraaide bladeren

Korting op 420shop
    Beste leden,

Ben nieuw op dit forum en had toch graag even een vraagje gesteld over een eerste kweekje.
    Al lange tijd (+20j) van gedroomd om zelf eens een plantje te kweken en is er eindelijk van gekomen.

Heb 2 planten gezet,1x Orange Bud Auto en 1x Purple Haze Auto, bij wijze van test.
    Wilde eigenlijk proberen om volledig biologisch te gaan, in buitenkweek, maar was te vroeg begonnen waardoor ik ze heb moeten verhuizen naar binnen.
    Heb ontkiemd op 5mei, op 6mei in voorgroeipotje want hadden reeds wortel van 2cm, op 7 mei stonden ze 1cm boven de grond.

Gebruikte potten zijn 60l, rondom en onderaan doorboord voor drainage/beluchting.
    Potten gevuld met Compo Sana, met 100 dagen voeding, 2 kopjes koffiedik onder gemengd en goed losgeschud.
    Gestart met 1x 250W Philips Master HPI Plus 745 per plant en hangen op ong 4 handpalmen boven kruin, handtest voelt goed aan. (lampen gestript uit mijn atelier).
    Hebben 2x bladspray gekregen met neem-olie oplossing toen ze buiten stonden (had wat last van beestjes want woon vlak tegen bos).
    Hebben 1x bladspray gekregen van gefermenteerde brandnetel
    Hebben 1x bladspray gekregen van aloe vera, vers gemaakt.
    Daarbuiten wat wormenmest en lavameel gemengd onder de potgrond.
    Krijgen 2-wekelijks een beetje bio voeding (ik geef ze niet al te veel water, ben bang voor wortelrot en is ook eerste keer hé, moet nog vééééél leren).

Is 28 graden in de kamer waar ze nu staan, met ventilator en met luchtontvochtiger erbij, LV is 48%, 18h licht en 6h donker.
    De Orange bud is begin vorige week onder HPS Philips Master son-T Pia Plus 2000K gegaan want ze vertoonde voorbloei of start bloei?

Ik ging zopas even kijken en zag dat de Orange Bud plots zijn bovenste waaierbladen 90° heeft gekanteld, en ietsje dieper naar de grond toe hang er een blad een beetje slap.

Het enige wat ik hierover kon terug vinden was op CNNBS, waar beschreven werd te nat of te warm of koudeshok.

Bovenvermelde temperatuur en LV is toch ok, of niet??, staan niet te nat denk ik.

Moet ik mij hier zorgen over maken?
    Wat veroorzaakt dit fenomeen en wat kan ik doen om dit te verhelpen?
    Ik zou echt niet weten hoe dit nu plots komt, stonden deze morgen nog ok, en nu plots dit.

Graag even jullie advies alstublief.

Super hard dank op voorhand voor antwoord.​
    Attached Files

Krijgt ze van bovenaf licht of schuin van de zijkanten? Plant richt zich vaak naar het licht toe. Heb je wel een filter etc? Ik zou het lekker binnen houden in een tentje met een leuke ledlamp erboven de volgende ronde, scheelt een hoop warmte en meer opbrengst.
    MGC 65W - Purple Lemonade
    MGC 65W - Blueberry Auto

Comment

Ten eerste zou ik nooit meer cnnbs als bron gebruiken voor wat dan ook. Ze verzinnen van alles en men slikt het als zoete koek. Zelfs jij als beginner hebt direct vraagtekens en dat zou wat moeten betekenen over hun geloofwaardigheid: die is er niet, die zou er niet moeten zijn en die website moet niet meer bezocht worden.

Ik zie flink lange bladstelen en blad wat alle kanten op draait; dus niet specifiek naar een enkele lichtbron.
      Waarschijnlijk heb je iets gegeven wat aardig rijk is aan auxine, mogelijk die aloe-vera (waarom zou je dat geven? Wat is het nut? En waar vond je die informatie dat verse aloe vera een nodig iets is?).
      Dat zorgt voor celstrekking en celstrekking is soms vrij a-specifiek; de ene cel strekt harder dan de andere waardoor de vaten van je plant in een spiraalvorm kunnen draaien, in hout noemen we dat torderen, maar in hout is het minder auxine-veroorzaakt en waarschijnlijk meer met de draaiing van de zon en het voorkomen van eigen schaduw. Wiet gebruikt het ook op die manier, zodat de twee bladeren die er nu zitten, niet onder de schaduw vallen van de volgende set bladeren. Maar da's de stam, niet de bladstelen.. Die bladstelen gaan pas mee als er best wel veel te veel van het hormoon in de plant belandt.

In stekken zien we dit kantelen van het blad ook gebeuren als mensen net iets te geutig zijn met stekpoeder of wortelhormoon.

Niets aan te doen behalve afwachten en hopen dat het strekken stopt en vervolgens normaal verder verloopt. Grote kans dat ze in een weekje weer terug draaien. Wel stoppen met al die flauwekul want je ziet wel dat er van alles kan gebeuren waar je niet op zit te wachten.
      Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
      Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

Dank je wel minigrowcase voor reactie.

De HPS lampen hangen pal bovenop de plant, ertussen hangt er wel 3000K warm white led, had die bovenin ertussen gehangen voor meer licht.
        Zeer raar, bladeren stonden haaks op de HPS lamp verdraaid, niet getrokken naar de led-lampen
        Er is niets aan de setting veranderd en sinds gisteren ochtend staan de bladeren opnieuw mooi te bidden naar het licht, bizar.

Die plantjes staan gewoon in een kamer van 5mx5m, met enkel de lampen erbovenop, en een oscillerende ventilator en luchtontvochtiger erbij, filter en zo heb ik niet.

Zou graag overstappen naar tent met ledverlichting maar vind het echt een moeilijke keuze, ga nog een beetje moeten inlezen hieromtrent.

Comment

• Bo$wachter
          Bo$wachter commented
          Editing a comment
          Zonder filter hoef je niet zo lang meer te wachten dan kiezen de petten wel voor je..

Eerlijk.. als je 20j hiervan hebt gedroomd en er hangt niet eens een filter dan gaat jou droom een nachtmerrie worden.

Doe het goed of doe het niet. Weet niet of je alleen of nog mede bewoners hebt, maar besef dat je voor hun ook een hoop stres binnen haalt met z’n ondoordachte onzin.

Haal deze week nog een tent en een filter.. waarde van het geld is niks tegenover de waarde van een goeie nachtrust.

Succes.. en zonder filter.. sterkte 👍🏻

Hey, dank je wel LR2 voor reactie.

Had gewoon de aloe bijgegeven omdat het rijk is aan mineralen en vitaminen, leek me geen kwaad om wat extra micro-nutrienten toe te voegen. Er was van mijn plant een blad afgelopen door voorbijganger en leek me toen nuttig om te gebruiken. Ik had op het net opgezocht wat ik nu precies met dat vers blad kon doen, en botste toen op een post van RQS omtrent aloe, vandaar.
        De plant (Orange bud) is morgen precies 8 weken oud, de aloe heeft ze ongeveer een 4-tal weken geleden gekregen, éénmalig en in bladspray.

Was een eerste poging, ga hierna eens volledig herbeginnen, en dan per dag posten hoe het loopt om van in het begin eens serieuze begeleiding te krijgen.
        Ga andere aarde samenstellen en zeker de verlichting moet veranderen, of moet het eigenlijk ook behoorlijk lukken met 250W MH en HPS per plant?
        Of overstappen naar Led-verlichting, maar vind deze toch een moeilijke. Al veel over gelezen en toch ook al wat tegenstrijdigheden tegen gekomen. Ik ga mijn bevindingen eens posten om dan verder advies te krijgen van jullie.

Is het trouwens eigenlijk beter om in tent te kweken tov gewoon in die kamer zoals nu?
        Temperatuur en vochtigheid kan ik nu goed onder controle houden. Minpunt nu is misschien wat lichtverlies door ontbreken van reflectie door tentwanden of zijn er meer dingen die ik nog in rekening moet brengen?

Comment

• Minigrowcase
          Minigrowcase commented
          Editing a comment
          Tegenstrijdig met led?

Wat jij doet is wel heel erg gevaarlijk en lijp.
        ik zouw maar je tent en filter gaan aanschaffen en heel snel led.

Want anders staan jouw planten niet meer lang

Comment

• Minigrowcase
          Minigrowcase commented
          Editing a comment
          Volledig mee eens

Goedemorgen Stafford en Minigrowcase,

Wat is er precies gevaarlijk en lijp aan wat ik nu doe?
        Waarom gaan mijn planten niet lang meer staan?​

Comment

• Minigrowcase
          Minigrowcase commented
          Editing a comment
          Geen filter, veel stank zo de blauwe petten voor je deur

• stafford
          stafford commented
          Editing a comment
          biovinni hps licht komt overal doorheen,piekspanningen als ze de stroom kast testen ga je nat, geen filter geen afzuiger niks dalijk ruikt je he hele huis,bij de buren door de hele straat alles heen.

Dat gaat harstikke fout,moet je niet willen dit.

• Minigrowcase
          Minigrowcase commented
          Editing a comment
          Mee eens, wat ben jij vroeg wakker zeg!

Ah op die manier, begrijp het.

Comment

Goed om te horen dat ze zich herpakt hebben en weer mooi "bidden" – dat soort dingen kunnen bij jonge planten soms ineens opkomen en ook weer verdwijnen. Maar eerlijk is eerlijk: in een open ruimte van 5x5 meter zonder afzuiging of filter loop je op meerdere vlakken tegen beperkingen aan, zeker als je planten straks echt beginnen te stinken.

Een koolstoffilter is eigenlijk onmisbaar zodra je binnen kweekt. Niet alleen om overlast of ontdekking te voorkomen, maar ook omdat het zorgt voor negatieve druk in een tent. Daardoor ontsnapt er geen lucht (en dus geen geur), en krijg je een veel stabieler klimaat. Veel mensen onderschatten dat. Bovendien werkt een filter ook als luchtreiniger: het vangt stof, pollen en zelfs schimmelsporen op, wat je planten gezonder houdt en je apparatuur schoner.

Qua lichtopbrengst en efficiëntie zou ik zeker overwegen om over te stappen op LED. Even een grove vergelijking:
          • Een 600W HPS-lamp geeft ongeveer 1,7 µmol per joule, terwijl moderne LED-panels met LM301H chips ruim boven de 3 µmol/J zitten.
          • Voor dezelfde lichtintensiteit (PPFD) heb je met LED dus veel minder stroom nodig – rond de 350-400W in plaats van 600W.
          • Ook de warmteproductie is flink lager. Een HPS geeft veel stralingswarmte af (vooral IR), waardoor de bladtemperatuur soms 5 tot 10 graden boven kamertemp uitkomt. Met LED is dat verschil vaak minimaal, waardoor je het klimaat makkelijker beheersbaar houdt.
          • Daarbij gaan goede LED’s makkelijk 50.000 uur mee, terwijl een HPS-lamp na een paar duizend uur al serieus in lichtopbrengst zakt.

Als je de overstap maakt naar een tent met LED, raad ik iets van 120x120 aan als je wat speelruimte wil. Hang daar een 350-450W LED in (met dimmer) en zet er een 150mm afzuiger op met een goed koolstoffilter. Dat is niet alleen stiller en energiezuiniger, maar ook veel discreter én makkelijker te managen qua temperatuur, luchtvochtigheid en geur.

Succes, en blijf vooral experimenteren – daar leer je het meeste van.
          Binnenkweek
          Hydro
          Kokos

Comment

• Minigrowcase
            Minigrowcase commented
            Editing a comment
            + met zon led lamp die jij omschrijft haal je dubbel zoveel eraf als hps

• Rreppellsteeltjam
            Rreppellsteeltjam commented
            Editing a comment
            Effe erbij vertellen dat je dan wel een actieve inlaat met filter moet hebben hè.

Anders trek je nog alle troep naar binnen.

• Voor het eerst
            Voor het eerst commented
            Editing a comment
            Inderdaad dat kan ook prettig zijn.. blijft je koolstoffilter ook langer ok

Hey, dan voor opmerkingen.

Tja, ik woon alleen in een losstaand huis, behoorlijk landelijk en vlak tegen bos, vandaar dat ik nog niet verder heb gekeken voor degelijk materiaal.
          Gewoon 2 plantjes onder mH/HPS gezet om vooral veel te kijken - lezen - leren, alvorens te starten in tent/kast met toebehoren.

Ik ben nog altijd zoekende naar een degelijke led-lamp, maar zie voorlopig het bos door de bomen niet meer.
          Ik vroeg me eigenlijk wel af of je aan de buitenkant kan zien welk type led er in de lamp zit.

Comment

• Voor het eerst
            Voor het eerst commented
            Editing a comment
            in principe niet, samsung heeft het vaak wel op de printplaat vermeld staan. met name lm301h, lm301b en lm281b. Bridgelux vermeld helaas niets en de leds zijn ook niet bepaald kenmerken qua vorm of kleur. en zo zijn er nog tal van goedkopere leds die dat sowieso niet vermelden. Maar als je een merk en type hebt is een hoop vaak wel online te vinden.
            Als je chatgpt vraagt welke leds er in een spiderfarmer se4500 zitten krijg je als antwoord: Technische specificaties SE4500

Aantal LED’s: 1 484 Samsung LM301B/EVO‑diodes
            spider-farmer.com
            +15
            trimleaf.com
            +15
            growtentsdepot.com
            +15
            Vermogen: ca. 320 W – vervangt tot 600 W HID
            amazon.com
            +3
            growtentsdepot.com
            +3
            ledgrowlightsdepot.com
            +3
            Lichtopbrengst: PPF ~913 μmol/s met PPE ≈ 2,8–2,85 μmol/J
            rightbud.com
            +1
            ledgrowlightsdepot.com
            +1
            Spectrum: full‑spectrum —
            Rood: 660–665 nm
            Warm‑wit: 2800–3200 K
            Blauw‑wit: 4800–5000 K
            reddit.com
            +10
            growtentsdepot.com
            +10
            rightbud.com
            +10
            Koeling: aluminium‑barconstructie met passieve warmteafvoer; optie voor externe driver voor minder hitte in tent
            Dimbaar + daisy‑chain: ingebouwde dimmer en tot 50 eenheden koppelen
            ledgrowlightsdepot.com
            +3
            trimleaf.com
            +3
            growtentsdepot.com
            +3
            Waterbestendig: LED’s met waterafstotende coating
            trimleaf.com
            Geschikt voor: 2×4 ft (ca. 70×140 cm) basiszone, maximaal 3×5 ft

• Minigrowcase
            Minigrowcase commented
            Editing a comment
            Mars hydro/spiderfarmer kijken staan ook de maten bij voor waar ze voor bedoelt zijn.

• Locogringo
            Locogringo commented
            Editing a comment
            Hier zegt ChatGPT ; • 400 W en PPE 3.1 µmol/J → totale PPF ≈ 1240 µmol/s.
            (berekening: 400 × 3.1 = 1240 µmol/s)
            • Stralingshoek = 110° → veel spreiding op afstand.

Wat ik heb uitgerekend (PPFD ≈ µmol/m²/s)

Formule (kort uitgelegd): diameter spot ≈ 2 × afstand × tan(110°/2).
            Area = π × (radius)². PPFD ≈ (1240 × dimfactor) ÷ area.

Hier de berekende PPFD-waarden (centre/average spot):
            • Huidig: 50% dim op 55 cm → ~320 µmol/m²/s.
            (precies: ~319.9 µmol/m²/s)
            • Als je 75% zet en op 60 cm hangt → ~403 µmol/m²/s.
            • 75% op 55 cm → ~480 µol/m²/s.
            • 100% op 55 cm → ~640 µol/m²/s.
            • 100% op 75 cm → ~344 µol/m²/s (dus hoger maar verder weg = minder intensiteit).

(Bovenstaande waardes zijn gemiddelde over de spot — in het centrum is het iets hoger, aan randen lager.)

“Spectrabox drone 400 watt”

dus mars hydro en spiderfarmer zijn goede ledlampen?
          Wat denken jullie van Sanlight?

Welke ervaringen hebben juliie, als ervaren growers, met ledverlichting? Welke lampen worden het meeste gebruikt?

Vond het zeer raar, gisteren zat ik even te neuzen bij spiderfarmer. Ze adverteerden de lamp als zijnde uitgerust met LM301H Evo leds; ik downloadde de technische datasheet en daar kon ik zien dat de lamp was uitgerust met LM301B leds.
          Net nog even gekeken en op de website van spiderfarmer staat in de technische handleiding LM301H Evo.
          Bizar vind ik.

.

Comment

• biovinni
            biovinni commented
            Editing a comment
            @ voor het eerst
            ok, bij deze is spiderfarmer gescharpt van de lijs!
            Is mijn eerste lamp dus zou toch wel wat kwaliteit/betrouwbaarheid willen.
            Dus marshydro zou goede keuze zijn? Zijn er hier veel mensen die deze gebruiken?
            Wat denk jij van Sanlight? Zie dat dit combinatie osram/wicob is met 2e optiek die goed schoon te houden is.
            Wat zouden jullie aanraden.?

• stafford
            stafford commented
            Editing a comment
            Voor het eerst ik moet hier wel om lachen,internet guru de mars hydro is dan perfect,en de spider farmer niet,die mars hydro is gewoon een kloon van sf en identiek🤣🤣🤣 maar verder bemoei ik me niet.

• Voor het eerst
            Voor het eerst commented
            Editing a comment
            Dan zou ik toch even beter de specs checken.. of je moet het over de fc-e serie hebben, die is inderdaad gelijkwaardig. Maar goed, die noemde ik niet dus waar je die info vandaan haalt is me een raadsel. Daarnaast gebruikt MH meestal MeanWell drivers en SF als het mee zit inventronics en als het tegen zit Jisun. Storingen aan de drivers zijn aan de orde van de dag bij SF en daar heb ik bij MH nog niets over gelezen (los van een niet werkende dimmer)

en wat bedoel je met ledstrips?
          koop je die gewoon op rol en bouw je de verlichting dan zelf?

Trouwens bizar, plant heeft plots haar blad wederom gedraaid. (had ze als eens gedaan, stond gisteren mooi te bidden naar licht, ging net kijken en staan weer verdraaid, maar altijd bovenaan.
          Ik heb bij wijze van test de lamp ietsje verhoogd, voelde nochtans niet te warm aan en zie ook géén tekenen op bladeren dat ze te warm hadden.
          Attached Files

Comment

• Minigrowcase
            Minigrowcase commented
            Editing a comment
            Nee als je kijkt bij spiderfarmer of mars hydro zie je led balken dat is persoonlijk beter dat het hele gewas voorzien is van de juiste licht sterkte.

• Voor het eerst
            Voor het eerst commented
            Editing a comment
            Met led strips bedoel ik de losse balken in het armatuur.. niet die dingen van de action. Mars Hydro heeft gewoon een goede prijs/kwaliteit verhouding en eerlijk is eerlijk.. de TSL2000 is een fantastische lamp voor het geld. De TSW zal vergelijkbaar zijn maar destijds gaf de TSL mij betere spreiding op mijn oppervlak. Ik zou mezelf dus als eerste afvragen.. hoe groot wordt mijn tent.. dan wat past er maximaal in.

Even korte update over plantje met gedraaide bladeren: het plantje doet gewoon rustig verder....
          Heb wel de indruk dat ze blijft groeien, is ondertussen al 1.5m hoog.
          Attached Files

Comment

• Grow Co
            Grow Co commented
            Editing a comment
            Zal wel erg lekker naar wiet ruiken bij jou in huis 👮🏼‍♀️

• Minigrowcase
            Minigrowcase commented
            Editing a comment
            Willen kweken maar niet kunnen, eerst zorgen voor de juiste benodigdheden dan pas starten🤣

• biovinni
            biovinni commented
            Editing a comment
            Sommige momenten valt de reuk erg mee, maar andere momenten ruikt het inderdaad wel sterk ja.
            Was mijn allereerste kweekje en wou gewoon eens proberen met als doel de plant goed te observeren, veel te lezen, en kijken waar het op uit draait.
            Ga nu dit plantje verder laten afbloeien, volgende ronde zal inderdaad in tent met toebehoren gebeuren.

biovinni

Zeer fijn te horen dat jij je hier in wilt verdiepen. Als je tegen opbouwende kritiek kunt, zul je hier veel meer leren dan tgeen wat je idd op het internet vind. Er zitten hier denk ik kwekers die met de zaadjes en hps-lamp in hund handjes geboren zijn
          Alleen ben ik niet overtuigd of je echt wel wil leren wiet kweken zoals het hoort... Neemt dit niet verkeerd op MAAR het allereerste thema wat je begint te te lezen is hoe je eraan begint: Buiten of Binnen !!!
          Aangezien jij binnen wilt kweken, komen we direct aan het 2de thema en voor jou belangrijke info, is dat je binnen kweekt in een kweektent of zelfgemaakte kas. HET zinnetje daaronder begint direct dat je binnen MOET kweken met een afzuiging EN koolstoffilter... (ik heb zelf 2 afzuigingen in mijn tent hangen als ik mijn planten daar afbloei en de geur krijg ik nog niet volledig weg (voor ons lekker maar voor mijn kinderen en vrouw minder aangenaam). Verder zal jouw opbrengst nog niet de helft zijn dan wat ze werkelijk kan geven, alleen al door het lichtverlies dat ze lijdt.

Kom ik tot aan mijn laatste punt (en ik ben ook nieuw sinds dit jaar): al van in begin lig je te zagen en te vragen voor de nodige uitleg, advies, tips, hulp van de ervaren kwekers hier maar je luistert totaal niet ...
          Al vanaf jouw 1ste en 2de bericht zeggen ze jou van te kweken in een tent en aanschaf van een koolstoffilter !!!! Dat zijn al 2 zeer nuttige tips ....
          Je zit te neuzen in technische datasheets van lampen maar simpelweg een all-inn kweektent kopen heb je nog niet aan gedacht ....
          Die tent hand al lang moeten staan met jouw plant erin .... Het bladprobleem was al lang opgelost ...

Ik hoop dat je dit opneemt als opbouwende kritiek want uiteindelijk is wiet kweken super chill, als je maar de juiste benodigheden hebt
          Koop je gewoon een tent waar alle accesoires al bij zijn ( ventilatie, afzuiging, koolstoffilter, led-bak +lamp, hygro- en Rv-meter, pH-meter,...) aangezien het je eerste keer is. Met de tijd zul je wel dan ander, effectiever materiaal aanschaffen.

En had ze buiten gestaan, had je allemaal da gezeur niet rond jouw oren gekregen
          Wat dan wel positief is, is dat je een mooie hoofdcola gaat hebben en dat je uw plant mooi open hebt gezet voor de lichtinval overal te krijgen. Had ze in tent gestaan onder de led-lamp, zou ze echt veel meer in omtrek zijn

Comment

• Minigrowcase
            Minigrowcase commented
            Editing a comment
            Ik sluit me hier bij aan, hele nette kritiek !

Eventjes geleden, super druk gehad in de zaak.

Van opbouwende kritiek kan je alleen maar groeien, dus aanvaard ik die maar al te graag.

Uiteraard is het veel beter om indoor te kweken in een tentje, weet ik ook wel, maar dat was bij mijn allereerste plantje niet de opzet.

Was begonnen met 1 plantje buiten, dit als eerste keer om veel te kunnen kijken en leren en opzoeken en inlezen.
          Heb het plantje in allerijl binnen moeten zetten omdat het gigantisch last had van insecten die ik maar niet weg kon houden, zelfs met grote gezelschapsplant erbij en met neemolie.
          (meede denk ik omdat mijn tuin aangrenst aan groot bos en er een grote vijver op mijn parking ligt, trekt wel beestjes aan).
          Ik kon het niet meer aanzien en heb haar daarom maar verhuisd naar binnen; ik had uiteraard géén kweekmateriaal omdat ik het eerst eens buiten wilde doen, en wilde niet zomaar snel iets kopen.
          Vandaar dat ze is binnen gekomen met 250W hps boven haar kopje uit mijn atelier.

Al bij al klaag ik niet, het plantje doet rustig verder en ik vind het toch mooie toppen voor de eerste keer en een mooi colaatje (allè, denk ik toch)
          Zal stilaan tijd worden om te oogsten denk ik, bladeren beginnen te verkleuren en de trichomen zijn nu voor 45-50% milky, even dagelijks goed bekijken.

Heb me ondertussen eens laten gaan en al wat kweekmateiraal gekocht.

Heb een nagelnieuw tentje op de kop kunnen tikken wat ik wil gebruiken om te ontzaden en zaailingkje in op te kweken, en achteraf ook om te drogen.
          Is een MarsHydro 60x60x140 + TS600led + DF100-M fan + ophangmateiraal en 3 fiber potten en nog 4m duct en timer en hygro/temp erbij, heb ik gekocht voor 150€.
          Was van een startend kweker maar hij kreeg de zaadjes maar niet ontkiemd en heeft boel in collère verkocht, tent nooit gebruikt.

Het tweede koopje wat ik gedaan heb is een iets grotere tent, Homebox Par+ van 100x100x220, nieuw in de verpakking.
          Was aangekocht geweest door longpatient die er een behandelruimte ging van maken (zoutverdamper erin om zo therapeutisch te kunnen behandelen in afgesloten ruimte).
          Man is jammer genoeg overleden en heeft zelfs niet meer de tijd gehad om de tent uit te kunnen pakken. Heb ik gekocht voor 130€.
          Hierin ben ik van plan een primaklima met temperatuurregeling en koolfilter te proppen, met Mh/Hps verlichting erin. Wattage weet ik nog niet, zie het wel gaandeweg, kan gaan tot 1000w.

Heb me dan voor een derde keer laten gaan.
          Kreeg de kans van iemand die een een Spiderfarmer 0.7x1.4x2.0m had gekocht.
          Hierin hangt een SpiderFarmer TS2000 en staan 5 fiber potten van 15l, en garden highpro clipfan en verwarmingsmat, alles nieuw gekocht.
          Is van iemand die eigenlijk altijd Special Queen 1 foto's in zijn tuin heeft staan, maar is een beetje een jangemakje.
          Hij ploft de planten buiten neer in volle grond en dan is ook al het werk gedaan tot oogst, is zijn mening.
          Wilde eens binnen gaan kweken en heeft eigenlijk dezelfde mentaliteit als buiten toegepast.
          5 auto's in de tent gesmeten in kutgrond, en nu en dan een klein beetje gewoon water moest voldoende zijn, dacht hij.
          Had volledig verneukte, verlebberde, verkleurde plantjes van 30cm hoog en heeft in totaal 8 gram fluffies kunnen oogsten. (ik stond er eigenlijk versteld van dat de plantjes het hebben gehaald tot oogst).
          Hij was zeer ontgoocheld en vond het dus maar een fluttent met kutlamp, en indoor trekt allemaal op niets, en blablabla, vindt ie.
          Heb ik dus eigelijk in nieuwstaat kunnen kopen en heb er 90€ voor betaald.
          Hierin komt ook de primaklima met temperatuurregeling en sanlight led, de TS2000 vind ik te zwak voor dergelijk formaat tent.

Automatische bevochtiger, luchtontvochter, mobiele airco, ph-meter en zo had ik al.

Voldoende materiaal dus om eens te beginnen met een 1ste kweekje binnen, maar dan in tentje vanaf start.

Ik zie nu de vraag al komen: waarom nog hps??

Zie toch verschillende wederkerige effecten op het net terugkeren, wordt gezegd.
          Led zou meer trichomen opleveren; hps daarentegen zou dikkere trichomen opleveren.
          Zou ik met dezelfde zaden in bovenstaande setup willen groeien, om daadwerkelijk te kunnnen vergelijken. (ahw meten is weten zeggen ze hé)
          Kan de Mh/Hps nog altijd inwisselen voor led, of zelfs misschien eens combineren om te kunnen testen.
          We zien wel.

Attached Files

Comment

• Minigrowcase
            Minigrowcase commented
            Editing a comment
            Hps de prullenbak in, is niks meer tegenover led. Betere kwaliteit en opbrengst gegarandeerd!
        Bezig...
        X