Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Makkelijke manier om over te potten (geen vraag)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Makkelijke manier om over te potten (geen vraag)

    Korting op 420shop
    De ervaren kweker zal dit niet echt nodig hebben maar voor de nieuwe kwekers kan dit wel een handig trucje zijn om over te potten.


    Klik hier voor QnQ's how to normale manier van overpoten



    Manier I


    Manier 1:
    Deze manier maakt het makkelijker om veilig je plantjes over te kweken.

    500px-Flowerpot-with-lift-1.jpg

    Wat heb je er voor nodig?

    voor 1 plantenlift systeem heb je 2 identieke plastic potjes nodig, verder nog een recht plastic plaatje bijvoorbeeld de deksel van de margarine.
    verder is een schaar benodigd (stanleymes kan ook voldoen)

    500px-Flowerpot-needed.JPG


    Hoe maak je het?
    500px-Pot-insert.JPG

    Plaats de lepel in het andere potje
    500px-Insert-in-pot-1.jpg

    Pak dan het rechte stuk plastic *in dit geval in de vorm van margarine deksel*
    Knip hier lange rechte stroken uit, je kunt er ook voor kiezen om er een soort lepel van te knippen. *1
    Buig een zijde van de strip met zoon 45 graden om.
    *1 Zowel bij het knippen van de lepelvorm alsmede het buigen van de strip moet je er op letten dat de korte zijde IN de lepel van de pot past.

    500px-Lift-strip.JPG

    Plaats hierna de strip in het potje.

    500px-Strips-in-pots-1.jpg

    Werking

    Nu kun je het potje vullen met aarde en het zaadje planten.

    500px-Potting-soil-on-1.jpg

    Als het plantje groot genoeg is om over te poten haal je de lepel uit het potje

    500px-Take-insert-out-1.jpg

    Lift daarna voorzichtig de strip een paar mm omhoog, net genoeg om de aardkluit iets te laten kantelen.
    Hierdoor maakt de kluit zich los van de lepel en daarna zakt daarna weer terug.
    de kluit zal hierdoor niet meer aan de lepel blijven plakken

    500px-Loose-the-rootball-1.jpg

    Pak nu voorzichtig de kluit van de lepel en plaats het in het gewenste medium.

    500px-Take-rootball.JPG


    Creddits gaan naar Bron


    **New**: Manier II -My own idee-

    Deze manier is wel een bedenksel van mezelf, hierbij zou het kunnen dat het ook al bestaat maar niet dat ik weet.
    Heb het zelf nog niet kunnen testen. dus kan ook nog niks zeggen of het werkt, praktisch is etc.

    Wat denk ik er mee te bereiken: Iets minder stress/schade aan de wortels voor het overplanten.
    Nadelen: De vorm van de emmer loopt van naar boven smaller af.
    20131031_053002.jpg

    Benodigd heden: middelmatig (pap) emmertje met deksel, Stanley mes, boor (iets om gaten mee te maken)
    20131031_063905.jpg

    Plaats de deksel op het emmertje, snij dan met het Stanley mes de bodem er af.
    20131031_063229.jpg

    Draai de emmer om en boor gaten in de deksel, zorg dat je de bramen goed weg haalt,
    De deksel in kwestie heeft ook een opstaand randje zodat de water afvoer niet geblokkeerd word
    20131031_063947.jpg

    Hierna zou het een kwestie zijn van vullen met grond en het stekje er in.
    Eenmaal groot genoeg voorzichtig proberen de deksel los te krijgen en dan de emmer omhoog er vanaf tillen.
    #Nog niet klaar: testfase:#



    Verder zijn deze niet meer in de testfase gegaan gezien ik zelf weer verder ben gegaan met Turf potjes.
    Deze zijn gemakkelijk direct in de andere pot te zetten.
    de turf geeft ook weer wat extra voeding mee.
    nadelig dan wel weer dat er licht op je wortels kan komen wanneer ze door het turf potje heen komen.
    Last edited by DenSchimmige; 30 April 2014, 17:10.
    If life keeps putting you down, You better stay high

    #2
    Re: Makkelijke manier om over te potten (geen vraag)

    Damn hoe nice is dit.

    dit zal ik zeker gaan toepassen ! tnx
    2XKush&2XArjan Haze onder TNeon ( lopend ) --> http://www.jointjedraaien.nl/wietfor...sh-in-2x-Scrog

    Comment


      #3
      Re: Makkelijke manier om over te potten (geen vraag)

      Wauw, beetje vreemd dat ik dit nu pas zie, maar dit is echt goed bedacht!

      Ik klooide idd ook altijd met die kleine potjes, soms viel er zoveel aarde vanaf dat je gewoon een worteltje vasthield zonder aarde.
      Daar kneep ik dan weer wat aarde omheen

      Comment


        #4
        Re: Makkelijke manier om over te potten (geen vraag)

        Dat is voor mij ook het grote voordeel van die Jiffy zweltabletten. Helemaal geen gedoe met verpotten.

        Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

        Comment


          #5
          Re: Makkelijke manier om over te potten (geen vraag)

          Hmm, die jiffy dingen zijn wel handig idd , maar toch heb ik liefst ook nog even een tussen pot vooraleer ik ze in hun uiteindelijke container zet, en wanneer je voorbemeste aarde gebruikt is het ook een must
          2XKush&2XArjan Haze onder TNeon ( lopend ) --> http://www.jointjedraaien.nl/wietfor...sh-in-2x-Scrog

          Comment


            #6
            Re: Makkelijke manier om over te potten (geen vraag)

            De wortels komen inderdaad nog best snel uit die Jiffy dingen zetten. Als je met die Jiffy tabletten niet wil verpotten dan kun je in de voorbemeste grond ook een kuiltje maken en dat vullen met zaaigrond. Ik hou zelf zo'n kweekpotje in de grote pot terwijl ik die vul met de grond. Dan hou ik precies het gat over van dat kweekpotje en dat vul ik dan weer met zaaigrond.

            Al is voorgroeien in kweekpotjes wel weer handiger omdat je er dan meer onder een lamp kunt zetten. Als je een voorgroei hok hebt althans of misschien ook als je de mannen er nog uit wilt zoeken.

            Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

            Comment


              #7
              Re: Makkelijke manier om over te potten (geen vraag)

              Ja je hebt gelijk zo kun je het ook doen kwestie van voorkeur uiteindelijk, in ieder geval vroeger was het een geklooi om over te potten, ga dit zeker eens proberen
              2XKush&2XArjan Haze onder TNeon ( lopend ) --> http://www.jointjedraaien.nl/wietfor...sh-in-2x-Scrog

              Comment


                #8
                Re: Makkelijke manier om over te potten (geen vraag)

                handige tip, en die potjes kosten ook de kop niet.

                Comment


                  #9
                  Re: Makkelijke manier om over te potten (geen vraag)

                  hoi den

                  dit is een handige tip
                  eenvoudig maar super handig

                  gr

                  Comment


                    #10
                    Re: Makkelijke manier om over te potten (geen vraag)

                    Blij dat het toch nog handig is voor aan x aantal mensen ^^
                    If life keeps putting you down, You better stay high

                    Comment


                      #11
                      Re: Makkelijke manier om over te potten (geen vraag)

                      hehe hier heb ik dus nooit over nagedacht! Maar een ontzettend handige tip voor zaailingen!
                      Super!
                      Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                      Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                      Comment


                        #12
                        Re: Makkelijke manier om over te potten (geen vraag)

                        Ook een leuke manier van ontkiemen. letterlijk.. In a Eggshell
                        If life keeps putting you down, You better stay high

                        Comment


                          #13
                          Re: Makkelijke manier om over te potten (geen vraag)

                          Als de aarde iets droog is gaat het ook makkelijker.
                          Het potje licht knijpen rondom, bovenkant afdekken met je hand en de onderkant van het potje licht indrukken terwijl je de plant horizontaal houd en dan moet het makkelijk gaan.
                          Als het dan niet lukt was het gewoon nog geen tijd om het plantje te verpotten.

                          Comment


                            #14
                            Re: Makkelijke manier om over te potten (geen vraag)



                            Maar toch een mooie bijdrage en handig gevonden.
                            Na het ontkiemen gaan ze hier direct in 20L potten, ik zorg dat ik nog wat plaats heb om aarde tot aan de lob bij te vullen.werkt sneller in mijn geval.

                            Comment


                              #15
                              Re: Makkelijke manier om over te potten (geen vraag)

                              Met men eerste kweekje bezig (zaadjes zijn aan het opengaan)en de laatste weken al enorm veel gelezen hier op het forum,was dit nog niet tegengekomen maar ga het zeker toepassen.Super den

                              Comment

                              Bezig...
                              X