Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

reptiel lampen bruikbaar of niet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    reptiel lampen bruikbaar of niet?

    Korting op 420shop
    gegroet,

    heb reeds forums en websites afgezocht maar ik kan nergens een zinnig antwoord vinden. Ik liep in een dierenspeciaalzaak waar ze terrarium lampen verkochten.

    Op de verpakking stond dat ze +- 26 000 lux afgeven?

    Toch blijken deze lampen van 50W maar een sterkte te hebben van 360 lumen!!! Hoe kan dit?

    Verder lijkt het lichtspectrum vrij ideaal te zijn om boven bloeiende plantjes te plaatsen, maar toch vind ik niemand die dit doet of gedaan heeft?

    Ik vind zeer veel negatieve commentaar rond dit onderwerp maar niemand lijkt het wetenschappelijk of uit eigen ondervinding te staven.

    Wie o wie kan hier een zinvolle verklaring voor geven?


    #2
    Re: reptiel lampen bruikbaar of niet?

    Zijn het misschien led lampen? Dat er een hele zooi ledjes in zitten die ieder 360lumen afgeven?

    Lumen staat overigens voor de hoeveelheid licht die de lamp afgeeft. Lux is dan hoeveel zichtbaar licht er valt op een bepaald oppervlak. Je kunt dus niet zeggen dat een lamp een bepaalde hoeveelheid lux afgeeft. Dat meet je in lumen.

    Het zou ook kunnen dat de lamp die 360 lumen focust op een heel klein gebied. Dan zou je met een lamp van 360 lumen wel 26000 lux kunnen krijgen op dat oppervlak.

    Misschien heb je een foto van of linkje naar de betreffende lamp?

    Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

    Comment


      #3
      Re: reptiel lampen bruikbaar of niet?

      Terrarium lampen zijn bedoeld om warmte af te geven voor de reptielen.
      Echter geeft de lamp ook nog wat licht af, dat is eigenlijk een afvalproduct maar dat zien we dus.

      Bij het kweken wil je juist meer licht en minder warmte, een terrarium lamp is niet geschikt dus.

      Comment


        #4
        Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
        Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

        Comment


          #5
          Re: reptiel lampen bruikbaar of niet?

          wel hier is een link van de desbetreffende lamp.

          http://www.exo-terra.com/nl/products/daylight_basking_spot.php


          - geen ledlampjes dus, en waarschijnlijk focust dit zich inderdaad op een klein gebied

          - akkoord met het feit dat de lamp meer warmte afgeeft dan licht, maar het spectrum die de lamp heeft lijkt me wel bruikbaar tijdens de bloeifase (op het infrarode na).

          Ik kweek zelf met tornado's en dit leek me wel een mooie aanvulling te zijn. Tja…wie zal het zeggen.

          Comment


            #6
            Re: reptiel lampen bruikbaar of niet?

            Dat is dan dus een (voor kweken) extreem inefficiente lamp waar meer warmte vanaf komt dan licht. Een normale CFL/TL lamp heeft een efficiency van ergens tussen de 70 tot 90 lumen per watt. Deze lamp maar 6,4. Een 55W PLL (T-Neon) buis geeft bijvoorbeeld 4800 lumen uit 55W en zelfs dat is al weinig om onder te kweken.

            Als je dat beetje licht van die terrarium lamp dan focussed op een heel klein gebiedje dan krijg je nog best aardige lux waardes, maar daar heb je dan verder niets aan. Of je moet per blad zo'n lamp ophangen

            Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

            Comment


              #7
              Re: reptiel lampen bruikbaar of niet?

              beter niet doen dus,

              bedankt voor de reacties

              Comment


                #8
                Re: reptiel lampen bruikbaar of niet?

                Na lang overwegen en zoeken naar de juiste verlichten, internet doorkruisen, avonden lang na te denken over wat het voor mij persoonlijk de beste oplossing is heb ik me eindelijk een plug and grow (250W) spaarlamp aangeschaft.
                Geen zorgen meer over verlichting of het wel voldoende is onder die tornado's, of ik er niet een zou bijplaatsen. Eindelijk is mijn gemoed gerust gesteld.

                Comment


                  #9
                  Re: reptiel lampen bruikbaar of niet?

                  Daar moet je inderdaad wel wat moois onder kunnen groeien. We zullen het wel zien in je kweekverslag

                  Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                  Comment

                  Bezig...
                  X