Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hoe ben ik een awesome jointjedraaien.nl beginner?

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Kweektip: Hoe ben ik een awesome jointjedraaien.nl beginner?

    Korting op 420shop
    Welkom op het forum!

    Omdat er hier veel chaggrijnen rondlopen, die je zonder pardon op de vingers tikken als je iets doet wat ze niet aanstaat, heb ik besloten een paar tips te maken voor beginners. Niemand heeft mij hierom gevraagd, maar persoonlijk vind ik dat het nodig is.
    Als je deze gids hebt doorgelezen, en je houd je aan een paar punten, dan zal je verblijf op het forum een stuk leuker zijn.
    Let wel op: als je alle regels naleeft, dan kan het zelfs gebeuren dat leden je uitnodigen om op de koffie te komen, of dat je reputatiepunten krijgt voor je comments. Dat is voor eigen risico!

    De tekst is een zware pil, dat weten we. Maar laat eens zien dat je het beste met het forum voor hebt, dan krijg je daar ook gegarandeerd wat voor terug!

    Dus je bent nieuw hier. En je wilt met plantjes gaan spelen. Maar zoals met elke hobby, kun je niet zomaar in het diepe springen. Het stomme is alleen, de zwembandjes die we hebben, staan ergens in de krochten van het web verstopt. Gebruik Google als je badmeester, en laat hem die bandjes opduiken. Je zult meer vinden dan je denkt! De zoekmachine van dit forum, is ondanks de inzet (en dat is veel!) van de staff eigenlijk onbruikbaar. Het beste zoek je dus met je vraag, of steekwoorden daarvan. Bijvoorbeeld, in google type je:
    Ontkiemen site:jointjedraaien.nl
    Hier lopen we al tegen een probleem aan. Je wilt niet ontkiemen, maar je wilt kiemen! Het is hetzelfde, maar topicschrijvers kiezen zelf hun titel. Het is dus handig om met verschillende steekwoorden te googlen.

    Goed, dat klinkt vanzelfsprekend. Want je bent hier waarschijnlijk ook beland via google. Dan het volgende punt: LEES!BUMP! Als je door de bomen het bos niet meer ziet, begin je dan bij een boom die er al staat, of plant je er nog een boom bij?

    Heb lef! Je planten zijn onkruid. Zodra je een eigen kweekverslag hebt, dan kun je iedere poep en scheet rapporteren. Sommige gebruikers vermelden zelfs of ze al naar het toilet zijn geweest. In je kweekverslag kun je doen wat je wilt (zolang dat binnen de regels blijft). Maar als je kat een keer naar je plantje heeft zitten staren, of je hebt een lamp laten vallen op je plant, moet je dan een nieuwe vraag stellen in het vragentopic 'of ze het wel gaat overleven'? Nee. Dat kun je in je kweekverslag doen. Niemand heeft er wat aan dat belangrijke informatie in het vragengedeelte verdrongen wordt omdat jij onhandig bezig bent geweest. In je kweekverslag krijg je voldoende antwoorden op al je vragen. Begin er dus een, en durf eens fouten te maken zonder dat iemand je een kusje moet komen geven en je handje vast moet houden. Als het goed is ben je al een tijdje volwassen. Als je een wit shirt met een nieuwe rode trui hebt gewassen, bel je dan ook je moeder op om te vragen hoe je hem van roze weer wit krijgt? Of besluit je dat het gewoon een fout geweest is, en bewaar je het als grapje aan de koffietafel? Dat bedoel ik..

    Open een kweekverslag! Nee, echt. Je doet hiermee namelijk een aantal dingen: je posts krijgen na een x aantal weken, een datumstempel. Zo kun je zien wanneer je iets gedaan hebt. Ook trekt het publiek, mensen abboneren zich hierop! En die mensen kunnen jou helpen. Je hebt al je info, en bijbehorende plaatjes, . Stel nu dat je een zelfde bladprobleem hebt als het jaar ervoor, dan kun je nog terugbladeren hoe dat ook alweer opgelost was. Stel dat je daar een vraag over gesteld hebt, dan kun je drie uur lang googlen en nog niets vinden. Denk er aan. Kies voor de makkelijke route! Wees een luie stoner en laat de geinteresseerde mensen naar jou toe komen.

    Stel vragen! Nu loop ik wel te miepen over die vragentopics en datsoort dingen. Maar in je kweekverslag, of een kweekverslag van een ander, kun je best vragen stellen. Die vragen kunnen alle kanten op gaan, en de eigenaar van het topic kan zelf wel bepalen of hij er op in gaat of niet. Maar let er wel op, dat je niet elke vraag beantwoord met een nieuwe vraag. Heb eens wat meer lef!

    Er is geen beste manier, beste plant of beste grond of beste voeding. Luister, laatste keer dat ik hier op in ga. En ik hoop dat velen met mij dezelfde vragen gaan boycotten. Hoe goed een plant het doet, hangt af van ongeveer 100 variabelen. Dat pietje's PP onder HPS 5000 kilo per plant opbrengt, zegt alleen dat pietje iets goed doet. Als je diezelfde PP in een emmer water zet, dan gebeurt er weinig. Op het moment van schrijven zijn er 50000 verschillende 'strains' cannabis. We kennen ze niet allemaal. We weten dat sommigen leuk zijn voor buiten, en sommigen minder leuk. Maar dat maakt ze niet ongeschikt of slechter dan elkaar.
    Als pietje precies hetzelfde doet als de vorige kweek, en zijn plant - diezelfde PP - brengt nog maar 2 gram op. Dan is dat vette pech. Maar het kan gebeuren. Stop met het zoeken naar goudbergen en snelle oogst. We zijn een hobbyforum; we doen het om de plant, en om het kweken. Het doel is soms zelfs om een onmogelijke soort af te bloeien in de meest vervelende omstandigheden. We zitten hier allemaal met onze eigen beweegredenen. De een zoekt een medicinale plant en zweert bij die soort, en de ander wilt knetterstoned in coma liggen op de bank. Naar wie moet je dan luisteren? Luister naar jezelf; doe wat jij leuk vind, kweek wat jou lekker lijkt, en lees verdomme eens. Een super silver haze die 12 weken bloeit kun je niet buiten zetten. En in pottenbakkersklei kun je geen zaadjes kiemen. Er zijn vast mensen die het geprobeerd hebben.

    Meerdere wegen leiden naar Rome. In het geval van cannabis moet je het heel bont maken om zonder oogst uit te komen. Denk niet dat je de eerste bent die het wiel opnieuw heeft uitgevonden. Als je een beetje rond googled dan zie je al gauw dat er honderden, misschien wel duizenden grondmengsels bestaan. Evenals manieren om te knippen en te scroggen en roken. Zoals hierboven; er is geen enkele de beste. Het verschilt per plant welke grond beter uitpakt dan een ander. Zelfs planten van dezelfde soort kunnen anders reageren op bepaalde voedingen. Als je iemand een bepaalde techniek ziet toepassen, die jou interessant lijkt, vraag dan eens waarom diegene dat doet! Vaak leggen ze het met plezier uit!

    Wees integer, have some damn respect. Dus je hebt besloten om te vragen hoe je die pitjes nu open kunt laten barsten zodat er een plantje uit komt. Iemand wijst je er op onvriendelijke wijze op dat je dat heel makkelijk terug kunt vinden. Probeer je eens in te leven.. Diegene spendeert uren aan kweekverslagen, vragen beantwoorden, handleidingkjes uitschrijven, en jij komt met de deur in huis vragen of diegene het speciaal voor jou nog eens opboert?
    Stel je eens voor dat je moeder dagenlang kookt voor de hele familie, en je vrienden, jullie zitten net aan tafel. Dan komt neef Jan binnen, met 8 pizzadozen. "Want dat vreten van dat wijf is toch niet binnen te houden! Ik heb zin in pizza verdomme!"
    Hoe zou je moeder zich voelen? Zo werkt dat op fora ook
    . Je mag van geluk spreken dat iemand tijd investeert - en zelfs een celstraf riskeert tegenwoordig - om jou vooruit te helpen. Wees daar een beetje dankbaar voor, ook al klinkt/is het soms als lompe boerigheid.
    De moderators hier doen alles om politieoptreden te voorkomen en om het forum in een goed daglicht te stellen. Draag daar zelf aan bij en ga niet de grenzen van de regels opzoeken. Als je het er niet mee eens bent, dan is dat je goed recht. Vrij land enzo. Maar de mods hebben ook het recht om je te verwijderen van het forum.

    Let op spelling en grammatica. Je denkt dat dit vanzelfsprekend zou zijn. Maar vaak onstaan er problemen door verkeerde zinsbouw en foute woorden. Als je jouw boodschap duidelijk wilt hebben, gebruik dan minstens wat punten of komma's. Sluit je vragen af met een vraagteken? Dan ben je goed bezig. Sluit je vragen af met een vraagteken, of anders.. Krijg je datsoort rare bevelen. Nu je de leeftijd van 18 gepasseerd bent, wordt er vanuit de wereld van je verwacht dat je minstens fatsoenlijk kan communiceren. Dat je dyslect bent, of analfabeet, dat hoeft niets uit te maken. Ook zij kunnen prima hun tekst optypen in dit forum. Er zijn tal van voorbeelden! Wees niet die luie stoner. Een tekst vol fouten die begrijpelijk is, krijgt 200x meer respons dan wanneer iemand aan jou moet vragen wat je nu eigenlijk bedoelt. Het maken van fouten is geen probleem, maar laat zien dat je je best tenminste een beetje doet. Wees niet die luie stoner. Als je je nu aangesproken voelt, en je wilt tegen mij gaan zeuren over al mijn fouten, dan is dit stukje tekst niet voor jou bedoeld. Je doet het dan al prima.
    Hier een voorbeeldje waaruit niemand iets kan opmaken:
    Ja hoi ik wil graag weten welke lcihtshemas ik moet gebruiken voor poweruple has en hoe je ahas maak maar ook of ik een beetj goed bezig ben want mijnv rouw egt dat ik egt niet kan doorgaan met ik waarom ik dat doe maar ook niet welke ph en welke lampen moet ik gebruiken als ik een 06x39 kastje ehb en waarom s een vsa beter dan een vsa bedankt he groetjes gebruikersnaam
    Wees die luie stoner. Steek een jointje op, neem een bak koffie/thee/water/cola/sinas/fanta/7up/bier en ga eens lekker zitten. Het maakt niet uit dat je achter je pc in slaap valt van die lappen tekst. Als je wakker wordt dan ben je weer een stukje wijzer!

    Wees niet die luie stoner. Dat je beste vriend tijdens een avondje stappen verteld dat hij een eenhoorn van achter heeft besprongen, dat mag je best geloofwaardig vinden. Mij een zorg. Maar stel dat je makkelijk geld wilt verdienen met een product. Dat product kan goed of slecht zijn, afhankelijk van de gebruiker. Wat zou je die gebruiker dan beloven? De ideale situatie met gouden bergen en een kroontje toe? Of zeggen: Mwa het hangt er een beetje vanaf wat je doet. Je wilt geld verdienen. Dus dan beloof je goudbergen en een kroontje toe. Als verkoper tenminste. Zo doen zaadwinkels dat ook. Geloof ze niet op hun blauwe schermpje, en ga zoeken op google naar kweekverslagen enzovoorts.

    Vind je tegenstrijdige informatie? Dan is beide waarheid. Maar die aanpak hoeft niet per see te werken voor een ander. Oeps. (zie ook: Meerdere wegen leiden naar Rome, Heb lef!, Er is geen beste, gebruik google)

    Foutje gemaakt? Klik op de gevarendriehoek na het posten. (links onderin bij je bericht) Je krijgt dan een scherm met een berichtvak. Hierin kun je typen wat er aan de hand is, en waarom je bericht verplaatst of verwijderd moet worden. Als een ander dat voor je moet doen, dan heb je deze gids niet gelezen. Als een moderator het voor je moet doen, dan maak je het bont.

    Goede info? Bedank diegene door op het sterretje te drukken onder zijn/haar bericht. Dan krijgt diegene een melding, wat ze motiveert om te blijven helpen.

    PLAATS FOTO'S! Ik vind roze soms paars, en paarsroze weer lila, maar mijn vriendin denkt daar anders over. Als ik haar laat zien welke kleur ik bedoel, dan kan ze er een naam op plakken die ze wilt, maar we weten allebei welke kleur we bedoelen. Maak het jezelf en ons makkelijk, en upload een fototje. Zelfs bij kutfoto's (die krijgen een speciaal plekje hier op het forum) kunnen de experts vaak wel zien wat er mis is. Als jij persoonlijk denkt dat je een voedingtekort hebt, maar je plant staat gewoon veel te nat, dan kun je blijven voeden terwijl je plant langzaam teloorgaat. Dan baal je uiteindelijk dat je niet 5 minuutjes hebt genomen voor die foto. Wees niet die luie stoner.

    GEEF INFORMATIE!
    ALLERBELANGRIJKSTE: TOPICTITEL. Niemand zal je gaan helpen als die een topic ziet met de titel 'plantjes' of 'help'. Je maakt het ook moeilijk voor anderen die op zoek zijn naar info, aan het woordje 'help' hebben ze niets. Aan het woordje 'plantjes' ook niet, want stel dat dat topic over tomaten gaat? Dat is gewoon misleiding. Je hoeft niet origineel te zijn, maar in een vragentopic ben je verplicht om een duidelijke omschrijving in de titel te zetten. 'Blad geel' of 'blad bruin' kan voldoende zijn, maar je bent volwassen, ik mag hopen dat je dan drie woorden kunt verzinnen.

    Belangrijkste: Die foto. (vaak laat de plant zien wat er mis is)
    Tweede plaats: Soort, verkoper. (elke verkoper mag zelf een naam kiezen. Een Super Silver Space Haze, kan best een gewone Silver haze zijn, met een ander naampje. Sommige zadenboeren hebben specifieke problemen)
    Derde plaats: Info over grond, pH, EC, voeding, belichting, temperaturen, watergift, beestjes, enzovoorts.
    Vierde plaats: wat zie je, en wat heb je gedaan?
    Vast niet alle informatie weet je, of kun je meten. Maar hoe meer je ons geeft, hoe meer we kunnen nadenken over het optimaliseren van die weg naar Rome voor jou. Als je alle stenen voor jezelf houdt, dan kunnen wij niet helpen bouwen.

    Tenzij je de wortels kapot hebt gemaakt of hem overgiet met benzine en aansteekt. Wees dus die luie stoner, en neem er tijd voor om een oplossing te zoeken. Ja zoeken ja!

    Durf ook eens een grapje te maken. Laat je lekker gaan in je schrijfstijl, wees creatief. Lees de moppentapper een keer door. Het forum mag best informatief zijn. Maar er is altijd plek voor een lolletje! Over het algemeen zijn jodengrappen en dingen met kanker wat minder geschikt. Maar grappen over vieze mannen, luie varkens, domme blondjes en andere wat minder grove geintjes kunnen best. Je hebt genoeg onderwerpen om uit te kiezen.

    Denk je dat je speciaal bent? Dat ben je niet. Dat jij het vermoeden hebt dat je de enige bent die plagron powerroots gebruikt in combinatie met HG gootsteenontstopper, wilt niet zeggen dat het zo is. Google dus eens of anderen het zo doen. Je zult je verbazen over het gegeven dat er honderden zijn die het - tevergeefs - geprobeerd hebben. Heeft je plantje een blaadje extra? Je bent de dertiende in het dozijn. Als je op zoek bent naar bevestiging, of mega veel kudo's, dan kun je beter een dagje in het bejaardenhuis gaan zitten en je levensverhaal vertellen aan die oudjes. Of beperk je leukigheden tot je kweekverslag of de daarvoor bestemde pagina's. Je bent niet de eerste die een plantje voor het raam heeft gezet en er wel 15 gram vanaf hebt gehaald, en niemand zit te wachten op nog een topic daarover. Als je per see meningen wilt, begin dan een kweekverslag. Als je een nieuwe techniek wilt delen, schrijf die dan volledig uit! Eventueel kun je er een apart topic van maken. Maar google eerst even of die niet al bestaat. Als die wel bestaat, dan kun je namelijk een aanvulling doen op een bestaande techniek. Zo begint innovatie! De discussie die je daarmee opstart, die kan jou en anderen ontzettend veel leren.

    Edit in 2020: Het is inmiddels mogelijk om mensen te taggen in comments onder comments. Deze comments onder comments vouwen echter in na meer dan 3 stuks. Dit betekent dat als ik in het eerste bericht LR2 typ, en er vervolgens 15 mensen reageren, dat die eerste comment onvindbaar wordt. Bij zoveel respons is het eigenlijk beter om zulke dingen niet te verbergen; als de informatie niet waardevol was, dan zou er niet gereageerd worden. Er bestaat een quote functie, die is er voor bedoeld om het overzicht te houden. Je hebt al een account, dus dat extra klikken om comments, op comments, op comments, op comments uit te vouwen, dat verdien je niet. Daarnaast is het lastig voor de mensen die getagd worden om zichzelf met een CTRL+F terug te vinden; die ingevouwen comments worden niet doorzocht. Vooral voor de oude wijzen onder ons, die het erg leuk vinden om te helpen maar die het niet zo leuk vinden om een heel verslag door te ploegen om erachter te komen dat er staat 'Hahaha, dat zei LR2 ook ooit.'. Kortom: ga er verstandig mee om en besef goed op welke manier je quote of reageert. Je bent daarnaast ook geheel vrij om anderen uit die uitvouw-black hole te trekken door zelf de verstandigste keuze te maken en een quote te gebruiken.

    Hou je aan de volgende punten, en je bent een pro na je eerste kweekje.

    Mocht iemand aanvullingen hebben, dan zijn die van harte welkom.
    Ben je op je pik getrapt? Mooi. Dan heb je goed gelezen.
    Last edited by LR2; 7 May 2020, 20:49. Reden: Tags/mentions
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

    #2
    Re: Hoe ben ik een awesome jointjedaaien.nl beginner?

    Top LR2, respect voor het werk dat je hier in gestoken hebt!
    Nu nog hopen dat de newbies de moeite doen om dit te lezen.

    Comment


    • Dutchie
      Dutchie commented
      Editing a comment
      Als new bee, moet ik zeggen dat dit een heel goed stuk is. Van begin tot het eind gelezen en snap er geen ruk van. Dat betekend dat ik zeker nog heel veel moet lezen en dat zal ik zeker doen.
      Maar nogmaals bedankt een heel goed relaas.

    #3
    Re: Hoe ben ik een awesome jointjedaaien.nl beginner?

    Kleine kans, maar wie niet probeert, die zit altijd verkeerd
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

    Comment


      #4
      Re: Hoe ben ik een awesome jointjedaaien.nl beginner?

      Zo is dat, niet geschoten is altijd mis

      Comment


        #5
        Re: Hoe ben ik een awesome jointjedaaien.nl beginner?

        Super Post
        God was never on your side..

        Comment


          #6
          Re: Hoe ben ik een awesome jointjedaaien.nl beginner?

          Mooi geschreven, zou in de aanmeldings email van JD moeten worden opgenomen
          Stemma doet het forum, stout 2017

          Stemma doet stout (2016)
          Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

          Comment


            #7
            Re: Hoe ben ik een awesome jointjedaaien.nl beginner?

            kan er geen speld tussen krijgen, klopt allemaal, super

            Comment


              #8
              Re: Hoe ben ik een awesome jointjedaaien.nl beginner?

              Oorspronkelijk geplaatst door LR2 View Post
              Kleine kans, maar wie niet probeert, die zit altijd verkeerd
              Gelezen

              Comment


                #9
                Re: Hoe ben ik een awesome jointjedaaien.nl beginner?

                Shivaman-s-Amnesia-scrogg

                Shivaman-s-BigBang-Church-en-Somango
                (running)

                Comment


                  #10
                  Re: Hoe ben ik een awesome jointjedaaien.nl beginner?

                  Respect lr2.
                  Echt schoon geschreven en de volledige waarheid. Idd hopen dat beginners dit lezen. Ik zet alvast een abbo zodat dit topic af en toe kan gebumpt worden [emoji14]

                  Thugz
                  Dutch-Bleu-Autoflower-Contestkweek
                  Thugz Binnentuin met 400w zonnetje

                  Comment


                    #11
                    Re: Hoe ben ik een awesome jointjedaaien.nl beginner?

                    Respect voor je geduld
                    Baas in eigen brein.

                    Comment


                      #12
                      Re: Hoe ben ik een awesome jointjedaaien.nl beginner?

                      Gelezen en opgeslagen in het koppie. Thx voor de info. Ben niet helemaal een nieuweling, maar heb zeker wat aan de tekst. Mzzl
                      Keep em green

                      Comment


                        #13
                        Re: Hoe ben ik een awesome jointjedaaien.nl beginner?

                        Dit soort inspanningen helpen een forum vooruit.

                        Moet een sticky worden, en idd misschien als link in de welkomsmail.



                        Verder uiteraard tot vervelens toe om iedereen zijn oren slaan, die de regels niet volgt.



                        Zal hem dan ook wel regelmatig krijgen. Lastig om altijd awesome te zijn.

                        Vooral als je even snel iets wilt posten, zonder er een half uur naar te kijken.

                        Daarom moet je er vaak even aan herinnerd worden, dan sluipt het er vanzelf in.


                        Goed bezig! :thumbup:

                        Comment


                          #14
                          Re: Hoe ben ik een awesome jointjedaaien.nl beginner?

                          Als noob uiteraard de post doorgelezen. Goede post LR2!
                          Kan zo bij de welkomst post hier op JD zodra je ingelogd op het forum komt.

                          Heb wel een vraag aan jou, moderators of admin:
                          Oorspronkelijk geplaatst door LR2 View Post
                          Goede info? Bedank diegene door op het sterretje te drukken onder zijn/haar bericht. Dan krijgt diegene een melding, wat ze motiveert om te blijven helpen.
                          Kan dat sterretje helemaal nergens vinden onder een bericht. Is dit geen forum instelling dat een new member nog geen respect kan geven? Of kan ik weer een bezoekje brengen aan de opticien?
                          Tweede week: Big Bang en Blackberry auto`s
                          Eerste kweek: Northern lights autoflower & Blue AutoMazar

                          Comment


                            #15
                            Re: Hoe ben ik een awesome jointjedaaien.nl beginner?

                            Onder aan het bericht staat een lichtgrijze balk, daarin vind je het sterretje vom respect te kunnen geven en een driehoekje om een mod te waarschuwen.

                            Een bezoekje aan de opticien kan natuurlijk altijd
                            Stemma doet het forum, stout 2017

                            Stemma doet stout (2016)
                            Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

                            Comment

                            Bezig...
                            X