Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Startende kweker: grond, mapito, hydro, cocos of eb/vloedsysteem voor beginner??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Startende kweker: grond, mapito, hydro, cocos of eb/vloedsysteem voor beginner??

    Korting op 420shop
    Beste lezers,

    na lang lezen en speuren op het forum heb ik enorm veel kunnen vinden en ben al aardig wat wijzer geworden over de beginselen van de hobby.
    heb erg veel gelezen over de verschillende soorten manier om te kweken. zoals ik in de sticky's heb terug kunnen lezen word er verteld dat iedereen een andere mening heeft over de manier van kweken.
    de een vind mapito beter, de ander geeft aan dat eb en vloed systeem zeer makkelijk is en fijn werkt, waarnaast de cocos kweker op zijn tijd ook aangeeft dat het helemaal niet moeilijk is.

    na al deze verschillende meningen vraag ik me toch af waarmee een beginner nu het best mee kan starten. Al doende leert men, dat snap ik maar ik geloof ook wel dat het een toch net wat meer kennis vereist dan de andere manier. mocht ik een sticky over het hoofd hebben gezien hoor ik dat graag, dan ga ik daar gelijk verder lezen, echter kreeg ik hem niet gevonden.

    graag hoor ik jullie meningen omtrent deze vraag ''welk medium kan een beginner het best mee starten om de hobby onder de knie te krijgen''?

    #2
    Re: Startende kweker: grond, mapito, hydro, cocos of eb/vloedsysteem voor beginner??

    Ik vind potgrond het makkelijkst
    Handen in de lucht en groeten aan je tante...

    Comment


      #3
      Re: Startende kweker: grond, mapito, hydro, cocos of eb/vloedsysteem voor beginner??

      En dat zal dan ook hetgeen zijn wat je aanraad aan een beginner?

      Waar kan een beginner volgens de kenners het best op starten?

      Comment


        #4
        Re: Startende kweker: grond, mapito, hydro, cocos of eb/vloedsysteem voor beginner??

        voorgroeien in literpotjes met lightmix,daarna overpotten in groote potten met allmix,en dan bio voeding of biomineraal,dan hoef je niet af te zuren,wel na elke kweek je grond vervangen.heb zelf 18 liter potten met allmix en gebruik hypro.
        verzonden vanaf mijn bos hut met tamtam

        Comment


          #5
          Re: Startende kweker: grond, mapito, hydro, cocos of eb/vloedsysteem voor beginner??

          Een beginner moet leren omgaan met zijn planten, zien wanneer ze water nodig hebben en voeding. Dat grond daarbij het meest vergevingsgezind is voor beginnersfouten is evident. Maar dat is starten onder 600 ipv 1000 ook als je tent maar 2m hoog is.

          Comment


            #6
            Re: Startende kweker: grond, mapito, hydro, cocos of eb/vloedsysteem voor beginner??

            Dan toch maar over stappen naar een 600..
            en dan grond gebruiken on te leren hoe het allemaal werkt etc, neem aan dat deze hobby meer het doen is dan dat je er echt over kan lezen.. Natuurlijk is er een basis maar aldoende leren toch beste in dit geval?

            Comment


              #7
              Re: Startende kweker: grond, mapito, hydro, cocos of eb/vloedsysteem voor beginner??

              Aldoende leren is eigenlijk voor buiten.
              Binnen betaal je je scheel aan materiaal, meetspul en andere poeha. Dan is het zonde om een eerste ronde te missen. De tegenslag is dan extra groot.

              Potgrond is een goede basis. Bij het tuincentrum wat (biologische!) mestkorrels halen (universeel, fruitmest, net wat je wilt zolang de verhouding N-P-K maar dicht bij elkaar ligt, en meer N bevat) en dan zit je al goed.
              Je mengt de onderste laag van je potgrond met een handje mestkorrels. De bovenste laag die meng je met een handje mestkorrels ongeveer halverwege de kweek. Ofja, die mestkorrels strooi je erop, en hark je een beetje in de grond met een plensje water.
              Beetje regen-kraanwater afwisselen, en je bent vrijwel verzekerd van een leuke oogst.

              Het kan heel simpel zijn, maar dan moet je 't simpel houden. Zodra je gaat rommelen aan bovenstaand systeem, of de bladprobleemoplosser niet goed leest, dan kan het snel over zijn met de pret. Paniek, of iets ondernemen zonder dat je er zeker van bent, resulteert in vrijwel alle gevallen in dode planten. Lees lekker op je gemak wat verslagen door, wat probleempjes die je veel terugziet op het forum, en doe vooral lekker kalm aan met water en voeding. Dan ben je een kenner in een kweekronde of drie.
              Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
              Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

              Comment


                #8
                Re: Startende kweker: grond, mapito, hydro, cocos of eb/vloedsysteem voor beginner??

                bedankt voor de tip lr2! ik ga de verslagen maar eens door lezen van de potgronden.. heb ik in ieder geval wat om op te focussen.

                Comment


                  #9
                  Re: Startende kweker: grond, mapito, hydro, cocos of eb/vloedsysteem voor beginner??

                  en als je toch wat meer wil vallen en opstaan kan je altijd nog voor een micro kweekje gaan waarbij je de kosten zo laag mogelijk houd.... maar het is natuurlijk het mooist om je eerste oogst meteen een lekker rokertje te hebben dus ik zeg lezen en lekker aan de slag
                  https://www.jointjedraaien.nl/wietforum/threads/41014-1x-low-dwarf-AF-seedmakerseeds-1x-OG-Kush-zaadje-uit-wietzakje

                  Comment


                    #10
                    Re: Startende kweker: grond, mapito, hydro, cocos of eb/vloedsysteem voor beginner??

                    24 uur proefdraaien en temp en lv meten. Niet zaadjes ontkiemen en dan voor verrassingen komen staan.

                    Comment


                      #11
                      Re: Startende kweker: grond, mapito, hydro, cocos of eb/vloedsysteem voor beginner??

                      Thanks voor alle tips! Proefdraaien gaan we zeker doen.
                      gelukkig door al het lezen en vragen het e.e.a van de checklist kunnen afvinken:

                      - apparatuur check
                      - stroom gebeuren check
                      - medium check (potgrond)
                      - voeding voor potgrond (hesi of iets in die trant) check

                      - zaadjes of stekjes nog even afwachten
                      - de vragen die nu nog resteren voordat ik een start ga maken
                      basis die is er, weet welke apparatuur, welke grond etc, alles aanwezig alleen nu die echte start nog.
                      hoeveel water moet ik geven, wanneer, (voedingschema staat welke weken je wat moet geven, maar hoeveel moet ke dan geven?)

                      Comment


                        #12
                        Re: Startende kweker: grond, mapito, hydro, cocos of eb/vloedsysteem voor beginner??

                        Op de flessen staat de verhouding waar je het in moet verdunnen. Doorgaans is dit 1:200 maar sommige merken hanteren 1|100 of 1:1000. De aangegeven ML/L zijn maximale ec waardes, geef je meer dan dat dan gaat de zaak verbranden. Zelf gebruik ik altijd 2/3 van wat men aangeeft. Een plant vetmesten gaat namelijk niet, ze neemt enkel op wat ze nodig heeft. Alles wat je teveel geeft zal in je medium achterblijven en dat zorgt er dan voor dat de plant steeds moeilijker de benodigdheden kan opnemen. Minder is dus vaak meer!

                        Comment


                          #13
                          Re: Startende kweker: grond, mapito, hydro, cocos of eb/vloedsysteem voor beginner??

                          potgrond moet maximaal 15% water bevatten,dus inwateren met 15% water minimaal 10 dagen wachten en dan weer wegen.
                          verzonden vanaf mijn bos hut met tamtam

                          Comment


                            #14
                            Re: Startende kweker: grond, mapito, hydro, cocos of eb/vloedsysteem voor beginner??

                            als ik dan miss nog ff een tip mag geven ,
                            gebruik biologische voedingen dan hoef je niet te meten (en afzuren ed)
                            lees ook wat kweekverslagen en bouwverslagen door !
                            Het leven van een wietkweker gaat niet over rozen

                            Comment


                              #15
                              Re: Startende kweker: grond, mapito, hydro, cocos of eb/vloedsysteem voor beginner??

                              heb je een voorbeeld van biologisch voeding? naam / merk ?
                              en doet dit iets in de uiteindelijke opbrengst ervan of is dat te verwaarlozen?

                              Comment

                              Bezig...
                              X